Aprilia-tråden.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Tjenare !
Map 2 är lämpligast att byta till när du kört in o har skaffat filter o moddat eller bytt till slipon ,, men om du har möjlighet så passa på o köp pc3 från USA nu när dollarn står lågt så är det åxå gjort,det hjälper till att få upp mellanregistret rejält,åtminstone funkade det på min -04:a ,,

mvh Jocke
Har du tips på återförsäljare i USA? Nån som av erfarenhet kan säga nåt om lyckade åtgärder för just 05an?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
tips.

klart ja har det
http://www.af1racing.com/
gynnsamt med priser så länge dolarn står lågt ,, kom ihåg att det är utanför EU så tull tillkommer ,, men dom har ett forum o beg, försäljning o där är det momsfritt för oss ,,
lycka till ..
mvh jocke


Har du tips på återförsäljare i USA? Nån som av erfarenhet kan säga nåt om lyckade åtgärder för just 05an?
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Jag försöker komma nån vart med effektpyssel men gör inte det. Jag har aldrig spetsat en motor i livet förut..:)

Svårt att få helhetsbilden klar.. Vad är enkelt, vad är svårt, vad är dyrt i förhållande till resultat etc etc..

Kollade på pc3 från länken jocke, tack! Vet dock inte vad jag ska börja med efter drevning.. pc3 eller helsystem.

Djungel för mig, om än ganska rolig....



edit:

Bytte till förvaringsoljan i dag men fick bara i precis dryga 3 liter tills det var proppfullt.. Läste då manualen och såg att "motordräneringspluggen" skulle lossas för att tömma motorn också. Det skiter jag väl i nu men vill ju byta allt till våren. Är det torq till den eller nåt annat special?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag försöker komma nån vart med effektpyssel men gör inte det. Jag har aldrig spetsat en motor i livet förut..:)

Svårt att få helhetsbilden klar.. Vad är enkelt, vad är svårt, vad är dyrt i förhållande till resultat etc etc..

Kollade på pc3 från länken jocke, tack! Vet dock inte vad jag ska börja med efter drevning.. pc3 eller helsystem.

Djungel för mig, om än ganska rolig....



edit:

Bytte till förvaringsoljan i dag men fick bara i precis dryga 3 liter tills det var proppfullt.. Läste då manualen och såg att "motordräneringspluggen" skulle lossas för att tömma motorn också. Det skiter jag väl i nu men vill ju byta allt till våren. Är det torq till den eller nåt annat special?

Trimming till aprilian..

1. Störeluft burk + eventuellt annan tratt (gör det själv eller köp ring på http://www.italoparts.de/airboxring-p-111.html )
tratt/snabel( http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=1162 )

2. Slip-on eller helsystem(bästa helsystemet går på ca 16-17k med frakt"finns på smaltmoto.com" slip-on MIVV är biliga och låter bra men ger inte bästa effekten. Annars kan man gå halvvägs med helsystemet så länge och köpa TIG slip-on eftersom de passar på smaltmoto headers(rören)

3. PC3

Efter det så är det antingen Bigbore kit 100mm eller kompressor som gäller.



Andra olje plugen har insex gjäng
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Trimming till aprilian..

1. Störeluft burk + eventuellt annan tratt (gör det själv eller köp ring på http://www.italoparts.de/airboxring-p-111.html )
tratt/snabel( http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=1162 )

2. Slip-on eller helsystem(bästa helsystemet går på ca 16-17k med frakt"finns på smaltmoto.com" slip-on MIVV är biliga och låter bra men ger inte bästa effekten. Annars kan man gå halvvägs med helsystemet så länge och köpa TIG slip-on eftersom de passar på smaltmoto headers(rören)

3. PC3

Efter det så är det antingen Bigbore kit 100mm eller kompressor som gäller.



Andra olje plugen har insex gjäng


Tack för hjälpen.


Jag har beställt PC3 från AF1 racing tillsammans med luftfilter. Ett par GPR-slipon är på väg att köpas (kommentarer?). och så är tanken att begagnat eller annat bra helsystem ska hittas...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Finns det insugstrattar till 01-03 också? De sitter ju lite annorlunda till, funderar på om de verkligen gör någon skillnad om man byter dem..
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tack för hjälpen.


Jag har beställt PC3 från AF1 racing tillsammans med luftfilter. Ett par GPR-slipon är på väg att köpas (kommentarer?). och så är tanken att begagnat eller annat bra helsystem ska hittas...
Ja, du vet ju var GPR'na kommer ifrån men ta en titt på Swedies grejjer.
Han säljer ett EVO6 system. En hel del pengar men mycket billigare än nytt.


Betr effekttrim:
Inte säker på om du redan gjort det...men drevning måste du börja med. 15 fram, 42 bak.
Billigt och det blir en helt "ny" hoj.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, du vet ju var GPR'na kommer ifrån men ta en titt på Swedies grejjer.
Han säljer ett EVO6 system. En hel del pengar men mycket billigare än nytt.


Betr effekttrim:
Inte säker på om du redan gjort det...men drevning måste du börja med. 15 fram, 42 bak.
Billigt och det blir en helt "ny" hoj.

Nu vet jag inte vad swedie skulle ha för Evo6 systemet men det är väldigt dyrt nytt och är sämre än smaltmoto helsystemet som är biligare.

16,42 värkar va bra på min aprilia den skjuter på bra med 6ans växel i runt 80km/h

Men då har jag:
Smalthelsystem
Luftburks tätning mot tank
Pc3 med bra map(ej exakt för min hoj än tyvär)


Ända anledningen om jag skulle gå ner 1 ner fram är för att göra hojen mer wheeli benägen på 2an
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu vet jag inte vad swedie skulle ha för Evo6 systemet men det är väldigt dyrt nytt och är sämre än smaltmoto helsystemet som är biligare.

