Aprilia-tråden.

IronMike

Guest
Var i sthlm ska man serva sin rsv mille? Nyligen skaffat mig en, tänkte även be "dom" att kolla igenom cykeln och kika om man bör byta ngt osv..

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Ram air

Ja, då ska vi logga lite tryck i den här mojängen och se om ECU'n hajar att lägga till lite extra soppa. Men det borden den väl göra tror jag. Det enda jobbiga är man måste upp i runt Mach 0.25 för att testa. :va

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Bänk porr!!

Lite kurvor att begrunda min tuono med BMC filter EVO tit:Eprom och slip on.
Väntad effekt utveckling kommer nog en pc3 på detta och förhoppningsvis en linjärare effekt och moment utveckling.Den gick alldeles för fett vilket bekräftar min misstankar med förbrukning på 0,85l/mil hur mkt drar era.
Såg andras kurvor :tuttar dvs ni som varit på Kenneths motor. :tummenupp

Den andra kurvan är Tobias Petersson på bike Aprilia RSV1000R 2004-som referens iof i en annan bänk den ser grym ut.

Bifogat

• bänk porr.JPG
    bänk porr.JPG
    22.4 KB · Visningar: 115
  • bike bänk porr.JPG
    bike bänk porr.JPG
    31.7 KB · Visningar: 115
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Men det ser ju riktigt bra ut ,, inte så illa med tanke på att du inte har någon PC ,, du skulle hängt på i vintras när ja beställde flera för mängdrabattens skull ,, hade jörgen mycket jobb ?

2ono skrev:
Lite kurvor att begrunda min tuono med BMC filter EVO tit:Eprom och slip on.
Väntad effekt utveckling kommer nog en pc3 på detta och förhoppningsvis en linjärare effekt och moment utveckling.Den gick alldeles för fett vilket bekräftar min misstankar med förbrukning på 0,85l/mil hur mkt drar era.
Såg andras kurvor :tuttar dvs ni som varit på Kenneths motor. :tummenupp

Den andra kurvan är Tobias Petersson på bike Aprilia RSV1000R 2004-som referens iof i en annan bänk den ser grym ut.

MC Doktorn

Guest
jocke i köping skrev:
Men det ser ju riktigt bra ut ,, inte så illa med tanke på att du inte har någon PC ,, du skulle hängt på i vintras när ja beställde flera för mängdrabattens skull ,, hade jörgen mycket jobb ?

Han verkar vara en populär kille det va kö :D men han tog den samma dag jag ringde

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
#Olsson# skrev:
Ja, då ska vi logga lite tryck i den här mojängen och se om ECU'n hajar att lägga till lite extra soppa. Men det borden den väl göra tror jag. Det enda jobbiga är man måste upp i runt Mach 0.25 för att testa. :va

Nu kanske jag är dum... men vad är det för något? Något nytt som sitter på 04:an?

MC Doktorn

Guest
Greenblood skrev:
Jag har fortfarande problem med att kedjan tar i mellanröret(jag har monterat ett tunnt plåtklammer för att skydda akrat)... :mad:

Jag har justerat bakdämparen så att ride-heighten är på minimum och släppt på fjäderförspänningen så mycket jag kan utan att hojen blir otrevlig....ändå så har kedjan tagit i klammret. :(
Faktum är att jag tom har kedjan lite FÖR spänd för att försöka undvika kontakt.
Funderar nu på att byta drev både fram och bak...ev köra 15/40 för att få mer utrymme.... :va

Har ni några tips...och NI som nu kör med dubbelsystem...Har ni några liknande problem...??? :confused:

Du måste sannolikt ha en kedjeguide

Bifogat

• guide.jpg
    guide.jpg
    24.5 KB · Visningar: 96

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
RSV_R skrev:
Nu kanske jag är dum... men vad är det för något? Något nytt som sitter på 04:an?

Nejdå det är jag som är dum. Jag arrangerade bilden lite. Dosan som du ser där slangen är fäst är en expansionsbox till en Lambda-mätare-kit.(syns ej i bild) Expansionsboxen har bl a sensorer inbyggda. En av dessa är absolut tryck. Den stora svarta saken är ramair-tunneln som gör att moppen ger ca 163 hk (orginal :)

Jag ska bara mäta tryckskillnad med o utan ramair samt kolla Lambda under tiden. Därför slangen mellan dosa o tunneln.

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Men olsson då ,,,
det där luftintaget ska man ju kasta bort så långt det bara går ju ,,
det sitter ju där som en plugg i insuget på en puch dakota ju ,,
ja får väl visa hur det ska se ut i insuget vid skokloster :tummenupp
ett faktum är att det är väldigt trångt det som är orginal,, ibland ska det ju vara trång men inte i "luftstrupen" där ska det vara så stort som möjligt :tuttar
Bye the way mm har du fått ihop det sista nu så vi kan ta en snabbfika halvvägt i helgen ? ja har en känsla av att jag vill ta en liten tur på söndag ,, 10-15 mil e inga problem ,, eller någon annan här på forumet ? enlöpingstrakten är väl aktuell eller sala eller E-tuna ? eller ??? snabba ryck nu någon ,,, :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

#Olsson# skrev:
Nejdå det är jag som är dum. Jag arrangerade bilden lite. Dosan som du ser där slangen är fäst är en expansionsbox till en Lambda-mätare-kit.(syns ej i bild) Expansionsboxen har bl a sensorer inbyggda. En av dessa är absolut tryck. Den stora svarta saken är ramair-tunneln som gör att moppen ger ca 163 hk (orginal :)

Jag ska bara mäta tryckskillnad med o utan ramair samt kolla Lambda under tiden. Därför slangen mellan dosa o tunneln.

