Aprilia-tråden.

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
coach in da house:
Hur är Tuonon och ligga och bränna mil efter mil när det gäller vinden som slår mot överkroppen?


Det där är lite av en vanesak, jag åker i mest "nakna" hojar och har inga större problem med att åka fort, det är dock ganska viktigt att hjälmen har bra aerodynamik annars kan huvudet fara runt som en pingisboll. 2007 åkte jag en ny Tuono R, 2008 en ny Tuono Factory, 2009 750 Shiver (och iår RSV4), jag åker inte bandagar utan mest "cafe racing" och varje sommar blir det en 200-300 mila vecka på Österlen med transport från Enköping som rullar på duktigt och jag har inga problem med att det är blåsigt och tycker nog Tounon är bland det bästa på två hjul (jag har även en 900 Monster privat), solid hoj, grym motor och komfort (för en 180 person), kan egentligen inte hitta några fel på den, man bör dock se upp med Factory om den har gått på bakhjulet mycket (dom gör bara det) så har dom en tendens att börja läcka i packboxarna däremot Sachs gaffeln på R är mycket mer okännslig för det. Tyvärr är inte marknaden överöst med beggade Tuono då det verkar som ägarna håller i dom och inte byter, dom väntar nog på RSV4 Tuono som troligtvis kommer till 2012....

Skulle jag köpa en "naken" hoj idag så skulle Touno stå överst på listan, har kört det mesta av "motståndet" och det är väl bara Monster som har mer själ & hjärta men är duktigt dyrare att leva med servicemässigt....

DP says: Jag vet om en ny 08'a & en ny 09'a till salu. PM'a om du är intresserad...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur länge har du kört Tuono?

/Coach

Gick över till Tuono förra säsongen. Mitt bästa drag hitills!
Var på semester med både packning och långkörning, inga som helst problem. Jag körde RSV-mille tidigare, driftsäkerheten på rotaxmotorn är HÖG!
Finishen tilltalar mig också, jämfört med japanska. Aprilian känns inte alls lika "snabbt-massproducerad" när man börjar skuva i den, jämfört med japanska dito.
Factoryn har gått 500mil nu, mestadels på ett hjul tror jag :D, gaffeln klagar inte. Torkar man bara rent rören efter körning verkar packboxarna trivas bättre.
 
Last edited:

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Efter snart ett års läsande till och från och snackande med folk har jag bestämt mig för tuono factory. Känns väldigt rätt. Tack för hjälpen!

/Coach
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Efter snart ett års läsande till och från och snackande med folk har jag bestämt mig för tuono factory. Känns väldigt rätt. Tack för hjälpen!

/Coach

Grattis och välkommen :tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Tack för hjälpen willy! Hoppas du inte sprungit fram o tillbaka till garaget bara för min del!

Här kan du se exempel på hur man anger dimensioner på O-ringar

http://www.momentum-industrial.com/default.asp?viewset=1&on=Katalog&initid=795&heading=Katalog&mainpage=http://katalog.se.toolsmomentum.com

Som du ser finns det ju ett gäng som har d1=63 mm med olika tjocklek d2 för olika applikationer.


Det var inget. Okej, visste inte att det var så det fungerade!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Vad ska man använda för lim till ram/sving-skydd i kolfiber?

Rampuckar, bu eller bä? Tycker inte de är speciellt snygga men hur mycket skyddar de igentligen?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag använde smältlim, drar direkt o sitter fast ordentligt men går att plocka bort om man inte överlimmar och är lite smidig.

Rampuckar är inte fel, typ tappa stillastående eller välter på stödet. Alla vurpor är ju inte i 200+ även om man kör Aprilia :yoparty
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
har en oanvänd original slipon till den första millen (99-03) jag tänkte sälja eftersom jag inte har nån sån hoj, vad kan man begära för den tro? :va
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag använde smältlim, drar direkt o sitter fast ordentligt men går att plocka bort om man inte överlimmar och är lite smidig.

Rampuckar är inte fel, typ tappa stillastående eller välter på stödet. Alla vurpor är ju inte i 200+ även om man kör Aprilia :yoparty

Kanon!
Tror dock jag skippar rampuckarna.
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Jag är ju lite av en nolla när det gäller vad saker kallas, det är jag inte blyg att erkänna :) men jag undrar om rampuckar också kallas Bobbins? Eller om jag fått det från den gamla såpan Dallas :)

/Coach
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag är ju lite av en nolla när det gäller vad saker kallas, det är jag inte blyg att erkänna :) men jag undrar om rampuckar också kallas Bobbins? Eller om jag fått det från den gamla såpan Dallas :)

/Coach


Bobbiner är de man sätter på svingen och sätter depåstödet i.
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Aha, jag är glad att jag ställde frågan här och inte förutsatte att jag visste när jag ska vara cool och prata hojsnack med folk jag inte känner :)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aha, jag är glad att jag ställde frågan här och inte förutsatte att jag visste när jag ska vara cool och prata hojsnack med folk jag inte känner :)

Frågar man inget får man inget veta!
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Kanon!
Tror dock jag skippar rampuckarna.

Rampuckarna, samtliga, sparade mina kåpor när jag gick omkull i ca 80 km/h. (de blev lite skrap men går att lacka om).
Om du menar de som sitter nere vid fotpinnarna så kan jag meddela att de räddade min växelväljare (med omvända växellägen) - där sparade man några spänn till...
(den körde jag sönder vid en tidigare vurpa då jag saknade just dessa rampuckar)

Så även om de inte ger skönhetspoäng så gör dom nytta. Det förutsätter i och för sig att man ramlar... :gnissla
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top