Aprilia-tråden.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Hej

Ska införskaffa nya däck till Millen?

Någon som har erfarenhet av dessa märken/modeller?

Dunlop Sportmax D208RR

Metzeler Sportec M-1 & M-3

Michelin Pilot Sport / Road

/BW

Jag kör på Pirelli Diablo Corsa fram och Pirelli Diablo bak. Det duger både till banåka och pendling till jobbet och med min körstil ser bakdäcket ut att kunna hålla i 500 mil vilket jag tycker är helt OK.

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Jag kör på Pirelli Diablo Corsa fram och Pirelli Diablo bak. Det duger både till banåka och pendling till jobbet och med min körstil ser bakdäcket ut att kunna hålla i 500 mil vilket jag tycker är helt OK.

Verkar schysst :tummenupp

Tack för tipset!

/BW

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Hej

Dunlop Sportmax D208RR

/BW

Jag har ett lätt begagnat set Pirelli super corsa pro som jag säljer för 1200:-, har enbart gått några träningar, pm:a om du är intresserad.

mvh

Christer

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Kopplingsras

Idag rasade kopplingen på min 99:a :huvet

Surt men det är bara att bita ihop... Är det någon som vet var man kan få en koppling till hyffsat pris och snabbt? Af1 i usa har ju bra priser men hur är det med leveranstiden? Är det någon som beställt därifrån? Vill ju hinna åka lite till innan hösten.

Hur är det med originaldelar här i Sverige eller kanske europa? Har inte Aprilia rykte om sig att vara sega i frågan om reservdelar?

Eftersom jag har en 99:a så har jag förstått att jag skall ha en uppdaterad tryckplatta. Hur yttrar sig den dåliga tryckplattan, kopplingsslir eller på något annat sätt?

/R

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Idag rasade kopplingen på min 99:a :huvet

Surt men det är bara att bita ihop... Är det någon som vet var man kan få en koppling till hyffsat pris och snabbt? Af1 i usa har ju bra priser men hur är det med leveranstiden? Är det någon som beställt därifrån? Vill ju hinna åka lite till innan hösten.

Hur är det med originaldelar här i Sverige eller kanske europa? Har inte Aprilia rykte om sig att vara sega i frågan om reservdelar?

Eftersom jag har en 99:a så har jag förstått att jag skall ha en uppdaterad tryckplatta. Hur yttrar sig den dåliga tryckplattan, kopplingsslir eller på något annat sätt?

/R

Har beställt en hel del godis från AF1 och jag kan bara säga att dom är sjukt snabba.
Dom tre senaste beställningarna har dom processat inom 2 timmar! :tummenupp
Se'n tar det 4-5 vardagar för postväsendet i USA och Sverige att göra sitt. Åsså tullen förstås.
Sammantaget hittar du nog ingen bättre Aprilia ÅF på detta klot. Jävligt synd att man inte bor i Texas!

Italoparts.de är rätt ok men inte i samma klass när det gäller sortiment och service.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Har beställt en hel del godis från AF1 och jag kan bara säga att dom är sjukt snabba.
Dom tre senaste beställningarna har dom processat inom 2 timmar! :tummenupp
Se'n tar det 4-5 vardagar för postväsendet i USA och Sverige att göra sitt. Åsså tullen förstås.
Sammantaget hittar du nog ingen bättre Aprilia ÅF på detta klot. Jävligt synd att man inte bor i Texas!

Italoparts.de är rätt ok men inte i samma klass när det gäller sortiment och service.

AF1 :yoparty Som pbas säger är dom snuskigt snabba och verkar ha det mesta på hyllan.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
AF1 :yoparty Som pbas säger är dom snuskigt snabba och verkar ha det mesta på hyllan.

Det låter ju bra :tummenupp

Hittade ju faktiskt en här bland annonserna, har pm:at annonsören och hoppas den finns kvar.

Ingen som vet något om tryckplattan? Min bär sig lite konstigt åt, det är inte så att den bara slirar. Det började med att kopplingen under pådrag helt plötsligt började slira samtidigt som kopplingshantget blev väldigt stumt.

Jag linkade hem med hojen och plockade loss tryckplattan och då visade det sig att den yttre metallskivan hade släppt ifrån sig några "taggar" som lagt sig i spåren i tryckplattan. Detta gjorde att plattan inte rörde sig riktigt som den skulle. Hoppas någon fattar vad jag menar...

Nåväl, jag rensade bort bitarna och skruvade ihop allt igen och då kändes kopplingen helt normal igen och hojen drog som den skulle... nästan. När jag drog på lite rejält såblev kopplingen tyvärr likadan igen, stumt hantag och slirande koppling.

Kan detta bero på att metallskivan är slut eller har det med tryckplattan och korgen att göra kanske? Eller om vi säger så här, räcker det med att byta lameller och stålskivor eller bör jag byta tryckplatta och eventuellt korgen också?

På något sätt känns det som ett mekaniskt fel mer än slirande lameller eftersom kopplingen kändes helt ok igen efter att jag plockat isär och ihop den en gång.

/R

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
3106852 Det låter ju bra :tummenupp

Hittade ju faktiskt en här bland annonserna, har pm:at annonsören och hoppas den finns kvar.

Ingen som vet något om tryckplattan? Min bär sig lite konstigt åt, det är inte så att den bara slirar. Det började med att kopplingen under pådrag helt plötsligt började slira samtidigt som kopplingshantget blev väldigt stumt.

Jag linkade hem med hojen och plockade loss tryckplattan och då visade det sig att den yttre metallskivan hade släppt ifrån sig några "taggar" som lagt sig i spåren i tryckplattan. Detta gjorde att plattan inte rörde sig riktigt som den skulle. Hoppas någon fattar vad jag menar...

Nåväl, jag rensade bort bitarna och skruvade ihop allt igen och då kändes kopplingen helt normal igen och hojen drog som den skulle... nästan. När jag drog på lite rejält såblev kopplingen tyvärr likadan igen, stumt hantag och slirande koppling.

Kan detta bero på att metallskivan är slut eller har det med tryckplattan och korgen att göra kanske? Eller om vi säger så här, räcker det med att byta lameller och stålskivor eller bör jag byta tryckplatta och eventuellt korgen också?

På något sätt känns det som ett mekaniskt fel mer än slirande lameller eftersom kopplingen kändes helt ok igen efter att jag plockat isär och ihop den en gång.

/R
Halloj..
Håller med om det som sagts om AF1, de är väldigt braatt ha att göra med.

Kolla lagret som sitter i tryck plattan..... Ja fick ett liknande fel fast tvärt om, när ja började varva så försvann kopplings handtaget in. Det vissade sig att lagret höll på att rasa. Kan kanske va så i ditt fall med.

Lycka till........

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Kolla lagret som sitter i tryck plattan..... Ja fick ett liknande fel fast tvärt om, när ja började varva så försvann kopplings handtaget in. Det vissade sig att lagret höll på att rasa. Kan kanske va så i ditt fall med.

Lycka till........

Kände på det när jag plockade isär kopplingen men lagret kändes ok. Kollade inte så noga dock. Skall plocka ned kopplingen ikvall igen så jag tar en noggrannare titt. Tack för tipset :tummenupp

/R

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hej

Dunlop Sportmax D208RR

/BW

Har använt Dunlop Sportmax D208RR denna säsong, har varit kanon jäkligt bra fäste och lättsvängda när det är torrt, blir varma fort.
Känns dock lite opålitliga i regn.

Livslängden är väl sisådär

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Hej !
du har säkert redan handlat däck men jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter av M-3 däcken ,, 'jag tycker dom fungerar bra både till ban åka och gat körning,, livslängden på min hoj med min körstil blir ca:6-700 mil ,, jag är inte så mycket för o konstra med fullgas på dom första växlarna hela tiden utan kör mestadels hyggligt fort efter kurviga vägar,, visst några power wheelies blir det ju såklart men bara enstraka tillfällen.
1 framdäck håller 2 bakdäck för mig.
har handlat på däckonline,, monterar o balanserar hos Italia Bike Center i Arboga till rimligt pris,, kan rekommenderas.

mvh jocke i köping

Har använt Dunlop Sportmax D208RR denna säsong, har varit kanon jäkligt bra fäste och lättsvängda när det är torrt, blir varma fort.
Känns dock lite opålitliga i regn.

Livslängden är väl sisådär

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Inne på andra uppsättningen Michelin Power nu, och tycker de känns bra. Ett framdäck på två bak gäller för mig med, och jag kör väl ungefär som Jocke beskriver det, plus en eller annan bandag.
Har inte provat Power 2CT än, men det blir det nog nästa gång.

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Nej ett byte av bromsskivor har kommit ivägen för däcksbyte :(

Så jag tackar för alla kommentarer och tips jag fått :tummenupp

/BW

Hej !
du har säkert redan handlat däck men jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter av M-3 däcken ,, 'jag tycker dom fungerar bra både till ban åka och gat körning,, livslängden på min hoj med min körstil blir ca:6-700 mil ,, jag är inte så mycket för o konstra med fullgas på dom första växlarna hela tiden utan kör mestadels hyggligt fort efter kurviga vägar,, visst några power wheelies blir det ju såklart men bara enstraka tillfällen.
1 framdäck håller 2 bakdäck för mig.
har handlat på däckonline,, monterar o balanserar hos Italia Bike Center i Arboga till rimligt pris,, kan rekommenderas.

mvh jocke i köping

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Halloj gott folk!!
Sålde min R6a igår och om 1½vecka kan jag hämta en RSV1000R :tummenupp
Kan knappt bärga mig:tuttar

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Kände på det när jag plockade isär kopplingen men lagret kändes ok. Kollade inte så noga dock. Skall plocka ned kopplingen ikvall igen så jag tar en noggrannare titt. Tack för tipset :tummenupp

/R

Då var man på rull igen :D En eloge till flugan som fick iväg en koppling till mig blixtsnabbt, SH är bra att ha :tummenupp

Det visade sig efter grundligare genomgång att man satt i en stålskiva för mycket i paketet samtidigt som fjädrarna var helt slut med extra schimsbrickor och allt :mad:. Med nya (nåja) skivor och fjädrar så funkar allt perfekt igen.

Är det ett känt hästhandlartrick att stoppa i en extra skiva i en slut koppling för att få ut några mil till eller finns det någon annan anledning?

/R

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Kära kamrater!
Min kompis har fått någon otrevlig hosta som kommer efter 6tusen varv,
ganska irriterande eftersom det är ju där det roliga börjar :(
Det skumma är att den går som vanligt under 6tusen.
Efter 6tusen spottar det å fräser, kompisen som låg efter hade sett eld ur pipan vid ett tillfälle. Så innan jag börjar riva i hojen så undrar jag om någon där ute har råkat ut för nåt liknande?.

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Kära kamrater!
Min kompis har fått någon otrevlig hosta som kommer efter 6tusen varv,
ganska irriterande eftersom det är ju där det roliga börjar :(
Det skumma är att den går som vanligt under 6tusen.
Efter 6tusen spottar det å fräser, kompisen som låg efter hade sett eld ur pipan vid ett tillfälle. Så innan jag börjar riva i hojen så undrar jag om någon där ute har råkat ut för nåt liknande?.

Exakt samma sympton hade jag på min ducce förra året, fast det var vid 7000 rpm, vid det tillfället så var det så att det fanns ett klapp i huvudbrytaren som uppdagedes vid vibrationer vid det varvtalet, med följden att den missade tändning, fyllde på bränsle ändå, tände igen då med för mycket bränsle vilket medförde eldsflammor ur avgassystemet, samt att den gick extremt ojämt över det varvtalet men normalt under.

Lycka till

Sportbikebabe

Hojlös, ny kommer 2012.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsx-r 750 K8, såld
Nån som vet om grejorna till 04-06 passar till en 07a??
Tycker det borde det men när man tittar i vissa websidor så finns inte 07 med..:va

//EmKao med sambons inloggning

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...