Aprilia-tråden.

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Tack tack! Men det där med två cylindrar - jag tror Pegaso har en, vad är skillnaden?

Gör insprutning stor skillnad? Är det värt att lägga 3-5 000 extra på en annars likvärdig MC av ett års senare årsmodell?

Det går utmärkt med en cylinder:yoparty
För min del så skulle jag inte köpa utan insprut:va
pengarna som du lägger ut extra för insprut får du till baks när du säljer den. + Den är lättare att sälja när du ska byta nästa gång= Ekonomi:tummenupp

:D :D :D :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Hojen har haft ett kortade shotgun dämpare, klippt blå kabel, rensad luftburk & K&N filter.

Idag märkte jag att mitt shotgunsystem läckte vid anslutningarna så jag påbörjade processen att sätta dig orginal och när jag ändå höll på så återställde jag den helt till orginal med orginal filter och allt. Kopplade även ihop den klippta kabeln.
Sen när jag tar en tur så faller allt på plats, ingen mer rå gång, flytet kom direkt och man körde hojen som en fighter skall framföras.
Enda negativa var väl att ljudet blev lite väl dämpat.
Var det mig eller hojen det var fel på ?
:va
Så skall jag fortsätta köra orginal eller skall jag fixa ihop den ordentligt med alla sakerna ?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Hojen har haft ett kortade shotgun dämpare, klippt blå kabel, rensad luftburk & K&N filter.

Idag märkte jag att mitt shotgunsystem läckte vid anslutningarna så jag påbörjade processen att sätta dig orginal och när jag ändå höll på så återställde jag den helt till orginal med orginal filter och allt. Kopplade även ihop den klippta kabeln.
Sen när jag tar en tur så faller allt på plats, ingen mer rå gång, flytet kom direkt och man körde hojen som en fighter skall framföras.
Enda negativa var väl att ljudet blev lite väl dämpat.
Var det mig eller hojen det var fel på ?
:va
Så skall jag fortsätta köra orginal eller skall jag fixa ihop den ordentligt med alla sakerna ?

Du menar att det va mer av och påslag med slip-on m.m ? , Min hoj går mycket jämnare nu efter jag byte ut pc3 med en annans map till en afr tuner som justerar bränsle blandningen hela tiden :tummenupp , lättare att slanga(mindre ryckigt)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Samma sak sa en polare som ägde en Tuono ca 2månader, vobbel och ojämn körning. Well, med samma motor som min Mille skulle jag tro, så tror jag inte det är själva motorn. Mille:n är störtskön vid hårdkörning, även på bana. Visst hade man varit en jäkel på att ställa in dämparna hade det varit ännu bättre.

Tror som sagt att det är så att själva körställningen inte passar motorn :va Om nån fattar vad jag menar. Kanske stoppar in rätt motor i fel typ av mc kanske... Det är väl inte riktigt samma chassi som Millen va?

Tipset är väl att uppgradera till mer kåpor :D Så får du styrdämpare på köpet :tummenupp
Mvh Jonas
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror som sagt att det är så att själva körställningen inte passar motorn :va Om nån fattar vad jag menar. Kanske stoppar in rätt motor i fel typ av mc kanske... Det är väl inte riktigt samma chassi som Millen va?

Tipset är väl att uppgradera till mer kåpor :D Så får du styrdämpare på köpet :tummenupp
Mvh Jonas
Tror inte det har med körställningen att göra, då den är bättre än på Millen. Lite mer upprätt och inte lika liggande.
Just nu, som orginal, är ju motorn den rätta.
Annars är ju Tuonon en av dom få fabriksfighters där man inte ändrat många saker innan man gjorde fighter av den.
Kåpor, nej tack.
Dessutom så har ju Tuonon redan styrdämpare orginal.

Din motor kräva en riktig mappning. Inget "download"-junk. Alla knotor är individuella och som vi alla vet är det de små skillnaderna som har störst betydelse...
Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)
 

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Tror inte det har med körställningen att göra, då den är bättre än på Millen. Lite mer upprätt och inte lika liggande.
Just nu, som orginal, är ju motorn den rätta.
Annars är ju Tuonon en av dom få fabriksfighters där man inte ändrat många saker innan man gjorde fighter av den.
Kåpor, nej tack.
Dessutom så har ju Tuonon redan styrdämpare orginal.


Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)

Vad är det för årsmodel på din Tuono:yoparty

:D :D :D :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har någon testat feltemas depåställ på en mille än? :)
Jag har däckbyte på G (skall prova Maxxisdäcken från hojdäck)...

/J
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Har någon testat feltemas depåställ på en mille än? :)
Jag har däckbyte på G (skall prova Maxxisdäcken från hojdäck)...

/J

Jag använder feltemas depåstöd fram, bak har jag ett "riktigt". Jag tycker det funkar helt ok men jämför man så är det klart att biltema-varianten känns mindre stabil. Jag har inte haft några problem hittills iaf så jag är nöjd.
 

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Det går utmärkt med en cylinder:yoparty
För min del så skulle jag inte köpa utan insprut:va
pengarna som du lägger ut extra för insprut får du till baks när du säljer den. + Den är lättare att sälja när du ska byta nästa gång= Ekonomi:tummenupp

:D :D :D :D

Tack tack! Du verkar veta vad du pratar om, vilket är skönt. Jag är skitnervig för att köpa båge, eftersom jag inte kan ett skit om motorer. Det enda jag skulle kunna göra när jag tittar på en intressant MC är att kolla om den har repor och göra trafikskolans säkerhetskontroll... :gnissla

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast :)
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag gick på attack och lade en order på jänkestödet - AF1 verkade kunna trolla fram sådana (man behöver köpa det kompletta stödet, fästplattan är annorlunda, men 160 bucks är inte hela världen - det och en 90 mm lång M10:a med insexskalle och låsmutter till det, plattan är betydligt grövre och kräver en längre bult).

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=4149

Här ser man skillnaden mellan europa/usa-versionerna, och det ser onekligen ut att bli betydligt mera stadigt (alla verkar överens om att det löste bekymret).

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=88377&page=3

Min "utfällningspinne" är avtrampad (verkar vara ett standardfel) så man var ju ändå tvungen att ta tag i't... :D

/J
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det blev feltemas stöd av bara farten...fram blir nog riktigt bra om man får vässa till spetsarna lite.
Bak är det värre...svingen är inte lika på båda sidor framför bakhjulet, det bananar mer på högra sidan.

Man kan ev. vända plattorna "upp och ned" och lyfta precis under hjulaxeln, men det känns inte värst stabilt...

Min hoj har bobiner på svingen, kan bli att man moddar stödet för att funka med sådana istället.

/J
 

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Tack tack! Du verkar veta vad du pratar om, vilket är skönt. Jag är skitnervig för att köpa båge, eftersom jag inte kan ett skit om motorer. Det enda jag skulle kunna göra när jag tittar på en intressant MC är att kolla om den har repor och göra trafikskolans säkerhetskontroll... :gnissla

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast :)
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?

Tja!! Bjud 27000:- Jag tror du får den för det (-02)
För den svarte bjuder du 20000:-(-00) Ring och säg att du (bara) har 27000:- respektive 20000:- Så märker du om de är intreserade att sälja dem. Ring Båda på en gång!!
Den som går ner i pris! Den tar du. OM det är bra skick på den. Jag skulle försöka sträcka mig och ta -02.
Lycka till

:D :D :D :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min hoj saknar styrändsvikter - och det var naturligtvis inte bara att handla standardprylar, diametern inne i röret minskar drastiskt efter lite över en centimeter in...

Någon som har något bra tips? :)

/J

P.S. Det är mest psykologiskt, men det känns som man saknar något i änden på styret... :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)
Jag hade bytt ut/moddat luftburken också, det är en trång faktor för mid-range.
Finns olika varianter att välja mellan. Men i övrigt så är det rätt. En bänkning av PC3:an av nån som kan sin sak så blir det helt annat.:yoparty
Go tune!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade bytt ut/moddat luftburken också, det är en trång faktor för mid-range.
Finns olika varianter att välja mellan. Men i övrigt så är det rätt. En bänkning av PC3:an av nån som kan sin sak så blir det helt annat.:yoparty
Go tune!
Vart införskaffar man en PC3 billigast nuförtiden ?
Är det USA som gäller eller ?
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top