Aprilia-tråden.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
OJAK skrev:
Hej alla!
Har köpt en Mille R -01, och eftersom den närmar sig 1500 mil nu undrar jag var i Stockholm service är bäst och billigast? Vad har ni för erfarenheter av de olika auktoriserade? Vad kostar en 1500-mila service?
MVH

1500 mil är ju den feta servicen.... så runt 5000 kr. Billigast blir ju att göra den själv! Finns dokument mm på http://www.famiglia-aprilia.se/

Lycka till!

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Hej igen!
Tack, jag har alla manualer i hela världen (tror jag) och har meckat svårare saker än detta. Men även ett heltidsjobb och två småttingar, och håller precis på att flytta, osv. Dessutom är den "hemmaservad" (odokumenterad) sedan tidigare varför jag gärna skulle vilja ha allt på pränt på ett verkstadskvitto.
Det jag känner mig riktigt orolig för är att det ändå blir seriöst och bra gjort. Och att man inte blir blåst...
Så, vilka aukt verkst i Stockholm är bra? Är det några man ska akta sig för?
Vill ni inte hänga ut nån här kan ni väl maila mig!
MVH

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Även jag vill veta era åsikter om Sthlms verkstäder...

Om vi kan få 40.000 fler visningar av den här tråden så ledar vi!!! Just nu har TL-tråden flest :(

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
ksann skrev:
Även jag vill veta era åsikter om Sthlms verkstäder...

Om vi kan få 40.000 fler visningar av den här tråden så ledar vi!!! Just nu har TL-tråden flest :(

Stockholms Apriliaverkstäder kan jag personligen sammanfatta utifrån mina erfarenheter, utan att gå in för mycket i detalj varför, är dyra och inte särskilt bra.
Jag lämnade in min på första service på Tejbys i Oxelösund (aukt. Aprilia). Skiljde mycket i pris från Stockholm och gjorde ett bra jobb. Mecken körde då själv Aprilia RSVR -04 och verkade veta vad han pratade om.
Ligger hyfsat nära Stockholm iaf. ca. 10 mil men ibland kan det vara värt det.

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
Av era kommentarer att döma verkar det som många mc-firmor täljer guld med morakniv... :va annars skulle de inte vara så nonchalanta mot sina kunder... :kocko

ksann

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
mikcar skrev:
Stockholms Apriliaverkstäder kan jag personligen sammanfatta utifrån mina erfarenheter, utan att gå in för mycket i detalj varför, är dyra och inte särskilt bra.
Jag lämnade in min på första service på Tejbys i Oxelösund (aukt. Aprilia). Skiljde mycket i pris från Stockholm och gjorde ett bra jobb. Mecken körde då själv Aprilia RSVR -04 och verkade veta vad han pratade om.
Ligger hyfsat nära Stockholm iaf. ca. 10 mil men ibland kan det vara värt det.
10 mil låter helt ok tycker jag. Jag körde 40 mil ned till Anderstorp för min 100 mils service och körde dessutom omkull på vägen ned!!! :huvet

Meningen var att jag skulle då spara ett par tusen kronor men istället kostade hela kalaset nästan 8.000kr! :kocko

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
ksann skrev:
10 mil låter helt ok tycker jag. Jag körde 40 mil ned till Anderstorp för min 100 mils service och körde dessutom omkull på vägen ned!!! :huvet

Meningen var att jag skulle då spara ett par tusen kronor men istället kostade hela kalaset nästan 8.000kr! :kocko
snacka om oflyt... hoppas att du klarade dig helskinnad... :tummenupp

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ksann skrev:

Åh nej, vilket antiklimax!

Såsmåningom kommer kanske verkstäderna fatta att förtroendet är A och O. Om de är smarta så fattar de det innan kunderna slutar dyka upp...

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ventiljustering?

Börjar närma sig storservice på min - 2.000 mila... Har tänkt göra ev. ventiljustering själv. Har någon av er som kör -04:eek:r och gjort 2.000 mila service behövt justera ventilerna?
Jocke du måste väl kört +++ 2000 mil va?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
mikcar skrev:
Börjar närma sig storservice på min - 2.000 mila... Har tänkt göra ev. ventiljustering själv. Har någon av er som kör -04:eek:r och gjort 2.000 mila service behövt justera ventilerna?

Jocke har inte justerat än vad jag vet o den går som en klocka och han har kört mer än 2000 mil++++ tror ej du behöver ora dig förens 4000 mil ++++

gbglassgubben

Var fan är min avatar?
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
KTM RC8, Suzuki Katana EVO
Tog en liten tur med aprilian härom veckan

Tänkte bara berätta att 755 mil på några dagar i augusti gick smärtfritt förutom den sedvanliga packboxen på Öhlinsgaffeln :3freak .

Min kära aprilia ville så gärna till sitt hemland Italien så vi åkte dit. Mer bilder => http://www.minhemsida.se/site/pics/europa2005/

Har inte skrivit någon text, kommer sen eller nått!

Enjoy,

Ronny

PS: Kom ihåg att kameran lägger på några kilo :hihi

Last edited:

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
mikcar skrev:

Jag snackade med mekarn på Bikstopp i LKPG ang. ventiljustering..

hans svar "-Aprilian är helt otrolig när det gäller just ventiljustering... jag har rivit ner massor med Mille och inte en enda har egentligen behövt justeras... till skillnad från min Ducce och allt japanskt skit.." :rofl

Men hur det än är som bara måste man ju kolla så det står rätt till... så det är väl bara att riva skiten.... slita lite hår o sen plocka ihop igen.. :tummenupp

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Hallåj !
Nu e jag tillbaka efter min lille semestertripp i tjeckien o moto Gp ,,
ja det där med att justera ventiler på Appen är en enkel sak ,, kör först ca 6-8000 mil så behöver du nog börja bry dig he he
ja de e sant ,, om inte maskin har gått extremt hårt hela tiden förstås ,,
ja känner en norrman som kört närmare 7000 mil med sin 00-a o den har han inte justerat på ännu ,, o han kör verkligen med sin hoj ,,

men visst ska det kollas ,, men ytterst sällan justeras.

Ha det gott allesammans ,, // Jocke

Lam-Kaka skrev:
Jocke har inte justerat än vad jag vet o den går som en klocka och han har kört mer än 2000 mil++++ tror ej du behöver ora dig förens 4000 mil ++++

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Om jag får rekommendera en bra firma så är det Italia Bike Center i Arboga
där har jag bara bra erfarenheter från ,, han som mekar där är 100%
vet att dom har mycket uppbokat men kolla med dom i allafall ,, sedan så e ju järnvägsstationen bara 300M därifrån med direkt anslutning till tok-holm :tungan

mvh: Jocke

OJAK skrev:
Hej igen!
Tack, jag har alla manualer i hela världen (tror jag) och har meckat svårare saker än detta. Men även ett heltidsjobb och två småttingar, och håller precis på att flytta, osv. Dessutom är den "hemmaservad" (odokumenterad) sedan tidigare varför jag gärna skulle vilja ha allt på pränt på ett verkstadskvitto.
Det jag känner mig riktigt orolig för är att det ändå blir seriöst och bra gjort. Och att man inte blir blåst...
Så, vilka aukt verkst i Stockholm är bra? Är det några man ska akta sig för?
Vill ni inte hänga ut nån här kan ni väl maila mig!
MVH

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
jocke i köping skrev:
Om jag får rekommendera en bra firma så är det Italia Bike Center i Arboga
där har jag bara bra erfarenheter från ,, han som mekar där är 100%
vet att dom har mycket uppbokat men kolla med dom i allafall ,, sedan så e ju järnvägsstationen bara 300M därifrån med direkt anslutning till tok-holm :tungan

mvh: Jocke

kan hålla med jocke Italia Bike Center i Arboga är riktigt bra och trevliga, servade falcon där i sommras

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Så, svaret på 10000-kronorsfrågan "var ska jag serva i stockholm" är - Arboga!
Nåja, har ju hela släkten i Örebro, så jag får väl be om hämtning i Arboga vid nästa visit i så fall.
Annars så känns ju AVA eller Guzzicenter ganska logiska i trakten eftersom Aprilia centralt fått för sig att förorda dem. Någon som har erfarenhet av dessa två??
MVH

ksann

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Jag har inte erfarenhet av att serva min hoj på AVA - dock har jag försökt att köpa en monteringssatts till min GIVI topbox hos dom (till min gamala hoj). Till slut tog jag mina pengar och köpte den någon annanstans (på nätet) och jag är därför tveksam till dom.

Det kan vara av intresse att jag gick till dom innan min 100-mil service och frågade efter service-priser. 100-milen kostar över 4000kr PLUS material sa dom. Jag nämde att Stigefelts skulle göra den för 1200kr plus material så sa dom "Vad är det för företag? Är dom auktoriserade? Så billigt kan man inte göra det, dom måste fuska, man måste ju kolla ventilerna" osv. Däremot verkar deras "liten" service vara rimligare prissatt på 2888kr.

Jag ska nog prova Tejbys i Oxelösund nästa gången.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jaha, så har man gått i diket med Millen då... Det tog ju inte så lång tid... :huvet

Finns det nåt smidigt sätt att fixa sprickor i toppkåpan? De syns knappt men det är ju dock sprucket... Är det bara att polera bort repor och sånt på kåpor? Vinylshine av nåt slag kanske? Tips..? :)
Om nån råkar ha en vänsterspegel över så kan ni ju alltid hojta till, de var ganska dyra nya noterade jag... :3freak

ksann

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
imaster skrev:
Jaha, så har man gått i diket med Millen då... Det tog ju inte så lång tid... :huvet

Finns det nåt smidigt sätt att fixa sprickor i toppkåpan? De syns knappt men det är ju dock sprucket... Är det bara att polera bort repor och sånt på kåpor? Vinylshine av nåt slag kanske? Tips..? :)
Om nån råkar ha en vänsterspegel över så kan ni ju alltid hojta till, de var ganska dyra nya noterade jag... :3freak
Fan vad tråkigt! Hoppas du är ok! :näsblod

MC Doktorn

Guest
ksann skrev:
Jag har inte erfarenhet av att serva min hoj på AVA - dock har jag försökt att köpa en monteringssatts till min GIVI topbox hos dom (till min gamala hoj). Till slut tog jag mina pengar och köpte den någon annanstans (på nätet) och jag är därför tveksam till dom.

Det kan vara av intresse att jag gick till dom innan min 100-mil service och frågade efter service-priser. 100-milen kostar över 4000kr PLUS material sa dom. Jag nämde att Stigefelts skulle göra den för 1200kr plus material så sa dom "Vad är det för företag? Är dom auktoriserade? Så billigt kan man inte göra det, dom måste fuska, man måste ju kolla ventilerna" osv. Däremot verkar deras "liten" service vara rimligare prissatt på 2888kr.

Jag ska nog prova Tejbys i Oxelösund nästa gången.

Ja Stigefelt måste vara en av landets bästa Aprilia Åf , vilket jag inte kan säga om de som finns lokalt där jag bor.
Dom vägrade garanti åtgärd på min RSV (numera såld) i våras så kenneth skickade upp delarna till mig och jag bytte själv.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...