Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, såg din annons härom dagen. Hur funkar det egentligen? Skickar ett PM.



Har kollat på den i omgångar. Ser riktigt fin ut, problemet är väl att det är lite i överkant vad jag kan lägga.
Ska se om jag kan övertala mig själv att slå till. Problemet är att jag är så förbannat sugen på motard också. Jävla problem man har.

Jag hade inte tvekat på nån av dem, men jag har nog tuonos så det räcker nu :D

Du kan ju börja med att provköra sen behöver du ingen mer övertalan..
:yoparty
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Problemet är att jag är så förbannat sugen på motard också. Jävla problem man har.

Då kanske vi stöter på varandra på Lördag, drar till Örebro då för att kolla på brorsan när han gasar på motardlägret :yoparty[/QUOTE]

Motardläger nu i helgen?
Jag liksom Bonzo sneglar på motard (Fast jag inte ens provkört min senaste hoj) och skall väl skaffa en vad det lider, men lite inspiration kan det ju bara bli värre av.
Var/när är körningarna?, i Örebro?
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Rsv4 liten?

Hej tänkte höra om rsv4 är en liten hoj? Vad jag har läst så verkar den vara rätt så liten. Då man själv är en 1.80 och väger strax över 90 kilo, så vill man helst inte se ut som en vuxen man på en barncykel:)
Som det ser ut på bilderna så är den bara väldigt kort över baken.
Tack för alla svar, ni som har sett den. Ska åka och kolla på men då det är en bit att åka. Jesper.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Hej tänkte höra om rsv4 är en liten hoj? Vad jag har läst så verkar den vara rätt så liten. Då man själv är en 1.80 och väger strax över 90 kilo, så vill man helst inte se ut som en vuxen man på en barncykel:)
Som det ser ut på bilderna så är den bara väldigt kort över baken.
Tack för alla svar, ni som har sett den. Ska åka och kolla på men då det är en bit att åka. Jesper.

Sitter man bra och hojen är skön att köra kan det väl kvitta hur det ser ut? Fast de e klart, du kanske ska posa vid donken i Stenungsund. :)

Skämt åsido provkör en. Jag tror inte 180 cm gör dig till en jätte på den. Det finns folk på forumet som är över 2 meter och knycklar ihop sig på rettor. :D
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Sitter man bra och hojen är skön att köra kan det väl kvitta hur det ser ut? Fast de e klart, du kanske ska posa vid donken i Stenungsund. :)

Skämt åsido provkör en. Jag tror inte 180 cm gör dig till en jätte på den. Det finns folk på forumet som är över 2 meter och knycklar ihop sig på rettor. :D

Nä hade inte tänkt att posa vid mc donalds :) men det får inte se allt för galet ut, men så liten kan den la inte vara. Men hur är den jämnförelse med Honda cbr1000rr ? Jo det får allt bli till att provköra en. Är ju så grymt snygg.:tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men hur är den jämnförelse med Honda cbr1000rr ?
Storleksmässigt lr vaddå? Ungefär likartat, iaf inte så nån som bara går på utseende ser nån skillnad. Men ja, körställningen är lite "mindre" på RSV4 än Blade om man kör landsväg. Prillan's körställning funkar bättre på bana :D

188 cm 85 kg på RSV4:
0977_SWASB_2010.JPG


Samma stolle på CBR1000:
1EM_3210.jpg
 
Last edited:

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Storleksmässigt lr vaddå? Ungefär likartat, iaf inte så nån som bara går på utseende ser nån skillnad. Men ja, körställningen är lite "mindre" på RSV4 än Blade om man kör landsväg. Prillan's körställning funkar bättre på bana :D

188 cm 85 kg på RSV4:
0977_SWASB_2010.JPG


Samma stolle på CBR1000:
1EM_3210.jpg
Ja det ser ju samma ut. Att aprilian är bättre för banan, är ju inte fel :) för det är ju tanken. Tack så mycket för svaret:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tycker aprilian ser ut som en 250 jämfört med hondan som mer liknar en 600.. Men jag kanske har fel på linserna såhär mitt i natten efter toppackningsbyten och annat helvete..
:D
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Då kanske vi stöter på varandra på Lördag, drar till Örebro då för att kolla på brorsan när han gasar på motardlägret :yoparty

Motardläger nu i helgen?
Jag liksom Bonzo sneglar på motard (Fast jag inte ens provkört min senaste hoj) och skall väl skaffa en vad det lider, men lite inspiration kan det ju bara bli värre av.
Var/när är körningarna?, i Örebro?[/QUOTE]

Har inte haft tillgång till internet då jag drog till Karlskoga i fredags därav uteblivet svar. Örebrobanan var / är det.
Sugen blir man :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En SXV fråga, kolvbyte på 90-100h läste jag. Sitter det både timräknare och milräknare?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
En SXV fråga, kolvbyte på 90-100h läste jag. Sitter det både timräknare och milräknare?

