Aprilia-tråden.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Skulle gärna villja åka på den,men vet med all säkerhet att jag skulle få pisk hemma då.
Jag fyller år den 10,bröllopsdag 11 och frun fyller den 12.:födelseda

Grattis till en schysst hoj!! :tummenupp

Det är ju perfekt att fira på Gelleråsen!! :krama

Då får du se till att hänga med till skokloster 1:a maj! Vi kommer att passera Strängnäs på vägen dit!
 

benny74

v-twin power....
Gick med
11 Nov 2009
Ort
luleå
Hoj
00 aprilia falco fighter
Apriliahandlaren ska ha 200 spänn för o-ringen i slavcylindern! :eek:
Inte för att jag ej har råd, men det måste ju finnas att få tag på billigare, blir lite förbannad faktiskt.

det var ju billigt köpte från staroil 420 spänn med frakt lite överkant men då har jag en fräch om den gamla pajar ihop:yoparty
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Problem med Gabrochip

Skulle provstarta idag efter vinterns modifieringar med Gabro v6 chippet i men hojen ville inte starta bränslepumpen går inte etc. :morr

När jag monterar orginal Aprilia racing chippet small den igång som ingenting :yoparty

Har PMat Gabro på www.apriliaforum.com men tänkte att ngn här kanske har input

Rapporterar hur det går...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Efter att till slut blivit av med den meter snö som bott på garageuppfarten hela vintern fick jag äntligen ut hojen för en testrepa. Kallt om händerna, men varmt i själen.

Nu när jag fått tillbaka den i originalutförande igen inser jag varför jag blev kär i den när jag köpte den för 6 år sedan. Jisses vad snygg den är. Trots det är det dags att sälja och gå vidare så nu ligger den ute på annons. Känner mig en aning kluven.


Bjuder på ett par bilder att dregla över.
 

Bifogat

  • hoj.JPG
    hoj.JPG
    233.5 KB · Visningar: 57
  • hoj2.JPG
    hoj2.JPG
    230.4 KB · Visningar: 47

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Plockade bort mellankortet o nu går den!!

Behöver justera CO dock verkar det som..

Skulle provstarta idag efter vinterns modifieringar med Gabro v6 chippet i men hojen ville inte starta bränslepumpen går inte etc. :morr

När jag monterar orginal Aprilia racing chippet small den igång som ingenting :yoparty

Har PMat Gabro på www.apriliaforum.com men tänkte att ngn här kanske har input

Rapporterar hur det går...
 

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Rapport från Strängnäs med omnejd:
Vi blev fem hojar i går som gasade genom grus o översvämade vägar:D:tummenupp
 

Bifogat

  • 20090402 (4).jpg
    20090402 (4).jpg
    178.9 KB · Visningar: 55
  • 20090402 (6).jpg
    20090402 (6).jpg
    187.6 KB · Visningar: 60
  • 20090402.jpg
    20090402.jpg
    204.9 KB · Visningar: 69
Last edited:

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Plockade bort mellankortet o nu går den!!

Behöver justera CO dock verkar det som..

Mellankortet?? Menar du sockeln på kretskortet som chippet sitter i?
Ja jag har oxå ett Gabrochip som jag fick hem i höstas...ligger fortfarande i byrålådan...:gnissla

Har fattat det som att det inte spelar nån roll om man har klippt eller oklippt "mapp" kabel till styrboxen med Gabrochippet.
Har jag fattat fel?
Tänkt köra min i bänk så det blir optimalt.


Måste sätta fart i garaget NU!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det satt ett dotterkort med lite kretsar på mellan själva moderkortet o chipet. Det var dotterkortet jag tog bort.

På mitt chip spelar det ingen roll om kabeln är klippt eller inte , kolla med Gabro.

Mellankortet?? Menar du sockeln på kretskortet som chippet sitter i?
Ja jag har oxå ett Gabrochip som jag fick hem i höstas...ligger fortfarande i byrålådan...:gnissla

Har fattat det som att det inte spelar nån roll om man har klippt eller oklippt "mapp" kabel till styrboxen med Gabrochippet.
Har jag fattat fel?
Tänkt köra min i bänk så det blir optimalt.


Måste sätta fart i garaget NU!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jaha, då var man hojlös för första gången på 6 år. Tog mindre än ett dygn att bli av med hojen, så nu känns det väldigt tomt.

Nu är ju frågan vad jag ska köpa i stället? Jag har ju varit väldigt inne på att köpa Tuono, men av någon anledning har jag även börjat snegla på både Speed Triple och Ducce Monster.
Så nu behöver jag alltså någon som snackar lite vett med mig innan jag helt tappar focus och gör bort mig ordentligt.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jaha, då var man hojlös för första gången på 6 år. Tog mindre än ett dygn att bli av med hojen, så nu känns det väldigt tomt.

Nu är ju frågan vad jag ska köpa i stället? Jag har ju varit väldigt inne på att köpa Tuono, men av någon anledning har jag även börjat snegla på både Speed Triple och Ducce Monster.
Så nu behöver jag alltså någon som snackar lite vett med mig innan jag helt tappar focus och gör bort mig ordentligt.
Jag tycker du ska köpa en Ducce.
Monstern ärju så där gulligt tjejjig och så är den ju så populär oxå.
Köp en så'n där fin röd ducce-jacka oxå, då smälter du in och blir ett
med den röda smeten och slipper sticka ut.

Varför inte en trajja föresten? Att baknaven skär och att den mysko
ramen ser ut som skit är väl mest rykten kan tänka.

Men köp INTE en Tuono. Alldeles för udda och skum. Se'n gör chassi och
motor att du kommer busa och ha skitskoj alldeles för mycket för att det
ska vara riktigt sunt. Dina kompisar kommer att pika dig och bli skitsura
när du kör ifrån dom med cross-styre och ett asgarv.
Nä, för faan! Inte en apa till, aldrig...gör det inte..:tungan:krama
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jaha, då var man hojlös för första gången på 6 år. Tog mindre än ett dygn att bli av med hojen, så nu känns det väldigt tomt.

Nu är ju frågan vad jag ska köpa i stället? Jag har ju varit väldigt inne på att köpa Tuono, men av någon anledning har jag även börjat snegla på både Speed Triple och Ducce Monster.
Så nu behöver jag alltså någon som snackar lite vett med mig innan jag helt tappar focus och gör bort mig ordentligt.

Skärp dig! Här har du nästan en gratis om det inte är ännu en bluff vilket det ju verkar krylla av nu för tiden...:va

Kanske är den nya modellen du suktar efter annars?

/R
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag tycker du ska köpa en Ducce.
Monstern ärju så där gulligt tjejjig och så är den ju så populär oxå.
Köp en så'n där fin röd ducce-jacka oxå, då smälter du in och blir ett
med den röda smeten och slipper sticka ut.

Varför inte en trajja föresten? Att baknaven skär och att den mysko
ramen ser ut som skit är väl mest rykten kan tänka.

Men köp INTE en Tuono. Alldeles för udda och skum. Se'n gör chassi och
motor att du kommer busa och ha skitskoj alldeles för mycket för att det
ska vara riktigt sunt. Dina kompisar kommer att pika dig och bli skitsura
när du kör ifrån dom med cross-styre och ett asgarv.
Nä, för faan! Inte en apa till, aldrig...gör det inte..:tungan:krama

Precis vad jag behövde för att komma till sans.:tummenupp

Har Youtube-at lite och det räckte att jag jämförde ljudet från en Triple med en Tuono för att inse att jag aldrig kommer kunna hålla huvudet högt igen om jag köper en Triple.
Och Ducce har jag faktiskt alltid haft lite svårt för, de är representerade i lite för många pop-videos för att de ska kännas riktigt rock'n'roll.

Jag behövde rätas ut och jävlar vad uträtad jag blev.:D


Nu till nästa fråga, är det värt de extra pengarna att köpa en Factory eller är blinget bortkastat på en vanlig hobbyåkare som mig? Jag körde "standard"-modellen av Millen och kände aldrig att dämparna begränsade mig. Men å andra sidan har jag aldrig provkört en Factory så jag har ju lite svårt att säga hur mycket skillnad det är. Sen är det ju lite ont av Factorys på begagnatmarknadet för tillfället också.

Skärp dig! Här har du nästan en gratis om det inte är ännu en bluff vilket det ju verkar krylla av nu för tiden...:va

Kanske är den nya modellen du suktar efter annars?

/R

Med det priset borde det ju faktiskt vara en bluff. Men jo, det är en 2:a generationens Tuono jag siktat in mig på.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fler Tuono-ägare förhoppningsvis på väg in. :)

Skickade handpenning precis före påsk även om det inte blev just den jag siktade in mig på först. Inte ens den jag hade som 2:a-handsval. Vem snodde -04:an på Bikeport i Hudik före mig?? :gnissla

Nåja, blir förhoppningsvis en tur till Ö-vik på lördag iaf. Ingen 2:a gen, ingen Factory utan bara en vanlig 1:a gen. Men man ska ju börja nånstans :D
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gen-1 rockar! Benkomforten är ett ruggit + i jämförelse!

Fler Tuono-ägare förhoppningsvis på väg in. :)

Skickade handpenning precis före påsk även om det inte blev just den jag siktade in mig på först. Inte ens den jag hade som 2:a-handsval. Vem snodde -04:an på Bikeport i Hudik före mig?? :gnissla

Nåja, blir förhoppningsvis en tur till Ö-vik på lördag iaf. Ingen 2:a gen, ingen Factory utan bara en vanlig 1:a gen. Men man ska ju börja nånstans :D
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Precis vad jag behövde för att komma till sans.:tummenupp

...Nu till nästa fråga, är det värt de extra pengarna att köpa en Factory eller är blinget bortkastat på en vanlig hobbyåkare som mig? Jag körde "standard"-modellen av Millen och kände aldrig att dämparna begränsade mig. Men å andra sidan har jag aldrig provkört en Factory så jag har ju lite svårt att säga hur mycket skillnad det är. Sen är det ju lite ont av Factorys på begagnatmarknadet för tillfället också....
Mjaa, nu blir det ju lite subjektivt så det här är min
högst personliga åsikt...
En Factory ger väldigt mycket bling för pengarna men om man anser det
vara värt merkostnaden är ju högst personligt.
Om du, som jag, tillhör vanliga dödliga förare så tvivlar jag på att du
sänker varvtiderna dramatiskt med en Factory. Testar du båda och
pressar dom lite så känner du dock skillnaden, helt klart.
Fjädringen är känsligare och riktningsändringar går aningens smidigare.
Så Öhlinare och smidda fälgar gör en liten men skön skillnad. För mig
gjorde det inte mycket i tid men den goa känslan är mums.

Ett helt ok alternativ är annars att byta bakdämparen mot en från RSV'n.
Brukar gå att hitta på E-bay för en spottstyver och den är klart bättre
än den som sitter på Tuonon. Har justerbar komp, retur och ride height.
På Tuonon får du bara justerbar retur. Skruvar du se'n in grejjerna
ordentligt så blir det riktigt bra.
Det är vad jag gjort på min gat-hoj och jag tycker det funkar hur bra
som helst för riktigt raskt kurvsmisk.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top