Aprilia-tråden.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
USA-stöd till min Mille är på väg från AF1, blir bra skönt att slippa oroa sig om pärlan står kvar där man ställde den..

Fultemas depåställ rockar, framstödets "piggar" behöver konas lite mer, bak lirar inte alls mot banansvingen (som verkar vara en smula osymmetrisk) - men ibland har man tur som en tok, det satt kvar bobbiner på min sving från tidigare ägares stöd...
Dessa passade som handen i handsken i fyrkantsröret som "klackarna" till bakstödet är fastsatta med genomgående bult.
Ur med klack/bult - på med fyrkantsrören från vardera sidan på bobbinerna, justera tills det är tight, lyft - voilá - står stadigare än den någonsin gjort.

Fram säkrade jag med min gamla (Fultema) motorlyft i styrkronan, det kändes lite vobbligt...

Både fram och bak skulle tjäna på lite triangulering, bak är betydligt kraftigare, men det skulle ändå kännas bra med ett triangelstag på vardera sidan till vinterförvaringen senare. :)

Maxxis Presa Sport monterade och klara - får se hur de känns bara det här evinnerliga regnandet ger sig... :(

Naturligtvis gjorde man bort sig, min vanliga däckgubbe hade samma däck på hyllan (om än 180/55 bak...men det velade jag om i all oändlighet) - 2190 monterat och klart för fram och bak, nu blev det 300:- för montering balansering, plus lite över 2200 för däck+frakt från Hojdäck. :huvet Man lär sig...

Surahammars däckservice är att rekommendera helt klart.

/J

Grymt att det funkade med Biltema-prylar! Om jag inte är helt ute och cyklar så har alla Mille bobbiner monterade från början iofs...

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Jag har ett litet huvudbry med min mille. All el funkar på hojen utom pass/lap knappen på styret. Är det någon som kan bekräfta om denna styrs av den konstiga kontakten/säkringen som sitter under gummihöljet på vänster sida om instrumenteringen? har ingen mätutrustning så jag kan kolla om den är hel..
tack från mig.

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hej hej på er igen!
Har ett "moppe" Start relä som ja ska testa med nu! Står ju inte Ampere på de men annars är de identiska förutom kontaktstycket till startknapps kablarna! Testar så får man se!
Nån som har olje lekage från motorn?:va
Min läker när man kör men inte om man bara varm kör o låter den gå på tomgång! Hittar inte vart de kommer från!:huvet
Nån som vet OM de är nå vanligt på MILLEN (02a)??

Menar du yttre läckage eller att den drar olja?:confused:

Rotaxen verkar dra lite olja, i alla fall gjorde min gamla mille det, och även min nuvarande tuono. Visst det är inte mycket men ändå.

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Jag ringde Yamahacenter och 499:- Art nummer hittade jag bakåt i tråden 4KD-81940-00-00 om det är fler som har haft samma trubbel hemma i övermorgon ! ska bara se om det är det som krånglar ....

//P

Den sitter i min med. Har funkat perfa. Killen på MC-varuhuset sa att det där relät satt i de flesta Yammor. Ser likadant ut som det i millen, så det är bara att plugga in i befintlig gummihållare och kontakter.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Hej hej på er igen!
Har ett "moppe" Start relä som ja ska testa med nu! Står ju inte Ampere på de men annars är de identiska förutom kontaktstycket till startknapps kablarna! Testar så får man se!
Nån som har olje lekage från motorn?:va
Min läker när man kör men inte om man bara varm kör o låter den gå på tomgång! Hittar inte vart de kommer från!:huvet
Nån som vet OM de är nå vanligt på MILLEN (02a)??

Så gjorde min med, läckte vid vattenpumpen, tydligen inte helt ovanligt det heller, så du kan ju kolla där också. Sök bakåt i tråden så finns det info om det om det skulle vara där din läcker.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Däremot hittade jag en firma i usa som säljer Bucci kit med kolvar och cylindrar för $800 dollar! Låter för bra för att vara sant så jag mailade dem att det verkligen var så och frågade om de skickar till sverige Kolla här! Väntar svar även där.

:huvet -det gick inte, hans leverantör har inte kit till Aprilia längre...:mad:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmmm...jag tror jag åker på nya lager till ryckutjämnaren, slog ihop bakdelen igår och snurrade lite på bakhjulet, med ett återkommande knarrande ljud, en gång per varv på hjulet (mao, inte kedjan) - orkade inte riva ned det igår, men tog tag i det idag.
Släpper man på axelmuttern försvinner ljudet (dragen med angivna 120 Nm).

Isär med det igen då...

Pinnarna som går in i bussningarna bakom drevet (själva "ryckutjämnar-apparaturen" ) ser torra och eländiga ut, skall göras rent och fettas in en smula, hjullagren känns ok, och distansen sitter där den skall.

Men lagren ute i sälva hubben/ryckutjämnaren känns väldigt stumma, skulle tippa på att det är de som strular...verkar vara metriska prylar dock, 30/55x13 - nr 23 här -> http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=731

Frågan är om någon pillat på egen hand, går det att få tag i grejer från Aprilia på hemmaplan, eller blir det till att handla från AF1?

/J

--------------------------------------

Det verkar sitta en packbox på utsidan, 30x52x7 - lär bli ett telefonsamtal till Momentum och se ifall de kan greja den och lagren. :)

/J

----------------------------------------

...och Momentum i Västerås hade allt på hyllan, sepåfan... :D

Packboxen, 30 spänn, lagren 70 spänn stycket - hjullagren fanns med på hyllan, blir nog sådana med av bara farten när man ändå håller på. :)

/J

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
B*lle, b*lle, b*lle - tidigare ålbete till ägarfanskap har varit väl ivrig när det dragits åt vid drevet...

Innan jag förstod att det bara var att dra ur ytterdelen på ryckutjämnaren och allt med drevet på, så lyckades jag lossa ett par av muttrarna...

Noga som man är skulle jag plocka bort muttern och säkra med gänglåsning - nog FAN följer gängan med på den första man ger sig på. :EEK:
...och den andra och tredje med...

Fansjävlarnseländeshelvete - inte en handlare i hela det här u-landet har sådana hemma heller, blir till att beställa från importören i Danmark det (eller prata med AF1 och be dem kasta en bunt på ett flygbrev).

Må alla nötter som envisas med att meka utan momentnyckel drabbas av tiotusen flatlöss... :huvet

Nåja, jag upptäcker hellre att drevet sitter räppligt när hojen står i garaget, än på vägen.

/J - bra less, var rätt sugen på att åka lite båge när det ÄNTLIGEN är lite uppehåll från ovan.

P.S. Nya lager i ryckutjämnaren i alla fall...alltid något.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jämfört lite priser på delar mellan AF1 och Ultimateparts från england.
De har samma pris inkl frakt, men det tillkommer ju moms+tull från Af1, så det verkar bli billigare från england. Jämförelseobjekten är inre och yttre Air-duct, luftintagen, på höger sida till mille 2000.

Så kolla med dem, de har priser på allt utsatt.
Jag beställer nog från dem i veckan...
Slipper moms+tull på summan 2200kr, vilket blir några hundringar till...
http://www.ultimateparts.net

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjöpte den nya tryckplattan till koppling (för oss med -00(01?) och äldre motorer. Af1 tar 100$ blir 610 sek. lägg till moms och tull samt frakt..

I sverige; 770kr hos handlarn. Ööhm, är det mer som är såhär så känns utlandet inte som nåt större alternativ. Fick förklaringen av handlarn att Aprilia sänkt sina priser ordentligt på sistone. Inte allt är inflation :tummenupp

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
det går väl inte o ta miste på att det är ett rejält avstånd mellan Arboga o GBG men jag lovar att det e värt pengarna,, ring så förstår du.

