Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
... hade varit fint med dem och ett portat 1060 kit. Ska höra med ebos här i Malmö ifall han kan fixa kolvar som passar till bättre pris.

jo ifs, jag är mest rädd för att hojen blir svårkörd med turbo, jag vill inte ta bort de otroligt fina köregenskaperna som jag tycker hojen har!

Se bara till så att kolvarna inte väger avvikande från orginal, så slipper du balansbekymmer. Det är det som är det fina med AF1-kolvarna (CP-pistons tillverkar), de har exakt samma vikt som org.
Jag har nog någon extra orginalkolv som Ebos skulle få kika på isf, jag är nämligen själv rätt sugen på ett 1060...
Kompet hamnar på 13:1 statiskt med flat-top kolvar.


Turbo är hysteriskt. Kul också, men kanske inget för banåkning direkt. :brinnerup
Man bytte spridare till större någon gång under loppet, skulle tro att det var på de senare med 57mm hus.

Vet en som ligger på "360" toppar (-06->) de med största insug och avgas om det är något som är intressant. Går att snickra på äldre motorer med anpassning av kamgivarens fäste.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Se bara till så att kolvarna inte väger avvikande från orginal, så slipper du balansbekymmer. Det är det som är det fina med AF1-kolvarna (CP-pistons tillverkar), de har exakt samma vikt som org.
Jag har nog någon extra orginalkolv som Ebos skulle få kika på isf, jag är nämligen själv rätt sugen på ett 1060...
Kompet hamnar på 13:1 statiskt med flat-top kolvar.


Turbo är hysteriskt. Kul också, men kanske inget för banåkning direkt. :brinnerup
Man bytte spridare till större någon gång under loppet, skulle tro att det var på de senare med 57mm hus.

Vet en som ligger på "360" toppar (-06->) de med största insug och avgas om det är något som är intressant. Går att snickra på äldre motorer med anpassning av kamgivarens fäste.


Jag antar att det ger sig om orginal spridarna klarar det eller inte.
Det är klart intressant med topparna men inte riktigt ännu! Men kan vara bra att veta att de passar och finns :tummenupp

tror dock inte det är aktuellt med snurbo, vill behålla körbarheten!
Vet ni om det finns någon genväg till att få bromsoken rena?effektivare än Stålborste och breakclean då.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Då jag har väldigt lite att göra idag så kommer här en reflektion som dök upp i mitt lätt förvirrade huvud:

man borde väll kunna räkna ut hur mycket orginalspridarna klarar?
Man vet väll hur länge insugningsventilerna är öppna, alltså hur lång tid spridarna har på sig att spruta in soppan i cylindrarna. Volymen är ju 1l.

Hur mycket är bränsle/luftblandingen? Med det vet vi hur mycket soppa som ska in.
Hur mycket klarar orginalspridarna att spruta in?

Det är inte bara möjligt utan högst troligt att jag är ute och cyklar.....
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Någon som vet var man kan hitta filter som kan tänkas passa över trattarna?
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Då jag har väldigt lite att göra idag så kommer här en reflektion som dök upp i mitt lätt förvirrade huvud:

man borde väll kunna räkna ut hur mycket orginalspridarna klarar?
Man vet väll hur länge insugningsventilerna är öppna, alltså hur lång tid spridarna har på sig att spruta in soppan i cylindrarna. Volymen är ju 1l.

Hur mycket är bränsle/luftblandingen? Med det vet vi hur mycket soppa som ska in.
Hur mycket klarar orginalspridarna att spruta in?

Det är inte bara möjligt utan högst troligt att jag är ute och cyklar.....

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=194819&highlight=injector
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack! Blev inte så klok på det där men ska kolla mer på det!

För att förtydliga, när AF1 körde "maxuttag" på en -08 med 1060kit (tuono-08 har stora spridarna, topparna och spjällhusen) så räckte de spridarna, de låg under 100% dutycycle.
Nu har dock de nyare med 57mm hus andra spridare kontra äldre.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
För att förtydliga, när AF1 körde "maxuttag" på en -08 med 1060kit (tuono-08 har stora spridarna, topparna och spjällhusen) så räckte de spridarna, de låg under 100% dutycycle.
Nu har dock de nyare med 57mm hus andra spridare kontra äldre.


Aha! Då är jag med.
Förresten, har du lust att höra med din polare vad han kan tänkas vilja ha för de nyare topparna? Om de är kompletta med ventiler osv.

Jacob
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Yes, jag menar o-ringen som tätar mellan motorblocket och täcklocket för filtret. Hygglo!

Blir i morgon! Men antar att du inte ska ut och köra denna veckan ;)

däremot har jag idag konstaterat att det inte lönar sig med att borra upp cylindrarna. Det landar på 15-20 papp. Den ända fördelen jag kan tänka mig är om man sätter i en smidd kolv, vilket det verkar vara om man köper 1060 kittet.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Finemang!

Till våren har jag haft min hoj ett år o är mkt nöjd med den.

Det jag gjort under vintern för att (förhoppningsvis) få motorn att svara som jag vill utan kännbar momentdipp är följande:

Modifierat insug ala Renegade

Arrow 2-1 helsystem med crossover

Gabro v6 chip

Med detta hoppas jag att bli riktigt nöjd. 16-42 drevning hade jag från början o det är framförallt responsen runt 3000-6000 rpm jag hoppas förbättra.


Detta (tror jag) är de mest jobb+kostnadseffektiva modifieringarna man kan göra
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Finemang!

Till våren har jag haft min hoj ett år o är mkt nöjd med den.

Det jag gjort under vintern för att (förhoppningsvis) få motorn att svara som jag vill utan kännbar momentdipp är följande:

Modifierat insug ala Renegade

Arrow 2-1 helsystem med crossover

Gabro v6 chip

Med detta hoppas jag att bli riktigt nöjd. 16-42 drevning hade jag från början o det är framförallt responsen runt 3000-6000 rpm jag hoppas förbättra.


Detta (tror jag) är de mest jobb+kostnadseffektiva modifieringarna man kan göra

jag har också haft min hoj ett år och gjort nästan samma sak med den!
Fast jag har gjort en egen luftburk och jag har bara slipon på min. Håller på att leta efter ett något krashat/skadat helsystem som jag kan göra vid och köra med, så om någon har eller vet någon som har.....
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Hej!

Sitter och planerar mc-köp. Tittar på två hojjar främst. Yamaha fz1s och Tuono factory. Råd, tips?

/Coach
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej!

Sitter och planerar mc-köp. Tittar på två hojjar främst. Yamaha fz1s och Tuono factory. Råd, tips?

/Coach

Ja, frågar du här inne tror jag Tuono är ett förstaval. :D
Tuonon tycker jag är en hel del kvickare och lättare i chassit kontra FZ1s, factoryns chassi håller riktigt hög standard.
Det som avgör i slutändan kan vara plånbok och om man är glad för twin eller föredrar radfyra.

Mitt bästa tips; PROVKÖR båda och bedöm därefter.
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Tack,

jag har kört båda men inte några längre sträckor. Det jag upplevde med Yamahan är att den känns stark men är lite trögare att hantera medan Tuonon känns något rappare och är lättare att hantera, mer villig i kurvor osv. Radfyran tilltalar mig mest rent ljudmässigt men motorkaraktärsmässigt föredrar jag v-twinen i Tuonon. Slutligen är det plånboken. Var jag än tittar kommer jag ganska mycket billigare undan med Yamahan. Fast å andra sidan känns det lite sådär kul att köpa något som när man åker på den drömmer om något annat.

Jag har tänkt mig att köra längre sträckor i Norge bland annat och en sak som är väldigt viktig är driftsäkerheten. Där har jag ingen aning om vare sig Aprilia eller Yamaha, även om jag har en bild av att japanska hojjar håller hög standard. Jag kan vara helt ute och simma där. En fördel Yamahan har vid längre turer är toppkåpan. Hur är Tuonon och ligga och bränna mil efter mil när det gäller vinden som slår mot överkroppen? Hjälper verkligen det lilla getinghuvudet något?

Hur länge har du kört Tuono?

/Coach
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top