Aprilia-tråden.

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Snackat med Marcussen MC idag och han sa att kopplingen skulle bytas på garanti men då min inte varit inne på så många servicar är det troligen missat. Lutar åt en ny Aprilia-koppling istället, han hade aldrig haft problem med slir med tävlingshojen iaf. Sen har han IP-olja på fat, den borde funka :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hallo.
Kan du fråga damen om jag kan använda dessa bilder när jag vill skryta över Millen min och i så fall vilket fotograf-namn jag ska sätta ut och länk till ev hemsida?
Har ni fått sommar där nere i landet ännu? Här är det barmark och is!!

Ps. Nu är snygghojen sänkt rejält så även fotografen skulle nog ha nått ner till marken. De ljuvliga kåporna står dock i mitt vardagsrum.

Du har PM! :tummenupp

Skulle va kul att se hur Millen ser ut nu, hur mycket sänkte du den?
 

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Laxå
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
Tjenare, jag har precis köpt mig en Factory -06:a (måste byta nick föresten). Jag har fundering på att köpa helsystem.
Vad anväder ni för märke, pris?
Är det nån som vet nån bra hemsida i USA där man kan beställa billigare?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tjenare, jag har precis köpt mig en Factory -06:a (måste byta nick föresten). Jag har fundering på att köpa helsystem.
Vad anväder ni för märke, pris?
Är det nån som vet nån bra hemsida i USA där man kan beställa billigare?

Jag kör med slipon. Ett helsystem är svindyrt och ger i min mening alldeles för lite hk jämfört vad man betalar.

Kolla på AF1 Racing
http://www.rsvr.net/
Ducati keamna, tyskland

Eller min favorit och flera som provat (även om jag tycker helsystem är dyyrt) The blue pill....

/J
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
koppling olja etc..

Hoj!

Jag har precis blästrat mina stålskivor. satte i dem i hojen idag, dock är vintern i vägen för provkörning.

Är det så att kopplingen har slirat tidigare är det dock oftast så att den är förbrukad, lamellerna glasas och blir hårda. Jag hoppas dock att mina funkar ändå.

Om du inte vill lägga extra brickor vid fjädrarna kan det vara bra med starkare fjädrar. Detta avhjälpte en del av mina tidigare bekymmer. nu ska jag dock slänga i nya lameller (ska byta i ena hojen å ha gamla i andra).

Angående olja...
I helgen var jag på mässa i Gbg, då talade jag med en kille ifrån Castrol om just det här med koppling och helsyntet. Jag hävdade att helsyntet var dåligt, han sa att det inte alls är så. Enligt hans lista är R4 Superbike 10W-50 förstaval (helsyntet), andraval var GPS 10W-40 (delsyntet). På mina frågor krig kopplingen var hans svar att det inte alls har med om det är syntet/delsyntet att göra, snarare vad den uppfyller för kvalitetskrav. Om den har "för hög" kvalitet (biloljor) kan kopplingen fara illa. Jag kan inte kvalitetsbeteckningarna, men han sa att det är API SG som är högsta kvalite, eller JASO MA (vet ej hur det stavas men det lät så här).

Hoppas du fått nått nyttigt ur detta.

/andreas
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Tänkte bara höra mig för var ni får tag i Agip och IP-oljorna som är rekommenderade till Aprilia, verkar vara väldigt få återförsäljare som har dem...?
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Hoj!

Angående olja...
I helgen var jag på mässa i Gbg, då talade jag med en kille ifrån Castrol om just det här med koppling och helsyntet. Jag hävdade att helsyntet var dåligt, han sa att det inte alls är så. Enligt hans lista är R4 Superbike 10W-50 förstaval (helsyntet), andraval var GPS 10W-40 (delsyntet). På mina frågor krig kopplingen var hans svar att det inte alls har med om det är syntet/delsyntet att göra, snarare vad den uppfyller för kvalitetskrav. Om den har "för hög" kvalitet (biloljor) kan kopplingen fara illa. Jag kan inte kvalitetsbeteckningarna, men han sa att det är API SG som är högsta kvalite, eller JASO MA (vet ej hur det stavas men det lät så här).

Hoppas du fått nått nyttigt ur detta.

/andreas

Lutar åt att jag blästrar av mina och kör tills jag får nya grejjer iaf, kanske behöver min koppling uppdateras med nyare plattan och korgen.

Kollade upp det här med oljor lite snabbt nu och enligt samtliga produktblad jag kollade uppfyller följande oljor JASO MA och API SG: Biltema Racing, OKQ8 SBK Racing, Statoil helsyntet (identisk med Biltema), Motul 5100, Motul 300V, Castrol R4 och Castrol GPS. Uppenbarligen är de ändå mer eller mindre lämpliga för Millens koppling :va
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Hmmmm

Var flrbi på Biscaya idag, tog upp ämnet. De hade erfarenheter av att en del oljor som är bra inte alls håller måttet.. således är det väl bäst att få fatt i en olja som man vet att nån annan åker på. Funderar på att köpa Bel Ray hos dem, finns både helsyntet å mineral. Synteten är kring 60 spänn dyrare än mineral.... Nån som kör på den oljan?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag hade Bel Ray till min TLR innan, bytte enbart pga att ny importör strulade till det och den lokale meken vägrar ha med dem att göra numera.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lutar åt att jag blästrar av mina och kör tills jag får nya grejjer iaf, kanske behöver min koppling uppdateras med nyare plattan och korgen.

Kollade upp det här med oljor lite snabbt nu och enligt samtliga produktblad jag kollade uppfyller följande oljor JASO MA och API SG: Biltema Racing, OKQ8 SBK Racing, Statoil helsyntet (identisk med Biltema), Motul 5100, Motul 300V, Castrol R4 och Castrol GPS. Uppenbarligen är de ändå mer eller mindre lämpliga för Millens koppling :va

Jag körde med Castrol R4 i nästan ett år - omkring 700 mil - och hade absolut inga problem med det, inget kopplingsslir eller nåt. Bytte sen till Repsol 4t Racing helsyntet och motorn började gå tystare, fortarande inget slir i kopplingen. Skulle aldrig köra nåt annat än helsyntet, särskilt inte i en så fin hoj...
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Vad använder ni för batteri i twinnen ?
Provade biltema gel men det sög pung:D klarar ej leverera amps i tillräcklig omfattning.
Sitter YTX12-BS orginal 10Ah
YTX 14-BS 12Ah passar men man måste fixa till batterilåsningen då detta batteri är 15 mm högre.
Hur väl drar era maskiner runt på starten min med orginalbatteriet är relativt seg jag tror att man ej får så många chanser innan det är tomt
 
Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
mer olja

har någon koll på kvalitetsmärkning. En lista i stigande ordning.

Är ju inte lätt å veta vad API SAligger i jämförelse med en API SJ tex, eller hur de står i förhållande till andra normer, ACEA eller JASO eller vad de kan tänkas heta.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Var flrbi på Biscaya idag, tog upp ämnet. De hade erfarenheter av att en del oljor som är bra inte alls håller måttet.. således är det väl bäst att få fatt i en olja som man vet att nån annan åker på. Funderar på att köpa Bel Ray hos dem, finns både helsyntet å mineral. Synteten är kring 60 spänn dyrare än mineral.... Nån som kör på den oljan?

Kör med Bel Ray, :tummenupp. Har bara haft hojen i snart ett år, vet att sedan första oljebytet har det varit endast varit BelRay.
Jag är nöjd:)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad använder ni för batteri i twinnen ?
Provade biltema gel men det sög pung:D klarar ej leverera amps i tillräcklig omfattning.
Sitter YTX12-BS orginal 10Ah
YTX 14-BS 12Ah passar men man måste fixa till batterilåsningen då detta batteri är 15 mm högre.
Hur väl drar era maskiner runt på starten min med orginalbatteriet är relativt seg jag tror att man ej får så många chanser innan det är tomt

Jag kör med Biltema :hihi
Funkar hur bra som helst.
Orginal är 10Ah, Feltemas är 8Ah, så jag har ett försök mindre ungefär.
Dvs. 4 i stället för 5 (ungefär)... :rolleyes:
När hojen står i garage sitter laddaren på hela vinter, på sommaren får jag förlita mig på att batteriet laddas OK underkörning...

Twinnar med hög komp sliter hårt på batterierna, och min erfarenhet är att dyra batterier överlever inte längre (eller möjligen maginellt längre livslängd), det man vinner är ett ellr två extra startförsök. Men, startar inte hojen på 3de försöket, så kommer den inte att stara på 6, 7, 8 heller. Inte en TL i allafall.

Jag hade Yusha Innan, men kör Biltema nu, ca 1000kr billigare per batteri...

PS. Stora batteri är även tyngre :tungan
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Har du Biltema gel för mitt orkade bara dra runt motorn ett par varv innan det gav upp hade då stått på laddning i två dygn.
Det var i och för sig kanske bara 5 grader i garaget när jag provade men det nya batteriet borde varit bättre än dett gamla som drog runt motorn bättre fast det ej stått på laddning
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag beställt en ny koppling men blästrat av stålskivorna med glasbläster så jag får ihop hojen. Kan ju ta hur lång tid som helst att få delar från TMP verkar det som :rolleyes:

Lameller: 1048:-
Stålskivor: 800:-
Tryckplatta (uppdaterade): 898:-
Summa: 2746:-

Clutch05.jpg


Clutch02.jpg
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Nu har jag beställt en ny koppling men blästrat av stålskivorna med glasbläster så jag får ihop hojen. Kan ju ta hur lång tid som helst att få delar från TMP verkar det som :rolleyes:

Lameller: 1048:-
Stålskivor: 800:-
Tryckplatta (uppdaterade): 898:-
Summa: 2746:-

Varför köpa från TMP när deras leveranstider suger.......finns andra som har bättre grejor t.o.m....

Barnett skivor,lameller och fjädrar

Tryckplatta

Jag tror det blir billigare från AF1 än TMP..inte säker,har inte räknat....hur som helst så får du en bättre koppling med Barnett än med standard, hur mycket vet jag inte iofs.

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top