Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag körde först bridgestone bak efter org. bakdäck var slut, samtidigt som jag hade supercorsan kvar fram. Funka en lätt 300mila semester. Sen var fram slut och jag bytte fram till Sportsmart och körde det ihop med bridgestone 350mil innan jag bytte till Sportsmart även bak så blandat har inte jag haft bekymmer med, både bana som gata, regn och touring.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Har hört mycket bra om Sportsmart, så det har funnits med i tankarna. Men samtidigt har jag hört, i diverse däcktrådar, om folk som upplevt konstiga fenomen på hojen när de blandat olika fabrikat, så därför har jag kollat mest på Pirelli. Har inte testat att blanda fabrikat själv, men det borde väl handla mer om komponenterna i däcket snarare än hur stämpeln på sidan ser ut? :va

Jo, jag har nog varit lite feg på rullen hittills.:D

Lutar kanske åt att jag slänger på ett Diablo Rosso II, och väntar till nästa skifte med att byta t Dunlop.

ettt annat het tips är Metzler Z8 bakdäck...190/55 funkar fin finnt på Tuonon :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag körde först bridgestone bak efter org. bakdäck var slut, samtidigt som jag hade supercorsan kvar fram. Funka en lätt 300mila semester. Sen var fram slut och jag bytte fram till Sportsmart och körde det ihop med bridgestone 350mil innan jag bytte till Sportsmart även bak så blandat har inte jag haft bekymmer med, både bana som gata, regn och touring.

Då får det nog bli ett Sportsmart. Ibland är det lite svårt att veta vilka inlägg man ska lyssna på när man inte vet vilka som sitter och skriver på andra änden.

ettt annat het tips är Metzler Z8 bakdäck...190/55 funkar fin finnt på Tuonon :)

Ska ha det i åtanke, men nu lutar det åt Dunlop.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Då får det nog bli ett Sportsmart. Ibland är det lite svårt att veta vilka inlägg man ska lyssna på när man inte vet vilka som sitter och skriver på andra änden.

Duger inte Sportsmart så har jag använt Z6(före gångaren till Z8) ganska många gånger på mina aprilior(6+ minst), körde med Sportec innan och andra däck de höll ca 200-300mil sen va det slut Z6 kör jag ca 1000mil på och greppet tycker jag är bra i både regn och torrt underlag funkade ok på bana också(kört i syd mellan europa med dem också)

6000mil+ har jag kört med Z6 bakdäck...kört lite mjukare fram typ M3, M5.

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Motorbyte 06-08 RSV motor i Tuono -03

Sitter o fantiserar en aning

Passar en dylik motor rätt i ramen på min Tuono tro?

Går det att använda befintlig tändbox etc

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Passar gör det...men man måste fixa lite för att den ska funka med gamla ecun, kolla min bygg tråd på lafamigliaaprilia om banhojs bygget.

I stora drag...

Du måste använda gamla svänghjulet.
Fräsa ur lite gran ur topen på främre cylindern så gamla ventilkåpan passar.
Flytta över camdrevet med givaren från gamla motorn.
Flytta över camgivaren från gamla motorn + göra gängor för den(hållen finns redan).
Flytta över en temp givare från gamla motorn.
Koppa ihop tändsspols kablarna så du har en tändspole för varje cylinder.
Chip med bättre tändkurva för nya motorn.
Avgas som passar 4 bults topar och gamla ramen.

Tror det va allt :)...men sen kommer den gå bättre än en 04-> rsv eller Tuono med nya motorn eftersom den får lite bättre tändkurva :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
W

Oh yes! Du behöver spara org svänghjulet med kåpa och givare. Samma med kam-givare som behöver borras fast i toppen sen får man nog ta med drevet till den kammen med. Lite mindre justeringar sen funkar det helt enkelt. Lam-Kaka har nyss gjort hela operationen så han har det tokfärskt i minnet. Rätt lämpligt att ta ett 04+ avgas med. Fördelar, man kan behålla hojen original elsystem, instrument samt justeringsmöjligheter på tändning! Bara att göra :)

Edit: tvåa på den :p

Last edited:

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00

Sportsmart fungerar ypperligt på våra hojar :tummenupp

Slänger in en fråga också, hur varma blir era millar nu när det är högsommarvärme? Höll på att smälta när jag åkte genom stan från jobbet idag.. Det är ingen lek när kylfläktarna går igång. :död

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Positivt svar på motorbytesfrågan.

Det jag går o fantiserar om är en 1060 cc med optimal andning till min Tuono. Inte för att jag behöver det utan för att det är en kul grej.

Att jag inte byter till en nyare kan man ju fundera på men jag tycker den gamle är så rå o sedan har den ju en sån grym komfort med tanke på fotpinnar etc..

Vi får se om 17 palmsöndagar..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Positivt svar på motorbytesfrågan.

Det jag går o fantiserar om är en 1060 cc med optimal andning till min Tuono. Inte för att jag behöver det utan för att det är en kul grej.

Att jag inte byter till en nyare kan man ju fundera på men jag tycker den gamle är så rå o sedan har den ju en sån grym komfort med tanke på fotpinnar etc..

Vi får se om 17 palmsöndagar..

Det prototypas även på 1127 cc ;-)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Är det Snoken själv som är på G månne?

Nja/Mja Kaka kan aldrig hålla va näst värst...så jag har också 1127cc bygge och även kört med 1127 några mil men det behöver ordnas med en liten miss sen så ska det funka perfekt!

Vi är 5 fem i sverige just nu som e försöks kaniner typ..och det kitet finns bara i sverige just nu.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vem är det som tagit fram det då?

Är det "bara" borr eller är det stroker-vev?

:dreggla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vem är det som tagit fram det då?

Är det "bara" borr eller är det stroker-vev?

:dreggla

Vr-8 och undertecknad började fila på det off season.
Borr med samma kolvvikt och andra detaljer som gör att man kan behålla org. varvtal och balansering. Ökat slag ger inte samma "kul" karaktär.
Brutalt vrid blir det ändå! :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Riktig intressant! Kortare skört på kolven då eller?

Spontant känns det rätt att inte stroka RSV motorn den har ju en fin karaktär som den har. Just det att bara få mer rakt över är ju inte fel. Sedan ger ju ett redigt borr potential att ändra förbränningsrum o ventilarrangemang om man är på det humöret.

Den som lever får se som vanligt

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Johan (Fettsnok) och jag kom ihop oss förra året och det visade sig att vi hade ganska snarlika idéer kring ett bigbore kit för RSV'n, mitt var dock aningen större i kubik från början men efter lite övervägande så beslöt vi för att göra det så stort som möjligt utan att behöva bearbeta motorblocket. (Har dock inte släppt BIGBORE kittet riktigt ;) ).

Men mina kontakter med CP-Carrillo så var det naturligt att jag tog tag i projektet och just nu är det som Lam-Kaka säger, det finns 5 kit i Sverige som vi testar och även om det har varit en del strul så känns det som om vi är på rätt väg just nu.

Effektmässigt så ligger vi runt 125-130Nm och 148-152hk med ett Smaltmoto helsystem och de vanliga modsen typ luftburksring och öppet luftfilter typ KN. Min motor är dock aningen lite mer fixad med portade toppar, 60mm spjällhus, Kent Racing kammar, Motec ecu och som sagt ett Smaltmoto.

Bästa resultat med min, utan strul, är 132hk på 60% gas :eek:

/J

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
1127 kittet är helt underbart...massor av effekt och vrid men endå samma mjuka och förutsägbara karraktär som orginalmotorn har :tummenupp

Lite strul får man förvänta sig under utvecklingsfasen men det känns som att vi är inne på rätt spår och att lösningen är riktigt nära

/1127 testpilot

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
1127 kittet är helt underbart...massor av effekt och vrid men endå samma mjuka och förutsägbara karraktär som orginalmotorn har :tummenupp

/1127 testpilot

Lite kredit till Team-Aspenryd som hjälpt till med mappningen så att den går bra, dessutom lite "track-side mapping" av undertecknad på Mantorp för ännu lite mera körbarhet och förutsägbarhet.

/J

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...