Aprilia-tråden.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ok, då ska jag göra ett försök. Fast jag vet inte vad bräkleen är..:confused: Altså jag tar isär kopplingen, tvättar lamellerna och glasblästrar stålskivorna som lamellerna går mot?

Han kommer från en annan del av köping så han e lite svår att förstå ;) , break clean tror jag han menar :) men jag kan ha fel.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
detta är bräkleen http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF
tror det till o med finns på biltema.
lycka till. / Jocke
Ok, då ska jag göra ett försök. Fast jag vet inte vad bräkleen är..:confused: Altså jag tar isär kopplingen, tvättar lamellerna och glasblästrar stålskivorna som lamellerna går mot?

ha ha lustigkurre,,,,,, det stavas faktiskt så,, och du har fel som vanligt :arsele

Han kommer från en annan del av köping så han e lite svår att förstå ;) , break clean tror jag han menar :) men jag kan ha fel.

Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag har ett litet problem med min Apa.

Den tappar minnet för klockan och shiftlighten. Är det batteriet som är på väg ett ge upp eller nånting annat?
Den startar busenkelt iaf, låter som att det finns bra med kräm i batteriet. Men vad vet jag, el är jag kass på...

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Med min erfarenhet vill jag påstå att det i startögonblicket går åt så mycket ström att instrumentet tappar backup strömmen,
flera av oss med erfarenhet av 1:a generationens Mille upplever dessa fenomen,antingen så har du ett batteri som håller på att lämna in,eller så kan det vara ditt startrelä som börjar må dåligt,
ditt startrelä kan leverera 50A vilket är i underkant,min rekommendation är att byta ut det (efter att du har bestämt batteristatus) till ett eftermarknads på 100A,
uppgifter om detta relä borde finnas på www.lafamigliaaprilia.se

ett sätt att kringgå problemet med instrumentet är att montera en extra batteribackup i anslutning till instrumentet,du löser inte problemet utan kringgår det bara enligt mig.
mvh jocke

Jag har ett litet problem med min Apa.

Den tappar minnet för klockan och shiftlighten. Är det batteriet som är på väg ett ge upp eller nånting annat?
Den startar busenkelt iaf, låter som att det finns bra med kräm i batteriet. Men vad vet jag, el är jag kass på...

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Med min erfarenhet vill jag påstå att det i startögonblicket går åt så mycket ström att instrumentet tappar backup strömmen,
flera av oss med erfarenhet av 1:a generationens Mille upplever dessa fenomen,antingen så har du ett batteri som håller på att lämna in,eller så kan det vara ditt startrelä som börjar må dåligt,
ditt startrelä kan leverera 50A vilket är i underkant,min rekommendation är att byta ut det (efter att du har bestämt batteristatus) till ett eftermarknads på 100A,
uppgifter om detta relä borde finnas på www.lafamigliaaprilia.se

ett sätt att kringgå problemet med instrumentet är att montera en extra batteribackup i anslutning till instrumentet,du löser inte problemet utan kringgår det bara enligt mig.
mvh jocke

Tackar för tipset!

Blir att kolla över batteriet idag då.
Kanske lika bra att byta startrelät i förebyggande syfte.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Tackar för tipset!

Blir att kolla över batteriet idag då.
Kanske lika bra att byta startrelät i förebyggande syfte.

Jag hade samma problem på min Mille -99

Jag bytte relä och batteri men hade fortfarande samma problem, men det var ett biltema batteri, när jag bytte till ett "riktigt" batteri så försvann problemet.

Det sitter även en brun kontakt med tre kablar under cuts/passagerar sadel som blir väldigt varm och för vissa har den tom. smällt då den inte pallar att släppa igenom tillräckligt mycket ström, byt den till en kraftigare kontakt eller ta bort den helt och löd kablarna istället.

Kolla på www.rsvzone.com och www.apriliaforum.com där finns mycket info om hur man löser ditt problem och en hel del andra mer eller mindre nödvändiga modifikationer.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
köp en vanlig haknyckel från exempelvis MOMENTUM o skit i restordern,, det där är vanliga prylar som finns på hyllan är jag säker på.mät diametarn på muttern o gå in o beställ,, men lite flax kan du få en ledad som i framtiden passar andra dämpare med.
det var dagens tips :)

Ok, så får det bli. Tack för tipset!

