Aprilia-tråden.

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
Gör det ! Kul om du kikar ner ! :tummenupp (vi brukar vara där vid 16 snåret och börja stöka i ordning och dra några varv :) )
R.Stefan skrev:
2308953 Syns nog nästa måndag!Nu när jag har sem,så ska jag försöka ta mej ner till Rörberg å kika på vad ni gör.....//Stefan

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Laddningsproblemet

Har idag kollat närmare på laddningsproblemet jag har. Mätte upp alla 3 faserna från generatorn och det visade sig att ena fasen inte levererade lika mycket som de 2 andra. 2 st. låg på > 100V och en 3:e låg på ~30-40V.
Mättes uppe vid övre kontaktstycket vid likriktaren/regulatorn.
Kollade sen andra kontaktstycket som ligger vid trottelhuset. Drog fram den under ramen för att se bättre och hittade orsaken...
En kabel har nötts sönder och måste ha kortslutit. Den var lite brunbränd dessutom. Alltså så har en kabel legat mot nån vass del vid motorn och nötts sönder med tiden. Detta har orsakat kortslutning och därmed bränt statorn.
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Ska ta bilder sen så får ni se.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Shit .. låter inte roligt,
bra med bilder så vi andra kan kolla upp våra hojjar ,,
Lycka till // Jocke

mikcar skrev:
2313824 Har idag kollat närmare på laddningsproblemet jag har. Mätte upp alla 3 faserna från generatorn och det visade sig att ena fasen inte levererade lika mycket som de 2 andra. 2 st. låg på > 100V och en 3:e låg på ~30-40V.
Kollade sen andra kontaktstycket som ligger vid trottelhuset. Drog fram den under ramen för att se bättre och hittade orsaken...
En kabel har nötts sönder och måste ha kortslutit. Den var lite brunbränd dessutom. Alltså så har en kabel legat mot nån vass del vid motorn och nötts sönder med tiden. Detta har orsakat kortslutning och därmed bränt statorn.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
2313824 Har idag kollat närmare på laddningsproblemet jag har. Mätte upp alla 3 faserna från generatorn och det visade sig att ena fasen inte levererade lika mycket som de 2 andra. 2 st. låg på > 100V och en 3:e låg på ~30-40V.

En billigare variant: Stator för 03 som verkar funka finns på:

http://www.electrosport.com/electrosport_electrical_aprilia.html#Anchor-APPRILLA-59060

Beskrivs här:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=83320&page=2&highlight=stator

Jag ska kolla min inre kontakt/kablage(vid trottelhuset). Var det svårt att rota fram den? Ungefär vad behövs rensas?

Verkar f ö vanligt problem på hojar i allmänhet. I Arninge förra veckan fick en snubbe på en CBR brand-smälta just i kontakt till regulatorn.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
#Olsson# skrev:
2313906 En billigare variant: Stator för 03 som verkar funka finns på:

http://www.electrosport.com/electrosport_electrical_aprilia.html#Anchor-APPRILLA-59060

Beskrivs här:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=83320&page=2&highlight=stator

Jag ska kolla min inre kontakt/kablage(vid trottelhuset). Var det svårt att rota fram den? Ungefär vad behövs rensas?

Verkar f ö vanligt problem på hojar i allmänhet. I Arninge förra veckan fick en snubbe på en CBR brand-smälta just i kontakt till regulatorn.

Tackar för tipsen och engagemanget! :tummenupp

Jo, har också hört att det inte är helt ovanligt med överhettningar i kontakterna till regulatorn.

Har för mig att jag läste den tråden om att sätta i stator från en 03 förut.
Ska kolla upp mer sen. Har inte öppnat generatorkåpan ännu. Ska göra det ikväll.

Väldigt lätt att kolla. Lossa på expansionskärlet så kan du dra fram kontaktstycket en liten bit under ramen. Kan nog vara bra att lyfta på tanken så att du ser bättre. Tips är att trycka in snäppfästet med en skruvmejsel eller nåt om du ska dra loss kontakten och kolla. Går inte att trycka in snäppfästet så långt med bara fingrarna.
Kolla noggrant där det gula kablarna är frilagda att det inte är några skador på kabelhöljet. Bild kommer från min snart!

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laddningseländet

Ok, tog loss generatorkåpan och en lindning var paj. Smulor från den låg kvar i svänghjulet. Jippie... :död

Kolla era kablar från statorn! Kolla där jag beskrev och skydda kablarna på nåt sätt. I mitt fall var det alltså frågan om mellankabeln och vid kontaktstycket som ansluter till statorns kablage nere vid motorn höger sida.

Ska försöka fixa fram bilder till imorrn.

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
EFI varning

Ingen som har någon erfarenhet av detta ?

Tillika så har "service" dykt upp på skärmen oxå ! Tänker fixa den servicen själv (2250 mil) Hur får jag bort "service" på skärmen ? Antar att det ska tryckas på knappar i nån viss ordning lr ?
Taco skrev:
2298555 Får EFI varning och diagnoskod 1 (0 visade sej vid ett tillfälle oxå). enl. verkstadshandboken så betyder det att systemet funkar men att det har nåt med CO att göra ? nån som vet vad det betyder ? och hur får man EFI joxet att sluta varna och visa motortemp i stället ? EFI har blinkat tidigare oxå men försvann sedan för att nu, helt plötsligt komma tillbaka igen.. har provat att konnecta den klippta kabeln för fetare blandning, provat att koppla ur batteriet över natten (hade nån tanke om att det skulle "nollställa") ja, just det kanske ska nämna att hojen går precis som vanligt, alltså inget märkbart fel eller så..

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag fått ett annat lite lustig fel på min -00:a. 2 av segmenten i siffran längst till höger på hastighetsmätaren fungerar inte efter att jag hade isär instrumenteringen och satte i en ny lampa till bakgrundsbelysningen. Det skumma är att det är bara när siffran 5 visas som segmenten inte fungerar, hur fan hänger det ihop... :va

Angående släcka servicelampa så tror jag man höll in tidtagarknappen/ljustutan och R i 5 sekunder.

/Pajje

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Taco skrev:
2314936 Ingen som har någon erfarenhet av detta ?

Tillika så har "service" dykt upp på skärmen oxå ! Tänker fixa den servicen själv (2250 mil) Hur får jag bort "service" på skärmen ? Antar att det ska tryckas på knappar i nån viss ordning lr ?

Jag har haft EFI-varning en gång efter tvätt, den kom och gick under ca 2 timmar sen har det aldrig kommit tillbaks, förmodligen hade jag fått in fukt nånstans. Kolla alla kontaktstycken på hojen så att alla ser torrt och fint ut kanske?

Servicelampan får du bort genom att hålla in R-knappen och Lap-knappen (heljusblink) samtidigt i ca 5 sekunder.

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
Tack för tips, men jag hittar inga fuktproblem.. Får väl leva med EFI trökandet så länge. Den lokala Aprilia åf kunde inte heller komma på nån uppenbar anledning. Släcka service lampan funkade dock, tack.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Här är några bilder

Här har jag några bilder på orsaken till laddningsproblemet som jag beskrivit tidigare och som ledde till en bränd statorlindning.

Nu när jag ändå har generatorkåpan borttagen... Hur var det, någon som har en svänghjulsavdragare? Ska ta bort vikten bakom svänghjulet

Bifogat

• RSVR 2004 - Pinched cable from stator1 (Large).jpg
    RSVR 2004 - Pinched cable from stator1 (Large).jpg
    67.6 KB · Visningar: 125
  • RSVR 2004  - Burnt Stator1 (Medium).jpg
    RSVR 2004 - Burnt Stator1 (Medium).jpg
    99 KB · Visningar: 135

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Svänghjulsvikten 04 RSV

Här är en bild på vikten som kan tas bort.
Den ryker om jag får tag på en avdragare.

Bifogat

• RSVR-2004---Residues-from-s.jpg
    RSVR-2004---Residues-from-s.jpg
    93 KB · Visningar: 94
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
mikcar skrev:
2317571 Här är en bild på vikten som kan tas bort.
Den ryker om jag får tag på en avdragare.

en fråga från en okunnig: Varför sätter aprilia dit en vikt som inte behövs? Vad har den för funktion annat än att göra motorn mindre varvvillig? :)

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Johansson skrev:
2317981 en fråga från en okunnig: Varför sätter aprilia dit en vikt som inte behövs? Vad har den för funktion annat än att göra motorn mindre varvvillig? :)

Gatuanpassning... Mindre risk för släpp och oiiiilaar inte lika lätt. Mer moment vid låga varv, mindre vibrationer.