Sitter bara vanlig km räknare i instrumentet, men du kan läsa ut timmar ur boxen med instrument, t.ex. Axone eller Tuneboy.

Ska du bara gatköra mäter man upp kolvarna vid 90h. är de ok kan man köra ett tag till.

Kolla i motardforumet, där finns en SXV-tråd.
 

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
RSV4R Ojämn på låga varv

Hej,
Jag köpte ganska nyligen en RSV4R och har inte hunnit köra jättemycket.
Jag upplever det som att den går ojämnt på låga varv (under 4000).
Är detta vanligt för modellen?

Jag tänkte inte på det i början, så jag vet inte om det är något som har uppstått nu eller om det alltid har varit så.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Fjädringsfråga

Efter mycket läsande om fjädringsinställning så tog jag äntligen mig själv i kragen i helgen och gjorde en riktig (nåja) inställning av fjädringen (Öhlins runt om) på hojen och jösses vilken skillnad det blev! Varför har jag inte gjort det tidigare? :huvet

Gaffeln servades förra säsongen av Biscaya, byte av både olja och damasker.

Hursomhelst så dök det upp några frågor när jag mätte upp/justerade hänget och returen:

1: Jag tycker att indikeringen på förspänningen av gaffelbenen visar åt fel håll! Den pekar tvärtemot vad som sägs i instruktionen, dvs vrider man ett varv medsols så ska den enligt indikationen på gaffelbenet bli hårdare. Men det är väl ändå max förspänning om man har vridit helt motsols? Är jag helt snurrig och har fått allt om bakfoten?

2: Förspänningen (fortfarande gaffel) visade sig stå på 14 (!) varv ut från helt motsols, dvs helt öppen. Hänget var VÄLDIGT stort, inte konstigt att jag har tyckt att framänden är mjuk...Efter justering av hänget så hamnade jag på 5 varv ut med ett häng på ca 47 mm. Jag tycker fortfarande att framänden är för mjuk och skulle vilja ha den hårdare men rekommenderat spann är 6-9 varv enligt manualen men samtidigt så brukar experterna säga att hänget fram på gata typiskt bör vara 35-50 mm och på bana 25-30 mm. Är jag en fegis som borde våga ha färre varv, dvs hårdare förspänning? Kan det vara för lite olja? Går det att kompensera i viss mån med kompressionen? Är jag helt enkelt för fet för standard-fjädern? Jag väger ca 83 kg i strumplästen.

Någon fjädrings-guru där ute som kan hjälpa en vilsen själ? :Bugar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Förbannat!! Provkörde RSV4 Fac APRC i helgen hos Marcussen MC. Fanfan! Jag blir nog tvungen att byta hoj. Har aldrig suttit så bra på en sporthoj, kändes som om man smälte ihop med den efter några meter och sen ville jag bara stanna kvar där. Allt var bekvämt och behagligt (låter jävligt kliché, men så var det!) och motor, kontroller och chassi, helt magiskt! Jahapp, fyrdubblad försäkring igen då :brinnerup

Jag visste det, jag skulle aldrig provat...



Efter mycket läsande om fjädringsinställning så tog jag äntligen mig själv i kragen i helgen och gjorde en riktig (nåja) inställning av fjädringen (Öhlins runt om) på hojen och jösses vilken skillnad det blev! Varför har jag inte gjort det tidigare? :huvet

Gaffeln servades förra säsongen av Biscaya, byte av både olja och damasker.

Hursomhelst så dök det upp några frågor när jag mätte upp/justerade hänget och returen:

1: Jag tycker att indikeringen på förspänningen av gaffelbenen visar åt fel håll! Den pekar tvärtemot vad som sägs i instruktionen, dvs vrider man ett varv medsols så ska den enligt indikationen på gaffelbenet bli hårdare. Men det är väl ändå max förspänning om man har vridit helt motsols? Är jag helt snurrig och har fått allt om bakfoten?

2: Förspänningen (fortfarande gaffel) visade sig stå på 14 (!) varv ut från helt motsols, dvs helt öppen. Hänget var VÄLDIGT stort, inte konstigt att jag har tyckt att framänden är mjuk...Efter justering av hänget så hamnade jag på 5 varv ut med ett häng på ca 47 mm. Jag tycker fortfarande att framänden är för mjuk och skulle vilja ha den hårdare men rekommenderat spann är 6-9 varv enligt manualen men samtidigt så brukar experterna säga att hänget fram på gata typiskt bör vara 35-50 mm och på bana 25-30 mm. Är jag en fegis som borde våga ha färre varv, dvs hårdare förspänning? Kan det vara för lite olja? Går det att kompensera i viss mån med kompressionen? Är jag helt enkelt för fet för standard-fjädern? Jag väger ca 83 kg i strumplästen.

Någon fjädrings-guru där ute som kan hjälpa en vilsen själ? :Bugar

Såhär ligger det till. Skruvar du på rätt saker till att börja med? Du skall skruva på den stora "sexkanten" uppe på gaffelbenet till att börja med. Skruvar du på denna medurs, trycker du ihop fjädern i gaffelbenet vilket ger hårdare gaffel. Moturs, skruvar du upp prylen och sänker trycket på fjädern.

Det kan även vara så att meken på Biscaya (en sann Aprilia-antagonist säger ryktet) kan ha fyllt på för lite olja i din gaffel. Då blir luftfjädern för stor och därmed mjuk och svår att ställa in.

Antar att du läst? http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Såhär ligger det till. Skruvar du på rätt saker till att börja med? Du skall skruva på den stora "sexkanten" uppe på gaffelbenet till att börja med. Skruvar du på denna medurs, trycker du ihop fjädern i gaffelbenet vilket ger hårdare gaffel. Moturs, skruvar du upp prylen och sänker trycket på fjädern.

Det kan även vara så att meken på Biscaya (en sann Aprilia-antagonist säger ryktet) kan ha fyllt på för lite olja i din gaffel. Då blir luftfjädern för stor och därmed mjuk och svår att ställa in.

Antar att du läst? http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Jag ska inte påstå att jag är expert eller inte har gjort en tankevurpa men jag har verkligen läst på innan jag gav mig på detta så jag tror inte att jag är HELT lost...därmed inte sagt att jag är felfri.
Nog var det förspänningen och inte returen jag skruvade på för att justera hänget. Jag utgick enligt instruktionerna i manualen, dvs från helt öppen vilket är fullt motsols. Initialt så visade sig förspänningen vara 14 varv medsols (från fullt motsols) och ett häng (rider, dvs med mig i full mundering på) på 67 mm (!). Jag justerade förspänningen till 8 varv medsols från fullt motsols och fick då ett nytt häng på 50 mm. Därefter gick jag ner till 5 varv men ändringen blev då bara 1 mm, dvs hänget blev 49 mm. Jag tycker att det verkar konstigt...

Jag gjorde självklart en riktig mätning, dvs "fjädring helt utdragen", "med förare nertryckt och uppsläppt" och "med förare upplyft och nersläppt" mellan varje ökning av förspänningen.

Manualen:
Standard adjustment: "Spring preload, nut: From completely open (Fully counterclockwise position) screw (clockwise rotation) 8 turns"
Adjustment for competition use: "Spring preload, nut: From completely open (Fully counterclockwise position) screw (clockwise rotation) 6-9 turns"

Jag får inte ihop det här, jag tycker ju att "Completely open" borde innebära INGEN förspänning och ett varv medsols borde då rimligen öka förspänningen 1 mm. Det stämmer med vad du säger, vad vi tyckte innan vi skruvade samt med vad som står överst på gaffelbenen. Men det stämmer liksom inte med vad jag mäter mig fram till! Jag börjar bli snurrig...

Vad gäller Biscaya så kan man väl säga att jag inte är skitnöjd med deras arbete hittills. Senaste gaffelservicen hade de repat ena benet upptäckte jag vid en ordentlig tvätt av hojen några månader senare. Jag är också medveten om att Aprilia inte är favoriten hos dom direkt så det finns en viss misstanke om felaktig mängd olja i benen. Samtidigt är de ju ändå auktoriserad Öhlins-verkstad så de BORDE ju ha koll på grejerna kan man tycka...

EDIT: Jag MÅSTE ju ha gjort något knas, frågan är bara vad? Det hör till saken att hojen är mycket bättre nu än den var innan :va
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jadu, om du inte får till hänget samt att den upplevs för mjuk så kan det inte helt omöjligt vara dags för fjäderbyte. Välj då en uppsättning för din vikt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top