Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Är den gul ?

Haj alla Aprilia-ägare.
Har äntligen börjat ta tag i ett projekt som stått ett tag. RSV1000R -02
som behöver fixas efter gammal krasch. Har ett litet problem? Den vill inte starta. Efter genomgång och test med diverse byten av delar och testmätningar undrar jag om ni kan svara på ifall bensin pumpen skall gå igång vid påslagen tändning eller går den bara när motorn går runt? Eller om jag är helt fel ute och det i själva verket är tändning eller ngn brytare som inte vill.
Tacksam för tips.
 

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Västerås
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Chip!

Tack!
Nu kan jag konstatera att trottlarna inte tätar runt trottelhuset. När hojen är igång och jag trycker på trottlarna så sjuker tomgången något.
Det blir till att ta av trottelhuset o ch försöka få det tätt där emellan.

Sen tyckte jag att hojen inte gick helt 100 så ska prova vända chippet och eventuellt prova det gamla chippet.

Är det någon som har haft liknande problem eller har några förslag så skriv gärna.

Jag hittar däremot inget om att synka det nya insprutet med tomgången.
Kan du förklara lite mer vad det innebär?
Tacksam för alla svar!



Är det någ

Lämnade in min box en gång i tiden för att byta chip. När jag sedan satte tillbaka boxen och vred på tändningen började det klicka o låta lite konstigt i hojen (epilepsi typ), när jag försökte starta snurrade startmotor o motor runt men den tände inte till en enda gång. Firman fick tillbaka boxen för felsökning o de upptäckte att chipet var felvänt. Vände på chipet och vipps, allt funkade som det skulle igen!

Så jag skulle bli förvånad om din hoj skulle starta med felvänt chip!

Mvh André
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Xcess skrev:
Lämnade in min box en gång i tiden för att byta chip. När jag sedan satte tillbaka boxen och vred på tändningen började det klicka o låta lite konstigt i hojen (epilepsi typ), när jag försökte starta snurrade startmotor o motor runt men den tände inte till en enda gång. Firman fick tillbaka boxen för felsökning o de upptäckte att chipet var felvänt. Vände på chipet och vipps, allt funkade som det skulle igen!

Så jag skulle bli förvånad om din hoj skulle starta med felvänt chip!

Mvh André

Vad bra! Såg ditt inlägg nu precis när jag öppnat databoxen! Se bilden hur chippet sitter. Tror precis som du säger att hojen hade nog inte gått alls om chippet var satt på fel håll!
Var det en mille du chippade om vid det tillfället?
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    241.2 KB · Visningar: 58

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Här är en video på hur den beter sig. När tomgången sjunker så är det för att jag stryper trottelhuset med handen för att få ned tomgången!

http://www.youtube.com/watch?v=ZpC-vg2i_iY
 

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Västerås
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Chip!

Jo, det var på min Mille! Minns inte riktigt men undrar om det inte var bågon form av märkning , typ ngt litet jack eller dylikt på chipets ena kortsida. Men åt vilket håll den märkningen skulle åt minns jag ej. Kan inte se det på din bild och det varierar säkert mellan de olika chipen.

Men som sagt, skulle bli mäkta förvånad om den skulle starta med felvänt chip, min hoj blev som sagt helknäpp o vägrade tända en enda gång under ett flertal försök!

Tror nog huvudproblemet är otäta spjällhus i ditt fall, alternativt ett opassande chip till din hoj , typ passar dåligt med Pc:ns programering o spjällhusen! Men det är en amatörs tankar, är ingen expert!

Lycka till, André
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Har du kollat/justerat stoppskruvarna till gasspjällen Willy? vet du om dessa var ok på förra hojen. En risk är ju att bladen ej är riktigt utformade och ej tätar mot spjällhuset. Ett tecken på det är ju att bypassskruvarnna var helt inskruvade=stängda. Kolla så du inte har några andra läckor på vakumslangar och dylikt.
Hög tomgång betyder med största sannolikhet att motorn får för mycket luft.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Tack för era svar.
Jo det lutar helt klart åt att allt beror på att de läcker där emellan! Det i kombination med en helt fel mappning. Har gjort följande sedan förra sesongen:

-54mm trottelhus
-Luftburk ala renagade (egentillverkad)
-chip från gab

Så det hade varit märkligt om mappningen stämde. :D jag har gjort större luftkanaler också men har inte passat in dessa än så får göra det vid ett annat tillfälle!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag skickar bild på hur det såg ut med orginalchip på min -99:a jag hade en gång i tiden,, hoppas det kan hjälpa dig.
har för mig att om chip blir felmonterat så kan det upphöra o fungera för tid o evighet om du har otur.
Lycka till / Jocke


Jo, det var på min Mille! Minns inte riktigt men undrar om det inte var bågon form av märkning , typ ngt litet jack eller dylikt på chipets ena kortsida. Men åt vilket håll den märkningen skulle åt minns jag ej. Kan inte se det på din bild och det varierar säkert mellan de olika chipen.

Men som sagt, skulle bli mäkta förvånad om den skulle starta med felvänt chip, min hoj blev som sagt helknäpp o vägrade tända en enda gång under ett flertal försök!

Tror nog huvudproblemet är otäta spjällhus i ditt fall, alternativt ett opassande chip till din hoj , typ passar dåligt med Pc:ns programering o spjällhusen! Men det är en amatörs tankar, är ingen expert!

Lycka till, André
 

Bifogat

  • E-prom.jpg
    E-prom.jpg
    186.6 KB · Visningar: 48
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

jocke i köping skrev:
Jag skickar bild på hur det såg ut med orginalchip på min -99:a jag hade en gång i tiden,, hoppas det kan hjälpa dig.
har för mig att om chip blir felmonterat så kan det upphöra o fungera för tid o evighet om du har otur.
Lycka till / Jocke

Tack, då sitter mitt rätt! Sen tror jag som någon skrev tidigare, att hojen inte skulle gå eller mycket dåligt om det satt fel!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag skickar bild på hur det såg ut med orginalchip på min -99:a jag hade en gång i tiden,, hoppas det kan hjälpa dig.
har för mig att om chip blir felmonterat så kan det upphöra o fungera för tid o evighet om du har otur.
Lycka till / Jocke

tack! Men jag tror att hojen inte hade fungerat så pass bra som den gör om det suttit på fel håll, dessutom verkar det sitta på rätt håll om man jämnför med din bild!
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag gissar på otätt (som många andra här) som jag sa i telefon. Det var ett jämrans mixtrande för att få de att sluta tätt vet jag. Uppenbarligen så har det iaf gått eftersom det funkade några månader innan sommarvärmen gjorde att hojen gick som en tunna skit.
Är det otätt mellan fjäril och vägg eller sniker sig luft mellan i den där lilla kanalen som också går där?

(Urk, jag börjar få otäcka flashbacks från mina tafatta försök. Here comes the headache ;-) )

EDIT: Jag lyckades som bäst få till en tomgång på ca 1700, lite pendlande men helt acceptabelt. Eftersom du har problem med låga varv så funderar jag på om du har kört TPS-justering samt justerat in trim-pottarna på boxen? Det är ytterst små justeringar på de trim-skruvarna som ger utslag.
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

lill-danne skrev:
Jag gissar på otätt (som många andra här) som jag sa i telefon. Det var ett jämrans mixtrande för att få de att sluta tätt vet jag. Uppenbarligen så har det iaf gått eftersom det funkade några månader innan sommarvärmen gjorde att hojen gick som en tunna skit.
Är det otätt mellan fjäril och vägg eller sniker sig luft mellan i den där lilla kanalen som också går där?

(Urk, jag börjar få otäcka flashbacks från mina tafatta försök. Here comes the headache ;-) )

EDIT: Jag lyckades som bäst få till en tomgång på ca 1700, lite pendlande men helt acceptabelt. Eftersom du har problem med låga varv så funderar jag på om du har kört TPS-justering samt justerat in trim-pottarna på boxen? Det är ytterst små justeringar på de trim-skruvarna som ger utslag.

Jag ska få gjort nya fjärilia idag!
Jag brukar köra med tomgången på ca 2500 så det är lugnt. TPS-justering har jag gjort. När nu skriver trim-pottarna, menar du synkskruvsrna då? Isf har jag gjort det också! De jag pratade med igår sa också precis det jag misstänkte, att det var för stort spel mellan fjärilarna och trottelhusen! Jag är övertygad om att det är det som spökar!
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag ska få gjort nya fjärilia idag!
Jag brukar köra med tomgången på ca 2500 så det är lugnt. TPS-justering har jag gjort. När nu skriver trim-pottarna, menar du synkskruvsrna då? Isf har jag gjort det också! De jag pratade med igår sa också precis det jag misstänkte, att det var för stort spel mellan fjärilarna och trottelhusen! Jag är övertygad om att det är det som spökar!

Nej, det är inte synkskruvarna på spjällhusen jag snackar om. Det finns två co-trimpottar på långsidan av databoxen. Här är lite mer info om hur man kan ställa in dom själv:

http://www.apriliaforum.com/forums/showpost.php?p=2311109&postcount=5

Ska man vara riktigt ordentlig så ska man förstås ha riktig utrustning men många, inklusive jag, kör snikvarianten beskriven ovan. På min hoj (i "orginalutförande") gjorde det fantastisk skillnad: 0.6 l/mil istället för 0.8. Mycket bättre lågvarvsegenskaper med dessa rätt inställda.

De flesta chip enablar dessa trimpottar som, såvitt jag vet, är disablade från fabrik.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

lill-danne skrev:
Nej, det är inte synkskruvarna på spjällhusen jag snackar om. Det finns två co-trimpottar på långsidan av databoxen. Här är lite mer info om hur man kan ställa in dom själv:

http://www.apriliaforum.com/forums/showpost.php?p=2311109&postcount=5

Ska man vara riktigt ordentlig så ska man förstås ha riktig utrustning men många, inklusive jag, kör snikvarianten beskriven ovan. På min hoj (i "orginalutförande") gjorde det fantastisk skillnad: 0.6 l/mil istället för 0.8. Mycket bättre lågvarvsegenskaper med dessa rätt inställda.

De flesta chip enablar dessa trimpottar som, såvitt jag vet, är disablade från fabrik.

Toppen!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Så, nu har jag varit och lämnat trottelhusen hos en som ska göra trottelbladen eller vad de heter. Skulle ta några dagar :) sen är hojen
Körklar förutom dekalerna på kåporna.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tjena ! var kan man prova en Tuono R i södra Sverige, och i Stockholm ? Vad brukar en Tuono R ha för bensinförbrukning ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
MarcussenMC utanför Halmstad har en R -09, vit.
Soppaförbrukning på min Factory (same same) ligger på strax under 0,7l/mil

nice, jag kanske åker upp dit i helgen, tack för infot!
..undrar hur den står sig mot min nuvarande ..

Ringde precis, det går inte att provköra den, den var ny.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
har redan "provat" så två gånger, det känns lite drastiskt att gå över till en v-twin så utan att verkligen köra en
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top