Aprilia-tråden.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
2ono skrev:
Ja Stigefelt måste vara en av landets bästa Aprilia Åf , vilket jag inte kan säga om de som finns lokalt där jag bor.
Dom vägrade garanti åtgärd på min RSV (numera såld) i våras så kenneth skickade upp delarna till mig och jag bytte själv.

Aha, ny hoj! Lillblejden är jäkligt snygg :tummenupp

Efter sinom tid sitter Nisse på ÅF-stället som inte bryr sig om kunderna och undrar vart dom tagit vägen... Jag åker hellre en bit extra och gynnar dom som vet att bry sig om kunderna även efter försäljningen!
 

MC Doktorn

Guest
mikcar skrev:
Aha, ny hoj! Lillblejden är jäkligt snygg :tummenupp

Efter sinom tid sitter Nisse på ÅF-stället som inte bryr sig om kunderna och undrar vart dom tagit vägen... Jag åker hellre en bit extra och gynnar dom som vet att bry sig om kunderna även efter försäljningen!

Ja den känns som en liten 125 jfr med RSV :hihi

Precis förtroende är A och O när man handlar bättre ha en seriös åf än flera som inte vill veta av en när man kommer med "deras" märke.
Aprilias åf nät behöver en rejäl renovering, märket är definitivt värt det :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
imaster skrev:
Jaha, så har man gått i diket med Millen då... Det tog ju inte så lång tid... :huvet

Finns det nåt smidigt sätt att fixa sprickor i toppkåpan? De syns knappt men det är ju dock sprucket... Är det bara att polera bort repor och sånt på kåpor? Vinylshine av nåt slag kanske? Tips..? :)
Om nån råkar ha en vänsterspegel över så kan ni ju alltid hojta till, de var ganska dyra nya noterade jag... :3freak


Kolla på ebay..eller hmm fråga på apriliaforum.com/forums
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Bultar till bakdrevet snurrar?

Daniel-San skrev:
Nån fler än jag som kört av bultar till drev och ryckutjämnare...

Otrevligt iaf... Nu gick det ju bra, jag märkte det endast på vibrationerna.
Men man vill inte att saker ska lossna och ta stop i ens bakhjul.

Så kolla era bultar på bakdrevet. *tipsa*

Hej

Var precis nerei garaget för att montera av bakhjulet inför ett stundande däckbyte.
Upptäckte att tre av de fem bultar som håller plattan som i sin tur håller bakdrevet snurrade för glatta livet.

Alltså jag kan med fingrarna snurra på låsmuttrarna och bulten snurrar med :3freak

Blev inet så mycket klokare på sprängskissen jag har men på något sätt måste ju bulten greppa i fälgen och den funktionen har nu upphört?

Någon som har varit med om något liknade och vad ska jag göra nu? Blir det till att kapa bultarna?

Tacksam för vägledning :)

/BW
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Black-Wolf skrev:
Hej

Var precis nerei garaget för att montera av bakhjulet inför ett stundande däckbyte.
Upptäckte att tre av de fem bultar som håller plattan som i sin tur håller bakdrevet snurrade för glatta livet.

Alltså jag kan med fingrarna snurra på låsmuttrarna och bulten snurrar med :3freak

Blev inet så mycket klokare på sprängskissen jag har men på något sätt måste ju bulten greppa i fälgen och den funktionen har nu upphört?

Någon som har varit med om något liknade och vad ska jag göra nu? Blir det till att kapa bultarna?

Tacksam för vägledning :)

/BW

Om du kan snurra med fingrarna så låter det lite väl löst. Dra åt med 50 Nm. Lägg på en droppe Loctite 243 om du vill va säker. Annars, att dom snurrar är inte så konstigt då man måste ha en insexa som mothåll för varje bult.
Tänk på att låsmuttrarna egentligen ska ersättas efter ett antal ggr. Alltså dom blir sämre för varje gång du skruvat av och på dom. Om man ska följa boken d.v.s.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Black-Wolf skrev:
Hej

Var precis nerei garaget för att montera av bakhjulet inför ett stundande däckbyte.
Upptäckte att tre av de fem bultar som håller plattan som i sin tur håller bakdrevet snurrade för glatta livet.

Alltså jag kan med fingrarna snurra på låsmuttrarna och bulten snurrar med :3freak

Blev inet så mycket klokare på sprängskissen jag har men på något sätt måste ju bulten greppa i fälgen och den funktionen har nu upphört?

Någon som har varit med om något liknade och vad ska jag göra nu? Blir det till att kapa bultarna?

Tacksam för vägledning :)

/BW

Vika los drevplatan och dra åt bultarna lite gran med mot håll på andra sidan.(du ser vad du ska göra när du har dragit ut drev platan från ryckutjämnarna)
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Lam-Kaka skrev:
Vika los drevplatan och dra åt bultarna lite gran med mot håll på andra sidan.(du ser vad du ska göra när du har dragit ut drev platan från ryckutjämnarna)

Tack för tipsen!