Nu skäms jag nästan lite men jag snackade med Johan/Jonas på Superbike och han verkade faktiskt veta vad han snackade om. Dessutom gav han mig ett bra pris och kunde ta hojen imorrn så jag lämnade den där igår kväll...hoppas att mina värsta farhågor INTE besannas :gnissla

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nu skäms jag nästan lite men jag snackade med Johan/Jonas på Superbike och han verkade faktiskt veta vad han snackade om. Dessutom gav han mig ett bra pris och kunde ta hojen imorrn så jag lämnade den där igår kväll...hoppas att mina värsta farhågor INTE besannas :gnissla

Du kommer få tillbaka den med en ny dekal på där det står "Support your local Bandidos". :lol

In other news: Jag tror min stödkontakt klappar. Körde till Kalmar förra veckan, den hostade till massor av gånger och t om dog för mig ett par gånger under resan, helt oprovocerat. En lätt spark med hälen på stödet fixade problemet temporärt. Väl framme plockade jag ner och gjorde rent stödkontakten. Det höll en vecka ungefär, igår började den igen. Någon som känner igen det här?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Mja... Det är inte att rekomendera att ändra vikten på kolvarna från orginal kolvarnas vikt.

Nu jävlar ska du få stryk!!! :D

Men då tycker du inte att man ska byta kolvar till smidda, lättare, byta stakar till lättare och inte heller lätta veven. En massa saker som ger en hel del extra hk.

Så länge du har samma vikt på båda ändar så skapar du inte vibrationer, är man tveksam så lämnar man in motorn på balansering, då är det inga probs.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
bygla dom 2 yttre stiften så är saken biff.

Du kommer få tillbaka den med en ny dekal på där det står "Support your local Bandidos". :lol

In other news: Jag tror min stödkontakt klappar. Körde till Kalmar förra veckan, den hostade till massor av gånger och t om dog för mig ett par gånger under resan, helt oprovocerat. En lätt spark med hälen på stödet fixade problemet temporärt. Väl framme plockade jag ner och gjorde rent stödkontakten. Det höll en vecka ungefär, igår började den igen. Någon som känner igen det här?

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj

Förmodligen... :näsblod Jag återkommer med resultatet!

En annan sak: Vilka kraschpuckar är det som gäller? R&G och Rhinomotor är det ju som förespråkas i USA, någon som har andra förslag? De är ju inte direkt gratis om man säger så... :huvet

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Apriliacenter i Haninge löste biffen med mina trasiga drevbultar, de hade några hemma - klockrent! Trevlig lirare var det med, i en vad som kändes som relativt nyöppnad affär.

Dock lämnar Italia Bikecenter i Arboga en del att önska, vad man än har pratat med dem om runt Aprilia så har det varit rätt neggigt, helt klart verkar de inte överdrivet intresserade av att hjälpa till.

Visst kan man ha förståelse för att det är trist att inte ha stöd från någon importör, men för bövelen, de har ju tagit på sig att mecka med märket...

Väldigt ofta är det "nej, det tar evigheter att få hem något från Danmark, beställ själv" - när Starol Racing i Enköping har en annan inställning "nej för fan, det tar ett par, tre dagar bara...".

Vidare konstiga svar man fått, min servicebok har ifyllt att ventilspelskoll var gjord vid senaste servicetillfället, och nu är det dags för 3000, där den ingår egentligen....första gången man pratade med Italia, så var det inga konstigheter, vi kör bara ett enkelt oljebyte, idag när man bokade om servicen pga strulet med bultarna, så lär det helt annorlunda "nej, vi kan inte stämpla din bok om det inte är en hel service".

Nehej...visst kan jag köpa argumentet, och jag vill nog ha ventilspelet kollat ändå, men det är sättet man kör med som triggar lite...just nu överväger jag starkt att avboka och prata med Starol istället...

/J

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Förmodligen... :näsblod Jag återkommer med resultatet!

En annan sak: Vilka kraschpuckar är det som gäller? R&G och Rhinomotor är det ju som förespråkas i USA, någon som har andra förslag? De är ju inte direkt gratis om man säger så... :huvet
Jag köpte de nedre puckarna på ebay, för 300kr. Körde som sagt at vägen förra veckan och puckarna grävde ner sig i gruset/gräset, så det verkar ju hålla bra i fästena. Det var det jag var mest orolig för. Räddade mina ben från att klämmas den dagen iaf ;)

Jag skulle satsat på R&G puckarna om kontot samtycker hehe

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...