Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är lite sugen på denna hojen http://www.blocket.se/vi/23965083.htm
Tycker han har satt lite väl högt pris, vad tror ni?

Mja, för en -99 så känns det lite över medel. Men, allt beror på skötsel osv... Att bara jämföra priser på blocket kan bli lite skevt, finns ju ett och annat gammalt vältobjekt.. 40 eller därunder.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Burkar och mellanrör samt runtomkring-pysslet i form av hållare, fjädrar etc. Inte grenrören tack och lov eftersom jag misstänker att de i sådana fall hade våldfört sig duktigt på resten av hojen för att få loss dom.

Om det passar (visst hade du akras helsystem? Är väl annan dim på rören kan tänka...) så har jag ett originalblås du kan få låna om du behöver nåt att slänga på hojen om du ska köra den till Biscaya.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Börjar bli bra sugen på en mille igen och priserna i england är klart intressanta. Har tagit hem min gixxer därifrån och kan tänka mig att plocka hem en hoj därifrån igen :D

Är det någon som vet hur det är med hastighetsmätaren, går den lätt att ställa om mellan mph och kmh? Både den äldre fram till -03 och den nyare 04 och framåt är intressanta.

Likaså lyset, måste bytas antar jag? Hur är det med 04 och framåt, är det halvljus i båda lyktorna eller räcker det att byta en av dem? Sitter de ihop kanske även fast de ser separata ut?

/R

Är det någort speciellt man behöver tänka på vid import från england? har tagit hem en hoj från tyskland och där var det bara Kvitto & regbevis i orginal (breif) som var det viktiga förutom 6 mån 600 mil.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Är det någort speciellt man behöver tänka på vid import från england? har tagit hem en hoj från tyskland och där var det bara Kvitto & regbevis i orginal (breif) som var det viktiga förutom 6 mån 600 mil.

Administrativt är det samma sak att importera från england. På deras V5-bevis måste en avdelning för export fyllas i och skickas in i england men jag har för mig att det bara är en ruta att bocka för och riva loss från själva regbeviset. Här hemma sedan gör man en ursprungskontroll hos transportstyrelsen (V5 plus kvitto skickas in) och när den gått igenom så är det bara att regbesikta, väga och kontrollbesikta.

Däremot så är det ju det där med lyset som måste bytas och mätarn som skall ställas om.

/R
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Div. Delar

Letar delar till hojen som ska rustas i vinter..


Har hittat var man kan köpa dem flesta sakerna, men tänkte ändå lägga ut vad jag behöver ifall nån här har nått som dem vill sälja.

Hojen ifråga mille 99.

Kåpglas, hugger, belägg bak, backspeglar. (har jag hittat)

krashpuckar? vilka använder ni? inköpta vart? har inte hittat några som specifikt passar millen, men kanske går lika bra med universal? eller?


dekaler ? ska lacka om den o på med dekaler, tänkte gå till den lokala dekal tryckaren o se om han kan hjälpa mig, nån som har en bättre ide?

behöver lyktinsatsen ( glaset sprucket) verkar bli dyrt o få tag på?

ev även topp kåpan om jag inte lyckas laga den..

som sagt lite pyssel har man :D

kommentarer, tips, ideer, välkommnas varmt :krama

pm om ni har nått o avvara!

mvh Dennis
 

dennsa

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Buell XB12r - 04
Om jag hade fått välja hade det blivit en Mille Tricolore. :) Dvs vit, grön och röd.

okej jag är inne på 02ans, har du några bilder på¨den tricolore? hade vart fränt me nån race variant annars, men inte sett nån scysst. måste ju ha rätt bra bilder om man ska gå till en dekal tryckare :)
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Administrativt är det samma sak att importera från england. På deras V5-bevis måste en avdelning för export fyllas i och skickas in i england men jag har för mig att det bara är en ruta att bocka för och riva loss från själva regbeviset. Här hemma sedan gör man en ursprungskontroll hos transportstyrelsen (V5 plus kvitto skickas in) och när den gått igenom så är det bara att regbesikta, väga och kontrollbesikta.

Däremot så är det ju det där med lyset som måste bytas och mätarn som skall ställas om.

/R
Oki doki inga större problem då. Hämtade du med bil&släp och isåfall vilken väg tog du verkar vara klent med färjor till England kollade lite på ebay & uk trader igår och prisnivån verkar vara helrätt.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Om det passar (visst hade du akras helsystem? Är väl annan dim på rören kan tänka...) så har jag ett originalblås du kan få låna om du behöver nåt att slänga på hojen om du ska köra den till Biscaya.

Det är ju dels ett 2-2-system och dels grövre dimensioner så det blir till att byta grenrör också i så fall. Jag sitter också på ett originalsystem men fan vet om det är värt mödan att skruva loss grenrör och byta rubbet för att ta sig till Alingsås? :va
Det blir nog släp trots allt. Tack för omtanken och erbjudandet iaf! :Bugar
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Oki doki inga större problem då. Hämtade du med bil&släp och isåfall vilken väg tog du verkar vara klent med färjor till England kollade lite på ebay & uk trader igår och prisnivån verkar vara helrätt.

Resan är det som förstör kalkylen en hel del... Förra gången åkte jag med en MB Vito diesel landvägen (färja H-borg - Helsingör/Rödby - Puttgarten) till Calais och tog tunneln över (eller under :D) till England.

Jag hade c:a 40 mil tor på engelska sidan och totalt blev det runt 380 mil om jag inte missminner mig. Resan tog drygt 2 dygn i anspråk och då var det ingen semestertripp utan två man som körde i princip växelvis hela vägen fram och tillbaka med stopp för mat, pissa och sova någon timme :D. Förmodligen blir det samma rutt igen om det blir aktuellt med skillnad att jag skippar tunnel och tar färjan Calais - Dover för att hålla ner kostnaden, färja - 30 euro, tunnel - 100 euro. Färjekostnaderna blir då totalt lite drygt 2000 kr

I slutändan tjänar man inte så mycket jämfört med att anlita t.ex Mark Jennings för att få hem en hoj men samtidigt är det lite kul att hämta hojen själv tycker jag. Kan man däremot ta hem 2 hojar och dela på kostnaderna så blir det ju ett annat läge.

Finns lite andra vägar också, dfds Tor Line har lastbåtar mellan gbg-Newcastle och gbg-Tillbury som man kan hoppa på i mån av plats men de tar inte med många åt gången samtidigt som det var dyrt när jag kollade sist. Sedan finns ju Ejsberg-Harwich men den är också dyr. Sist jag kollade kostade det 3700 enkel för en buss och 2 pers.

Det absolut billigaste är nog att flyga billigt över med Ryan Air, köra hojen själv till Newcastle eller Tillbury och sedan hoppa på en av lastbåtarna hem med hojen. Har för mig att färjan+hoj kostade 1800 enkel resa när jag kollade i våras. Men den varianten ger ju en del annat krångel, transport från flyg till hoj, försäkring på engelska sidan, köra i vänstertrafik med hojen, passa tidtabeller, transport från gbg m.m.

Man skall nog inte bara stirra sig blind på pengarna när man importerar från england, i alla fall inte om man pratar om en hoj. Det är inga jättevinster man gör även om det blir en liten peng. Däremot finns det ju ett större utbud där, det finns lite mer att välja på och det är ju inte fel.

/R
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hojjen är säkert fin i sig, och billigare att försäkra än 01-03.
:D

Är det så? Trodde Millen var i stort sett samma hoj mellan 99 - 03. Då borde det väl inte skilja något i försäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar?:va
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Helt djävla otroligt

Var det samma killar?

Tråkigt, verkar vila en förbannelse över det där systemet...skulle nog aldrig sålt det till dig :)

/Peter

Jahapp, så hände det som inte fick hända för ANDRA gången. Förra gången var December 2008...

Pundar-Pelle och Hasch-Tompa behövde tydligen mina ljuddämpare igen så de kom förbi och hämtade upp dom. Jag har 4 (!) lås varav ett med larm, kapell och videoövervakning i hyresgaraget, ändå kommer pundarna in och monterar bort mina fina Akra-dämpare. Nu ser jag fram emot att betala självrisk, bli av med hojen i flera månader och krångla med transport till och från Biscaya, jippi.

(Jag står i kö för att få en plats i mc-garaget men det går seeeeegt...)

Får ni erbjudande om att köpa misstänkt billiga Akra-dämpare så gör inte det...
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Helt djävla otroligt

Var det samma killar?

Tråkigt, verkar vila en förbannelse över det där systemet...skulle nog aldrig sålt det till dig :)

/Peter

Där har vi det, det är ditt fel alltihop! :D

Nope, inte samma snubbar men samma skrot och korn. Slitna grabbar i 40-årsåldern som agerar jojo i kriminalvården...
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Är det så? Trodde Millen var i stort sett samma hoj mellan 99 - 03. Då borde det väl inte skilja något i försäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar?:va

Jo det skiljer, allafall på varenda bolag jag kollade. För mig kunde det skilja nästan 500kr/mån. 01-03 har några hästkrafter mer, verkar som dem hojjarna går över nån "gräns" för de är iaf dyrare!

Var väl egentligen anledningen till att jag valde 00an, för att spara den där extra 500ingen till bensin och däck.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top