Aprilia-tråden.

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Hallå alla glada milleägare! Kan någon som har gjord en service av en rsv mille (99-03) med ventilkoll/justering på auktoriserad verkstad säga vad det gås loss på ungefär? har hört att hojarna ska gå lääänge innan ventilerna behöver justeras men dom ska ju ändå kollas och man är väl inget proffsmek direkt...
man har ju blivit inmatad med information om att italienare ska kosta att underhålla.. men gud vad sugen jag är på en just nu efter alla lovord här inne :tungan

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Hej !
tyvärr kan jag inte hjälpa dig med pris på vad det kan kosta med ventilkoll/service men av erfarenhet vat jag att det är inte ovanligt att du kör 4-5000 mil innan justering,givetvis finns det undantag men om inte hojjen är konstant hårt körd så borde den klara det,
för ett par år sedan pratade jag med en norrman som kört sin -00:a i 6000 mil utan justering,bara kontroller hade hittils behövts.

det enda som kan vara dyrt är ju om du kvaddar,vissa delar är ju pissdyra,men vanligtvis om du gör en snällare marksyning så är det ju broms o kopplingsgrepp som ryker o det kan du ju köpa från vilken hoj som helst som har brembo grepp,exempelvis så har ducce billigare grepp än Aprilia,hur det går till fattar jag inte men så är det.

// Jocke

Hallå alla glada milleägare! Kan någon som har gjord en service av en rsv mille (99-03) med ventilkoll/justering på auktoriserad verkstad säga vad det gås loss på ungefär? har hört att hojarna ska gå lääänge innan ventilerna behöver justeras men dom ska ju ändå kollas och man är väl inget proffsmek direkt...
man har ju blivit inmatad med information om att italienare ska kosta att underhålla.. men gud vad sugen jag är på en just nu efter alla lovord här inne :tungan

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Min Factory

Min kopling har blivet lite konstig:va Ibland tar den längst ut och ibland så tar den knappt:confused: Kan det va luft problem, fel olja, eller är det kopplingen som helt enkelt börjar bli lite rökig:D
Detta börja jag märka när jag körde bana. Ska erkänna att det gasades lite extra då. kopplingen tar bra och slirar inte.
Är det nån annan som haft detta problem:rolleyes:

:D :D :D :D

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Hempulade burkar

Tjenare

Är det någon som har gjort "egna" burkar till en Falco ? Jag har tillgång till mtrl och har en avancerad "veldare" i familjen :) så jag tänkte skaffa schysst muller till billig peng .... något jag måste tänka på ?

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
efter att du kollat att det inte är luft i systemet eller något läckage så kolla om lagret i kopplingskorgen inte håller på o ge sig !!
lite som du beskriver hände på min 00:a för några år sedan,
ta bort gummidamasken som sitter utanpå lamellpaketet(var försiktig så du inte har sönder den bara) o kolla lagret,pinnen från slaven går ju rakt igenom motorn o trycker ju ut lamellpaketet den vägen.
bara en teori ,, gratis o kolla.

annars vet jag en som har en STM koppling här på forumet,, o den är fräsh.

// Jocke

Min kopling har blivet lite konstig:va Ibland tar den längst ut och ibland så tar den knappt:confused: Kan det va luft problem, fel olja, eller är det kopplingen som helt enkelt börjar bli lite rökig:D
Detta börja jag märka när jag körde bana. Ska erkänna att det gasades lite extra då. kopplingen tar bra och slirar inte.
Är det nån annan som haft detta problem:rolleyes:

:D :D :D :D

jag har ju hållit på lite själv med det du söker ,,
har du tid i kväll kan du ju titta förbi mitt garage så kan du få lite tips.

// Jocke

Tjenare

Är det någon som har gjort "egna" burkar till en Falco ? Jag har tillgång till mtrl och har en avancerad "veldare" i familjen :) så jag tänkte skaffa schysst muller till billig peng .... något jag måste tänka på ?

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tack för infon det hade jag ingen aning om :tummenupp , trode bara det gick göra så han inte justerade efter den(disabla"map2") hmmm...nu blir jag osäker är du säker det går disabla så man kan dra ur den? utan att ge fel kodd?

Well, jag har inte gjort det själv (ännu).
Baserar uttalandet på vad jag läst på Aprilia Forum.
Detta från Ed på AF1 "Map2 doesnt use the 02 sensor, but
the bike needs to "see" one there unless it is fully deleted under
seperate menus with the Axone....the EFI light will come on otherwise
."

Dom grabbarna brukar inte vara ute och cykla...

Har själv kollat i Axone'ns menyer och sett att det faktiskt finns ett menyval
för att disabla O2-sensorn. Med minimal datorvana och hyffsad förståelse
av engelska kan vem som helst snoka sig fram till rätt meny skulle jag tro.

Har alltså inte gjort det på min hoj ännu men vid lämpligt tillfälle ska det göras.
Vill inte att den där fula tingesten ska förstöra mitt fina (nyrenoverade) EVO6 :D

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Well, jag har inte gjort det själv (ännu).
Baserar uttalandet på vad jag läst på Aprilia Forum.
Detta från Ed på AF1 "Map2 doesnt use the 02 sensor, but
the bike needs to "see" one there unless it is fully deleted under
seperate menus with the Axone....the EFI light will come on otherwise
."

Dom grabbarna brukar inte vara ute och cykla...

Har själv kollat i Axone'ns menyer och sett att det faktiskt finns ett menyval
för att disabla O2-sensorn. Med minimal datorvana och hyffsad förståelse
av engelska kan vem som helst snoka sig fram till rätt meny skulle jag tro.

Har alltså inte gjort det på min hoj ännu men vid lämpligt tillfälle ska det göras.
Vill inte att den där fula tingesten ska förstöra mitt fina (nyrenoverade) EVO6 :D

Gött...ville bara va säker :) , någon som vet vart man kan få låna/använda en Axone runt sthlm trakten som ej tar allt för mycket betalt för att fixa bort fel medelandet :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Gött...ville bara va säker :) , någon som vet vart man kan få låna/använda en Axone runt sthlm trakten som ej tar allt för mycket betalt för att fixa bort fel medelandet :)
Jag har kört med Aprilia-Center i Handen.
Denny är genomschyst och är inte svår att ha å göra med.
Grabbarna i verksta'n är lite gröna ännu men hjälpsamma.
Kan inte tänka mig att det kan kosta många ören.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som vet om RSVR.net är hjälpsamma nog att emaila ifall produkten inte finns i lager efter att man beställt?

Beställde slavcylinder från Af1 men de hade inte den i lager (2-4v), och därför avbröt jag ordern. Beställde iställer från rsvr.net några hundringar dyrare dock, men jag måste ha den inom 10 dagar.

hej hopp!

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det enklaste är nog o ringa o surra med dom trots allt,, den är ju ingen större tidsskillnad direkt så det är ju heller inget problem.

om det skiter sig har jag en strd slav som är ok ligger på hyllan om du behöver,likaså ett strd kopplingshandtag i bra skick,

// Jocke

Nån som vet om RSVR.net är hjälpsamma nog att emaila ifall produkten inte finns i lager efter att man beställt?

Beställde slavcylinder från Af1 men de hade inte den i lager (2-4v), och därför avbröt jag ordern. Beställde iställer från rsvr.net några hundringar dyrare dock, men jag måste ha den inom 10 dagar.

hej hopp!

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
det enklaste är nog o ringa o surra med dom trots allt,, den är ju ingen större tidsskillnad direkt så det är ju heller inget problem.

om det skiter sig har jag en strd slav som är ok ligger på hyllan om du behöver,likaså ett strd kopplingshandtag i bra skick,

// Jocke

ok tack
har svårt att ringa under kontorstid men har ringt och lämnat meddelande, och hoppas att de kontaktar mig....
Slaven min funkar, läcker väldigt lite, men är sugen på att INTE vänta 4v....

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Ni härinne som kör med R-modellen (främst 01-03) Är det stor sanning i att Öhlinsgaffeln äter packboxar? Har läst att dom inte alls ska tåla bakhjulskörning o.s.v.? har inte lärt mig byta packboxar på en gaffel än...

Ska nog iväg och kika på någon/några mille imorgon :)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ytterligare en fundering ang, Mille -00a.
Äter dessa motorolja?
Kört ca 150mil i år och samtidigt som jag märkte att slavcylinderna läcker vätska, så låg oljan på MIN-strecket :va
Har fyllt på med ca 0,5 liter, och har inte kört nått sen dess. Oljan är bytt för 150mil sedan...
Den verkar inte läcka nånstans, antar att oljan kommer ut i avgaserna...

Nån idé? "sådär" halvsugen på att lämna in hojjen för felsökning :huvet

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Kolla oljenivån efter en rejäl varmkörning ser du olja i slangen så är det ok dessa motorer har en förkärlek för att trycka ut olja i luftburken via vevhusventilation särskilt om man har fullt enligt markeringen vid slangen.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kolla oljenivån efter en rejäl varmkörning ser du olja i slangen så är det ok dessa motorer har en förkärlek för att trycka ut olja i luftburken via vevhusventilation särskilt om man har fullt enligt markeringen vid slangen.

vilket innnebär att något blir jäkligt skitigt med tiden och måste rengöras/bytas?
Blir väl att köpa ett par liter olja att ha i bokhyllan....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
min är skitrolig på oljefronten. Den vill helst åka nån mil innan oljan hittar hem.
Vandrar från under min till max konstant. Så länge man kan se olja när motorn går så är jag nöjd, den är helt schizo.. :D

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ni härinne som kör med R-modellen (främst 01-03) Är det stor sanning i att Öhlinsgaffeln äter packboxar? Har läst att dom inte alls ska tåla bakhjulskörning o.s.v.? har inte lärt mig byta packboxar på en gaffel än...

Ska nog iväg och kika på någon/några mille imorgon :)

Äter och äter vet jag inte, jag fick byta på min 03:a i våras i alla fall men jag tror det var första gången de byttes och den är ju ändå fem år gammal nu... Finns packboxar från suzuki att sätta i som ska hålla bättre än öhlins original om man inte ör nöjd med dem.

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Sådär ja. Nu är man medlem i milleklubben =) köpte mig en silver/röd/svart 02:a idag. Vilken underbar motor! Bilder kommer när jag kan rulla ut den utan att den blir dygnsur...

Halogen: Väldigt vacker hoj du har! har inte sett en Mille R med den färgsättningen innan :tuttar

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Sådär ja. Nu är man medlem i milleklubben =) köpte mig en silver/röd/svart 02:a idag. Vilken underbar motor! Bilder kommer när jag kan rulla ut den utan att den blir dygnsur...

Halogen: Väldigt vacker hoj du har! har inte sett en Mille R med den färgsättningen innan :tuttar

Gratulerar till ett bra köp! :tummenupp

Och tack, den gula R:en är rätt ovanlig vad jag förstått ja. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln