FettSnok
96% enligt läkaren
Om man vill och har lust så passar även KTM:s ventilschims i Rotaxen. Kan vara lättare att komma över då de felsta enduroåkare meckar själva. Sen behöver man en micrometer och en uppsättning bladmått.
Jag är samma situation faktiskt. Har inte hunnit ringa runt ännu men planen hittills är att göra det på Biscaya fast förhandla bort lite jobb som man lätt gör själv (typ luftfilter som ändå ska bytas mot eftermarknad etc), fast ändå få papper på att de viktiga sakerna (typ ventilspelskoll) är gjorda av firma.
Vad innebär stora service, och är ett av de största grejerna att kolla ventilspel?Jag är samma situation faktiskt. Har inte hunnit ringa runt ännu men planen hittills är att göra det på Biscaya fast förhandla bort lite jobb som man lätt gör själv (typ luftfilter som ändå ska bytas mot eftermarknad etc), fast ändå få papper på att de viktiga sakerna (typ ventilspelskoll) är gjorda av firma.
Ja, jo vi kom överens om att kolla på exakt vad som skulle göras och vad man kunde skippa när jag väl kom dit med hojen. Han sa att priset därmed droppar lite men min erfarenhet är att det brukar vara dålig växelkurs på att välja bort saker.
Vad innebär stora service, och är ett av de största grejerna att kolla ventilspel?
Jag lämnade in min på Starol Racing i Enköping, Aprilia-dealer, som tar 2500 för service på 1000cc + materialkostnader. De kollade ventilspel på min och bytte topp-packning, alla tändstift + alla oljor, 3900kr. min var 1500mils-service. Och på deras hemsida säger de att de tar 2500 för en service på 1000cc, då borde det vara oavsett miltal
Ja, ventilspelet ska kollas var 1500:e mil enl. boken. 1500-milaservicen är samma som 3000-mila, så där har ju Biscaya ett pris att matcha om inte annat...
har en Tuono -07 som det sitter Acrapovic pipor på, måste man mappa om cyckeln med dessa på eller??
vid låga varv typ 1:ans växel dör den nästan för att sen hosta till om man försöker smyga med gasen ska det vara på det sättet eller??
ganska ny Aprilia ägare annars en kanon hoj.
hittade felet idag det var 2st små vacum slangar som sitter in i cylindrarna dom hade spruckit.
dit med nya och nu går den kanon igen.äntligen
Har varit sugen på ett 100 eller 102 mm kit länge men kroknat för priserna på dessa kronjuveler . Är det någon som vet vart det går att få tag i kolvar för något så när humana priser eller är det bara typ Ducat Kämna som gäller? Om man kollar priserna på deras hemsida så blir man varse om att det kostar pengar att få ut några hästar till ur twinnen . Kan det tom vara så att någon här sitter och håller på ett begagnat kit?
Af1 har 100 mm kolvar för $1000 men med frakt, tull och moms lär det väl hamna i närheten av vad kämna tar...
Likaså nicasila om cylindrarna, finns det någon här i Sverige som gör det och vad kostar sånt?
/R
Mitt tips... är att skicka pm till Amauri på af1 forumet...han sålde 1060 kit förut ivarjefall och är väldigt hjälpsam... jag är också sugen på 1060 kit till min hoj ,har extra cylindrar liggandes också..men det är mest ta ner motorn och ställa in alla kamar m.m rätt när man sätt ihop den som oroar mig mest...så det ligger på is. Tror han kan hjälpa dig med nicasil behandlingen också.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=148185&highlight=1060
Tack för tipset, jag drog iväg ett pm till honom så får vi se vad han svarar.
Tror du att det är så jäkligt? Skulle man behöva tima om kammarna för att man byter kolvar menar du?
Har nog också tillgång till skapligt billiga cylindrar tror jag och även toppar att porta kanske, första generationen dock. Måste väl finnas någon närmare som kan fixa nicasil tycker jag, håller inte crossåkarna på med mycket sådant?
Mailade även för skoj skull till wiseco och JE, wiseco hade inte kolvarna i sitt sortiment men kunde ordna custom made om man beställde minst 24 st, gruppköp?
JE skrev att om det var fyrtakt så kunde dom göra dem men de hänvisade till sin svenska återförsäljare, Roger på Motospeed.
/R
Jag har en liten fråga till er som fixar mycket med era hojjar Hur många av er som har en Rotax motor mellan benen Aprilia Mille Har fått justera Ventilspelet igentligen Jag tror inte det är många eller har jag fel
Någon som är bra på kolfiber-tuning?
Min gamla Milla R -00 börjar se skabbig ut, vad putsar man upp kolfibern med. Den har klarat sig ganska länge, såg likadana hojar för flera år sedan som såg ut som min nu.
-nu har jag bara pillat på de äldre och precis som du antyder så rör de sig väldigt lite om än ingenting. Justeringen renderar ofta i en enkel kontroll, sen på med locket....
Jag håller på att köpa min första MC och tror att jag bestämt mig för Aprilia Pegaso, eftersom den är snygg och verkar funka bra till det jag vill ha en MC till. Men har lite puckade nybörjrfrrågor som jag hoppas någon kan svara på :
* Vad är det för skillnad på en-, två- och fyrcylindrigt?
* Läste att man ska köpa en Pegaso 2001 eller senare, för de har insprutning. Vad innebär det? Är det stor skillnad från en äldre?
* Hur ofta ska de servas?
* Är de dyra att serva?
* Är det dumt att köpa en Aprilia om man inte kan ett skit om motorer?
* Är de här bra köp:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16025268.htm?ca=11_s
* Och finns inte årsmodell 2001 (eller senare) i svart...?
Många frågor
Antal cylindrar. det beror på vad du köper för hojj,
Två cylindrar är att föredra på en typ Aprilia Pegaso =Bra vrid
Insprutning för att det ska bli hyggligare åtgång av drivmedel, och bättre för miljön, mer efekt till mindre mängd.
Servis! Olja filter var 500 mil tycker jag. Servis enligt bok.
Dyra är alla hojjar att serva, om man lämnar dem till verkstad.
Aprilian fungerar utmärkt. bara att åka
Ett bra köp det vet du inte fören du har haft den ett par år Priset är i stort sätt lika. Kolla hur skicket är.
Där kan du spara lite slantar.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |