Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man vill och har lust så passar även KTM:s ventilschims i Rotaxen. Kan vara lättare att komma över då de felsta enduroåkare meckar själva. Sen behöver man en micrometer och en uppsättning bladmått.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag är samma situation faktiskt. Har inte hunnit ringa runt ännu men planen hittills är att göra det på Biscaya fast förhandla bort lite jobb som man lätt gör själv (typ luftfilter som ändå ska bytas mot eftermarknad etc), fast ändå få papper på att de viktiga sakerna (typ ventilspelskoll) är gjorda av firma.

Ja, jo vi kom överens om att kolla på exakt vad som skulle göras och vad man kunde skippa när jag väl kom dit med hojen. Han sa att priset därmed droppar lite men min erfarenhet är att det brukar vara dålig växelkurs på att välja bort saker.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag är samma situation faktiskt. Har inte hunnit ringa runt ännu men planen hittills är att göra det på Biscaya fast förhandla bort lite jobb som man lätt gör själv (typ luftfilter som ändå ska bytas mot eftermarknad etc), fast ändå få papper på att de viktiga sakerna (typ ventilspelskoll) är gjorda av firma.
Vad innebär stora service, och är ett av de största grejerna att kolla ventilspel?

Jag lämnade in min på Starol Racing i Enköping, Aprilia-dealer, som tar 2500 för service på 1000cc + materialkostnader. De kollade ventilspel på min och bytte topp-packning, alla tändstift + alla oljor, 3900kr. min var 1500mils-service. Och på deras hemsida säger de att de tar 2500 för en service på 1000cc, då borde det vara oavsett miltal

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ja, jo vi kom överens om att kolla på exakt vad som skulle göras och vad man kunde skippa när jag väl kom dit med hojen. Han sa att priset därmed droppar lite men min erfarenhet är att det brukar vara dålig växelkurs på att välja bort saker.

Mjo, vi får väl se hur det går med det där... :gnissla Sitter med boken framför mig nu och det är bara ett par tre-fyra punkter i servicetabellen jag skulle vilja att de gjorde åt mig, resten kan jag fixa själv eller är redan gjort för inte så länge sedan.

Vad innebär stora service, och är ett av de största grejerna att kolla ventilspel?

Jag lämnade in min på Starol Racing i Enköping, Aprilia-dealer, som tar 2500 för service på 1000cc + materialkostnader. De kollade ventilspel på min och bytte topp-packning, alla tändstift + alla oljor, 3900kr. min var 1500mils-service. Och på deras hemsida säger de att de tar 2500 för en service på 1000cc, då borde det vara oavsett miltal

Ja, ventilspelet ska kollas var 1500:e mil enl. boken. 1500-milaservicen är samma som 3000-mila, så där har ju Biscaya ett pris att matcha om inte annat... :tummenupp

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ja, ventilspelet ska kollas var 1500:e mil enl. boken. 1500-milaservicen är samma som 3000-mila, så där har ju Biscaya ett pris att matcha om inte annat... :tummenupp

Där ser man!
Jag är jättenöjd med Starol och kommer fortsätta göra de officiella servicerna där. Bra att få Aprilia-kvitto att ha vid en ev. försäljning.
Finns inget värre att höra om man ringer på en hoj "Ja förra ägaren ska ha servat den", så sa säljaren på min hoj, men jag lämnade in den och den var INTE servad!

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
har en Tuono -07 som det sitter Acrapovic pipor på, måste man mappa om cyckeln med dessa på eller??
vid låga varv typ 1:ans växel dör den nästan för att sen hosta till om man försöker smyga med gasen ska det vara på det sättet eller??
ganska ny Aprilia ägare annars en kanon hoj.

hittade felet idag det var 2st små vacum slangar som sitter in i cylindrarna dom hade spruckit.
dit med nya och nu går den kanon igen.äntligen :yoparty

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Ventilspelet

Jag har en liten fråga till er som fixar mycket med era hojjar:va Hur många av er som har en Rotax motor mellan benen:yoparty Aprilia Mille:tuttar Har fått justera Ventilspelet igentligen:confused: Jag tror inte det är många:D eller har jag fel:rolleyes:

:D :D :D :D

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Trimprylar

Har varit sugen på ett 100 eller 102 mm kit länge men kroknat för priserna på dessa kronjuveler :D. Är det någon som vet vart det går att få tag i kolvar för något så när humana priser eller är det bara typ Ducat Kämna som gäller? Om man kollar priserna på deras hemsida så blir man varse om att det kostar pengar att få ut några hästar till ur twinnen :gnissla. Kan det tom vara så att någon här sitter och håller på ett begagnat kit?

