Punka.....
Detta inträffade i torsdags, jag var på väg till Stockholm från Norrköping, märker efter ett tag att hojen vibrerar väl mycket, försöker laborera med varvtalet för att se om det är nåt med motorn som strular.
I en hyfsad bit över tillåten motorvägsfart (ca 2 mil söder Nyköping) säger det pang och hojen blir lite fladdrig.... Punka på framhjulet, lyckas lotsa mig och hojen till vägren i ett stycke.
Ringer min kära kusin för hjälp, enda problemet är att han inte har bil med drag, han får åka 4,5 mil enkel resa åt fel håll för att hämta bil och släp (V70 + hästtransport), punkan inträffade strax före 21 på kvällen, 23:30 anländer kusinen. Under tiden passerar ett gäng hojar och bilar, 1 stannar och frågar om jag behöver hjälp..... (Om du som körde VW´n med släp finns här så tack!)
Vi lastar hojen i transporten, det strular lite med att spänna fast hojen i hästtransporten, vi löser det med våld i mörkret upplysta av passerande långtradare "på väg in i transporten".
Vid det här laget har ingen av oss käkat på väldigt länge och snuset slut...
trötta, slitna och smutsiga sätter vi oss i bilen, vrider på tändningen, "VARNING LÅG KYLARNIVÅ" lyser oss rakt i ansiktet. När vi kollar är expansionskärlet tomt, asfalten mörk av kylarvätska och klockan är 00:30 mitt i ingenstans!
Kusinen ringer igenom telefonboken i mobilen, jag försöker stoppa bilar. Ingen av oss har nån tur!!!
Sen händer det, en bil stannar, vi hoppas på att få skjuts till närmaste mack, det slutar med att denna vägens riddare bogserar hela ekipaget till närmaste mack, och han vill inte ha nåt för det!!!
Vi trodde inte det fanns såna människor, dessutom skulle han upp och jobba klockan 07 dagen efter! Stort TACK till dig!
Fyra timmar senare är transport och bil återlämnade, så mycket otur på en kväll/natt, trodde inte det fanns!