Blir att pallra sig ner i garaget igen då :tummenupp

Tur att denna aldrig sinande källa till information även fungerar en söndag med solsken :tummenupp
 

seas

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Honda NSR250SP-89 Projekt, Honda CBR1000RR -08
Drevning

Har en Mille -00.. tycker att den är lite trötter på 6:an
Funderar på en omdrevning till 16/44... alt. 16/42...

Sitter Leo slip-on samt kn-filter på nu... ska även köpa mej en PC3:a snarast...
Någon som har nått bra tips på vilken drevning jag ska välja...
vill att hojen ska bli piggare över hela registret...
Mvh// Seas
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
seas skrev:
Har en Mille -00.. tycker att den är lite trötter på 6:an
Funderar på en omdrevning till 16/44... alt. 16/42...

Sitter Leo slip-on samt kn-filter på nu... ska även köpa mej en PC3:a snarast...
Någon som har nått bra tips på vilken drevning jag ska välja...
vill att hojen ska bli piggare över hela registret...
Mvh// Seas

Kör 16,42 på min nu funkar perfekt..tror top hastigheten blir runt 278 med den drevningen. 16,44 borde bli hmm runt 262. Orginal 298 och det orkar den aldrig eftersom det ej är någon glädjemätare,
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lam-Kaka skrev:
Kolla på ebay..eller hmm fråga på apriliaforum.com/forums

Jagar där för fullt... :tummenupp

En orginalspegel Aprilia kostar $29.95 + frakt... 298 kr + frakt på touringbutiken.se... Tur att spegeln höll och att ett fäste inte är sådär jätteavancerat att göra... :)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
imaster skrev:
Jagar där för fullt... :tummenupp

En orginalspegel Aprilia kostar $29.95 + frakt... 298 kr + frakt på touringbutiken.se... Tur att spegeln höll och att ett fäste inte är sådär jätteavancerat att göra... :)

Inte är det orginallack du har? Är det orginalkåpor & orginaltank öht?
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
mikcar skrev:
Om du kan snurra med fingrarna så låter det lite väl löst. Dra åt med 50 Nm. Lägg på en droppe Loctite 243 om du vill va säker. Annars, att dom snurrar är inte så konstigt då man måste ha en insexa som mothåll för varje bult.
Tänk på att låsmuttrarna egentligen ska ersättas efter ett antal ggr. Alltså dom blir sämre för varje gång du skruvat av och på dom. Om man ska följa boken d.v.s.

Fixat :tummenupp

Men det är nog lite skillnader mellan Falcon och RSV:n för någar insex såg jag inte till utan man får hålla staven som håller bulten med en öppen nyckel.

Men som sagt du sitter det :banana

/BW
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Black-Wolf skrev:
Fixat :tummenupp

Men det är nog lite skillnader mellan Falcon och RSV:n för någar insex såg jag inte till utan man får hålla staven som håller bulten med en öppen nyckel.

Men som sagt du sitter det :banana

/BW

Stämmer.. annorlunda på 04:an på RSV.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Black-Wolf skrev:
Fixat :tummenupp

Men det är nog lite skillnader mellan Falcon och RSV:n för någar insex såg jag inte till utan man får hålla staven som håller bulten med en öppen nyckel.

Men som sagt du sitter det :banana

/BW

Hmm insex sitter bakom drev platan inne i fälgen på 98/03 vet ej hur det är med 04+ , sen sitter det en stav som det sitter hyls gjäng på med muter.
 

mr_Pink

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia
Jaha.

Efter en liten incident inbegripandes regnvåta gator, lite löv och spårvagnsspår vid nybroplan så är jag i behov av en undertray och vänster sidokåpa till min mille, -99.

Röd sidokåpa och silverfärgad undertray, undrar även om nån vet färgkoden till millen, skulle behöva fräscha upp toppkåpan.

Nån som har nåt av det eller vet vart jag kan vända mig så skicka pm.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Får man lägga in en liten smygannons...???.. :confused:

Kan dock intressera rätt många på den här tråden... :tummenupp
Sålde Tuonon idag men köparen lämnade kvar lite godis....:

126hk o 116Nm å slangen.... :tummenupp

Kolla in: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=25781
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Greenblood skrev:
Får man lägga in en liten smygannons...???.. :confused:

Kan dock intressera rätt många på den här tråden... :tummenupp
Sålde Tuonon idag men köparen lämnade kvar lite godis....:

126hk o 116Nm å slangen.... :tummenupp

Kolla in: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=25781

Är hojsäsongen slut där uppe nu? Köpt bil istället eller... :va

Bra effektkurva du hade på Tuonon. Gillar Vridmomentet, mellanregistret ser otroligt bra ut.
Förutom allt det vanliga... Portning, uppborrat spjällhus, högre komp....?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top