Aprilia-tråden.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Om du är rädd om motorn så undviker du att köra mycket på de lägre varven(ej belasta mycket) 2000rpm-3500rpm , man känner oftast också på hojen att de inte trivs där...så sluta upp med de dumheterna om du vill ha en motor som håller. Varför är det så här då? hd o andra v-twinar varvar ju inte så mycket och funkar skapligt där nere... mjo men hur mycket hk har de plåkat ur gjutjärns maskinerna då? , de v-twinarna är gjord till att ha mycket vrid och lite hk... de trivs med lägre varv. Aprilian ,TLR, Sp1,Sp2 , Ducati har tillverkats för att gå fort mycket effekt och har därmed flyttat upp kurvan m.m så de trivs inte allt för bra där nere... de trivs bäst över 7000rpm men funkar även väldigt bra från 5000rpm men trivs sämre under 3500rpm(vibrerar mera hostar m.m)

Mer info finns på af1 racing forumet om ni söker lite gran, jag har läst det forumet dagligen i 5 år.

Så sluta va elak med din älskling nu :tummenupp
Kan bara hålla med.:tummenupp Livet börjar vid 7k!

Liten fråga: Hur gick det med deaktivering av lambdan?
Hade vägarna förbi Denny på Aprilia-Center och tänkte göra slag i saken
och koppla bort den där fula tutten med deras Axone.
Efter lite surfande i menyerna hittade vi rätt men...man måste knappa in
ett "password" för att komma åt funktionen.
Kom i hastigheten inte på nå'n bättre ide´ än att ringa AF1 och fråga.
Men där drog jag en nitlott. Dom ville inte släppa det över telefon (eller något annat sätt).
Till slut fick vi ge upp:huvet

Har du möjligen luskat ut vad passwordet skall vara?:confused:
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Kan bara hålla med.:tummenupp Livet börjar vid 7k!

Liten fråga: Hur gick det med deaktivering av lambdan?
Hade vägarna förbi Denny på Aprilia-Center och tänkte göra slag i saken
och koppla bort den där fula tutten med deras Axone.
Efter lite surfande i menyerna hittade vi rätt men...man måste knappa in
ett "password" för att komma åt funktionen.
Kom i hastigheten inte på nå'n bättre ide´ än att ringa AF1 och fråga.
Men där drog jag en nitlott. Dom ville inte släppa det över telefon (eller något annat sätt).
Till slut fick vi ge upp:huvet

Har du möjligen luskat ut vad passwordet skall vara?:confused:
Halloj...

När ja mappade in min PC3:a så var det en lamdasonds pryl med PC3:an som gav ett fast värde. Annars kan väl lamdan va med å spöka sa de på firman som fixade till mappen.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kan bara hålla med.:tummenupp Livet börjar vid 7k!

Liten fråga: Hur gick det med deaktivering av lambdan?
Hade vägarna förbi Denny på Aprilia-Center och tänkte göra slag i saken
och koppla bort den där fula tutten med deras Axone.
Efter lite surfande i menyerna hittade vi rätt men...man måste knappa in
ett "password" för att komma åt funktionen.
Kom i hastigheten inte på nå'n bättre ide´ än att ringa AF1 och fråga.
Men där drog jag en nitlott. Dom ville inte släppa det över telefon (eller något annat sätt).
Till slut fick vi ge upp:huvet

Har du möjligen luskat ut vad passwordet skall vara?:confused:

Nja gick inte så bra.. vi hittade vart vi skulle ändra m.m sen när han sparade(eller jag tror han trode han sparade), och pluggade ur den ur hojen och startade så va felet fortfarnade där.. sen vägrade den där skräp axonen att vakna till liv..

Vädligt dåligt av af1 att inte släpa passwordet om de hade det om det krävs ett sådant...vi såg inget som tyde på att det krävdes password när vi höll på kanske andra program varor i axonerna?, vet han hade två olika moduler han testade med. Sen är det svagt att de inte skickade med någon manual till dem. Och trist att de kostar ca 2900$ om man ska köpa en egen att fifla med.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nja gick inte så bra.. vi hittade vart vi skulle ändra m.m sen när han sparade(eller jag tror han trode han sparade), och pluggade ur den ur hojen och startade så va felet fortfarnade där.. sen vägrade den där skräp axonen att vakna till liv..

