Aprilia-tråden.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det som inte är direkt dödande - är härdande... :arsele :D

Det är bara de första gångerna när man åker länge i stadstrafik som man blir lite öm i hand och underarmen...
...kanske skulle göra kontorshänderna susen :hihi :rofl :hihi

I början var det faktiskt lite jobbigt, men jag tyckte att man vande sig snabbt - kanske för att man övade mycket.
Nu märker jag inte av det längre. :tummenupp

Det är inget vardagsproblem direkt och det är klart att man kan fnissa åt det nu, men förra sommaren, när vi skulle avsluta mc-semestern genom att ta autozug hem och satt i 45 minuters rusningstrafik i München på väg till München Ost, i 30 graders värme och dessutom rätt försenade, då var det inte så jävla roligt längre.. :död

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om bara pengarna räcker till tänker jag ÅTGÄRDA det i vinter - ser ju ut som om man skulle gjort en riktig FUL-MEK och misslyckats TOTALT !!! :fakta :fatta!

Guess whaat.. Bytte till en såndär fräsig slavcylinder, sköljde igenom systemet grundligt. Men tror du det uteblev? Näpp! svart igen :D
Den ska nog vara så på den här modellen :yoparty

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Guess whaat.. Bytte till en såndär fräsig slavcylinder, sköljde igenom systemet grundligt. Men tror du det uteblev? Näpp! svart igen :D

Jag gissade att det är pumpen som "färgar av sig" - verkar som jag har rätt.
Ingen av japs-hojarna uppvisar samma problem - det är ju pinsamt...

Funderar på att byta pump. Hur är det med Ducati - har de samma problem eller skulle man kunna nyttja en pump från dem?

Annars blir det väl till att besmitta italienskan med lite nippon delar... :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag gissade att det är pumpen som "färgar av sig" - verkar som jag har rätt.
Ingen av japs-hojarna uppvisar samma problem - det är ju pinsamt...

Funderar på att byta pump. Hur är det med Ducati - har de samma problem eller skulle man kunna nyttja en pump från dem?

Annars blir det väl till att besmitta italienskan med lite nippon delar... :gnissla

Nahh! inget nippon på hojen. Kompisen hade en -00 R där tutan lade av. Just det, made in Japan stod det på den.

ISR pump kanske? porr....

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nån som har två friska topplock till 02+ motorn? Även 04+ fungerar.

Sugen på att få tag i en bra uppsättning toppar att ha som grund när jag trimmar, så jag slpper fila/plasta i mina nya fina toppar jag precis har köpt och har på hojen nu.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
såld

:gråta:gråta:gråta idag rullade apan ut från mitt garage för sista gången då den har fått en ny ägare.
Trodde aldrig att det skulle kännas så tungt att vara utan en sak :gnissla är inte ens säkert att sorgen hade blivit lika stor om tanten lämnat mig:rolleyes: den nya ägaren verkar dock vara en bra prick så slynan får det säkert bra i sitt nya hem.
Tanken är att det skall investeras i en båt nu :pangihuve men man vet aldrig vad hormonerna ställer till med när det börjar våras ute.
Jag kommer givetvis att fortsätta att hänga här så mig lär ni inte slippa oavsett om jag sitter i en båt eller på en ny apa.

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Startmotorproblem

Idag skulle hojen in på vinterförvaring. Hade loss batteriet över natten för att ladda det i lägenheten.

Idag när jag skulle sätta i batteriet igen så går starmotorn runt så fort jag sätter dit polerna på batteriet, även fast tändningen är avslagen.
Sätter jag på tändningen går hojen igång direkt jag monterar batteriet, men startmotorn fortsätter också att gå.

Jag har väl konstaterat att det nästan måste vara startrelät som får signal konstant och därför går starmotorn runt så fort batteriet är monterat.

Nån som har nåt förslag på hur jag ska få hojen till garaget utan att behöva hyra ett släp?

Snabba svar uppskattas då jag åker bort i jobbet en längre period imorgon kväll...

//Christian

Harvest

Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Idag skulle hojen in på vinterförvaring. Hade loss batteriet över natten för att ladda det i lägenheten.

