Aprilia-tråden.

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Varför köpa från TMP när deras leveranstider suger.......finns andra som har bättre grejor t.o.m....

Barnett skivor,lameller och fjädrar

Tryckplatta

Jag tror det blir billigare från AF1 än TMP..inte säker,har inte räknat....hur som helst så får du en bättre koppling med Barnett än med standard, hur mycket vet jag inte iofs.

/J

Meningarna går isär om Barnett-kopplingen, vissa tycker den är bra, andra säger att den är kass. Problemet verkar vara att kopplingen "driver" mer eller mindre när växeln ligger i trots att man kopplat ur. För vissa så mycket att de får tjuvstopp när de sparkar i en växel. Priset är ungefär detsamma som en original i Sverige och då sponsrar jag hellre Marcussen och kan fråga om hjälp när det behövs, borde hålla 2800 mil som originalet gjorde iaf.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Meningarna går isär om Barnett-kopplingen, vissa tycker den är bra, andra säger att den är kass. Problemet verkar vara att kopplingen "driver" mer eller mindre när växeln ligger i trots att man kopplat ur. För vissa så mycket att de får tjuvstopp när de sparkar i en växel. Priset är ungefär detsamma som en original i Sverige och då sponsrar jag hellre Marcussen och kan fråga om hjälp när det behövs, borde hålla 2800 mil som originalet gjorde iaf.

Inget fel på Marcussen men TMP däremot.......
Det kan vara oljetillförselen till kopplingen oxå, såg på apriliaforumet att det är annat munstycke i -06 och framåt som ska minska trycket eller nått och göra kopllingen mer "vänlig".

/J
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Inget fel på Marcussen men TMP däremot.......
Det kan vara oljetillförselen till kopplingen oxå, såg på apriliaforumet att det är annat munstycke i -06 och framåt som ska minska trycket eller nått och göra kopllingen mer "vänlig".

/J

Inte bestämt mig riktigt för hur jag ska göra med kopplingen. Verkar bli väder nästa vecka, är ni flera som ställer på hojarna om det blir 10-15C?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har du Biltema gel för mitt orkade bara dra runt motorn ett par varv innan det gav upp hade då stått på laddning i två dygn.
Det var i och för sig kanske bara 5 grader i garaget när jag provade men det nya batteriet borde varit bättre än dett gamla som drog runt motorn bättre fast det ej stått på laddning


Skaffade också ett biltema på 12Ah, (14Ah orginal), men det funka inget bra, dock visade sig när jag åkte tillbaka och gnällde att det var fel på det, så jag ska prova det nya idag, får se hur det går.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Uppborrade Spjällhus

Hej

Har kommit över extra spjällhus till min RSV 03 och har lite funderingar på att få dem uppborrade till 54mm.

Det tillsammans med PCIII, helsystem, snorkel, BMC filter och bränsletrycksregulator borde ge några extra hk i bänken :D

Någon som vet om någon som kan hjälpa mig med detta jobb, givetvis mot ersättning?

Ha det!

/BW
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Provade batteriet idag, funka fin fint:tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har du Biltema gel för mitt orkade bara dra runt motorn ett par varv innan det gav upp hade då stått på laddning i två dygn.
Det var i och för sig kanske bara 5 grader i garaget när jag provade men det nya batteriet borde varit bättre än dett gamla som drog runt motorn bättre fast det ej stått på laddning

Sant.

Touringbutiken.se har Yuasa batterier, dyra som ocker men bättre än orginal.

Jag har Biltemas Gel, det orkade förra sommaren, får väll se om det överlever i år oxå... heh...
Varken mitt Yuasa eller mitt Biltema orkar dra runt mer än ett par gånger, så har hojen stått hela vintern kan man behöva lite bil starthjälp första gången.

Och det är värt 1000kr att slippa gå hem när man har batteri torsk... :hihi
Kör man fler kan man ju alltid putta igång den, kräver "bara" lite övning och vänner med god kondition... :p

Lycka till med batterival.

:hej
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Sant.

Touringbutiken.se har Yuasa batterier, dyra som ocker men bättre än orginal.

Jag har Biltemas Gel, det orkade förra sommaren, får väll se om det överlever i år oxå... heh...
Varken mitt Yuasa eller mitt Biltema orkar dra runt mer än ett par gånger, så har hojen stått hela vintern kan man behöva lite bil starthjälp första gången.

Och det är värt 1000kr att slippa gå hem när man har batteri torsk... :hihi
Kör man fler kan man ju alltid putta igång den, kräver "bara" lite övning och vänner med god kondition... :p

Lycka till med batterival.

:hej

Snabb fråga... har TLR insprutning eller har den förgasare....gissar på insprutning men är inte säker.. hade en cbr600f med förgasare innan den va lite små svår att få igång på våren.. men millen som har insprutning startar direkt!, fast den har stått i kallgarage över vintern runt -24c vissa dagar.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Snabb fråga... har TLR insprutning eller har den förgasare....gissar på insprutning men är inte säker.. hade en cbr600f med förgasare innan den va lite små svår att få igång på våren.. men millen som har insprutning startar direkt!, fast den har stått i kallgarage över vintern runt -24c vissa dagar.

Insprut.
Tidigt försök av Suzuki att får till det, men den är inte "optimal". Så att säga...
Min står i varmgarage, och den är igentligen bara svårstartad om den får stå mkt länge. Fast, kör man i gång motorn en eller två gånger under vintern är det oftast inga problem.
Det är mer problem att starta den varm :hihi :rolleyes:
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Mätte dom upp ditt gamla batteri och konstaterade att det var kass.
Drar det nya runt spisen rejält eller är det så det skriker vid varje kompressiontillfälle.

Yep, de belastningsprova det och kasserade det!


Den drar riktigt sjysst, hojen startade direkt vid första försöket igår:tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vevhusventilation

Tidigare i tråden var det lite diskusion om hur man gör med vevhusventilationen då man monterar en öppen luftburk. Jag har löst det så här; Under kolfiberskivan har jag fäst ett filter, en bit 2" rör fullproppat med Deto-stop (små bollar av ihoprullad aluminumtrådar) som ska fånga upp oljan, samt ge den möjlighet att rinna tillbaka. Om nu lite olja skulle slinka förbi iallafall, så hamnar den i uppfångningskärlet som sitter bakom fläkten.
Själva gränsytan med yttervärlden sker med ett vanligt pappfilter, som ser till att det inte kommer in skit bakvägen i motorn. Sitter en liten dräneringsplugg under den burken också, syns dock inte på bilden.

Borde fungera utmärkt tycker jag:tummenupp
 

Bifogat

  • vevhusventilation.JPG
    vevhusventilation.JPG
    135.7 KB · Visningar: 71

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Blir grym effektökning på min motor i vår :tummenupp

Airduct.jpg
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Mera koppling...

Funderar på om det bara är tryckplattan som är dålig på min -99:a eller om även korgen bör bytas....

Har båda delarna men om det inte tjänar något till att byta korgen så hoppar jag gärna över detta.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Funderar på om det bara är tryckplattan som är dålig på min -99:a eller om även korgen bör bytas....

Har båda delarna men om det inte tjänar något till att byta korgen så hoppar jag gärna över detta.

En jänkare jag snackat med påstår att det inte tjänar något till att byta korgen. Det som påverkar funktionen är uppdaterade tryckplattan, nyare lamellerna och stålskivorna. Det enda jag vet skiljer är dräneringen av korgen (hål i den nyare).
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
En jänkare jag snackat med påstår att det inte tjänar något till att byta korgen. Det som påverkar funktionen är uppdaterade tryckplattan, nyare lamellerna och stålskivorna. Det enda jag vet skiljer är dräneringen av korgen (hål i den nyare).

Strålande.. då kan jag ju spara nån timma.. Har fullt upp ändå... Fan vet när min sommar kan börja:huvet
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Hål i tanken....

Hoj!

Jag har ett dilemma. Saken är den att jag behöver plasta ihop två hål i tanken. Någon som vet vad det är för plast? Att det är nylon av något slag vet jag, men måste ha lite mer info då jag ska försöka att få tag på plast att värma i.

Kanske har någon plastat tidigare och vet vad jag kan använda, eller inte skall använda.

/andreas
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top