Af1 har 100 mm kolvar för $1000 men med frakt, tull och moms lär det väl hamna i närheten av vad kämna tar...

Likaså nicasila om cylindrarna, finns det någon här i Sverige som gör det och vad kostar sånt?

/R

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Har varit sugen på ett 100 eller 102 mm kit länge men kroknat för priserna på dessa kronjuveler :D. Är det någon som vet vart det går att få tag i kolvar för något så när humana priser eller är det bara typ Ducat Kämna som gäller? Om man kollar priserna på deras hemsida så blir man varse om att det kostar pengar att få ut några hästar till ur twinnen :gnissla. Kan det tom vara så att någon här sitter och håller på ett begagnat kit?

Af1 har 100 mm kolvar för $1000 men med frakt, tull och moms lär det väl hamna i närheten av vad kämna tar...

Likaså nicasila om cylindrarna, finns det någon här i Sverige som gör det och vad kostar sånt?

/R

Mitt tips... är att skicka pm till Amauri på af1 forumet...han sålde 1060 kit förut ivarjefall och är väldigt hjälpsam... jag är också sugen på 1060 kit till min hoj ,har extra cylindrar liggandes också..men det är mest ta ner motorn och ställa in alla kamar m.m rätt när man sätt ihop den som oroar mig mest...så det ligger på is. Tror han kan hjälpa dig med nicasil behandlingen också.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=148185&highlight=1060

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Mitt tips... är att skicka pm till Amauri på af1 forumet...han sålde 1060 kit förut ivarjefall och är väldigt hjälpsam... jag är också sugen på 1060 kit till min hoj ,har extra cylindrar liggandes också..men det är mest ta ner motorn och ställa in alla kamar m.m rätt när man sätt ihop den som oroar mig mest...så det ligger på is. Tror han kan hjälpa dig med nicasil behandlingen också.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=148185&highlight=1060

Tack för tipset, jag drog iväg ett pm till honom så får vi se vad han svarar.

Tror du att det är så jäkligt? Skulle man behöva tima om kammarna för att man byter kolvar menar du?

Har nog också tillgång till skapligt billiga cylindrar tror jag och även toppar att porta kanske, första generationen dock. Måste väl finnas någon närmare som kan fixa nicasil tycker jag, håller inte crossåkarna på med mycket sådant?

Mailade även för skoj skull till wiseco och JE, wiseco hade inte kolvarna i sitt sortiment men kunde ordna custom made om man beställde minst 24 st, gruppköp? :D

JE skrev att om det var fyrtakt så kunde dom göra dem men de hänvisade till sin svenska återförsäljare, Roger på Motospeed.

/R

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tack för tipset, jag drog iväg ett pm till honom så får vi se vad han svarar.

Tror du att det är så jäkligt? Skulle man behöva tima om kammarna för att man byter kolvar menar du?

Har nog också tillgång till skapligt billiga cylindrar tror jag och även toppar att porta kanske, första generationen dock. Måste väl finnas någon närmare som kan fixa nicasil tycker jag, håller inte crossåkarna på med mycket sådant?

Mailade även för skoj skull till wiseco och JE, wiseco hade inte kolvarna i sitt sortiment men kunde ordna custom made om man beställde minst 24 st, gruppköp? :D

JE skrev att om det var fyrtakt så kunde dom göra dem men de hänvisade till sin svenska återförsäljare, Roger på Motospeed.

/R

Naaa det va mer att allt hamnade rätt igen som timings m.m när man har tagit av toparna för att få ditt ny kolvarna :)

Jag vet att förut så fanns det ingen i sverige som kunde Nicasil behandla...utan de som tog sig på arbetet skickade iväg grejerna till ett annat land typ.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har en liten fråga till er som fixar mycket med era hojjar:va Hur många av er som har en Rotax motor mellan benen:yoparty Aprilia Mille:tuttar Har fått justera Ventilspelet igentligen:confused: Jag tror inte det är många:D eller har jag fel:rolleyes:

-nu har jag bara pillat på de äldre och precis som du antyder så rör de sig väldigt lite om än ingenting. Justeringen renderar ofta i en enkel kontroll, sen på med locket....

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Någon som är bra på kolfiber-tuning?
Min gamla Milla R -00 börjar se skabbig ut, vad putsar man upp kolfibern med. Den har klarat sig ganska länge, såg likadana hojar för flera år sedan som såg ut som min nu.

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Någon som är bra på kolfiber-tuning?
Min gamla Milla R -00 börjar se skabbig ut, vad putsar man upp kolfibern med. Den har klarat sig ganska länge, såg likadana hojar för flera år sedan som såg ut som min nu.

Jag tog Clarlack på en gammal skada:yoparty
De blev som nya igen:tummenupp Vattenslipa med ett fint papper och på med Lack:tuttar

-nu har jag bara pillat på de äldre och precis som du antyder så rör de sig väldigt lite om än ingenting. Justeringen renderar ofta i en enkel kontroll, sen på med locket....

Till mig sa de att det mycket sällan som de står fel:D
Så jag antar att många får betala för nått som inte var fel:yoparty Men det är klart att verkstäderna måste ju leva de med:va

Last edited:

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Dumma frågor

Jag håller på att köpa min första MC och tror att jag bestämt mig för Aprilia Pegaso, eftersom den är snygg och verkar funka bra till det jag vill ha en MC till. Men har lite puckade nybörjrfrrågor som jag hoppas någon kan svara på :):

* Vad är det för skillnad på en-, två- och fyrcylindrigt?
* Läste att man ska köpa en Pegaso 2001 eller senare, för de har insprutning. Vad innebär det? Är det stor skillnad från en äldre?
* Hur ofta ska de servas?
* Är de dyra att serva?
* Är det dumt att köpa en Aprilia om man inte kan ett skit om motorer?
* Är de här bra köp:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16025268.htm?ca=11_s
* Och finns inte årsmodell 2001 (eller senare) i svart...? :rodnar

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Jag håller på att köpa min första MC och tror att jag bestämt mig för Aprilia Pegaso, eftersom den är snygg och verkar funka bra till det jag vill ha en MC till. Men har lite puckade nybörjrfrrågor som jag hoppas någon kan svara på :):

* Vad är det för skillnad på en-, två- och fyrcylindrigt?
* Läste att man ska köpa en Pegaso 2001 eller senare, för de har insprutning. Vad innebär det? Är det stor skillnad från en äldre?
* Hur ofta ska de servas?
* Är de dyra att serva?
* Är det dumt att köpa en Aprilia om man inte kan ett skit om motorer?
* Är de här bra köp:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16025268.htm?ca=11_s
* Och finns inte årsmodell 2001 (eller senare) i svart...? :rodnar

Många frågor:yoparty
Antal cylindrar. det beror på vad du köper för hojj,
Två cylindrar är att föredra på en typ Aprilia Pegaso:yoparty =Bra vrid
Insprutning för att det ska bli hyggligare åtgång av drivmedel, och bättre för miljön, mer efekt till mindre mängd.
Servis! Olja filter var 500 mil tycker jag. Servis enligt bok.
Dyra är alla hojjar att serva, om man lämnar dem till verkstad.
Aprilian fungerar utmärkt. bara att åka:D
Ett bra köp:va det vet du inte fören du har haft den ett par år:yoparty Priset är i stort sätt lika. Kolla hur skicket är.
Där kan du spara lite slantar.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Uppdatering på service-fronten:

Markussen i Halmstad tar ca 3000 plus material för stora servicen. Nackdelen är att det ligger i just Halmstad och att hojen måste vara kall pga ventilspels-kollen så det får i så fall bli 2 ggr fram och tillbaka och då kan jag lika gärna köra på Biscaya istället.

SpeedGear i Lödöse tar för tillfället inga servicar alls men i normala fall enbart RXV/SXV.

Någon som har något att säga om Superbike map på duktighet och tillförlitlighet?

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Många frågor:yoparty
Antal cylindrar. det beror på vad du köper för hojj,
Två cylindrar är att föredra på en typ Aprilia Pegaso:yoparty =Bra vrid
Insprutning för att det ska bli hyggligare åtgång av drivmedel, och bättre för miljön, mer efekt till mindre mängd.
Servis! Olja filter var 500 mil tycker jag. Servis enligt bok.
Dyra är alla hojjar att serva, om man lämnar dem till verkstad.
Aprilian fungerar utmärkt. bara att åka:D
Ett bra köp:va det vet du inte fören du har haft den ett par år:yoparty Priset är i stort sätt lika. Kolla hur skicket är.
Där kan du spara lite slantar.

Tack tack! Men det där med två cylindrar - jag tror Pegaso har en, vad är skillnaden?

Gör insprutning stor skillnad? Är det värt att lägga 3-5 000 extra på en annars likvärdig MC av ett års senare årsmodell?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring