Aprilia-tråden.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Hej folk!

Ser att det skrivs om chip, helsystem, drevning, dittan och dattan.. Har nu haft ett par riktigt sköna, och ej att glöma; skönare och skönare mil ju längre jag kommer med min rsv. Det är i sanningens ord en vanesak att köra twin och jag kan snart stämma in i kören..:)

På vänster sida har min kära ett par oangenäma skönhetsfel. Det handlar om rispor och repor på vindavisare, backspegel o org.blås. Tänker således ägna en del åt vintern till att fräscha upp och byta ut lite skadad plast tillsammans med slip on och kanske något mer.

Undrar om ni tycker att det är värt att dessutom punga ut för helsystem, chip, drevning etc...?! Vad är mindre/mer värt till arbetet och pengarna sett (ur både nästahandsvärdets samt körglädjens perspektiv?

Älskar silly season och kan inte vänta med att börja förbereda för nästa vår =)

Huvudet på spiken där Kurre just de tre första moddarna är väl det som ger mest den där modden dittan dattan vet jag ej något om:D .
Drevning kugga ner en fram kostar lite och ger mycket om man nu inte siktar på absolut toppfart betydligt bättre körbarhet i stadstrafik och på snäva kurvpartier.
Chip kan jag verkligen rekommendera Gabro chip minskade motorbromen samt ökade effekten på mellanregistret så mycket att till och med :arsele dynon kände av skillnaden Gabro är en italienare som verkar vara en riktig guru vad det gäller programering av chip han huserar på AF1- forum.
Helsystem dyrt som skam nytt men finns en hel del beggat att finna på ebay m.m ända sättet att få rotaxen att verkligen låta som en twin observera att jag pratar om Apes som orginal kör 2-1 system mitt akra 2-2 sbk racing system ökade på mellanregistret ytterligare och tog helt bort dippen i effektregistret vid 5000 rpm samt att ljudet blev något helt annat jämfört med slip-on burken som jag använde innan ljudet blev betydligt dovare men tystare vid låga varv och hissar man gasspjällen får man ett avgrundsvrål som slår det mesta:yoparty
Glömde kolla vilken årsmodell du har ovanstående :fakta gäller för Mille, Rsv upp till 03 samt Tuono 02-05 efter det är motostyrning m.m något helt annat.
 
Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Huvudet på spiken där Kurre just de tre första moddarna är väl det som ger mest den där modden dittan dattan vet jag ej något om:D .
Drevning kugga ner en fram kostar lite och ger mycket om man nu inte siktar på absolut toppfart betydligt bättre körbarhet i stadstrafik och på snäva kurvpartier.
Chip kan jag verkligen rekommendera Gabro chip minskade motorbromen samt ökade effekten på mellanregistret så mycket att till och med :arsele dynon kände av skillnaden Gabro är en italienare som verkar vara en riktig guru vad det gäller programering av chip han huserar på AF1- forum.
Helsystem dyrt som skam nytt men finns en hel del beggat att finna på ebay m.m ända sättet att få rotaxen att verkligen låta som en twin observera att jag pratar om Apes som orginal kör 2-1 system mitt akra 2-2 sbk racing system ökade på mellanregistret ytterligare och tog helt bort dippen i effektregistret vid 5000 rpm samt att ljudet blev något helt annat jämfört med slip-on burken som jag använde innan ljudet blev betydligt dovare men tystare vid låga varv och hissar man gasspjällen får man ett avgrundsvrål som slår det mesta:yoparty
Glömde kolla vilken årsmodell du har ovanstående :fakta gäller för Mille, Rsv upp till 03 samt Tuono 02-05 efter det är motostyrning m.m något helt annat.

tackar för mycket bra info! Detta är en rsvr 05. Så som du med flera skriver om chip tycker jag låter riktigt intressant.. Vid chipmontering lär väl en genomgång med justeringar krävas i bänk antar jag?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
tackar för mycket bra info! Detta är en rsvr 05. Så som du med flera skriver om chip tycker jag låter riktigt intressant.. Vid chipmontering lär väl en genomgång med justeringar krävas i bänk antar jag?

05.. då är chip ute slutet..

Finns två alternativ tycker jag..

1.Ändra till map2 med en axone hos en handlare för aprilia. Köp MIVV korta slip-on ca 600$
2.Köp smaltmoto helsystem för ca 16500:- med allt på smaltmoto.com + pc3 sen kör den i bänk eller ta en map från tillverkaren

Annat luft filter m.m kan ge lite också. Skickar länkar i nästa replay.
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
05.. då är chip ute slutet..

Finns två alternativ tycker jag..

1.Ändra till map2 med en axone hos en handlare för aprilia. Köp MIVV korta slip-on ca 600$
2.Köp smaltmoto helsystem för ca 16500:- med allt på smaltmoto.com + pc3 sen kör den i bänk eller ta en map från tillverkaren

Annat luft filter m.m kan ge lite också. Skickar länkar i nästa replay.

Hmm, det var ju synd att chip inte är att tänka på.. )= förstår inte inneörden av punkt 1.. "map2 med axone" Vad händer, vad kostar, vad görs?

tack för tips och åsikt !:)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Hmm, det var ju synd att chip inte är att tänka på.. )= förstår inte inneörden av punkt 1.. "map2 med axone" Vad händer, vad kostar, vad görs?

tack för tips och åsikt !:)

Nu har ju jag en gammal härk (99:a) men om jag fattat det rätt så är det inte lika lätt att manipulera bränsle och tändning i de nyare motorstyrningarna (ecu).

Man måste ha en speciell apparat, eller om det är ett program (axone) för att komma åt ecu:n. Kolla på sidan 389 i denna tråd så snackas det lite om axone och det finns även länkar till af1-forumet som förklarar det hela.

/R
 
Last edited:

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
H-D
mekanobok Var?

Vet ni var jag kan hitta en bra mekbok till min mille årsmodell -02 ???
helst på nätet.. och helst gratis:rolleyes:
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
3160480 Snygg. :tummenupp Samma som Jocke. He He. Med en sånn får man många :tuttar :tuttar

Är Falcon kvar eller?
Halloj...
Japp, falcon står så fint nere i källaren å ser så fin ut.
Lika är den..... men för 57 har man inte så stor valmöjlighet......

Ha det.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hmm, det var ju synd att chip inte är att tänka på.. )= förstår inte inneörden av punkt 1.. "map2 med axone" Vad händer, vad kostar, vad görs?

tack för tips och åsikt !:)
Som sagt, börja med drevning...

Axone är ett diagnosverktyg (ser ut som en fet mobiltelefon) som välutrustade verkstäder har.
Är ap-dyrt (30 lök) så dom brukar vilja ha en slant när det används. Jag pröjsade 300 spänn.
Med intrumentet kan man skifta från original mappen till map 2 ("Engine variant 2").
Den är gjord för att passa en motor med öppnare luftfilter och rör.
Det här är nå't du absolut skall göra om du sätter på slip-on eller helsystem.
Dessutom är det en "open loop" map vilket innebär att den inte tar hänsyn till O2-sensorerna.
Så man bör inte byta till Map 2 med originalsystemet på för då sabbar du katalysatorerna.
Detta är också det första du ska göra innan du går vidare med en PC3.
 
Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Som sagt, börja med drevning...

Axone är ett diagnosverktyg (ser ut som en fet mobiltelefon) som välutrustade verkstäder har.
Är ap-dyrt (30 lök) så dom brukar vilja ha en slant när det används. Jag pröjsade 300 spänn.
Med intrumentet kan man skifta från original mappen till map 2 ("Engine variant 2").
Den är gjord för att passa en motor med öppnare luftfilter och rör.
Det här är nå't du absolut skall göra om du sätter på slip-on eller helsystem.
Dessutom är det en "open loop" map vilket innebär att den inte tar hänsyn till O2-sensorerna.
Så man bör inte byta till Map 2 med originalsystemet på för då sabbar du katalysatorerna.
Detta är också det första du ska göra innan du går vidare med en PC3.


mmok. Gissar att bikestop i lkpg har en sån manick. blir att ringa och fråga lite.


Btw: Borde jag under några omständigheter ha svårt att koppla upp en rsvr 2005 på slangen på tvåan?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
mmok. Gissar att bikestop i lkpg har en sån manick. blir att ringa och fråga lite.


Btw: Borde jag under några omständigheter ha svårt att koppla upp en rsvr 2005 på slangen på tvåan?

Hmm, om den e helt orörd behövs kanske lite koppling.
Jag sitter ju lite mer upprätt på Tuonon o den vill iaf till väders på 1:an o 2:an utan koppling.
På 3:an behövs en rejäl satsning om det ska gå utan koppling men det går...
Men då e den inte helt original..15/42 drevning,luftbox , helsystem och PC
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Hmm, om den e helt orörd behövs kanske lite koppling.
Jag sitter ju lite mer upprätt på Tuonon o den vill iaf till väders på 1:an o 2:an utan koppling.
På 3:an behövs en rejäl satsning om det ska gå utan koppling men det går...
Men då e den inte helt original..15/42 drevning,luftbox , helsystem och PC

Jo men jag menar att jag inte ens kopplat upp den på tvåan. Är van rad-fyraförare och körde senast retta som jag utan vidare kopplade upp i 60 på tvåan. Jag kan ju liksom inte göra mer än att luta mig bakåt och ge full gas med kopplingsdip mellan 5-7000 varv. Förstår inte...:va
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jo men jag menar att jag inte ens kopplat upp den på tvåan. Är van rad-fyraförare och körde senast retta som jag utan vidare kopplade upp i 60 på tvåan. Jag kan ju liksom inte göra mer än att luta mig bakåt och ge full gas med kopplingsdip mellan 5-7000 varv. Förstår inte...:va
Det låter faktiskt lite spinkigt. Minns inte riktigt hur min betedde
sig i standardskick (varade bara i ett par dagar).
Men det är känt att dessa motorer svarar ordentligt på luft-å-buller-trim.
Jämför jag med polarns zx10 så fick den 2-5 hästar med Yoshi-rör och PC3.
På min gav motsvarande 5-12 hästar (12 hästar vid 6300).
Just i det område du anger (5-7k) har originalmotorn ett hemskt hål i vrid-kurvan.
Och just där ger förstås trimmet som allra mest...en j-ä skillnad faktiskt.
Så förutsatt att motorn är frisk i övrigt så tror jag att den skulle må väldigt bra av att få andas lite bättre.
Pruta lite på de här http://www.blocket.se/vi/12863843.htm?ca=11_s
och så en PC3 (beställ från AF1 Racing)
så ska de nog bli lite liv i prillan.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
mmok. Gissar att bikestop i lkpg har en sån manick. blir att ringa och fråga lite.


Btw: Borde jag under några omständigheter ha svårt att koppla upp en rsvr 2005 på slangen på tvåan?

Vete fan.... har själv problem med det där kopplandet, men det är väll tekniken som jävlas...

Min gick upp på slangen väldigt lätt på ettan runt 4k med gas, tvåan av/på slag runt 7-8k rpm med acra slip on. (16,40)

Men det med kopplandet får jag inte riktigt kläm på vill inte va så elak mot hojen häller så jag försöker nog för klent.


Sen har jag en touno vän på runt 43 bast som tycker det är jätte lätt att koppla upp hojen med 15,40... 3 an inget problem runt 80-100km/h tror jag han sa...Vad gör jag för fel :huvet
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vete fan.... har själv problem med det där kopplandet, men det är väll tekniken som jävlas...

Min gick upp på slangen väldigt lätt på ettan runt 4k med gas, tvåan av/på slag runt 7-8k rpm med acra slip on. (16,40)

Men det med kopplandet får jag inte riktigt kläm på vill inte va så elak mot hojen häller så jag försöker nog för klent.


Sen har jag en touno vän på runt 43 bast som tycker det är jätte lätt att koppla upp hojen med 15,40... 3 an inget problem runt 80-100km/h tror jag han sa...Vad gör jag för fel :huvet

Det verkar vara rätt stor skillnad mellan RSV'n och Tuonon när det gäller framhjulslyft.
Den upprätta körställningen plus att Tuonon har en något lägre utväxling verkar göra en hel del.
Tuonon har lite längre insugstrattar oxå vilket gör en del för vridet på låg och mellan varv.
Polarns RSV med ungefär samma moddar som jag har, känns rejält "framtung" jämfört med min.
Men missförstå mig rätt, slö e den inte, bara lite ovillig att gå till väders.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Min mille-02 är lite väl törstig tycker jag, hur mycket drar era. Finns det nåt känt fel?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Såvida jag inte finner möjlighet för att köra gata med Aprilian nästa år så måste jag göra av med den. Finns under säljes. Hoppas Aprilia lanserar en 1200cc nästa år. Hade varit najs.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det verkar vara rätt stor skillnad mellan RSV'n och Tuonon när det gäller framhjulslyft.
Den upprätta körställningen plus att Tuonon har en något lägre utväxling verkar göra en hel del.
Tuonon har lite längre insugstrattar oxå vilket gör en del för vridet på låg och mellan varv.
Polarns RSV med ungefär samma moddar som jag har, känns rejält "framtung" jämfört med min.
Men missförstå mig rätt, slö e den inte, bara lite ovillig att gå till väders.

Ja jäklar, jag trodde det var identisk utväxling mellan millen och tuonon:va . Blev ju tvungen att kolla, och som du säger så är det lite lägre utväxling på de fyra första växlarna på tuonon.:Bugar

Körde helt orginal nyligen och kan säga att det blev en ruggig skillnad med Akrapipor, map 2 och 15 framdrev vad som gjorde mest vet jag inte.

Jag tycker att det är mycket märkligt att de har så hög utväxling orginal här i europa.

Nästa vecka skall PC3:an och luftfilter på, samt bänkning. Det skall bli jäkligt spännande att se och märka resultatet:D
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top