Aprilia-tråden.

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Det står rimligtvis på insidan av tanken vad det är för material. Brukar stå nåt i stil med "PP". En firma som svetsar plast kan nog fixa det, billackfirmor kan svetsa sprickor i stötfångare m.m.

Hoj!

Jag har ett dilemma. Saken är den att jag behöver plasta ihop två hål i tanken. Någon som vet vad det är för plast? Att det är nylon av något slag vet jag, men måste ha lite mer info då jag ska försöka att få tag på plast att värma i.

Kanske har någon plastat tidigare och vet vad jag kan använda, eller inte skall använda.

/andreas
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Hoj!

Jag har ett dilemma. Saken är den att jag behöver plasta ihop två hål i tanken. Någon som vet vad det är för plast? Att det är nylon av något slag vet jag, men måste ha lite mer info då jag ska försöka att få tag på plast att värma i.

Kanske har någon plastat tidigare och vet vad jag kan använda, eller inte skall använda.

/andreas

Hör gärna av dig om du lyckas. För det gjorde inte jag..... Lämnade min till en "plast lagar firma" som sa att det inte var något problem. Men efter ett jävlans spacklande, slipande och slutligen lack så bubblade hela skiten upp sig!! :mad:

Blev en ny tank och totalt 7000 fattigare. Men nu med vetskap att en tank är svår att hålla tät...
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Akra-slipon till salu

Hej,

Har ett par akra titanpipor över om någon är intresserad.
De har suttit på min tuono 06:a i ca 300mil och jag vill ha 8500kr för dem.

Skicka ett PM vid intresse :)

//Lynn
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Det står rimligtvis på insidan av tanken vad det är för material. Brukar stå nåt i stil med "PP". En firma som svetsar plast kan nog fixa det, billackfirmor kan svetsa sprickor i stötfångare m.m.

Var hos en lackfirma igår. De sa att det int egick att svetsa tanken då den är gjord i någon nylonplast, den är för fet och smälter bara bort tydligen. Det är även problem att få lim etc att fästa på så feta plaster. Var hos en polare som är plåtslagare på volvo, där sa de att deras lim till stötfångare etc som är till feta plaster inte fäster på bränsletankar.

Idag åkte jag till en firma som sprutar nylonplaster. Han tittade på tanken och hittade en kod för nylonsort. Fick med mej en 5mm rundstav i nylon som jag värmde med varmluftspistol, värmde även tanken tills ytan började smälta. Därefter förde jag på nylonstaven som till min glädje fastnade på tanken efter den hade svalnat.

I morgon sk ajag försöka få in en uppvärmd rundstav i hålet i tanken. Därefter ska jag t alödkolv för att försöka få plasterna att smälta ihop...

Hoppas att det blir tätt... önsa mej lycka till!

/Andreas
 

Nikk

eh...
Gick med
18 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
hoj-lös
Läckande packbox

Tjo!

Givetvis så har ena gaffelbenet (öhlins) börjat läcka lagom till premiärturen. Har ändå vart och motionerat gaffeln typ varannan vecka under vintern för att detta inte skulle hända, men tji fick jag... :huvet

Funkar det att dra ner till momentum och köpa ngn standard-packning eller måste det vara Öhlins-org ? (=700:- på af1-racing)
Har hört att originalet är lite lösare för lägre friktion.

/ Niclas
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Tjo!

Givetvis så har ena gaffelbenet (öhlins) börjat läcka lagom till premiärturen. Har ändå vart och motionerat gaffeln typ varannan vecka under vintern för att detta inte skulle hända, men tji fick jag... :huvet

Funkar det att dra ner till momentum och köpa ngn standard-packning eller måste det vara Öhlins-org ? (=700:- på af1-racing)
Har hört att originalet är lite lösare för lägre friktion.

/ Niclas

Du bör prova bladmåttstricket innan du byter packboxarna. Dammskydden pillar du ner med en liten flatmejsel sen för du ett tunt bladmått i ett sicksack-mönster in/ut under tätningen runt om tills det inte längre kommer ut någon olja när du pumpar. Jag trodde inte på det först men min gaffel har varit tät i ett år nu.
 

Nikk

eh...
Gick med
18 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
hoj-lös
Du bör prova bladmåttstricket innan du byter packboxarna. Dammskydden pillar du ner med en liten flatmejsel sen för du ett tunt bladmått i ett sicksack-mönster in/ut under tätningen runt om tills det inte längre kommer ut någon olja när du pumpar. Jag trodde inte på det först men min gaffel har varit tät i ett år nu.

Har hört om det men det känns lite obehagligt att pressa in ett bladmått med risk att repa gaffelbenet. Annars kan det nog funka om det läcker för att lite smuts lagt sig imellan. hmmm... får se, kanske provar ändå... :rolleyes:
Tack iaf.

Momentum någon???
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Har hört om det men det känns lite obehagligt att pressa in ett bladmått med risk att repa gaffelbenet. Annars kan det nog funka om det läcker för att lite smuts lagt sig imellan. hmmm... får se, kanske provar ändå... :rolleyes:
Tack iaf.

Momentum någon???

Benet är belagt med titan-nitrid, det är HÅRT (som krom tror jag). Tro mig, gaffelbenet blir inte repigt. Men det är klart, vet du inte när oljan byttes senast kan det vara läge att få fräscha packningar och olja. Jag fick prisuppgift 900kr/ben för nya tätningar och olja installerat om jag kom med lösa gaffelben.
 
Last edited:

MartinCarlsson

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -03
Hjälp!

Har ett problem med min RSV mille -03:a.. Batteriet var helt dött nu efter vintern och tog ingen laddning heller. Efter att ha bytt batteri funkade allt som det skulle.. Tills nästa dag då det nya batteriet också var helt dött!.. Något står och suger ur batteriet på nolltid.. Har haft lite problem med det förra säsongen också då jag ofta fick ladda batteriet för att slippa springstarter. Någon som haft samma problem?

Hojjen står på verkstad nu för en vanlig service och mekanikerna där kliade sig rejält i huvudet där också.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Hjälp!

Har ett problem med min RSV mille -03:a.. Batteriet var helt dött nu efter vintern och tog ingen laddning heller. Efter att ha bytt batteri funkade allt som det skulle.. Tills nästa dag då det nya batteriet också var helt dött!.. Något står och suger ur batteriet på nolltid.. Har haft lite problem med det förra säsongen också då jag ofta fick ladda batteriet för att slippa springstarter. Någon som haft samma problem?

Hojjen står på verkstad nu för en vanlig service och mekanikerna där kliade sig rejält i huvudet där också.

Har du mätt laddningsspänningen över bateripolerna? Det bör vara runt 13.5 med motorn igång.

Det framgår inte om det töms under körning eller parkering. Men du kan ju kolla i halvmörker om det sprakar/gnistrar när man ansluter baterikontakterna. Om den tjuvdrar mycket (vid parkering) så brukar man kunna se det ganska tydligt. Det är väl ett bra första steg antar jag.

F ö har det ju varit en del problem med statorkablage som går kortis mot chassi för +04-serien. Jag vet iofs inte om samma sak är vanligt på tidigare modeller.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Halloj...
Ja har ett par kompletta fälgar inkl skivor å drev till aprilia till salu. Vet att de passar på Mille 98-03 å Falcon. Hade tänkt mej 6000:- + ev frakt om någon e intresserad. PM:a mej i så fall eller ring 070 6731867.
 
Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Startar inte

Har fått ett lite konstigt problem, och undrar om någon känner igen sig.
När det är kallt ute, runt nollan, och hojen stått en dag, så vill den inte igång. Annars startar den fint och går som en dröm.
Symptom:
Startmotorskavning med choke - luktar MYCket soppa ur avgaspipan.
Startmotorskavning utan choke fullgas - händer ingenting
startmotorskavning utan choke och gas - tänder till en gång (pluff typ) om man skavt länge på fullgas innan, och så luktar det soppa.

När jag startar i varmgarage på morgonen vill den ha lite choke. När jag startar och den stått kallt brukar jag börja med fullgas precis tills den tänder, släppa av direkt och gå på med choken.
Nu började jag med choke direkt trots att den stått kallt, hojen är tvärdöd, trots två upplivningsförsök med fräscha batterier och lång tid mellan.
Vad ska jag hitta på för att fixa det här? Vill ju inte missa de fina dagarna nu på våren bara för att det kryper ner mot noll ibland :huvet
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Att det luktar soppa tyder på att själva bränslet kommer fram som det ska. Det enda choken gör är att höja tomgången lite, att gasa lite grann ger exakt samma effekt. Ta ut ett tändstift och kolla om det kommer gnista. Kolla även alla kablar till givare, throttlesensor mm att de sitter i ordentligt i kontakten.

Hör av dig igen hur det går...


Lycka till
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Jaha, jag läste på lite i manualen, som säger att vid temperaturer ner mot nollan ska man ha full choke och halvgas. Kändes mig lite skeptisk, eftersom min diagnos var att den surat ner sig, men när jag provade i morse hoppade den igång så fint!
Jag vågar inte lita helt på den än, men det verkar ju lovande.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
haha..RTFM alltså:D

Kände inte till det där heller, kan vara bra att veta. Har iof blivet så bekväm av mig att jag inte kör under 10 grader i vilket fall...

Gött att det löste sig iallafall:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top