Aprilia-tråden.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jo absolut, känns bara otroligt att det ska vara nåt sånt på ett nytt batteri. ¨Ska försöka låna åt mig ett batteri som är fräscht nånstans.:va

Kolla så att det är ett kvalitetsbatteri som sitter i jag provade 2 st nya biltema gelbatterier i min och de hade problem att dra runt motorn fast de var fulladdade bytte till ett Yuasa och inga problem sen dess. Det viktiga att kolla vid köp av batterier till dessa motorer är cca ( cold cranking amps) alltså förmågan att leverera ström till startmotorn vid starttillfället.
Ah (amperetimmar) är av mindre vikt men i regel så har ett 12Ah batteri högre cca värde en ett 10 Ah batteri.
Jag fick tag på cca värdet för Biltema batteriet och det var betydligt lägre en Yuasa batteriet fast de hade samma Ah värde.
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Torx?

MEN satan i helvete vad jag avskyr den där ena plugg-fanskapet som sitter bredvid oljefilterkåpan. Jag drog å drog, gick ut med 100% för att sen öka, men inget funka. Sen drog jag lite snett, å halka, slog i knogarna i nåt,, så att jag drog av en massa hud å börja blöda, å sen fastna lilla insektsnyckeln där inne, gick inte att få loss. Sen pilla jag med det i ngn timma, sen fick jag loss skiten, sabba alla naglar. :

Hahaha jag bytte olja & filter på min mille i helgen samma sak här den lilla jävla f*tt pluggen satt som fan och när den äntligen lossnade så pissade oljan ut över hela golvet... :mad: Såg sen att det är nog torx eller nått annat som jag inte har i verktygslådan? Jag hade en Insex som inte passade 100 men 98 i allafall. Den fastnade i pluggen oxå men fick sitta kvar tils jag skulle dra dit den igen och då lossnade bitsen igen.

Men så fick jag för mig att jag skulle kolla främre drevet och skruvade ut dom insex skruvarna som jag givetvis tappade ner i spilloljedunken. :mad:
ja ja en sådan dag tänkte jag.

Någon som vet vad man ska ha för bits/nyckel till den lilla pluggen?

/M
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det är en tjomme som lagt ett bud på min hoj och ska provköra ikväll. Den går som en klocka så han ska inte ha något att klaga på, men man har ju som bekant inte sålt nåt innan man har pengarna i näven. Håll tummarna för mig för om den blir såld blir det nog en mille innan veckan är slut! :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hello folks..

jag lurar på att göra ett fulbyte och byta rätt av med min SuperDuke mot en Mille -06!

Jag kan inget om hojen mer än att den har 2 burkar och kommer från spagettiland.

Vad ska man kolla? Klassiska fel, vad vill man ha gjort, vad kostar servicar, äter de däck på bana som en R1000 eller en 600?

Ja, fyll på med info ni som har!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hahaha jag bytte olja & filter på min mille i helgen samma sak här den lilla jävla f*tt pluggen satt som fan och när den äntligen lossnade så pissade oljan ut över hela golvet... :mad: Såg sen att det är nog torx eller nått annat som jag inte har i verktygslådan? Jag hade en Insex som inte passade 100 men 98 i allafall. Den fastnade i pluggen oxå men fick sitta kvar tils jag skulle dra dit den igen och då lossnade bitsen igen.

Men så fick jag för mig att jag skulle kolla främre drevet och skruvade ut dom insex skruvarna som jag givetvis tappade ner i spilloljedunken. :mad:
ja ja en sådan dag tänkte jag.

Någon som vet vad man ska ha för bits/nyckel till den lilla pluggen?

/M
Så vitt jag vet ska det vara en 6mm insex. Det har det iaf varit på dom två jag träffat på.
Fan vet vad det beror på men den där lilla jäveln har jag lite noja inför.:confused:
Den tycks alltid sitta som satan trots att jag varit duktig och använt momentnyckel när jag drog fast den.:va

Om man får för sig att ta i riktigt ordentligt när man drar fast den kan det lätt gå illa.
Har dragit av en och kan berätta att det går förvånansvärt lätt.

Om olyckan är framme så kan jag rekommendera att köpa en plugg till Rotax flygmotor ist.
Den har Torx-skalle o lite mer gods, fanns dessutom att köpa över disk.
 
Last edited:

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Ok Harvest , ska kolla upp d me batteriet, huruvida det är ett kvalitetsbatteri eller ej. Märket är iaf max. Tack för alla svar.
Nån här som förresten vet om 04:ans Tuono hade vita blinkers? Och vad man ska ha för helsystem samt var man hittar det?
Förövrigt grymt nöjd me att åka twin iaf:yoparty

/Ullf
 
Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Så vitt jag vet ska det vara en 6mm insex. Det har det iaf varit på dom två jag träffat på.
Fan vet vad det beror på men den där lilla jäveln har jag lite noja inför.:confused:
Den tycks alltid sitta som satan trots att jag varit duktig och använt momentnyckel när jag drog fast den.:va

Om man får för sig att ta i riktigt ordentligt när man drar fast den kan det lätt gå illa.
Har dragit av en och kan berätta att det går förvånansvärt lätt.

