Aprilia-tråden.

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag läste nånstans om en Falco R modell,,,, va e detta?
Nått nytt eller e de bara något jag har missat?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tar fram ett nytt ämne i hetluften. Var förbi garaget idag för att titta till skönheten och pumpa lite upp och ner för packboxarnas skull...

Märkte att det är fuktigt av olja på ena gaffelbenet, det läcker inte mycket men det blir allt en oljefilm. Vad gör man nu, finns det några tips??? Eller är det bara att byta packboxar? Hojen läckte inte det minsta när den ställdes in för vinterdvalan...

/Felix
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Felix skrev:
Tar fram ett nytt ämne i hetluften. Var förbi garaget idag för att titta till skönheten och pumpa lite upp och ner för packboxarnas skull...

Märkte att det är fuktigt av olja på ena gaffelbenet, det läcker inte mycket men det blir allt en oljefilm. Vad gör man nu, finns det några tips??? Eller är det bara att byta packboxar? Hojen läckte inte det minsta när den ställdes in för vinterdvalan...

/Felix

Öhlinsdämparna kräver mer pill enligt dom med -R och Factory.
Nån i den här tråden hade snappat upp att man kunde lägga en snutt kamerafilm runt gaffelbenet för att täta bussningen.
Kan kanske vart #Olsson#? vet iaf att personen i fråga tog med tipset från apriliaforum.com
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
sner0 skrev:
Öhlinsdämparna kräver mer pill enligt dom med -R och Factory.
Nån i den här tråden hade snappat upp att man kunde lägga en snutt kamerafilm runt gaffelbenet för att täta bussningen.
Kan kanske vart #Olsson#? vet iaf att personen i fråga tog med tipset från apriliaforum.com

Man skulle väl sticka upp bladmått eller film så att man rätar ut packningen, för den krullar sig tydligen när den står och blir torr. Jucka runt lixom, inte låta sitta kvar. Står en hel del om det på http://www.famiglia-aprilia.se/
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Fortsätt även att "jucka" på gaffeln ganska ofta i framtiden. Detta gör att den inte blir så torr.

Har även hört nyligen att man kan dra ur ringen som tätar ytterst och där trycka i lite fett mot packboxen. Detta fett borde ju då stanna där ett tag mellan ringen och packboxen och både täta/smörja. Vilket fett eller hur det blir vet jag dock inte...

Har ej hör detta av någon med Öhlins dock. Utan en cross förare som var allmänt trött på skit mellan packbox och ben. (läckage)
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
flugan skrev:
Man skulle väl sticka upp bladmått eller film så att man rätar ut packningen, för den krullar sig tydligen när den står och blir torr. Jucka runt lixom, inte låta sitta kvar. Står en hel del om det på http://www.famiglia-aprilia.se/


Jaa, så kan det ju såklart ha vart :)
Satt precis o funderade lite på hur filmen i sin tur skulle sluta tätt mot gaffelbenet..
 

maximus

Har ömsat skinn
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RSV Factory snart RSV4
Felix skrev:
Tar fram ett nytt ämne i hetluften. Var förbi garaget idag för att titta till skönheten och pumpa lite upp och ner för packboxarnas skull...

Märkte att det är fuktigt av olja på ena gaffelbenet, det läcker inte mycket men det blir allt en oljefilm. Vad gör man nu, finns det några tips??? Eller är det bara att byta packboxar? Hojen läckte inte det minsta när den ställdes in för vinterdvalan...

/Felix

Tjenare..
Hade precis samma problem på min Mille när den bara var ett år gammal.
Ringde då till Öhlins för att kolla om det var nått speciellt med deras gafflar
men det visade sig att det var lättare än på vanliga gafflar. :tummenupp Enligt killen jag pratade med där så är det tyvärr så att boxarna på deras gafflar är känsligare än tex Showa pga att boxen "spänns lösare"runt benen .
Anledningen var tydligen för att minska friktionen...... :D
Så det är priset man får betala för å ha det bästa på hojen. :gnissla
Jag har fått byta två st på min. :(
Som tur är så är dom lätta att byta.
Ringer du öhlins så faxar dom instruktionen till dig.
Jag har instr till min om du behöver, Vet ej om det är samma till 04.an
Det där med plastfilm å sånt det funkar inte enligt min erfarenhet.
Lycka till.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
maximus skrev:
Tjenare..
Hade precis samma problem på min Mille när den bara var ett år gammal.
Ringde då till Öhlins för att kolla om det var nått speciellt med deras gafflar
men det visade sig att det var lättare än på vanliga gafflar. :tummenupp Enligt killen jag pratade med där så är det tyvärr så att boxarna på deras gafflar är känsligare än tex Showa pga att boxen "spänns lösare"runt benen .
Anledningen var tydligen för att minska friktionen...... :D
Så det är priset man får betala för å ha det bästa på hojen. :gnissla
Jag har fått byta två st på min. :(
Som tur är så är dom lätta att byta.
Ringer du öhlins så faxar dom instruktionen till dig.
Jag har instr till min om du behöver, Vet ej om det är samma till 04.an
Det där med plastfilm å sånt det funkar inte enligt min erfarenhet.
Lycka till.
Tackar, jag skall slå dom en pling imorgon... irriterande är det, men är det race så är race! :tummenupp
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
maximus skrev:
Det där med plastfilm å sånt det funkar inte enligt min erfarenhet.

Nej, men enligt ett flertal andras erfarenheter. Dock inte min, den har inte läckt än. Jag smetade fett innanför dammskydden och hoppas att det kanske hjälper. Det var "Fork seal grease" från AF1. Det kändes typ som siliconfett för gummi- och bromsdetaljer så sånt går säkert också, om det nu hjälper...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
maximus skrev:
Det där med plastfilm å sånt det funkar inte enligt min erfarenhet.

Bladmått eller film, för mig funkar det inte alltid heller. De har börjat läcka vid 2-3 tillfällen. För mig har det funkat om man testar några gånger och zic-zac-rörelse runt benet. Först känns det ofta meningslöst men helt plötsligt händer det. Det blir toktätt.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Var nere på Oves nu i helgen med damen och tittade på en mille R 03 som dom har stående där och blev helsåld..

Men det känns dyrt, tom för hos en handlare.. 03 RSV R som gått 24xx mil för 95', är det rimligt?
Nästa dyra service kom inte förrän 4000 mil sa han jag pratade med, innan dess skulle det mest bara va koll på ventiler och dom vanliga grejorna. Samtidigt är ju han säljare....

Den såg ju väldigt välvårdad ut, och helt original överallt.. Tom däck och drivpaket såg ut att kunna gå minst en säsong till..

Min skepsis är priset. Var ju inställd på en ny factory förut och kollade man på tex en 05 så låg dom väldigt nära 100' ibland..då känns ju 95 som ganska mycke för en 03 kanske.

Edit: Denna var det:
http://www.ovesmotor.se/home/Begmc/UCA101.htm
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
sner0 skrev:
Var nere på Oves nu i helgen med damen och tittade på en mille R 03 som dom har stående där och blev helsåld..

Men det känns dyrt, tom för hos en handlare.. 03 RSV R som gått 24xx mil för 95', är det rimligt?
Nästa dyra service kom inte förrän 4000 mil sa han jag pratade med, innan dess skulle det mest bara va koll på ventiler och dom vanliga grejorna. Samtidigt är ju han säljare....

Den såg ju väldigt välvårdad ut, och helt original överallt.. Tom däck och drivpaket såg ut att kunna gå minst en säsong till..

Min skepsis är priset. Var ju inställd på en ny factory förut och kollade man på tex en 05 så låg dom väldigt nära 100' ibland..då känns ju 95 som ganska mycke för en 03 kanske.

Edit: Denna var det:
http://www.ovesmotor.se/home/Begmc/UCA101.htm
Halloj...
Å god fortsättning på er där ute i landet.

Håller med att priset var i saftigaste laget. Det finns säkert flera 03:eek:r till salu för bättre pengar..... Leta runt lite å jämför från de olika sälj sajterna.

Annars har du hittat en kanon hoj som du kommar att bli kär i...............

Lycka till.............
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
#Olsson# skrev:
Bladmått eller film, för mig funkar det inte alltid heller. De har börjat läcka vid 2-3 tillfällen. För mig har det funkat om man testar några gånger och zic-zac-rörelse runt benet. Först känns det ofta meningslöst men helt plötsligt händer det. Det blir toktätt.
Vad är det för film ni pratar om pojkar??? jag skall ta och pilla med detta i veckan tänkte jag,
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
wasa skrev:
Halloj...
Å god fortsättning på er där ute i landet.

Håller med att priset var i saftigaste laget. Det finns säkert flera 03:eek:r till salu för bättre pengar..... Leta runt lite å jämför från de olika sälj sajterna.

Annars har du hittat en kanon hoj som du kommar att bli kär i...............

Lycka till.............

Claessons i Bromölla har en 03 (inte R) till salu för 88', men bortsett från det känns det rätt tunt med annonser att jämföra :/

Bli kär i är försent.. :) Gick käpprätt åt helvete med förnuftet när jag var på Oves haha!


Felix skrev:
Vad är det för film ni pratar om pojkar??? jag skall ta och pilla med detta i veckan tänkte jag,
Film till sån däringa analog fotokamera som man har sett på bilder från förr ;)
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
sner0 skrev:
Var nere på Oves nu i helgen med damen och tittade på en mille R 03 som dom har stående där och blev helsåld..

Men det känns dyrt, tom för hos en handlare.. 03 RSV R som gått 24xx mil för 95', är det rimligt?
Nästa dyra service kom inte förrän 4000 mil sa han jag pratade med, innan dess skulle det mest bara va koll på ventiler och dom vanliga grejorna. Samtidigt är ju han säljare....

Den såg ju väldigt välvårdad ut, och helt original överallt.. Tom däck och drivpaket såg ut att kunna gå minst en säsong till..

Min skepsis är priset. Var ju inställd på en ny factory förut och kollade man på tex en 05 så låg dom väldigt nära 100' ibland..då känns ju 95 som ganska mycke för en 03 kanske.

Edit: Denna var det:
http://www.ovesmotor.se/home/Begmc/UCA101.htm

Varför inte köpa min svinbilligt för 89´? http://www.blocket.se/vi/7038993.htm?ca=11_s
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Färgkod

Är det någon som vet färgkoden på den silvriga färgen på min Mille -00, eller hur man tar reda på det......
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top