Idag när jag skulle sätta i batteriet igen så går starmotorn runt så fort jag sätter dit polerna på batteriet, även fast tändningen är avslagen.
Sätter jag på tändningen går hojen igång direkt jag monterar batteriet, men startmotorn fortsätter också att gå.

Jag har väl konstaterat att det nästan måste vara startrelät som får signal konstant och därför går starmotorn runt så fort batteriet är monterat.

Nån som har nåt förslag på hur jag ska få hojen till garaget utan att behöva hyra ett släp?

Snabba svar uppskattas då jag åker bort i jobbet en längre period imorgon kväll...

//Christian

Försök med att ge relät en smäll med något hårt. med största sannolikhet har kontakterna bränt fast i startrelät, annars kan du plocka bort anslutningarna på relät och kortsluta dessa med en skruvmejsel eller dylikt, när apan startat är det bara att släppa kontakten mellan de grova anslutningrna på startrelät och köra till garaget.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jahopp, då har jag till slut fått ut en annons på hojen. Är hyfsat kluven i frågan, och risken är väldigt stor att jag inte kommer gråta särskilt mycket om jag inte får några hugg.
Fast det är ju samtidigt alltid roligt med nya leksaker och tills jag får tag på ett större garage har jag bara plats med en hoj i taget.

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Försök med att ge relät en smäll med något hårt. med största sannolikhet har kontakterna bränt fast i startrelät, annars kan du plocka bort anslutningarna på relät och kortsluta dessa med en skruvmejsel eller dylikt, när apan startat är det bara att släppa kontakten mellan de grova anslutningrna på startrelät och köra till garaget.

Tack. Löste sig;)

/Christian

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Provkörde nye drevningen, 15-43 idag. Det var helt stört...
Nu är man nästan rädd för hojen :D
I vanan trogen gav man på lite halvstyggt på 3:an och det skjuter på bra, vid 130km/h toklyfter den (jag misstänker att jag dansade på vridpuckeln) sen var det bara att hålla i utav bara heliske, i med näste växel och när den tog slut började det gå fort på ett hjul :gnissla. Ner med nosen och på ett igen och det slutar aldrig dra. Det bara gåååår! Jepp, den går som en kanon den där Rotaxen :Bugar

16-40 känns skevt :D

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
I vanan trogen gav man på lite halvstyggt på 3:an och det skjuter på bra, vid 130km/h toklyfter den (jag misstänker att jag dansade på vridpuckeln) sen var det bara att hålla i utav bara heliske, i med näste växel och när den tog slut började det gå fort på ett hjul :gnissla. Ner med nosen och på ett igen och det slutar aldrig dra. Det bara gåååår! Jepp, den går som en kanon den där Rotaxen :Bugar

Man blir snabbt bortskämd, eller hur?
Halvgas på ettan e oxå skitskoj.
Stillsamt brummande med svävande framhjul e fullständig beroendeframkallande.

Lite problematiskt bara att det fanimej inte går att låta bli.:yoparty:yoparty

Harvest

Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Hej pbas jag och snoken har haft en konversation på vårat andra forum om skillnaden på den gamla Tuonon och den nya samt hur mycket bättre fjädringen på Factoryn upplevs jämfört med den vanliga Showa/sachs utrustade. Snoken tipsade då om att du troligtvis hade full koll på detta???
Så om du vill får du gärna skriva lite om vad du tycker.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

hur mycket gör det på varvtal med den drevningen ?
Original tycker jag e perfekt att ligga och cruisa motorväg med i hastigheter kring 150km/h.
Man vill ju inte att det skall varva som min gamla 600.
Har du några varvtal vid motorvägsfart+lite till ?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Original tycker jag e perfekt att ligga och cruisa motorväg med i hastigheter kring 150km/h.

266km/h borde den göra vid 11000rpm på 6an(15,43 drevning)...Så ca 133km/h vid 5500rpm

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har tömt behållaren flera ggr och bytt vätska, den svartnar efter en timmes körning... grrr, det känns som kopplingen går trögre när vätskan är svart :va

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ett enkelt test för att känna efter själv:

Kör på 5:an med originaldrevning. Med 15-43 kommer den att varva aningens mer än så (på 6:an).

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln