Aprilia-tråden.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Det är ingen som råkar ha ett höger blinker glas liggandes(genom skinligt), skulle behöva ett sådan efter en olycka...inte mitt eller min aprilias fel...HD Buell är den skyldige..

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
kanske är en dum fråga men jag (har inte skitbra koll) ska byta olja och oljefilter i min ETV Caponord 1000 (typ i princip samma motor som mille, falco etc). tänkte göra det billigt och köpa biltemas men vad är det för sorts olja man ska ha? helsyntet, halv... mineral... etc?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Håller med J--åke,, helsynter för modern mc ,,
vad beträffande oljefilter så kan det inte vara många tior du sparar på att köpa biltema mot orginal,,
jag har inte några dåliga erfarenheter av biltemas oljefilter(har det på min affe) men jag skulle inte chansa ändå,
mvh jocke

kanske är en dum fråga men jag (har inte skitbra koll) ska byta olja och oljefilter i min ETV Caponord 1000 (typ i princip samma motor som mille, falco etc). tänkte göra det billigt och köpa biltemas men vad är det för sorts olja man ska ha? helsyntet, halv... mineral... etc?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Håller med J--åke,, helsynter för modern mc ,,
vad beträffande oljefilter så kan det inte vara många tior du sparar på att köpa biltema mot orginal,,
jag har inte några dåliga erfarenheter av biltemas oljefilter(har det på min affe) men jag skulle inte chansa ändå,
mvh jocke

tack för svar!

har redan oljefilter så biltemas blir det inte! :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
förresten, ännu en dum fråga! hur många liter ska i? om nu dessa motorer är så pass identiska!?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
förresten, ännu en dum fråga! hur många liter ska i? om nu dessa motorer är så pass identiska!?

Ca 3.5 L. Eftersom det är torrsump så är det lite knepigt tyvärr..jag brukar fylla till jag ser lite olja i röret sen köra hojen ca 1-2mil sen fylla på till mellan min och max.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Tjena! en fråga angående hastighetsmätaren, den har då slutat funka och inte själva displayen utan givaren chansar jag på, då jag kollat kablarna och inte hittat någon kortis eller trasigt. Givaren är ju en dum klump som inte går att göra mycket åt men kan man göra en fuling eller är det att köpa nytt?

Jag har snart bes och börjar bli lite korvigt när det paja i veckan.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Givaren är ju en dum klump som inte går att göra mycket åt men kan man göra en fuling eller är det att köpa nytt?

Jag har snart bes och börjar bli lite korvigt när det paja i veckan.
Givaren kan mycket väl ge upp, då är det bara att byta den. Går att få för mindre än tusingen på eBay och jag tror att alla årsmodeller passar. Sitter iaf en årsmod -07 på min -04 nu efter att jag fick samma problem dagarna innan min Norgesemester.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ca 3.5 L. Eftersom det är torrsump så är det lite knepigt tyvärr..jag brukar fylla till jag ser lite olja i röret sen köra hojen ca 1-2mil sen fylla på till mellan min och max.

då jag inte fick svar i tid fick jag googla en massa och hittade efter ett tag info på nån sida någon kille skrivit om service på just en caponord och han skrev att det tydligen skulle i strax över 4,5 liter (han hade bara fått i 4 dock), vilket jag iofs tänkte lät mkt men efter som jag inte hittade annan info köpte jag 5 liter olja. men aja, olja som blir över använder jag i framtiden. tack för svar iaf! och angående att låta motorn gå lite och sedan kolla igen visste jag faktiskt! :tummenupp

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
då jag inte fick svar i tid fick jag googla en massa och hittade efter ett tag info på nån sida någon kille skrivit om service på just en caponord och han skrev att det tydligen skulle i strax över 4,5 liter (han hade bara fått i 4 dock), vilket jag iofs tänkte lät mkt men efter som jag inte hittade annan info köpte jag 5 liter olja. men aja, olja som blir över använder jag i framtiden. tack för svar iaf! och angående att låta motorn gå lite och sedan kolla igen visste jag faktiskt! :tummenupp

Jag har alltid gått efter rek-sidan på Castrols hemsida när jag bytt olja, har fungerat än så länge.

3,9L ska det gå i enligt dom.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
nu vet jag inte om det är sån digital "service-indikator" (det står bara "service" på displayen) på andra aprilias men det är det på min iaf och den indikerar fortfarande efter olja- och oljefilterbytet jag nyss gjorde. nu vet jag inte om det krävs att jag kör lite med den för att den ska sluta indikera eller om den indikerar pga av något annat som också måste servas? ska köra med den imorrn och hoppas på att den slutar, annars vettifan? blir väl å ringa nån aprilia-verkstad kanske. tips eller idéer någon?

servicen jag gjorde gjordes efter manual som jag laddat ned. angående "service"-indikatorn så står det bara att man ska kontakta en aprilia-verkstad för att få den relevanta/aktuella servicen genomförd, va fan det nu betyder. tror knappast att det sitter sensorer runt om på hojen som ibland tycker att "nu är det dags för service!".

Måste få indikatorn att lägga ned iaf, hojen ska säljas!

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
nu vet jag inte om det är sån digital "service-indikator" (det står bara "service" på displayen) på andra aprilias men det är det på min iaf och den indikerar fortfarande efter olja- och oljefilterbytet jag nyss gjorde. nu vet jag inte om det krävs att jag kör lite med den för att den ska sluta indikera eller om den indikerar pga av något annat som också måste servas? ska köra med den imorrn och hoppas på att den slutar, annars vettifan? blir väl å ringa nån aprilia-verkstad kanske. tips eller idéer någon?
!

Har du kollat instruktionsboken? I millen står det hur man släcker serviceindikeringen (har inte den framför mig men man håller in lite knappar ett tag så slocknar det.

En annan fråga: Jag har ett quill-slipon på hojen och tänkte kasta i ett kn-filter om ett par veckor, bör jag göra något åt mapp? Kan man göra det utan pc3?
(Mille -00)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Har du kollat instruktionsboken? I millen står det hur man släcker serviceindikeringen (har inte den framför mig men man håller in lite knappar ett tag så slocknar det.

En annan fråga: Jag har ett quill-slipon på hojen och tänkte kasta i ett kn-filter om ett par veckor, bör jag göra något åt mapp? Kan man göra det utan pc3?
(Mille -00)

hmm jag såg inget om det, ska kolla igen! hoppas det, vore jefvligt skönt!

vet inte om det e nån specialare med mille men vanligtvis (med de flesta hojar, vad jag vet) måste man ha en pc3. men jo, mappa om bör man göra, annars blir det nog som på min Suzuki SV1000N (som jag dumt nog kört med öppna leovince burkar utan pc3 och öppnare filter, att den efter ett tag börjar eftertända och smälla samt ibland misstända på lägre varv eller vid snabba giv på gasen vid tomgång eller låga varv.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
(Mille -00)
Utan PC3, ja. Men du bör antingen byta chip i boxen eller minst klippa kabeln (grön/vit??) så att boxen går in på Map2 vilket i stort sett är "ta dig hem"-läge och alltså gör blandningen fet. Funkar bättre med öppet system och öppet filter.

Bäst är dock att få den intrimmad med PC, men inte helt nödvändigt.

hmm jag såg inget om det, ska kolla igen! hoppas det, vore jefvligt skönt!
På Mille och Tuono slår man på tändningen och håller sedan inne Lap (helljusblink) samt R i 5 sekunder. Skadar inte att testa...

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
googlade lite nu för det stod ingenting i manualen mer än att man skulle lämna in hojen till en aprilia-verkstad för att "utföra den nödvändiga servicen som krävs vid det aktuella miltalet" (fast på engelska), även om det stod att servicen kan utföras av ägaren själv så stod det inget om att stänga av indikatorn. eller så är jag blind. men jag kollade ordentligt.

dock hittade jag ett par sidor på nätet som förklarade hur man gjorde och det var tydligen genom att koppla två kontakter som sitter brevid batteriet under sadeln som då sätter hojdatorn i "diagnostics mode", därefter håller man nere "mode" och "set"-knapparna framme vid displayen i ca 10 sekunder tills "service"-indikatorn släcks.

får prova imorrn, hoppas innerligt att det fungerar!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sedan ett par veckor tillbaka så får man hänga i den här tråden också eftersom jag köpte en RS250. :)

Aprilia.jpg

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...