Aprilia-tråden.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Däckval

Nu har Tuonon tagit plats på lyften för lite vinterpyssel märker direkt att däcken (både fram och bak) inte orkar en säsong till. Den har gått på Pirelli Supercorsa Pro (orginalsvålarna) hittils. Nöjd med dessa men kanske lite kort miltal åker ju mest gata. Har kollat lite och kommit fram till följande alternativ:
1. Fortsätta med Supercorsa Pro
2. Metzler Sportec M3
3. Michelin Power one
4. Michelin Power 2CT

Visst jag "gubbkör" på gata men tycker om när det är riktigt bra grepp så jag kan acceptera ett lägre miltal. Antagligen skulle jag bli nöjd med vilket av dessa alternativ som hellst. Men är det nåt av dem som är bättre eller direkt olämpligt? Eller skall ja ha nåt helt annat?
 

Bifogat

  • telefon 091206 047.jpg
    telefon 091206 047.jpg
    232.1 KB · Visningar: 73

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag kör med Metzler Sportec M3 framdäck och Metzler Roadtec Z6 bakdäck... funkar bra på bana och gata tycker jag :)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Är det någon som vet skillnaden på de olika snorklarna på 99-03 millen? Finns det något man göra den bättre? Ska ta en bild nästa gång och lägga upp!

Jag behöver fortfarande hjälp med mina frågor på föregående sidan tack!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nu har Tuonon tagit plats på lyften för lite vinterpyssel märker direkt att däcken (både fram och bak) inte orkar en säsong till. Den har gått på Pirelli Supercorsa Pro (orginalsvålarna) hittils. Nöjd med dessa men kanske lite kort miltal åker ju mest gata. Har kollat lite och kommit fram till följande alternativ:
1. Fortsätta med Supercorsa Pro
2. Metzler Sportec M3
3. Michelin Power one
4. Michelin Power 2CT
?

Min erfarenhet säger att Michelin Power 2ct håller jäkligt länge! Även Supercorsa, som jag har bak just nu. Funkar på bana också så du gör nog rätt i att hålla dig till Michelin eller Pirelli!

Jag kan ha några skivor som passar till øvers, ska kika.
Ok tack!
Annars, kan man göra något åt skivorna?
 
Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Är det någon som vet skillnaden på de olika snorklarna på 99-03 millen? Finns det något man göra den bättre? Ska ta en bild nästa gång och lägga upp!

Jag behöver fortfarande hjälp med mina frågor på föregående sidan tack!

kolla på http://www.apriliaforum.com/forums/index.php där finns hur mycket info som helst. Har för mig att det finns en kille som skräddarsyr chip som många här handlat av. Annars borde det följt med ett chip till ditt system tycker jag. Har du kollat vad som sitter i idag?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tror det är "Gabro" snubben kallar sig finns de här som har chip från honom

Fanns det nån här som är reggad på rsvzone?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har Tuonon tagit plats på lyften för lite vinterpyssel märker direkt att däcken (både fram och bak) inte orkar en säsong till. Den har gått på Pirelli Supercorsa Pro (orginalsvålarna) hittils. Nöjd med dessa men kanske lite kort miltal åker ju mest gata. Har kollat lite och kommit fram till följande alternativ:
1. Fortsätta med Supercorsa Pro
2. Metzler Sportec M3
3. Michelin Power one
4. Michelin Power 2CT

Visst jag "gubbkör" på gata men tycker om när det är riktigt bra grepp så jag kan acceptera ett lägre miltal. Antagligen skulle jag bli nöjd med vilket av dessa alternativ som hellst. Men är det nåt av dem som är bättre eller direkt olämpligt? Eller skall ja ha nåt helt annat?
Sc0:eek:rna som sitter orginal ær fina som suddgummi. mitt førsta høll nog 200mil..

Bridgestone BT016? Skitnøjd med dem sjælv.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Race-prepp

Tänkte visa lite vad som händer i vårat garage i vinter/vår. Har bestämt mig för att köra endast bana med min Aprilia nästa år och då måste man ju fixa en del grejor.

Borra i en felfri Öhlingaffel gör väl alla i jakten på perfektion.........:näsblod

/J

Bilder tagna av "Stone".
 

Bifogat

  • 6.JPG
    6.JPG
    135.1 KB · Visningar: 75
  • 8.JPG
    8.JPG
    119.5 KB · Visningar: 68
  • 11.JPG
    11.JPG
    174 KB · Visningar: 91

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tänkte visa lite vad som händer i vårat garage i vinter/vår. Har bestämt mig för att köra endast bana med min Aprilia nästa år och då måste man ju fixa en del grejor.

Borra i en felfri Öhlingaffel gör väl alla i jakten på perfektion.........:näsblod

/J

Bilder tagna av "Stone".

Hade det inte varit för att jag vet att du har full koll på vad du pysslar med så hade jag nog nästan blivit förbannad.
Vad är det som ska ändras?

:) nice
fast finns mycket att göra

Helt underbart att du svarar på ett 6 år gammalt inlägg. Gillart!:tummenupp
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hade det inte varit för att jag vet att du har full koll på vad du pysslar med så hade jag nog nästan blivit förbannad.
Vad är det som ska ändras?

He he.......föstår vad du menar men som en vis man en gång sa "Man kan inte göra en omelett utan att knäcka några ägg".

För det första så är inte motorn kompressormatadlänge,utan en vanlig 2007 motor som jag har skaffat ett EVO6 system, Ironbite luftbox och en PCIII till, så jag kan mappa den så bra det går iaf. Den potten du ser på bilden är till för att logga fjädringsvägen på framgaffeln för att kunna utvärdera körningen efteråt i lugn och ro, det kommer sitta en liknande på bakstöttan såklart.

Denna gång är det fokus på föraren och hans brister............

/J
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Den potten du ser på bilden är till för att logga fjädringsvägen på framgaffeln för att kunna utvärdera körningen efteråt i lugn och ro, det kommer sitta en liknande på bakstöttan såklart.


/J

Vad använder du för att logga fjädringsväg?
Vad loggar du? Kompressionslängd? Kopmressionstid? Kopmressionshastighet?
Vad loggar du i förhållande till? GPS-tracker?

Intressant. :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vad använder du för att logga fjädringsväg?
Vad loggar du? Kompressionslängd? Kopmressionstid? Kopmressionshastighet?
Vad loggar du i förhållande till? GPS-tracker?

Intressant. :)

Jag har precis startat ett samarbete med www.laptimer.se och beställt en Starline Athon-Pro GPS laptimer/logger.

Jag kommer logga:
Fjädringsväg med dessa sensorer: Fram Bak
Utgående vatten till kylaren.
Bromstryck fram.
Lambda på bägge cyllarna.
TPS
RPM
Bakhjuls varvtal
(I dagsläget)

Detta synkas med en GPS laptimer som man senare kan använda för att utvärdera sin egen körning och i viss mån även motorns funktion och hälsa. Överföring sker med Bluetooth i depån så det är bara att ställa hojen bredvid laptopen och studera sina bromspunkter, spårval, påslag av gas, lambda osv osv i direkt samband med banans karta.

Hur många gånger har man inte haft funderingar kring sin egen körning och frågat diverse "kunniga" och fått lika många svar som antalet man frågat? Men detta "verktyg"(läs färdig hoj) kommer jag kunna utvärdera och på ett faktabaserat sätt lära mig hur jag kör och vad som behöver ändras.

/J
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har precis startat ett samarbete med www.laptimer.se och beställt en Starline Athon-Pro GPS laptimer/logger.

Jag kommer logga:
Fjädringsväg med dessa sensorer: Fram Bak
Utgående vatten till kylaren.
Bromstryck fram.
Lambda på bägge cyllarna.
TPS
RPM
Bakhjuls varvtal
(I dagsläget)

Detta synkas med en GPS laptimer som man senare kan använda för att utvärdera sin egen körning och i viss mån även motorns funktion och hälsa. Överföring sker med Bluetooth i depån så det är bara att ställa hojen bredvid laptopen och studera sina bromspunkter, spårval, påslag av gas, lambda osv osv i direkt samband med banans karta.

Hur många gånger har man inte haft funderingar kring sin egen körning och frågat diverse "kunniga" och fått lika många svar som antalet man frågat? Men detta "verktyg"(läs färdig hoj) kommer jag kunna utvärdera och på ett faktabaserat sätt lära mig hur jag kör och vad som behöver ändras.

/J

Poesi för en motorcykelintresserad ingenjör. :)

Spännande att följa ditt arbete.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
kolla på http://www.apriliaforum.com/forums/index.php där finns hur mycket info som helst. Har för mig att det finns en kille som skräddarsyr chip som många här handlat av. Annars borde det följt med ett chip till ditt system tycker jag. Har du kollat vad som sitter i idag?

Kalas! Hum nä jag har ifs inte kollat på chipet som sitter i! Nu får jag också för mig att han jag köpte hojen av "hade ett chip han skulle skicka omgående tillsammans med resterande delar" vilka jag ej har sett röken av. Ska genast kolla detta!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kalas! Hum nä jag har ifs inte kollat på chipet som sitter i! Nu får jag också för mig att han jag köpte hojen av "hade ett chip han skulle skicka omgående tillsammans med resterande delar" vilka jag ej har sett röken av. Ska genast kolla detta!
PM'a "Gabro" på Apriliaforum.
Han är tydligen en överdängare på custom chips.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har precis startat ett samarbete med www.laptimer.se och beställt en Starline Athon-Pro GPS laptimer/logger.

Jag kommer logga:
Fjädringsväg med dessa sensorer: Fram Bak
Utgående vatten till kylaren.
Bromstryck fram.
Lambda på bägge cyllarna.
TPS
RPM
Bakhjuls varvtal
(I dagsläget)

Detta synkas med en GPS laptimer som man senare kan använda för att utvärdera sin egen körning och i viss mån även motorns funktion och hälsa. Överföring sker med Bluetooth i depån så det är bara att ställa hojen bredvid laptopen och studera sina bromspunkter, spårval, påslag av gas, lambda osv osv i direkt samband med banans karta.

Hur många gånger har man inte haft funderingar kring sin egen körning och frågat diverse "kunniga" och fått lika många svar som antalet man frågat? Men detta "verktyg"(läs färdig hoj) kommer jag kunna utvärdera och på ett faktabaserat sätt lära mig hur jag kör och vad som behöver ändras.

/J

Vill gärna säga något, men finner inga ord så det får bli en sån här i stället: :Bugar
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vill gärna säga något, men finner inga ord så det får bli en sån här i stället: :Bugar

Så värst avancerat är det inte men tack ändå!

Jag monterade R&G puckar runt om idag på hojen och potten till stöttan......tyvärr så blev kameran hemma....som vanligt....

Bilder senare i veckan.

/J
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top