Aprilia-tråden.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lam-Kaka skrev:
Jup det går..Men det går bara göra denna modden på 04->Millarna eftersom de äldres vikter är svetsade typ(eller allt är gjort i ett block)

mikcar skrev:
2318760 Japp just det. Bara 04-Millarna!

De tidigare får man i såna fall byta ut till lättare svänghjul. Brukar vara standardmod på Ducati.

Aha. Låter som om det inte var så billigt att göra på min Mille då... :)
Har ett annat vinterprojekt som inte kommer bli superbilligt heller så jag får väl ta det när jag blir rik... :hihi

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
RSv eller RSV R 04?

Hej kort fråga med förhoppningsvsi snabbt svar :)

Vad är skillanden mellan en RSV och en RSV R från 04?

Sticker till Tyskland på onsdag för att leta hoj :)

/BW

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Black-Wolf skrev:
2319776 Hej kort fråga med förhoppningsvsi snabbt svar :)

/BW

Lättare fälgar, öhlins runt om och fler kåpdetaljer i kålfiber på factorymodellen.

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Johansson skrev:
2319816 Lättare fälgar, öhlins runt om och fler kåpdetaljer i kålfiber på factorymodellen.

Har verkligen RSV R från 04 Öhlinare :va
03:eek:rna har ju det men läste någonstans att RSV R från 04 har Sachs/WP?

Har siktet inställt på två stycken RSV R men har även hittat en RSV som är lite billigare så frågan är vad jag får för R bokstaven :)

/BW

Italian twin

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
Mille R -03
Black-Wolf skrev:
2319776 Hej kort fråga med förhoppningsvsi snabbt svar :)

/BW

När Factoryn kom -04 tog den över beteckningen från gamla R-modellen, dvs Öhlinare bak-, fram- och styrdämpare, smidda OZ racing aluminiumfälgar samt radialmonterade Brembo gold bromsar. Dessutom är den något kilo lättare pga kolfiberstänkor och diverse kåpor. Vad gäller motorn är det inga skillnader mellan Mille och Mille R. Från -04 fick plötsligt vanliga Millen ett R i beteckningen :confused: medans den med godiset på allts heter Factory.
Till -04 byggde man om Millen ganska rejält, men så är det ju viss prisskillnad också... Själv har jag en -03 Mille R som jag tycker är kanon, var ju en del nya grejer som kom med den också, som radialbromsar och slirkoppling mm.

Lycka till med mc köpet, men granska hojen noga särskilt att motorn verkar ok. Har man vart på nån Moto GP camp, så vet man hur tyskarna vårdar sina hojar... av med blåsen och pang på varvstoppen bara... :hihi

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Pre -04

Mille = den enklare versionen med sachs osv utan OZ fälg och andra bromsar...

Mille R = Öhlin runt om plus OZ och radialbroms på de senare årsm även kolfiber

-04 och framåt

"Mille" försvinner som modellbeteckning och det blir...

RSV1000R = standard -04-05 dvs inga Öhlins och OZ däremot radial Brembo på -05. -06 Har Öhlins fram med look-alike OZ och samma broms som Factory men ingen styrdämp

RSV1000R Factory -04-06 Har Öhlins runt om och OZ och Brembo radial plus en massa kolfiber.

J

Edit: "Mille" används slarvigt som beteckning för Aprilia RSV1000R och Factory även efter -04 då "Mille" som namn försvinner

Last edited:

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Tack för er input nu klarnade det :tummenupp

Så vad är bäst köp av en RSV R från 03 med Öhlinare och OZ eller en "vanlig" RSV R från 04.

Har hittat en 03 med 1100 mil på mätaren och en massa extra godis som tex kolfiberdetaljer. För samma pris och miltal har jag hittat en RSV R från 04 med BOS pipor samt en helt orginal RSV R från 05...misstänker dock att det är en 04 då den ej har radialbromsar på bilden :(

/BW

VR-8 skrev:
2319930 Pre -04

Mille = den enklare versionen med sachs osv utan OZ fälg och andra bromsar...

Mille R = Öhlin runt om plus OZ och radialbroms på de senare årsm även kolfiber

-04 och framåt

"Mille" försvinner som modellbeteckning och det blir...

RSV1000R = standard -04-05 dvs inga Öhlins och OZ däremot radial Brembo på -05. -06 Har Öhlins fram med look-alike OZ och samma broms som Factory men ingen styrdämp

RSV1000R Factory -04-06 Har Öhlins runt om och OZ och Brembo radial plus en massa kolfiber.

J

Edit: "Mille" används slarvigt som beteckning för Aprilia RSV1000R och Factory även efter -04 då "Mille" som namn försvinner

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Från -04 är det en helt ny hoj förutom att motorn är "bara" uppdaterad. Chassi,bromsar,fjädring osv är nytt och framförallt håller det bättre i andrahandsvärde.

Vad som är bäst mellan de två som du räknar upp beror på priset såklart men -04 och framåt är en bättre hoj enligt mig iaf. Factory -06 vann ju Masterbike.......ingen skillnad direkt med chassi utan Öhlins och fälgar + kolfiber är den största skillnaden jämfört -04.

J

Black-Wolf skrev:
2320070 Tack för er input nu klarnade det :tummenupp

Så vad är bäst köp av en RSV R från 03 med Öhlinare och OZ eller en "vanlig" RSV R från 04.

Har hittat en 03 med 1100 mil på mätaren och en massa extra godis som tex kolfiberdetaljer. För samma pris ocj miltal har jag hittat en RSV R från 04 med BOS pipor samt en helt orginal RSV R från 05...misstänker dock att det är en 04.

/BW

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
VR-8 skrev:
2320083 Från -04 är det en helt ny hoj förutom att motorn är "bara" uppdaterad. Chassi,bromsar,fjädring osv är nytt och framförallt håller det bättre i andrahandsvärde.

Vad som är bäst mellan de två som du räknar upp beror på priset såklart men -04 och framåt är en bättre hoj enligt mig iaf. Factory -06 vann ju Masterbike.......ingen skillnad direkt med chassi utan Öhlins och fälgar + kolfiber är den största skillnaden jämfört -04.

J

Så om jag har förstått det rätt så finns det egentligen från och med 04 bara två modeller, RSV R och RSV R Factory någon RSV utan R finns alltså inte?

/BW

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vinterprojekt

Nu så har rastlösa jag kommit fram till vad jag ska hitta på i vinter. Jag ska bygga om min Mille -00 till en Mille -02 som sen ska lackas i silver med röd underkåpa (ni vet hur den ser ut :) ). Frågade om detta på AF1-forumet om nån råkade se tråden där. Så under hösten ska jag jaga plast från 01 - 03-Millarna, vet inte hur ekonomin ser ut så det mesta blir väl skrapat som jag får lacka om.

Jag vill minnas att det var nån här som förra hösten sålde en tank till en -01:a till ett vettigt pris (runt två laxar), annonsen fanns kvar forever. Men nu när jag vill åt den igen så hittar jag den inte, är det nån som råkar ha den där tanken liggande? Eller motsvarande tank till rimligt pris? Skrapmärken och liknande gör inget då det ska lackas - som sagt. Är jag helt ute och cyklar när jag säger att jag behöver ny soppapump också till 01 - 03-tanken?

En liten disclaimer dock, jag kan inte köpa den precis nu, sommaren är fortfarande här och jag dras med en del semesterkostnader men vi kan göra upp ett pris och sen gör vi affär till hösten. Har ni andra plastdelar ni vill bli av med av nämnda årsmodeller så kasta dem på mig, mindre delar kanske jag har råd med direkt, skicka ett PM! Har f.ö. fortfarande sidokåpor och tankkåpor till en -00:a kvar, se länken i sign.

Black-Wolf skrev:
Så om jag har förstått det rätt så finns det egentligen från och med 04 bara två modeller, RSV R och RSV R Factory någon RSV utan R finns alltså inte?

Det är helt korrekt... :tummenupp

Italian twin

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
Mille R -03
Black-Wolf skrev:
2320283 Så om jag har förstått det rätt så finns det egentligen från och med 04 bara två modeller, RSV R och RSV R Factory någon RSV utan R finns alltså inte?

/BW

Nej det stämmer. Min uppfattning är att deluxe modellerna är mera lättsålda och har bättre andrahandsvärde. Du kan ju kolla på AF1.com och räkna ihop priset för Öhlinare, fälgar (tror de ligger på runt 25000 för ett par) och kåpor så kommer du nog fram till att det hade höjt värdet på vilken hoj som helst.

