Aprilia-tråden.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Hur mycket varvar den nyare generationens mille? Alltså den från 0
-04 och frammåt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är jag dum i huvet på riktigt om jag byter/säljer bort min RSV mille -00a och införskaffar mig en Tuono? (00-03)

Tycker det låter som en väldigt vettig idé, har själv funderat i samma svängar. Dock går nog jag steget längre och skaffar 2:a gen när jag ändå håller på.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Tycker det låter som en väldigt vettig idé, har själv funderat i samma svängar. Dock går nog jag steget längre och skaffar 2:a gen när jag ändå håller på.
Blir ingen banåkning i år, Tuono´n är billigare i försäkring och lite skönare sittställning. Hade varit kul med lite touring i sommar. Sen att jag studerar och CSN inte ger mig så många lappar per månad gör att man helst vill byta rakt av hehe!

Så... Nån som vill byta en röd RSV MILLE (2300mil) -00a mot en Tuono? :) :tummenupp

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
:va Näe :yoparty
Du är helklok, dessutom blir den säkerligen bra mycket billigare att äga :tummenupp
Sen tror jag bestämt att 1gen. Tuono är 02-05 :)
Jasså, trodde Tuono kom tidigare! Jag tänkte upp till 2003, därefter går det nog inte byta jämt mot min racer! (så jag bara chansade att de kom runt -00 ;) )
Är du intresserad av att titta på mina bromsskivor? Den var lite sneda men kanske bara behövdes rycka lite i "låsningarna" mellan inre och yttre ringen... Fixat depåstöd fram så jag tänkte skruva lite i veckan!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jasså, trodde Tuono kom tidigare! Jag tänkte upp till 2003, därefter går det nog inte byta jämt mot min racer! (så jag bara chansade att de kom runt -00 ;) )
Är du intresserad av att titta på mina bromsskivor? Den var lite sneda men kanske bara behövdes rycka lite i "låsningarna" mellan inre och yttre ringen... Fixat depåstöd fram så jag tänkte skruva lite i veckan!

=) tuonon har släpat lite i modellerna kontra rsvr. Oavsett så är den en förbannat trevlig bekantskap!

Bromsskivor, inga problem! :tummenupp
Btw var du ute och åkte idag?! Det gick rykten om en röd hoj i kvarteret idag....:)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
=) tuonon har släpat lite i modellerna kontra rsvr. Oavsett så är den en förbannat trevlig bekantskap!

Bromsskivor, inga problem! :tummenupp
Btw var du ute och åkte idag?! Det gick rykten om en röd hoj i kvarteret idag....:)

Bra Johan, du är "Snickarens son är en hyvelns grabb" :tummenupp
Det var grannen till höger om mig, tror han glider runt på en Ducati Monster. Står också nån radfyra i garaget hans, inte sett vad det är bara...

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Härlig maskin

[YOUTUBE-ID]8Rq3m_mk6KA[/YOUTUBE-ID]

Jäklar så fet!! Helt rätt bygge.

Nu längtar man lagom mycket till trottelhusen är klara så man kan ställa av bilen.....

Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hej!
Jag har en SL 1000 Falco -00:a som läker kopplingsvätska. Det är inga stora mängder, men från slutet av förra säsongen märkte jag att det hade börjat läka, har även sett läckage nu under vintern, dock i små mängder.
Innan jag börjar plocka loss grejer så tänkte jag höra om någon vet vad jag ska leta efter. Det är bytt koppling på hojen till en "värre", kanske den inte blev monterad fullt bra.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Om det är vid slavcylindern det läcker (vilket det oftast är)så är det en oring /tätning som måste bytas. Med tanke på att det inte är originalslaven så får du nog mecka isär den och sedan försöka hitta en tätning som stämmer eller försöka hitta en ny slav.

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Gick och kollade i förrådet. Kopplingen är köpt från Barnett i USA. Gick in på deras hemsida men hittade inte någon detaljerad info om kopplingen, bara att den fanns att köpa typ.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Fick besked på att mina trottelhus är klara lagom till man kommer hem från Spanien, 6e april. Åker imorgon och ska agera ducatimekaniker på 2st 1098r, det är väll knappt att man vågar skriva det här, det är väll som att svära i kyrkan :)

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Gick och kollade i förrådet. Kopplingen är köpt från Barnett i USA. Gick in på deras hemsida men hittade inte någon detaljerad info om kopplingen, bara att den fanns att köpa typ.

Men det är väl bara själva kopplingen som är Barnett, slaven är ju troligen orginal ändå. Det är garanterat den som läcker.
Finns nog mått på oringen här i tråden eller på Famigliaforumet. Bara att köpa på Momentum.
Ett bättre alternativ är att köpa en eftermarknadsslav, dyrare men den håller tätt! :tummenupp

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Men det är väl bara själva kopplingen som är Barnett, slaven är ju troligen orginal ändå. Det är garanterat den som läcker.
Finns nog mått på oringen här i tråden eller på Famigliaforumet. Bara att köpa på Momentum.
Ett bättre alternativ är att köpa en eftermarknadsslav, dyrare men den håller tätt! :tummenupp

Ahh! Jag har ingen koll, men tusen tack för svaret! Då bör det ju inte vara några problem att gräva fram en ny o-ring. Ska kika här i tråden om jag hittar några mått, drygt att den är så lång dock=)

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Jag börjar bli orolig för att min koppling inte kommer klara effektökningen som det blir nu, vad finns det för alternativ bland kopplingar till millen?

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Blev lite fundersam när jag satte dit kamkedjespännaren, spelar det någon roll hur dom 2 hålen på spännaren sitter. Ska dom peka uppåt eller åt sidan. Står inget i manualen.

Nästa fråga känns lite dum men jag vill bara få en bekräftelse. På vissa japanska hojar ska man åteställa spännaren innan den återinnstaleras men den typen som sitter på våra hojar är väl inte en sådan utan bara en fjäder som ger konstant tryck utan några konstigheter. Bara att sätta tillbaka ??

Bifogat

• 020.jpg
    020.jpg
    242.2 KB · Visningar: 40
  • 018.jpg
    018.jpg
    293.8 KB · Visningar: 42
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...