Aprilia-tråden.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
jocke i köping skrev:
ja har inte hängt med på varför du ska byta cylinder ,, men du har väl garanti på den ,, ?? bara en reflektion från mig ,, .

MvH jocke
Det verkar inte som om det finns någon form av erkännande från aprilia att bakbromsen är ett skämt...
RSVR har något utbytes-set på blinkersglas men med motstånd och elände. Det måste finnas något annat alternativ???
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag tror att det finns en bra lösning ,,kolla på "La famiglia" sidan och under lufta kopplingen tråden.

MvH Jocke


Felix skrev:
Det verkar inte som om det finns någon form av erkännande från aprilia att bakbromsen är ett skämt...
RSVR har något utbytes-set på blinkersglas men med motstånd och elände. Det måste finnas något annat alternativ???
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var köper man skruvkit till Millen billigast? Är mest ute efter sidopanelerna (snabbskruvarna) men risken finns väl att jag byter alla skruvar inom kort... :)
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena gott folk!!!!

Blir troligtvis mille-ägare igen imorrn(läs måndag).Hade en 99a för några år sedan.Den hade factorykitet på(slipon,chip,filter,1kugg- fram).
Nu blir det en 02a med motsvarande utrustn.

Nu till saken.Tänkte tävla med den i r1000 några ggr nästa säsong.
Tänkte kolla med er kunniga aprilialoons hur jag får mer pulver i motorn utan att behöva riva ner rovan i molekyler.Har ju som sagt redan avgas,chip,filter och ska laborera lite med olika drevsatser när säsongen börjar.
Gnugga geniknölarna nu för ni vill väl se en rsv högt upp i listorna nästa år.
Tack på förhand!!!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Slangan skrev:
Tjena gott folk!!!!

Blir troligtvis mille-ägare igen imorrn(läs måndag).Hade en 99a för några år sedan.Den hade factorykitet på(slipon,chip,filter,1kugg- fram).
Nu blir det en 02a med motsvarande utrustn.

Nu till saken.Tänkte tävla med den i r1000 några ggr nästa säsong.
Tänkte kolla med er kunniga aprilialoons hur jag får mer pulver i motorn utan att behöva riva ner rovan i molekyler.Har ju som sagt redan avgas,chip,filter och ska laborera lite med olika drevsatser när säsongen börjar.
Gnugga geniknölarna nu för ni vill väl se en rsv högt upp i listorna nästa år.
Tack på förhand!!!

Hur mycket pengar har du tänkt läga ut som max?

0. Drevning 1 ner fram 2 uppbak(tror det blir ca 262 max speed)
1. Airkit
2. Chip
3. Insugs grunkan från 99-00 = Mer effekt
4. Bora spjällhuset till 54mm
5. Powercommander istället för chipet
6. Slip-on eller helsystem
7. Porta topen
8. Bora cylindrarna + ge dem nicasil belägning + i med bigbore kolvar 100mm istället för 97 mm(kollvarna går på 795$ med kolvringar m.m)

Ps.. Bigbore kitet är helt klart värt det enligt de som har det, bättre o köra med det istället för helsystem och det blir samma pengar ungefär.


Ungefär i den ordningen ska man nog trima millen :) , mer info fixar jag efter jobbet nyss vaknat nu ska till jobbet m.m
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Lam-Kaka skrev:
Hur mycket pengar har du tänkt läga ut som max?

0. Drevning 1 ner fram 2 uppbak(tror det blir ca 262 max speed)
1. Airkit
2. Chip
3. Insugs grunkan från 99-00 = Mer effekt
4. Bora spjällhuset till 54mm
5. Powercommander istället för chipet
6. Slip-on eller helsystem
7. Porta topen
8. Bora cylindrarna + ge dem nicasil belägning + i med bigbore kolvar 100mm istället för 97 mm(kollvarna går på 795$ med kolvringar m.m)

Håller med Lam-Kaka

Rekommenderar:

1) Satsa på en PCIII direkt istället för chipet.
2) Om du inte tänker köpa RSV-R så investera i Racestötdämpare bak och omkitning av framgaffeln istället för helsystem. Lovar att med rätt inställningar så gör du bättre tider med det istället dessutom sparar du på däcken och det vet vi ju vad sånt kostar...
3) Big Bore går ju över 1000 cc så det är väl inte aktuellt om du ska tävla...
4) Portning före borrning av spjällhus (om du måste välja)

Lycka till och självklart vill vi se en Aprilia på tävlingarna! (Meddela när och var)

Tar mig friheten och skickar med KaZ bänkning efter trimning av -00 Mille R. Renegade Airkit, PCIII Portad/planslipad av MC-Xpress, Leovince helsystem. En -02 bör ge mer effekt då de har större insugsventiler...
 

Bifogat

  • Johans-bänkkurva-opt.jpg
    Johans-bänkkurva-opt.jpg
    104.2 KB · Visningar: 100

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej!! kul ni engagerar er.Alltid skönt med likasinnade man kan bolla ideer,kunskap och tankar med.

Hojen är min.Det sitter acra-slipon på.Aprilia race-styrenhet.Hela boxen utbytt.Filter har den oxå.När jag byter drivpaket blir det en kugg ner fram.
Sen är det ju intressant att ni säger pc3 ger mer pulver än styrboxen.Kan ju va en fördel att dessutom ha några olika inställningar att tillgå.
Budgeten är inte jättestor än iaf.Sitter och kalkylerar för fullt på kostnader.
Vad tror ni man får ge för en toppbearbetning? porta,plana.
Blev lite sugen på att höra mer om isuget från 99-00.Vad är vinningen?
är det bolt on på 01-02? Låter inte så dyrt.Det ligger ju högvis med skrotade motorer i tyskland och sådana saker går ju aldrig sönder.
Big bore och helsystem får vänta till man har hunnit testköra några banor.
Måste ju se var och vilken typ av motorkaraktär man vill ha innan man ruinerar sig.Har inte kört twin på bana sen 02 så man måste liksom ut och skaka av sig radfyretekniken.

Kitta gafflarna lär det ju bli ganska omgående.
Ang bakdämparen.Är orginalaren hopplös på bana?
Finns det inget fjäderkit till den? kan ju vara värt att pröva innan man börjar byta ut hela chassit.Hade jag haft råd med en vettig R så hade man ju handlat på en gång men man ska ju ha råd att köra hojen oxå så det fick bli en kompromiss.Får försöka ta igen det på förarsidan :hihi
Har inte hunnit klura på alla förslagen ni skrev så jag återkommer nog med mer frågor. Mvh
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Mera Mera tips :)

Insugs gummit från ramen ändrades 01 för att insugs ljudet skulle bli snällare och då gjordes tyvär kanalerna smalare från ramen till luftburken(man kan säga att det blev en liten dum strypning).

Ebay är din vän om man ska köpa saker till aprilian finns mycket godis att köpa där. Öhlins bakdämpare m.m. Om cylinder volymen ska hållas under 1000cc så kanske högkomp kolvar skulle vara något?

<--Kommer med länkar till sidor med smått o gott-->

www.Ebay.com
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=36
http://www.seacoastsport.com/motors.htm
http://www.raceco.com/
http://www.rsvmille.de/
http://www.evoluzione.net/

Edit länkarna :)
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Slangan skrev:
Hej!! kul ni engagerar er.Alltid skönt med likasinnade man kan bolla ideer,kunskap och tankar med.
:banana

Slangan skrev:
Hojen är min.Det sitter acra-slipon på.Aprilia race-styrenhet.Hela boxen utbytt.Filter har den oxå.När jag byter drivpaket blir det en kugg ner fram.
Sen är det ju intressant att ni säger pc3 ger mer pulver än styrboxen.Kan ju va en fördel att dessutom ha några olika inställningar att tillgå.
Budgeten är inte jättestor än iaf.Sitter och kalkylerar för fullt på kostnader.
Låter som en bra början och grattis till köpet!

Slangan skrev:
Vad tror ni man får ge för en toppbearbetning? porta,plana.
Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.

Slangan skrev:
Blev lite sugen på att höra mer om isuget från 99-00.Vad är vinningen?
Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...

Slangan skrev:
Kitta gafflarna lär det ju bli ganska omgående.
Ang bakdämparen.Är orginalaren hopplös på bana?
Duger nog till att börja med... Jag skulle höja rideheight på dämparen om det inte redan är gjort. Går att göra på originaldämparn vetu... Bara att skruva upp. Tar 5 min.

Slangan skrev:
Får försöka ta igen det på förarsidan :hihi
Skulle tro att de roligaste och de mesta inställningarna finns där... :) Men vad vet jag... du kanske kör som en gud...

Kör hårt, ska bli spännande att se följetången... :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
mikcar skrev:
:banana






Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.

Naa tror det är biligare o fixa spjällhuset men mer trixande och ger mindre hp (på 01-03 mer på 04-> eftersom de har så fina topar orginal)

mikcar skrev:
:banana

Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...

Det märks tyckte jag ivarjefall tyvär så han jag inte testa så mycket...
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
mikcar skrev:
:banana


Låter som en bra början och grattis till köpet!


Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.


Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...


Duger nog till att börja med... Jag skulle höja rideheight på dämparen om det inte redan är gjort. Går att göra på originaldämparn vetu... Bara att skruva upp. Tar 5 min.


Skulle tro att de roligaste och de mesta inställningarna finns där... :) Men vad vet jag... du kanske kör som en gud...

Kör hårt, ska bli spännande att se följetången... :tummenupp

Tackar för tips,info och länkarna grabbar(och kanske tjejer,man vet aldrig!!!)
Ang inställningar vs körskicklighet så har jag kört jämnt med alla japanska radfyror på falkenberg iaf.Då med en 99a.Sen blev jag brutalt avhängd på anderstorpsrakan men lyckades jobba mig tillbaka resten av varvet så jag är ganska säker att jag blir slaktad på a-torp men bör kunna hävda mig på resten av banorna.Nu snackar jag allmänna körningar med både licens och gatåkare som motstånd.och inte minst är det 2 år sen.Då fanns inte zx10 eller senaste rettan så jag kan bara tänka mig flygrakan idag.moppefrilla!!!
Ska börja pilla med hojen i veckan,läs riva ner den.då skall jag kolla på vissa detaljer ni nämnt.Återigen,kul tråd på detta annars ganska fjuniga forum.
Simma lugnt!!!!!
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Jag är lite inne på att byta min laddregulator då jag är tvungen att ladda batteriet allt för ofta... jag hittade vad jag tror är laddreg på e-bay, när jag läste mer om den i workshop manualen stod det voltage regulator... det låter för mig som samma sak... vore tacksam om någon kunde räta ut dessa begrepp för mig... :tummenupp

här kommer en bild på tingesten...
d5_1_b.JPG
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke

Mr Vader skrev:
Jag är lite inne på att byta min laddregulator då jag är tvungen att ladda batteriet allt för ofta... jag hittade vad jag tror är laddreg på e-bay, när jag läste mer om den i workshop manualen stod det voltage regulator... det låter för mig som samma sak... vore tacksam om någon kunde räta ut dessa begrepp för mig... :tummenupp

här kommer en bild på tingesten...
d5_1_b.JPG
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Kylare

Hej!
Skulle behöva en ny höger-kylare till en mille. Nån som har och vill sälja?
Kanske nån som även sitter på en högerpanel till en mille-r 01, den som sitter utanför kylaren...
MVH
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
jocke i köping skrev:
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke

Precis min tanke, sedan ett varningens finger, kör inte med ett halvdåligt batteri, det brukar slå sönder start solenoiden ganska snart, inte alls trevligt när man står någon stans på obygden, (jag vet) :rolleyes:
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
jocke i köping skrev:
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke
det första batteriet var kasst... så jag köpte ett nytt och det verkar vara ok... min c-tek laddare protesterar inte iallfall... men batteriet borde hålla sig fräscht mer än ett par turer... :va


christer skrev:
Precis min tanke, sedan ett varningens finger, kör inte med ett halvdåligt batteri, det brukar slå sönder start solenoiden ganska snart, inte alls trevligt när man står någon stans på obygden, (jag vet) :rolleyes:
vet att den är känslig för just detta men jag har laddat batteriet med jämna mellanrum...
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top