Såg att du är göteborgare, du får meddela när du köpt nya hojen så får vi ut och visa vilken hoj det är som gäller här. Har en polare i stan som köpte en -00:a samtidigt som mig också. The moore the merrier! :tummenupp

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Italian twin skrev:
2320669 Nej det stämmer. Min uppfattning är att deluxe modellerna är mera lättsålda och har bättre andrahandsvärde. Du kan ju kolla på AF1.com och räkna ihop priset för Öhlinare, fälgar (tror de ligger på runt 25000 för ett par) och kåpor så kommer du nog fram till att det hade höjt värdet på vilken hoj som helst.

Såg att du är göteborgare, du får meddela när du köpt nya hojen så får vi ut och visa vilken hoj det är som gäller här. Har en polare i stan som köpte en -00:a samtidigt som mig också. The moore the merrier! :tummenupp

Jo men en Factory kostar en hel del mer än en "vanlig" R så det får nog duga med en sådan :)

Absolut! Det brörjar bli en hel det Prillor i stan nu, snart dags för en träff?
Körde Falco här i Göteborg innan men den har nu vandrat vidare till Trollhättan :)

Ha det!

/BW

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Johansson skrev:
2316013

Servicelampan får du bort genom att hålla in R-knappen och Lap-knappen (heljusblink) samtidigt i ca 5 sekunder.

Tackar!!!!Servade hojen på 5 röda igår kväll!!!Men byter ändå oljan idag!!!

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Pris stator 2004 RSVR

Var in till en Aprilia MC-butik idag och frågade vad en ny stator till RSVR -04 kostar... Förstod att det skulle vara dyrt men...

19.348:-

Just det... du läste rätt!!!!
:rolleyes:

Det fanns ingen ny generatorpackning hemma... Ingen på TMP svarade. De hade semester. Fanns bara en kvar där var det en av de anställda som sade. Tror fan att han inte har tid att svara då. Bra va?

- Det är lugnt, jag beställer från USA istället. Det går snabbare...

Jag har varit en trogen Aprilia-fan och ägt Aprilior i 5 år. Nu börjar det gunga till lite...

Tur att det finns ebay.de! Där kan man köpa en beggad motor för 10.000 ca. 2 beggade motorer eller en ny stator... hmmm...

Som tur är finns det eftermarknadsprodukter för ca. en tusing. Eller lättare beggat på ebay.de!

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bänkning

Bänkade hojen igår.

Aprilia slip-on, flapper borta, map2 i ECU annars standard. 16/42 drevning oxå.....kan ge lite felvisning av hk men men kurvan ser bra ut iaf.

Topphastigheten i bänken var 282km/h och då visade min 295.......inte mycket fel då bänken är godkänd av bilprovningen för att kolla mellan,lättmc osv.

Bifogat

• Bänkning Aprilia0001.JPG
    Bänkning Aprilia0001.JPG
    90 KB · Visningar: 346

Italian twin

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
Mille R -03
VR-8 skrev:
2324173 Bänkade hojen igår.

Aprilia slip-on, flapper borta, map2 i ECU annars standard. 16/42 drevning oxå.....kan ge lite felvisning av hk men men kurvan ser bra ut iaf.

Topphastigheten i bänken var 282km/h och då visade min 295.......inte mycket fel då bänken är godkänd av bilprovningen för att kolla mellan,lättmc osv.

Ja de såg ju jämna o fina ut, gott om vrid med. Vad får man hosta upp för en bänkning där? :squid

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Italian twin skrev:
2324244 Ja de såg ju jämna o fina ut, gott om vrid med. Vad får man hosta upp för en bänkning där? :squid

400:- kostar det och då är det bara en effektmätning med kurva, ingen lambda.

J

Edit: Du har en hoj som inte finns........RSV1000R -03 finns inte....... :D
Du menar inte RSV Mille R -03?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
VR-8 skrev:
2324173 Bänkade hojen igår.

Lite udda att se max vrid vid 6200 rpm. De flesta brukar ha det strax efter 8k.

F ö använder de korrektionsfaktor STD/STP vilket visar ca 4% mer än [hp SAE]. Ca 124.86 SAE blir det.

Vikken jävla glädjedödare jag är. :banana :D

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
#Olsson# skrev:
2324308 Lite udda att se max vrid vid 6200 rpm. De flesta brukar ha det strax efter 8k.

F ö använder de korrektionsfaktor STD/STP vilket visar ca 4% mer än [hp SAE]. Ca 124.86 SAE blir det.

Vikken jävla glädjedödare jag är. :banana :D

Lugnt......inte ute efter effekten utan en mätning innan...........sedan blir det en mätning efter...

Kurvan är det som intresserar mig mest... :D

J

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...