Efter mycket läsande om fjädringsinställning så tog jag äntligen mig själv i kragen i helgen och gjorde en riktig (nåja) inställning av fjädringen (Öhlins runt om) på hojen och jösses vilken skillnad det blev! Varför har jag inte gjort det tidigare?
Gaffeln servades förra säsongen av Biscaya, byte av både olja och damasker.
Hursomhelst så dök det upp några frågor när jag mätte upp/justerade hänget och returen:
1: Jag tycker att indikeringen på förspänningen av gaffelbenen visar åt fel håll! Den pekar tvärtemot vad som sägs i instruktionen, dvs vrider man ett varv medsols så ska den enligt indikationen på gaffelbenet bli hårdare. Men det är väl ändå max förspänning om man har vridit helt motsols? Är jag helt snurrig och har fått allt om bakfoten?
2: Förspänningen (fortfarande gaffel) visade sig stå på 14 (!) varv ut från helt motsols, dvs helt öppen. Hänget var VÄLDIGT stort, inte konstigt att jag har tyckt att framänden är mjuk...Efter justering av hänget så hamnade jag på 5 varv ut med ett häng på ca 47 mm. Jag tycker fortfarande att framänden är för mjuk och skulle vilja ha den hårdare men rekommenderat spann är 6-9 varv enligt manualen men samtidigt så brukar experterna säga att hänget fram på gata typiskt bör vara 35-50 mm och på bana 25-30 mm. Är jag en fegis som borde våga ha färre varv, dvs hårdare förspänning? Kan det vara för lite olja? Går det att kompensera i viss mån med kompressionen? Är jag helt enkelt för fet för standard-fjädern? Jag väger ca 83 kg i strumplästen.
Någon fjädrings-guru där ute som kan hjälpa en vilsen själ?