Jag bytte relä och batteri men hade fortfarande samma problem, men det var ett biltema batteri, när jag bytte till ett "riktigt" batteri så försvann problemet.

Det sitter även en brun kontakt med tre kablar under cuts/passagerar sadel som blir väldigt varm och för vissa har den tom. smällt då den inte pallar att släppa igenom tillräckligt mycket ström, byt den till en kraftigare kontakt eller ta bort den helt och löd kablarna istället.

Kolla på www.rsvzone.com och www.apriliaforum.com där finns mycket info om hur man löser ditt problem och en hel del andra mer eller mindre nödvändiga modifikationer.

Jag hade också samma problem på min -03:a och bytte batteri (jag bytte till ett Yuasa-batteri) vilket löste problemet. Eftersom jag är en paranoid jävel så gjorde jag ändå bruna kontakten-modden när jag ändå var i farten. Hängslen och livrem är aldrig fel!

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Provkörningsdagar!!

NU i helgen kan alla vi som vill prova lite nyheter få köra bla rsv4 aprc, dorso1200, sxv och lite Guzzi nyheter! 29e samt 30e april hos Marcussen mc utanför halmstad.
Vi ses!

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj

Köpte ett nytt Varta batteri igår. Biltema batteri testade jag på min gamla Husa 650, det funkade typ 3 starter sen var det slut. Biltemas batterier åker bara i bruksbilen :)

Ska kolla över det där med bruna kontakten, har läst lite snabbt om den bara. Så Apan får nytt batteri, bruna kontaktmodden och nytt startrelä (beställdes igår).

Förresten, nån som vet hur nya E10-soppan funkar i våra hojar?
Har Aprilia Sverige sagt nånting?
Känns som att det blir att fortsätta på 98-oktan tills man vet hur det funkar med nya sörjan i andra hojar och i bilen.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nu är min Tuono regbesiktad och klar...får tacka den trevliga besiktnings manen! , och jag hörde rykten att det har blivit en till Aprilia åkare i Östersunds trakten :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:tummenupp Min senaste Tuono blev också regbesiktigad igår. Toppenservice av besiktningskillen på Ängelholms station :tummenupp

Försäkrad idag, 3051kr/år :tungan

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ingen som behöver bli av med en Tuono? Gen2, gärna svart eller röd? Sålde bort Duccen igår och har lite svårt att bestämma vad jag ska åka på i år.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag har en Black Dream -09:a du kan få ta… :rolleyes:

Jo, såg din annons härom dagen. Hur funkar det egentligen? Skickar ett PM.

Harvest här på forumet har sin till salu. Nästan ny hoj med bla akrapipor :tummenupp
http://www.blocket.se/jonkoping/Aprilia_Tuono_Factory_33119239.htm?ca=17&w=1

Har kollat på den i omgångar. Ser riktigt fin ut, problemet är väl att det är lite i överkant vad jag kan lägga.
Ska se om jag kan övertala mig själv att slå till. Problemet är att jag är så förbannat sugen på motard också. Jävla problem man har.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jo, såg din annons härom dagen. Hur funkar det egentligen? Skickar ett PM.

Har kollat på den i omgångar. Ser riktigt fin ut, problemet är väl att det är lite i överkant vad jag kan lägga.
Ska se om jag kan övertala mig själv att slå till. Problemet är att jag är så förbannat sugen på motard också. Jävla problem man har.

Annars kan jag tipsa om att jag har en RSV-R 1060cc för lite mindre pengar än Taz Tuono till salu om det vore intressant om det inte måste va naket.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Annars kan jag tipsa om att jag har en RSV-R 1060cc för lite mindre pengar än Taz Tuono till salu om det vore intressant om det inte måste va naket.

Nja, jag byggde ju faktiskt t.o.m. fighter (tillfälligt) av min förra Mille innan jag sålde den, så - jo, naket ska det vara. Gillar inte liggbågar lika mycket nu för tiden som när jag var yngre.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Problemet är att jag är så förbannat sugen på motard också. Jävla problem man har.[/QUOTE]

Då kanske vi stöter på varandra på Lördag, drar till Örebro då för att kolla på brorsan när han gasar på motardlägret :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln