Aprilia-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
varför i hela helvete får jag inte bra tryck i bakbromsen? har haft isär och ihop den flera gånger. luftat till jag fått kramp. den funkar en stund, men sen är det kört.. Den läker inte vätska. men bromsverkan blir obefintlig nästa omg. wtf? Jag blir oerhört tacksam för hjälp av någon kunnig på området
Strunta i den, det blir inte bättre för den är ärligt talat helt kass. Finns ett antal olika anledningar som diskuterats, bland annat sitter den tokigt till och blir varm. Ska visst hjälpa att bygga om och flytta behållaren.

Edit: Lite för sen då... men en repetition skadar väl inte :rolleyes:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
varför i hela helvete får jag inte bra tryck i bakbromsen? har haft isär och ihop den flera gånger. luftat till jag fått kramp. den funkar en stund, men sen är det kört.. Den läker inte vätska. men bromsverkan blir obefintlig nästa omg. wtf? Jag blir oerhört tacksam för hjälp av någon kunnig på området

Hade exakt samma problem på min, men jag bytte till en bra DOT5.1-vätska där bak och körde faktiskt hela förra säsongen med bra tryck i bakbromsen.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag har aldrig fått den snabba fixen att funka, trots ihärdiga försök. Men så är jag ju mjukvarukille snarare än hårdvaru-dito... :näsblod

Lösningen för min del var att följa den omständiga luftningsprocessen på AF1-forumet. Den innefattar ju någon typ av backspolning medan man har hängt huvudcylindern upp och ner i ett högt läge. Det gjordes för två år sedan (om jag minns rätt) och har hållit sedan dess. Jag kostade på mig att använda finaste Biltema-bromsvätska dessutom. :tummenupp

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
Dorsoduro
Inte mycket. det är en annan som får vänta. De är en på verkstan som har sagt att harley är prio ett. men det kanske har blivit ändrat. får se när stiften kommer hem. En vecka i morgon. :)

Dom kanske sätter lite fart när dom får in en till med liknande symtom snart....
Har fått ett "rasslande friläge " mellan 3an-4an:va

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
I onsdags köpte jag min drömhoj, en Aprilia SL 1000 Falco :).
För mig är kombinationen av att kunna köra bankörningar och touring oslagbart.

Som det ser ut nu blir det en hög bankörningar i sommar, vilket har lett mig in på att köpa kraschpuckar eller kraschkåpor.
Var kan man köpa dessa?

Har ni några tips för att få ut optimalt av hojen på bana?

Finns det några speciella bandagar, likt de som Ducatiklubben anordnar?

Idag har hon klippt kabel för map 2, scorpion slip-on, LSL clip-on, samt miniblinkers (borttagen stänklapp).

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Som det ser ut nu blir det en hög bankörningar i sommar, vilket har lett mig in på att köpa kraschpuckar eller kraschkåpor.
Var kan man köpa dessa?

Idag har hon klippt kabel för map 2, scorpion slip-on, LSL clip-on, samt miniblinkers (borttagen stänklapp).

http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php
Gå med här. :)

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04

Här har du...

Bifogat

• ApriliaServiceBulletin.pdf RearBrakeBleedingCampaign.pdf
    119.8 KB · Visningar: 45

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Var kan man köpa dessa?

Gratulerar!
Trevligt med fler Apor i stan, verkar inte finnas så många. Vi får se till att ta en sväng tillsammans någon gång.

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10

Fixat igår :tummenupp.

Gratulerar!
Trevligt med fler Apor i stan, verkar inte finnas så många. Vi får se till att ta en sväng tillsammans någon gång.

Absolut! Skriv i tråden, skicka PM eller SMS/Ring då du kan. :banana
Dagen efter inköpet (i torsdags), monterade jag de Scorpion slip- on som jag fick med. Fy fan vilket gött (högt!!!11) ljud. Tänkte ta en provtur med dessa pipor idag, för att se om de "går" att köra med :D.

Edit: Efter provkörning med slip- on: Jag har bevis på att de låter drygt 1 km vid lugn körning :rolleyes:.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bara stödbenet, Hondas fästplatta har inte samma bultdelning. Det blev bra men inte helt perfekt, jag fick rodda en liten distans så att stödet i uppfällt läge inte går i avgasröret. Jag är nöjd för den här gången iaf! :tummenupp

EDIT: Ehum, försök att inte titta för mycket på den touringkittade och genomskitiga hojen strax bakom stödet på bilden...

Jag fick också tag på ett CBR-stöd till slut. Har du några bilder eller förklaringar på hur du löste problemet med att det tar i avgaseriet? Har inte hunnit fundera så mycket på det, så jag har inte löst det än.

Annars tycker jag att det blev väldigt mycket bättre, nu kanske man kan parkera hojen utan att behöva stå och vakta den med ena ögat hela tiden.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tjooohej!!
Nu har man kört ett antal mil med "prillan", och en kvalifiserad gissning är att den skulle nog inte må dåligt av att köras i "bänk".
Nån som kan rekommendera kunnig med bänk i mellansverige som kan analysera och justera det som ev. behöver fixas?

40kuggar bak, märktes att 6:an inte varvar ur för 5-öre, ska kollas vad de sitter för drivpkt. på...
Nån som har tips på fungerande drevning? 17-42 std, om ja inte läst helt fel.