Om olyckan är framme så kan jag rekommendera att köpa en plugg till Rotax flygmotor ist.
Den har Torx-skalle o lite mer gods, fanns dessutom att köpa över disk.

Jag har en kopparbricka under min och det verkar hjälpa att den inte sitter så hårt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallelå ja! Kan nån skriva lite almänt om Millan till mig,är i rappet på ö köpa en 00- men har aldrig ägt en innan o d blir min första hojj...vad kan man gemföra den med? Vad hänger man på med den? Är jö inte den vanligaste hojjen direkt o så man ha jö inte sett så många live,men den är galet snygg o låter jö gudomligt!=) Uppskattar både bra o dålig kritik!

Mvh:En osäker RIlle

Tjenare. Jag kan bara tala för mig själv och mina egna erfarenheter, men jag har aldrig varit så nöjd med en hoj som jag är med min Mille. Jag köpte min -02:a fabriksny -04 och har haft den sedan dess. Jag är fortfarande riktigt nöjd med motor och chassi trots att jag kört över 1500 mil med den. Har till året byggt om den lite, bara för att kunna ha den kvar men ändå känna att jag åker på något "nytt". Jag tror du hänger på de flesta hojar med en Mille, det brukar nog mest vara föraren som sätter gränserna när det gäller hojar av den här kalibern.
Jag har tidigare varit ägare till en FZR -87, och en TL1000S -97 och av naturliga skäl var TL:en mer lik Millen. Men Millen har ju några hästar mer, ett stabilare chassi och bättre viktfördelning.
Tycker du ska provköra hojen ordentligt och känna hur du passar på den, och gör inte som så många andra och stirra dig blind på effektsiffror. Antalet hästar i reg-beviset är inte det som är viktigast. Lycka till.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Tjenare. Jag kan bara tala för mig själv och mina egna erfarenheter, men jag har aldrig varit så nöjd med en hoj som jag är med min Mille. Jag köpte min -02:a fabriksny -04 och har haft den sedan dess. Jag är fortfarande riktigt nöjd med motor och chassi trots att jag kört över 1500 mil med den. Har till året byggt om den lite, bara för att kunna ha den kvar men ändå känna att jag åker på något "nytt". Jag tror du hänger på de flesta hojar med en Mille, det brukar nog mest vara föraren som sätter gränserna när det gäller hojar av den här kalibern.
Jag har tidigare varit ägare till en FZR -87, och en TL1000S -97 och av naturliga skäl var TL:en mer lik Millen. Men Millen har ju några hästar mer, ett stabilare chassi och bättre viktfördelning.
Tycker du ska provköra hojen ordentligt och känna hur du passar på den, och gör inte som så många andra och stirra dig blind på effektsiffror. Antalet hästar i reg-beviset är inte det som är viktigast. Lycka till.

Jag kontrar med: JAG kommer aldrig någonsin mer skaffa Aprilia! Mille F -07a med 250mil på mätaren. 4e gången den är på verkstaden nu och felet hittas inte. De (Aprilia-Danmark) vill inte ens diskutera reklamation och jag är sjukligt förbannad! Vad jag har förstått så ska dessa modeller hålla kanonbra och det gör säkerligen alla andras, MEN, inte min! Jag vill inte vara med om att sitta här hemma nu när det är 20grader ute och "önska" att jag körde hoj. Nej, back to japan blir det för mig.. Ursäkta om ni tycker jag är gnällig, men det har jag fan rätt att vara i detta fallet!

Tilläggas ska dock, att jag var/är branöjd med hojen när den är hel. Men det är den ju aldrig så det hjälper ju föga!

Mina 50 öre..
 

Honest Charlie

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono Factory -07
Hallå Sulis!
Vad är det för fel på din RSV 1000R? Samma fel hela tiden eller har du haft olika fel?:hojsmilie

Hälsningar
HC
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Hallå Sulis!
Vad är det för fel på din RSV 1000R? Samma fel hela tiden eller har du haft olika fel?:hojsmilie

Hälsningar
HC

Olika fel.. Först en kontakt som paja så motornbröt på 3000rpm, sen oljegivare som pissade olja och nu ett fel som dom inte hittar som gör att varvstoppet lever ett eget liv. ibland 7500rpm ibland 8000, ibland 9500, ja du fattar. Känns som att man avslutar alla Gazz med att ställa den på verkstad! Grymt nöjd när den funkar, men ja.. detta är ju inte så jävla kul att gå genom hela tiden! :huvet
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Olika fel.. Först en kontakt som paja så motornbröt på 3000rpm, sen oljegivare som pissade olja och nu ett fel som dom inte hittar som gör att varvstoppet lever ett eget liv. ibland 7500rpm ibland 8000, ibland 9500, ja du fattar. Känns som att man avslutar alla Gazz med att ställa den på verkstad! Grymt nöjd när den funkar, men ja.. detta är ju inte så jävla kul att gå genom hela tiden! :huvet

Du måste värkligen ha fått ett måndags ex.. för hoppas inte mekarna klantar sig när de fixar ett fel så nästa fel kommer upp.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Lägg den stora delen av skulden på importören ,, att dom vägrar reklammation är tjänstefel enligt mig,
vore det lite ruter i dom så hade felet varit fixat och du hade varit en nöjd kund,
om varvstoppen kommer o går på olika ställen borde vara relaterat till vdi boxarna,trasig olje givare är tyvärr en riktig surkart men ej ovanligt,ens på BMW,DUCCE vad jag vet från säker källa,
vart köpte du hojjen ? om dom har en lika hoj i butiken så är dom ju närapå korkade om dom inte kan göra dig nöjd,

Jag har mellan kört 8-10 000 mil på Aprilia Mille(haft 3st) och ALDRIG haft stora fel,1st trasig oljegivare,ett par tätningar i slavcylindern till kopplingen bytta,

Men jag förstår dig att du är förbannad på riktigt.

Lycka till i fortsättningen
// Jocke

Jag kontrar med: JAG kommer aldrig någonsin mer skaffa Aprilia! Mille F -07a med 250mil på mätaren. 4e gången den är på verkstaden nu och felet hittas inte. De (Aprilia-Danmark) vill inte ens diskutera reklamation och jag är sjukligt förbannad! Vad jag har förstått så ska dessa modeller hålla kanonbra och det gör säkerligen alla andras, MEN, inte min! Jag vill inte vara med om att sitta här hemma nu när det är 20grader ute och "önska" att jag körde hoj. Nej, back to japan blir det för mig.. Ursäkta om ni tycker jag är gnällig, men det har jag fan rätt att vara i detta fallet!

Tilläggas ska dock, att jag var/är branöjd med hojen när den är hel. Men det är den ju aldrig så det hjälper ju föga!

Mina 50 öre..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tror inte felet ligger hos mekanikern utan just att detta är ett måndags ex..

Tyvärr är det nog ett måndagsex, dagen efter firmafesten, samma dag som det var strömavbrott och ny praoelev i Apriliafabriken som har hittat till dig.

Bara att beklaga. :gnissla
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag är 100% på din linje åxå ,,
har du handlat den på en lokal firma ?
Danska agenturen SKA ju kunna reklamera hojjen eller skicka en lika dan till dig utan att protestera,,
Lycka till med ARN

// Jocke.

Tror inte felet ligger hos mekanikern utan just att detta är ett måndags ex..



Historien är inte slut innu.. Kommer ju inte nöja mig med att den går sönder hela tiden! Vad dom säger i danmark är ju enligt mig oviktigt i detta fallet då sveriges rikes lag går före deras bestämmelser. Blir ett samtal till ARN imorgon och hör vad dom har att säga om det! Det sista jag vill är att gå i konflikt om det, jag vill bara ha en Mc att köra med :huvet
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Jag är 100% på din linje åxå ,,
har du handlat den på en lokal firma ?
Danska agenturen SKA ju kunna reklamera hojjen eller skicka en lika dan till dig utan att protestera,,
Lycka till med ARN

// Jocke.

Ja, lokalfirma! Jag tycker också att det borde ligga i deras intresse att jag är nöjd och har en hoj som fungerar istället för att jag ska sitta här och gnälla :tungan
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tyvärr så är firman i det närmaste maktlös så länge inte Danskarna/fabriken godkänner reklamationen,
kan inte tänka mig att dom lägger ut kostnaden för vad en ny hoj kostar i väntan på att reklamationen gått igenom,tyvärr.

// Jocke

Ja, lokalfirma! Jag tycker också att det borde ligga i deras intresse att jag är nöjd och har en hoj som fungerar istället för att jag ska sitta här och gnälla :tungan
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Rider ut stormen nu.. mekanikern jobbar för fullt och ger allt för att den ska bli bra! Hoppas jag slipper mer klydd EFTER detta. Detta är gjort: Bytt bränslepump, bytt tändstift, bytt luftfilter, bytt flödesregulator, bytt tändspolar.. MEN fortfarande det där varvbrytet. Liiide irriterad mekanikern måste vara :näsblod
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
varvbrytet borde vara något knas med styrsystemet !!
kolla om du vet någon som du kan låna styrboxar av om felet återuppstår,
jo jag vet att det är garanti men om inte firman kan bistå med den testen så
är det enklast om du lyckas själv så får dom beställa nya saker,,

fyy fan ja liiider både med dig o firman,,har dom inte bistått med lånehoj ?
jävligt trist att det kan bli på deta vis ,, :huvet

but , keep struggling :tummenupp

// Jocke

Rider ut stormen nu.. mekanikern jobbar för fullt och ger allt för att den ska bli bra! Hoppas jag slipper mer klydd EFTER detta. Detta är gjort: Bytt bränslepump, bytt tändstift, bytt luftfilter, bytt flödesregulator, bytt tändspolar.. MEN fortfarande det där varvbrytet. Liiide irriterad mekanikern måste vara :näsblod
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top