Aprilia-tråden.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om man vill gräva lite djupare i motor för att få fram mer effekt, var hittar man sådant? Hade varit ball med tex smidda kolvar och kanske annan kam.

Förresten, var det inte någon mille i begrensad upplaga som hade ett annat (bättre) trottelhus, eller är detta något jag har drömt?

Aliceaprilian alla dagar i veckan:tummenupp
det blev det :tummenupp
kommer bli riktigt bra tror jag!
 
Last edited:

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Hej!

Över 500 sidor, ursäkta mig om jag inte kollar igenom hela tråden efter svar på min fråga :)

Letar tillverkare som erbjuder helkåpor till Tuono, alternativt riktigt trevliga mods som inte är helkåpor. Har någon en aning?

/Coach
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej!

Över 500 sidor, ursäkta mig om jag inte kollar igenom hela tråden efter svar på min fråga :)

Letar tillverkare som erbjuder helkåpor till Tuono, alternativt riktigt trevliga mods som inte är helkåpor. Har någon en aning?

/Coach

RSVR kåpor passar rätt på, om du sätter dit främre kåpstag.
Nåt annat har jag inte sett.

Annars kan du med en god summa pengar byta all plast/tank mot kolfiber dito, läckert!!

Om man vill gräva lite djupare i motor för att få fram mer effekt, var hittar man sådant? Hade varit ball med tex smidda kolvar och kanske annan kam.

Förresten, var det inte någon mille i begrensad upplaga som hade ett annat (bättre) trottelhus, eller är detta något jag har drömt?

De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.
 
Last edited:

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Snyggt! Tack, jag trodde inte det var så enkelt som att sätta på RSV-kåpor. Men när jag tänker efter vet jag ju att Tuonon är en avklädd RSV. Trevligt att infästningarna är samma.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RSVR kåpor passar rätt på, om du sätter dit främre kåpstag.
Nåt annat har jag inte sett.

Annars kan du med en god summa pengar byta all plast/tank mot kolfiber dito, läckert!!



De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.

En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.

Tack för ett utförligt svar :tummenupp
blir till att jaga fatt i ett sådant då! Men hur gör man med spjällen om man borrar upp så mycket?

Ska ta och kika på ett 1080cc kit! Tack för de fina tipsen!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Förresten, jag hittade två kablar bak på hojen (under sadeln). När jag kopplade ihop dem så kom det upp något i displayen. Någon som vet vad jag pratar om och vad det är?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Du har precis kollat hur din tps är inställd :tummenupp
om siffran på displayen visar noll är det som det ska,annars kan du justera in din tps tills ditt värde är noll i displayen. :Bugar

Förresten, jag hittade två kablar bak på hojen (under sadeln). När jag kopplade ihop dem så kom det upp något i displayen. Någon som vet vad jag pratar om och vad det är?
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Tjenare! Har länge gått och sneglat på RSV då det är en jäkla snygg hoj. Så jag tänkte ge den chansen denna säsong och se hur förhållandet utvecklas senare då jag är helt ovan med twin. Har endast styrt rad fyror tidigare.

Men då jag är lite tveksam eftersom det är en rsv 1000 factory jag är intresserad av och då med twin, kan den bli svårsåld längre fram? Då vad jag förstår så har Aprilia sagt upp samarbetet med Rotrax och nu inriktar sig på v-fyror istället och nu lägger V-twin conceptet bakom sig?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Du har precis kollat hur din tps är inställd :tummenupp
om siffran på displayen visar noll är det som det ska,annars kan du justera in din tps tills ditt värde är noll i displayen. :Bugar

Coolt! Den visade en 1a om jag inte missminner mig så då kan den justeras lite :tummenupp

idag har jag också försökt få bromsoken riktigt rena med breakclean och stålblorste med ganska ruttet resultat, någon som har en mirakelkur för det?

Här är föresten en film på årets första start och på den nya egentillverkade luftburken!
Hoppas den smakar.

http://m.youtube.com/watch?v=U25GwDZoluY&hl=sv&gl=SE&warned=True&client=mv-google
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.

Är inte det sjukt att de tar 1000 dollars för 2st kolvar??det är ifs med ringar och alla packningar men ändå. Tyckte det lät ap mycket :gnissla
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Coolt! Den visade en 1a om jag inte missminner mig så då kan den justeras lite :tummenupp

idag har jag också försökt få bromsoken riktigt rena med breakclean och stålblorste med ganska ruttet resultat, någon som har en mirakelkur för det?

Här är föresten en film på årets första start och på den nya egentillverkade luftburken!
Hoppas den smakar.

http://m.youtube.com/watch?v=U25GwDZoluY&hl=sv&gl=SE&warned=True&client=mv-google

TPSen skall visa 0 när tomgångsjusteringen är helt utskruvad detta är mycket viktigt. skulle den fortfarande ej visa 0 kolla så att inte gasvajrarna är feljusterade.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Tjenare! Har länge gått och sneglat på RSV då det är en jäkla snygg hoj. Så jag tänkte ge den chansen denna säsong och se hur förhållandet utvecklas senare då jag är helt ovan med twin. Har endast styrt rad fyror tidigare.

Men då jag är lite tveksam eftersom det är en rsv 1000 factory jag är intresserad av och då med twin, kan den bli svårsåld längre fram? Då vad jag förstår så har Aprilia sagt upp samarbetet med Rotrax och nu inriktar sig på v-fyror istället och nu lägger V-twin conceptet bakom sig?

Det är bara att köpa:tummenupp. Aprilia har fortfarande twinnar i sitt sortiment dessa är dock egenutvecklade.
Värdet/vill ha faktorn tror jag ej kommer påverkas av att det sitter rotaxspisar i Aporna.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
TPSen skall visa 0 när tomgångsjusteringen är helt utskruvad detta är mycket viktigt. skulle den fortfarande ej visa 0 kolla så att inte gasvajrarna är feljusterade.

kanon! Tack för det!
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.

Ett litet tillägg: Edwards-replican från 03 hade förutom en massa annat extragodis 57mm spjällhus. Får man tag på sådana och tillhörande kolfiberluftburk/-trattar kan man vara rätt nöjd...

Ett alternativ är att ta spjällhus från den senare generationen (som ju är 57 mm), nackdelen är att det är lite krånglande med kontaktbyten och annat för att få det hela att lira.

Den samlade expertisen på AF1-forumet verkar överens om att 54 mm är det man ska ha om man inte har portat och kör med 1060-kitet. I det senare fallet är det bättre med 57mm-varianten. Det finns drösvis av trådar på forumet om just detta.

Själv köpte jag (och fick levererat efter en massa krångel) ett par 54mm-spjällhus som jag monterade förra vintern. Synnerligen märkbar skillnad, gjorde ca 8 hk över hela registret efter injustering i bänk. Tyvärr fick jag dom aldrig att funka bra när det blev varmare så det slutade med att jag monterade bort dom. Nu ligger de i en låda och samlar damm så är någon intresserad av dom är det bara att höra av sig.

/D
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är inte det sjukt att de tar 1000 dollars för 2st kolvar??det är ifs med ringar och alla packningar men ändå. Tyckte det lät ap mycket :gnissla
Sen tillkommer 450$ för borrning +nicasil :gnissla
Sugistrim är aaaaldrig billigt /hk :D
Man brukar räkna på 1000lappen/hk när man närmar sig teoretiskt maxuttag

Annars kan man alltid häkta på en turbo. Någon krona dyrare men maaaaaassa effekt :tummenupp
Skulle kunna ge dig 220-230 på hjulet med moderata tryck :yoparty
(testat, it works. Fabulos!)
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Det är bara att köpa:tummenupp. Aprilia har fortfarande twinnar i sitt sortiment dessa är dock egenutvecklade.
Värdet/vill ha faktorn tror jag ej kommer påverkas av att det sitter rotaxspisar i Aporna.

Låter helt klart tryggare då.

Någon som känner till om Nordbecks Mc finns kvar fortfarande? Är återförsäljare? Deras hemsida är inaktuell iaf.
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Ett litet tillägg: Edwards-replican från 03 hade förutom en massa annat extragodis 57mm spjällhus. Får man tag på sådana och tillhörande kolfiberluftburk/-trattar kan man vara rätt nöjd...

Ett alternativ är att ta spjällhus från den senare generationen (som ju är 57 mm), nackdelen är att det är lite krånglande med kontaktbyten och annat för att få det hela att lira.

Den samlade expertisen på AF1-forumet verkar överens om att 54 mm är det man ska ha om man inte har portat och kör med 1060-kitet. I det senare fallet är det bättre med 57mm-varianten. Det finns drösvis av trådar på forumet om just detta.

Själv köpte jag (och fick levererat efter en massa krångel) ett par 54mm-spjällhus som jag monterade förra vintern. Synnerligen märkbar skillnad, gjorde ca 8 hk över hela registret efter injustering i bänk. Tyvärr fick jag dom aldrig att funka bra när det blev varmare så det slutade med att jag monterade bort dom. Nu ligger de i en låda och samlar damm så är någon intresserad av dom är det bara att höra av sig.

/D

du har pm!

Men igentligen så kan man väll borra upp orginal, men hur var hittar man spjäll som passar?

Det blir lätt lite porriga motordelar till hösten så man har något att mysmeka med inför nästa vinter! Jag ska se om man inte kan hitte de som sitter på Edwards hojen, hade varit fint med dem och ett portat 1060 kit. Ska höra med ebos här i Malmö ifall han kan fixa kolvar som passar till bättre pris. Det kan väll inte
vara omöjligt? Till min Ford 302a V8a kostade 8st smidda kolvar med ringar, lager och kolvbultar ca 3000.

Sen tillkommer 450$ för borrning +nicasil :gnissla
Sugistrim är aaaaldrig billigt /hk :D
Man brukar räkna på 1000lappen/hk när man närmar sig teoretiskt maxuttag

Annars kan man alltid häkta på en turbo. Någon krona dyrare men maaaaaassa effekt :tummenupp
Skulle kunna ge dig 220-230 på hjulet med moderata tryck :yoparty
(testat, it works. Fabulos!)

jo ifs, jag är mest rädd för att hojen blir svårkörd med turbo, jag vill inte ta bort de otroligt fina köregenskaperna som jag tycker hojen har!
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Förresten, hur mycket klarar spridarna? Behövs det inte större spridare om man ger så pass mycket mer luft?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top