16,42 värkar va bra på min aprilia den skjuter på bra med 6ans växel i runt 80km/h

Men då har jag:
Smalthelsystem
Luftburks tätning mot tank
Pc3 med bra map(ej exakt för min hoj än tyvär)


Ända anledningen om jag skulle gå ner 1 ner fram är för att göra hojen mer wheeli benägen på 2an
Drevningen kan ha lite med hoj-typen å göra oxå.
Tounon har ingen större nytta av en teoretisk toppfart på 280+.
Tycker det känns bättre att kunna nyttja alla 6 växlarna oftare.
Se'n får man väl leva med att den blir lite lätt framtill då o då...:D

När det gäller rör så är nypriset ändå rätt saftigt för båda systemen, fel sida om 17k-strecket kan man nog räkna med för båda.
Om jag inte har helt fel vill Swedie ha 8k för sitt, vilket verkar rätt humant (över 20k nytt).

Jag tror man kan tvista länge om vilket system som är bäst men säkert är att skillnaderna är väldigt små.
Båda systemen ger ett rejält effekttillskott jämfört med originalet, det är helt säket.
Åsså låter de så jä-a gott. :yoparty
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Mm jag hade tänkt att gå ner 1 kugg fram mot orginalet.. Har pm:at swedie, såg i annonsen att han ville ha bud på systemet..
 

dizzy1024

Guest
Aprilia ETV1000 Caponord ABS -06

Tja!
Jag har med en Aprilia. En ETV1000 Caponord ABS -06. GPR slip-on och bakskärmen avkapad en liten bit. Bilder kommer senare. Vad rekommenderar ni att man ska göra för att få ut lite mer effekt på en sån?
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Jag är jäkligt nöjd med drevnings konfigurationen av 15 fram och orginal 40 bak.
Fast å andra sidan har jag inte testat med 42 bak än:) , har tänkt att göra det vid tillfälle får se om jag vill byta tillbaka efter det:D

Jag gjorde moddarna i 2 steg först akra slipon och map2 samt 15 kugg fram, blev en jäkla skillnad vad som gjorde mest vet jag inte men jag tippar på drevet:tungan .
Sedan ett KN filter samt PC3:a och bänkning, ytterliggare en stor skillnad mest på låg och mellan register.

Nästa steg blir en orginal Öhlin bakdämpare efter det får jag se......:)
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Fick lov att ta mig en kort sväng igår trots avställd bara för att höra lite skönt muller igen :gnissla Har beställt ett beg sidostöd från en Honda VTR för 300:- som tydligen ska passa med smärre modifieringar. Betydligt stabilare än originalet som är ett skämt eftersom det sitter för nära centrumlinjen. US versionen verkar ha ett betydligt bättre men då får man ju betala rätt mycket mer.
Några bilder.....
 

Bifogat

  • DSC_0234_2.jpg
    DSC_0234_2.jpg
    137.8 KB · Visningar: 57
  • DSC_0235_2.jpg
    DSC_0235_2.jpg
    139.5 KB · Visningar: 72
  • DSC_0239_2.jpg
    DSC_0239_2.jpg
    121.1 KB · Visningar: 69
  • DSC_0244_2.jpg
    DSC_0244_2.jpg
    118.5 KB · Visningar: 55

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Fick lov att ta mig en kort sväng igår trots avställd bara för att höra lite skönt muller igen :gnissla Har beställt ett beg sidostöd från en Honda VTR för 300:- som tydligen ska passa med smärre modifieringar. Betydligt stabilare än originalet som är ett skämt eftersom det sitter för nära centrumlinjen. US versionen verkar ha ett betydligt bättre men då får man ju betala rätt mycket mer.
Några bilder.....
Hmm...intressant.
Undrar om det passar på en Tuono oxå.
Kom gärna med en liten rapport om hur det funkar.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag är jäkligt nöjd med drevnings konfigurationen av 15 fram och orginal 40 bak.
Fast å andra sidan har jag inte testat med 42 bak än:) , har tänkt att göra det vid tillfälle får se om jag vill byta tillbaka efter det:D

Jag kör 15/42 med 170+ på slangen och det är lite väl bra för mig. Man får vara väldigt mjuk på gasen så den inte slår över på de tre första växlarna sedan kan man vara mer "brutal". På bana funkar det bra men det tar på krafterna att försöka hålla sig kvar med låren på tanken när hojen accar saatan.

/J
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Hmm...intressant.
Undrar om det passar på en Tuono oxå.
Kom gärna med en liten rapport om hur det funkar.

Ska jag göra. Är det lika illa vinkel på -06:ans stöd med :va
Underligt hur en så basic grej som ett stöd kan reta en så mycket.
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Fick lov att ta mig en kort sväng igår trots avställd bara för att höra lite skönt muller igen :gnissla Har beställt ett beg sidostöd från en Honda VTR för 300:- som tydligen ska passa med smärre modifieringar. Betydligt stabilare än originalet som är ett skämt eftersom det sitter för nära centrumlinjen. US versionen verkar ha ett betydligt bättre men då får man ju betala rätt mycket mer.
Några bilder.....

*Host host hicka* Kollar att min hoj står kvar i garaget puhh..

Ahh najs hoj! Intressant med stödet från Honda. Ska det passa rakt av?
Berätta gärna hur det går! Min har redan borrat sig genom varm asfalt en gång och orsakat att jag fått i ettan istället för att få ned stödet...:gnissla
Nu har ekonomin äntligen återhämtat sig från dyr sommarsemester så ny beggad motor kan äntligen införskaffas! Jag hoppas att det är ren otur att vevlagren börjar pulveriseras efter 4000 mil...:huvet

Och ja jag jobbar nattskift :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top