Aprilia-tråden.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Borningen funkar till bromsen och tror också kåplingen gick fixa själv med liknande modd(värt att göra själv). Jocke köpte sin sista på italia bike center(arboga).
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
ksann skrev:
Jag köpte den hos Stigefelts Motor i Anderstorp (som har varit underbara!)... Det är dock lite långt (40mil) ifrån Stockholm för att åka dit varje gång jag har ett problem.
Jag ska antagligen ringa till Aprilia i Danmark om Tejbys men vill inte längre lämna in min hoj där... Inte efter deras attityd...

Då håller jag med om att det är dåligt av dom. Fick du någon vettig förklaring?

ksann skrev:
Mitt problem är att min motor har dött vid flera tillfällen. Vid varje tillfälle har jag kört på väg till, eller från, jobbet (cirka 20-30 minuter hemifrån). Jag har motorbromsat pga trafiken och sedan dragit in kopplingen och rullat lite (typ i 10s) tills jag ser om jag måste växla ned eller om trafiken snabbar på sig igen. Motorn går då på tomgång som är väldigt låg på min hoj (problem 1). Sedan har trafiken saktat in ännu mer och jag har växlat ned. När jag släpper ut kopplingen igen märker jag att motorn har dött. Jag dragit in kopplingen igen, startat motorn och släppt ut den (allt medan jag rullar) och allting fungerat fint. Jag har ett annat kanske relaterat (vad vet jag?) problem med att hojen rycker lite vid cirka 3600 varv. Detta märks speciellt i tvåan.

När jag kollat upp dessa två problem med Aprilia folk på nätet så säger dom att mina ”throttle bodies need balancing” (vad det nu är på svenska) och att tomgången borde höjas. Andra har även nämnt att dom haft liknande problem (ryckigt gång) och att detta berodde på att någon luftslang var av.

Så det jag vill ha gjort är a) höjning av tomgången, b) balansering av mina "throttle bodies" samt ev. c) felsökning av mitt problem om den kvarstår.

Ja du... det problemet är ju också känt och tror t.o.m att det gått ut en servicebulletin om det. Möjligt att du behöver synka spjällen men kärnan till problemet är insprutningen. Det ska ha kommit uppgraderingar av programvaran till ECU:n (styrenheten). Det blir bättre om du sätter på slip-on och in med map2 (används när man har slip-on eller helsystem).

Jag har också lite utav dessa problem men bara innan motorn är genomvarm. Jag har förmodligen inte den senaste versionen av map2 och det kan va så att det är fixat tills nu. Dock har jag PCIII installerat och har inga problem med ryckig gång runt 3.500 varv. Jag lade på lite extra soppa runt där och problemet är borta.

Hör om inte AVA MC kan fixa in uppgraderad programvara åtminstone...?

Lam-Kaka skrev:
Borningen funkar till bromsen och tror också kåplingen gick fixa själv med liknande modd(värt att göra själv). Jocke köpte sin sista på italia bike center(arboga).

Ok men va bra då! :tummenupp
 
Last edited:

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
mikcar skrev:
Då håller jag med om att det är dåligt av dom. Fick du någon vettig förklaring?
Vettig vet jag inte men dom sa att dom fick för lite betalt för garantiarbete :mad: Det får ju alla men man kan inte vara auktoriserad & återförsäljare och skiter i alla andra som köpt sin hoj någon annanstans! Tycker jag i alla fall.

mikcar skrev:
Ja du... det problemet är ju också känt och tror t.o.m att det gått ut en servicebulletin om det. Möjligt att du behöver synka spjällen men kärnan till problemet är insprutningen. Det ska ha kommit uppgraderingar av programvaran till ECU:n (styrenheten). Det blir bättre om du sätter på slip-on och in med map2 (används när man har slip-on eller helsystem).
Hmmm... inga pengar till slipons just nu men kanske om några år :rolleyes: Ska kolla det andra dock...

mikcar skrev:
Hör om inte AVA MC kan fixa in uppgraderad programvara åtminstone...?
Har försökt att undviker dom då man har skrivit så dåliga saker om Ava här... Hade tänkt att prova Guzzicenter när dom har tid...
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
ksann skrev:
Hmmm... inga pengar till slipons just nu men kanske om några år :rolleyes: Ska kolla det andra dock...

Buda lite på ebay.de! Sett fina dubbel akra till 04:an där för gratis pris!
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
ksann skrev:
Mitt problem är att min motor har dött vid flera tillfällen. Vid varje tillfälle har jag kört på väg till, eller från, jobbet (cirka 20-30 minuter hemifrån). Jag har motorbromsat pga trafiken och sedan dragit in kopplingen och rullat lite (typ i 10s) tills jag ser om jag måste växla ned eller om trafiken snabbar på sig igen. Motorn går då på tomgång som är väldigt låg på min hoj (problem 1). Sedan har trafiken saktat in ännu mer och jag har växlat ned. När jag släpper ut kopplingen igen märker jag att motorn har dött. Jag dragit in kopplingen igen, startat motorn och släppt ut den (allt medan jag rullar) och allting fungerat fint. Jag har ett annat kanske relaterat (vad vet jag?) problem med att hojen rycker lite vid cirka 3600 varv. Detta märks speciellt i tvåan.