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
2ono skrev:
Du måste sannolikt ha en kedjeguide

På bilden framgår ju inte riktigt hur nära röret kedjan löper...

Det är vid inbromsningar och när den fjädrar ut som kontakt sker...

Jag får väl steloperera den och köra med ballongdäck... :galen

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
jocke i köping skrev:
Men olsson då ,,,
det där luftintaget ska man ju kasta bort så långt det bara går ju ,,
det sitter ju där som en plugg i insuget på en puch dakota ju ,,
ja får väl visa hur det ska se ut i insuget vid skokloster :tummenupp
ett faktum är att det är väldigt trångt det som är orginal,, ibland ska det ju vara trång men inte i "luftstrupen" där ska det vara så stort som möjligt :tuttar
Bye the way mm har du fått ihop det sista nu så vi kan ta en snabbfika halvvägt i helgen ? ja har en känsla av att jag vill ta en liten tur på söndag ,, 10-15 mil e inga problem ,, eller någon annan här på forumet ? enlöpingstrakten är väl aktuell eller sala eller E-tuna ? eller ??? snabba ryck nu någon ,,, :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

Ho ska va-a trång i dosa o fin å rasta sig på. :tomten Din lär ju även vara minst 100% tät - om'en säger. Och det är inte orginalet. Massa läck genom skarvar (som jag nu tätat iofs) Men enligt Aprilia når man 120 kW. Och mest av alla 2-cyl Puch Dakåtor. Så helt fel verkar det inte kanske?

Fortfarande ej ihopplockad. Lite småkrafs kvar. Helgen - inte en sporstslig för mig.

/h

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jamen det var väl trist då ,, men då får det väl bli nästa helg istället.
lycka till ,,
// JOCKE

#Olsson# skrev:
Ho ska va-a trång i dosa o fin å rasta sig på. :tomten Din lär ju även vara minst 100% tät - om'en säger. Och det är inte orginalet. Massa läck genom skarvar (som jag nu tätat iofs) Men enligt Aprilia når man 120 kW. Och mest av alla 2-cyl Puch Dakåtor. Så helt fel verkar det inte kanske?

Fortfarande ej ihopplockad. Lite småkrafs kvar. Helgen - inte en sporstslig för mig.

/h

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
DaLorD skrev:
Ska bultarna på bakdrevet sitta löst?? :va

Alla bultar satt löst märkte jag när jag tog av bakhjulet idag.. :skrämd

Tog du loss drevhållaren ur ryckutjämnaren och höll emot med en nyckel från andra sidan eller satt muttrarna löst ändå...?

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
DaLorD skrev:
Joo det va lite scäry.. jag ska köpa nya och slänga på när jag hämtat hojen efter däckbyte... så det e bara att plocka av bakhjulet igen... så kan jag passa på att göra rent ordentligt på drev och sving m.m... nån som vet vad jag ska rengöra med?? nått speciellt medel???

Hur som tyckte jag mig känna häromdagen att kopplingen slirade... så jag var i kontakt med Christer som i sin tur var i kontakt med Wasa och det slutade i att vi alla tre möttes hos Christer på en kopp kaffe och hade en Appe-pratstund... Hur som så köpte jag då nya fjädrar till kopplingen av Wasa... skulle vara likadana som i barnett-paketet.. lite grövre och lite längre än orginal..

När jag satte i dem kollade jag på lameller o skivor och de såg helt nya ut.. inte blå o inte repor... Nu har jag bara provkört en kortis efter bytet men tyckte mig att problemet kvarstod...???

Vad kan det va då som trånglas?? Oljan jag kör på e Motul 5100 och den byte jag samtidigt...

Skulle rekommendera att du ändå köper barnett kopplingen, det gjorde jag på min 00:a med samma problem och sen var det bra. 01:an fick även en annan kopplingskorg p.g.a att dräneringen inte var tillräckligt bra. Bästa är ju förstås att även byta kopplingskorgen men det ska räcka med Barnettkopplingen.

MC Doktorn

Guest
Glädjemätare

kan info att köra naket i +200 är bara en upplevelse jag som trodde hastigheten skulle minska i år suck!!.
Hur funkar era raketer i höga farter, RSV 04 och framåt ser grym ut kanske borde....

Bifogat

• mätare.JPG
    mätare.JPG
    32.9 KB · Visningar: 63
Last edited:

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
2ono skrev:
kan info att köra naket i +200 är bara en upplevelse jag som trodde hastigheten skulle minska i år suck!!.
Hur funkar era raketer i höga farter, RSV 04 och framåt ser grym ut kanske borde....

:tummenupp Gick det inge bra på krogen eller? :D Schnygg meningsbyggnad
där... :fyllisar

Och med det vill jag även påminna om Italienska fordonsträffen 1:a maj...
En vecka kvar nu!...fördel om man tar det lugnt me drickat dagen innan...
om inte väderproggen meddelar regn för söndagen förstås...men det får INTE inträffa :Bugar
Och så vill jag ha mina stålomspunna slangar från Goodridge NU! :huvet

Mer info o sign up för samåkning till träffen här!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024