Tar man bort vikten blir det mer motorbroms. Hoppas slirkopplingen tar hand om det. Men förmodligen blir den vildare och roligare :D
Vi får se...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
mikcar skrev:
2317998 Gatuanpassning... Mindre risk för släpp och oiiiilaar inte lika lätt. Mer moment vid låga varv, mindre vibrationer.

Tar man bort vikten blir det mer motorbroms. Hoppas slirkopplingen tar hand om det. Men förmodligen blir den vildare och roligare :D
Vi får se...

Fråga från ytterligare en okunnig: kan man sätta tillbaka den på samma vis som man tar av den utan att det har hänt nåt om man nu inte skulle trivas med 'den nya stilen'..? :va

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
imaster skrev:
2318014 Fråga från ytterligare en okunnig: kan man sätta tillbaka den på samma vis som man tar av den utan att det har hänt nåt om man nu inte skulle trivas med 'den nya stilen'..? :va

Jup det går..Men det går bara göra denna modden på 04->Millarna eftersom de äldres vikter är svetsade typ(eller allt är gjort i ett block)

Italian twin

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
Mille R -03
Törstig Mille

Hej, upptäckte just under en Tysklandsresa (Sachsenring) att min Mille var förvånansvärt törstig. Den sög i sig mer än både en Honda SP-1 och en Yamma Fazer, och det klagades på mycket ångor i mina farvatten varpå de ville att jag skulle ligga sist och puttra... yeah right, kör om mig då... :) Tror jag låg på en snittförbrukning runt 0,8 vid 130-180 km/h. Jag har nyss satt på ett BMC luftfilter, kan det påverka förbrukningen tro? Tänker på att t ex lågvarvsmappen väl ska kunna kompensera det öppna filtret med mera bränsle. Kan det vara så att den går väl fett speciellt vid låga varv eftersom den ångar. Vad kan man i så fall göra åt detta, utan PC eller ommappning? (Det har jag tänkt som senare projekt)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Italian twin skrev:
2318534 Hej, upptäckte just under en Tysklandsresa (Sachsenring) att min Mille var förvånansvärt törstig. Den sög i sig mer än både en Honda SP-1 och en Yamma Fazer, och det klagades på mycket ångor i mina farvatten varpå de ville att jag skulle ligga sist och puttra... yeah right, kör om mig då... :) Tror jag låg på en snittförbrukning runt 0,8 vid 130-180 km/h. Jag har nyss satt på ett BMC luftfilter, kan det påverka förbrukningen tro? Tänker på att t ex lågvarvsmappen väl ska kunna kompensera det öppna filtret med mera bränsle. Kan det vara så att den går väl fett speciellt vid låga varv eftersom den ångar. Vad kan man i så fall göra åt detta, utan PC eller ommappning? (Det har jag tänkt som senare projekt)

Jag hade ducati-kaemnas luftfilterkit innan samt deras eprom men till i år har jag bytt till bmc-filter och pc3 istället. Vid bänkningen visade det sig att hojen gick rätt så fett med de gamla grejerna, nu är den injusterad och går optimalt. Var i Norge och körde förra året med tre polare och de klagade också på mina avgaser när man låg på motorbroms ner för bergsvägarna :hihi

0,7-08 i förbrukning låter ganska normalt faktiskt, sp1 kan ju knappast dragit mycket mindre tror jag, stora twinnar drar mycket bränsle, särskilt när man gasar på en del. Min drog runt 1,2 på anderstorp men då är det ju fullgasacc mest hela tiden.

Kompisens falco luktade inte heller hallon kommer jag ihåg.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lam-Kaka skrev:
2318095 Jup det går..Men det går bara göra denna modden på 04->Millarna eftersom de äldres vikter är svetsade typ(eller allt är gjort i ett block)

Japp just det. Bara 04-Millarna!

De tidigare får man i såna fall byta ut till lättare svänghjul. Brukar vara standardmod på Ducati.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...