Sedan får man väll se i vinter om man kan låta bli att pilla i moroten :D
Har ju kollat att de går att gör liiiite på den iaf....

Helt klart annolunda å köra när man bara har vattenbuffel-vägerskitmycke-blysläde-gixxer-jättegammal-flodkossa-i-böjarna-maskin att jämföra med :D

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Nån som kan rekommendera kunnig med bänk i mellansverige som kan analysera och justera det som ev. behöver fixas?

40kuggar bak, märktes att 6:an inte varvar ur för 5-öre, ska kollas vad de sitter för drivpkt. på...
Racerepairs i Uppsala justerade in min med chip & PC3. Henning är kanske inte snyggast eller yngst i stan, men kunskap på området har han!

15/42 ger bättre drag och landar bättre i nära lagliga farter. Alt Lam-Kaka's rek. 16/42 som är ett bra mittemellan. :tummenupp

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tjooohej!!
Nu har man kört ett antal mil med "prillan", och en kvalifiserad gissning är att den skulle nog inte må dåligt av att köras i "bänk".

Sedan får man väll se i vinter om man kan låta bli att pilla i moroten :D
Har ju kollat att de går att gör liiiite på den iaf....

Helt klart annolunda å köra när man bara har vattenbuffel-vägerskitmycke-blysläde-gixxer-jättegammal-flodkossa-i-böjarna-maskin att jämföra med :D

16,42 ska du nog köra på...ca 280 i tophastighet då istället för 298.

Vad sitter det på hojen just nu slip-on?pc3, chip? , bänk gör väll lite men jag skulle rekomendera chip istället med lite bättre tändning + bränsle map.

Chip ska gå ordna på något viss...till vettig peng,min chip brännare strular tyvärr men det ska lösas på något viss.

Sen om du ska ha mera effekt så är bigbore(1060cc) + TB 57mm från en 04-> + helsystem, ska du gå ännu längre så är det även topar från 2006-> som ska monteras. Finns mycket roliga grejer som kan monteras på dessa hojar :tummenupp

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tackar, skall kollas. Nära å bra.

Racerepairs i Uppsala justerade in min med chip & PC3. Henning är kanske inte snyggast eller yngst i stan, men kunskap på området har han!

15/42 ger bättre drag och landar bättre i nära lagliga farter. Alt Lam-Kaka's rek. 16/42 som är ett bra mittemellan. :tummenupp

Det sitter ett troligen acra-slipon (märke saknas men väger ingenting jmf med org.)
Jag ska vid tillfälle kolla vad för chip som sitter i.
Jag fick med en 28-pins IC-krets med gul dekal där det står RP58 på.
Påstås vara org.chip.. men jag har ju inte kollat i "löddan" under sadeln än.
Det kommer att bli ett spännande detektivarbete å kolla upp allt :)

Den upplevs smattra och gå orent av de som ligger bakom mig... fast jag har inte kört 60graders v-twin så jag har svårt att veta exakt hur en som går som den ska låter...

Faan, jag såg den dära 1103cc satsen :banana
men de kostar ....jisses!

16,42 ska du nog köra på...ca 280 i tophastighet då istället för 298.

Vad sitter det på hojen just nu slip-on?pc3, chip? , bänk gör väll lite men jag skulle rekomendera chip istället med lite bättre tändning + bränsle map.

Chip ska gå ordna på något viss...till vettig peng,min chip brännare strular tyvärr men det ska lösas på något viss.

Sen om du ska ha mera effekt så är bigbore(1060cc) + TB 57mm från en 04-> + helsystem, ska du gå ännu längre så är det även topar från 2006-> som ska monteras. Finns mycket roliga grejer som kan monteras på dessa hojar :tummenupp

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Den upplevs smattra och gå orent av de som ligger bakom mig...
Ska den inte göra, då är det nåt som inte stämmer. Jag hade lite sånt på motorbroms innan, det är borta nu och de konstaterade vid bänkningen att den mycket riktigt gick magert över mellanvarv...

När min hoj var in tog det hela dagen, mest för att han var nyfiken. Tror det blev drygt 30 körningar i bänken innan han gav sig och en kurva som är justerad mest överallt.

Edit: Jag har K&N, Triton-chip, PC3 och original slutburk (för att klara ljudnivåer på bana).

Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tackar, skall kollas. Nära å bra.

Det sitter ett troligen acra-slipon (märke saknas men väger ingenting jmf med org.)
Jag ska vid tillfälle kolla vad för chip som sitter i.
Jag fick med en 28-pins IC-krets med gul dekal där det står RP58 på.
Påstås vara org.chip.. men jag har ju inte kollat i "löddan" under sadeln än.
Det kommer att bli ett spännande detektivarbete å kolla upp allt :)

Den upplevs smattra och gå orent av de som ligger bakom mig... fast jag har inte kört 60graders v-twin så jag har svårt att veta exakt hur en som går som den ska låter...

Faan, jag såg den dära 1103cc satsen :banana
men de kostar ....jisses!

RP58 låter som orginalchipet.

Utan att veta vad som är gjort på hojen så skulle jag säga att det låter som det kan vara dags för en service. Om stiften är taskiga så har iaf jag upplevt att de kan gå orent, även igensatt luftfilter kan göra mycket.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...