När jag kollat upp dessa två problem med Aprilia folk på nätet så säger dom att mina ”throttle bodies need balancing” (vad det nu är på svenska) och att tomgången borde höjas. Andra har även nämnt att dom haft liknande problem (ryckigt gång) och att detta berodde på att någon luftslang var av.

Så det jag vill ha gjort är a) höjning av tomgången, b) balansering av mina "throttle bodies" samt ev. c) felsökning av mitt problem om den kvarstår.

Det här ska hjälpa mot att den tjyvstannar

Från www.apriliaforum.com "Wind both of the bypass screws all the way in until they seat, and then back a 1/4 out rear, 1/2 out front."

Det går ju att prova det här och se om det blir bättre, Mina var helt stängda efter besök hos den den stora handlaren A$A i stockholm.Är bara att lyfta på tanken och kolla själv.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Någon fler som är sugen på att trima sin mille i vinter?funderar om det är värt att grupp trima, köpa beg cylindrar och bora de tillsammans + ytbehandla dem. Samma med spjällhusen m.m
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Lam-Kaka skrev:
Någon fler som är sugen på att trima sin mille i vinter?funderar om det är värt att grupp trima, köpa beg cylindrar och bora de tillsammans + ytbehandla dem. Samma med spjällhusen m.m


Hör av dig om du skulle vilja köpa beg cyllar.... Har ett gäng liggandes.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RSV_R skrev:
Hör av dig om du skulle vilja köpa beg cyllar.... Har ett gäng liggandes.

Tyvär har redan köpt, 500+500 fick jag betala ungefär. Men kanske har en annan som är intresserad om du inte har några dröm priser. Max 1000:- för båda eftersom de går att få för runt 2x43euro på ebay. Föresten en liten fråga har du borat något av dina spjällhus?, råkade köpa ett spjällhus också :)
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Yo!!

Jag tänkte sälja hojen till nån vänlig själ som kan ta hand om den.. :pannkyss
Byte mot nyare RSV 04-05 ligger i åtanke men är inte rädd för att prova nått annat märke heller... helst v-twin iaf.. :yoparty

länk till annons

PM:a om intresse finnes...

Ha det gött i solskenet.. :tummenupp
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
DaLorD skrev:
Yo!!

Jag tänkte sälja hojen till nån vänlig själ som kan ta hand om den.. :pannkyss
Byte mot nyare RSV 04-05 ligger i åtanke men är inte rädd för att prova nått annat märke heller... helst v-twin iaf.. :yoparty

länk till annons

PM:a om intresse finnes...

Ha det gött i solskenet.. :tummenupp


Va ser jag :confused: Ska du lämna ifrån dej pärlan...... Ja det är klart, du vill testa en cykel med desmo teknik :banana

Ha det så gott
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Lam-Kaka skrev:
Tyvär har redan köpt, 500+500 fick jag betala ungefär. Men kanske har en annan som är intresserad om du inte har några dröm priser. Max 1000:- för båda eftersom de går att få för runt 2x43euro på ebay. Föresten en liten fråga har du borat något av dina spjällhus?, råkade köpa ett spjällhus också :)

1000 spänn låter väl ok! Finns någon liten smårepa i dom, men det borras ju ändå bort.

Tänkte borra spjällhusen innan men det blir knasigt med de små sidokanalerna.... Svår justerad tomgång + ett himla meck med att bygga de bockade spjällen.... Som maste bockas och trixas så kanalerna fortfarande går på ovansidan dessa.

Får se vad som händer i vinter.... utsidan är strax klar nu iaf, och då ska det rivas till minsta beståndsdel igen för lite översyn av Rotaxen. :hihi
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Är det någon som kör/kört på OKQ8 SBK Racing 15/50 olja?
Är det problem med att kopplingen slirar med den?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Blir väl till att beställa den nya huvudcylindern på RSVR, nytt ok känns inte aktuellt i dagsläget.
Är det någon som hört huruvida det nya oket är värt att tjacka?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
ja har inte hängt med på varför du ska byta cylinder ,, men du har väl garanti på den ,, ?? bara en reflektion från mig ,, .

MvH jocke

Felix skrev:
Blir väl till att beställa den nya huvudcylindern på RSVR, nytt ok känns inte aktuellt i dagsläget.
Är det någon som hört huruvida det nya oket är värt att tjacka?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag är inte säker men jag läste på något forum att det går o köpa glas för ca:500 paret om jag kommer ihåg rätt ,, är inte säker ,,
att det var som reservdel till 05:modellen ,, tror att det är listpriset,
dessa priser gällde tyskland i våras.
mvh;:Jocke :Bugar

U.S skrev:
Någon som vet vad vita blinkersglas kostar till 04-05:eek:r ?.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top