Vädligt dåligt av af1 att inte släpa passwordet om de hade det om det krävs ett sådant...vi såg inget som tyde på att det krävdes password när vi höll på kanske andra program varor i axonerna?, vet han hade två olika moduler han testade med. Sen är det svagt att de inte skickade med någon manual till dem. Och trist att de kostar ca 2900$ om man ska köpa en egen att fifla med.
Skumt, vi lyckdes hitta rätt via manualen och där står tydligt att ett password krävs:va
Ja, det där passwordet verkade vara rena statshemligheten.
Han jag snackade med rekommenderade att jag kontaktar något fabriksteam
för att få reda på det....yea right:tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Skumt, vi lyckdes hitta rätt via manualen och där står tydligt att ett password krävs:va
Ja, det där passwordet verkade vara rena statshemligheten.
Han jag snackade med rekommenderade att jag kontaktar något fabriksteam
för att få reda på det....yea right:tummenupp

Så det finns en manual till den?, pdf eller är det en bok till den?
 

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber
När jag monterade min PC3 blev jag informerad om att jag dessutom behövde en "O2 eliminator". Om jag inte ersatte Lambdasonden med denna så skulle Lambdan hela tiden ändå gå till default och därmed köra på fabriksmapping och göra PC3 onödig.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
När jag monterade min PC3 blev jag informerad om att jag dessutom behövde en "O2 eliminator". Om jag inte ersatte Lambdasonden med denna så skulle Lambdan hela tiden ändå gå till default och därmed köra på fabriksmapping och göra PC3 onödig.

Nej Nej Nej... Om man ändrar med axonen till map2 så kan lambdan sitta kvar utan problem... Men ska man därimot ta bort den helt och sätta ditt en ny som ej går till ecu boxen så får man error på dashen men hojen funkar som vanligt ändå.

Jag skulle nog kalla det en "tjock bunt papper":rolleyes:
Dessutom skrivet på en klart mysko engelska.
Ingen .pdf eller liknande tyvärr.

Du har ingen aning vart man kan få tag på den pappers bunten? , möjligen scana av , kopiera elelr dylikt ller är pappers bunten väldigt jätte stor? :näsblod
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nej Nej Nej... Om man ändrar med axonen till map2 så kan lambdan sitta kvar utan problem... Men ska man därimot ta bort den helt och sätta ditt en ny som ej går till ecu boxen så får man error på dashen men hojen funkar som vanligt ändå.



Du har ingen aning vart man kan få tag på den pappers bunten? , möjligen scana av , kopiera elelr dylikt ller är pappers bunten väldigt jätte stor? :näsblod
Gissningsvis 30-40 sidor. Kollar nästa gång jag är där
om det går att kirra på nå't sätt.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Vid vilken temp ska fläktarna dra igång, nån som vet?
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
95 startar mina vid ,,



du har så tunn luft uppe i surjämtland så därför startar dom så sent :D
en fläkt kan ju inte starta mellan 2 gradtal utan slår igång vid ett bestämt värde,, i mitt fall 95.

Kan man justera detta värde med Axone prylen?

Tydligen inte, men ändrade till map 2 hos Aprilia-center idag, och nu startar fläktarna vid 95 grader:tummenupp
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nån som har en kylare till en Mille -06 ?

Hej på er alla twingalningar!

Letar med ljus o lykta efter en begad kylare till en Mille R -06:a i vettigt skick, vore tacksam för tips om nån kan hjälpa till!

Sköt om er o håll er på vägen :tummenupp

PP
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag fick veta att det kraschat en mille-04 utaför katrineholm i tidigare i veckan,
är det någon som har koll på hur det gick för föraren ? hojjen ser inte speciellt trevlig ut så föraren kan vara väldigt svårt skadad,eller haft en enorm änglavakt.

// Jocke
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Nu åker jag till Gävle o ska titta på Ostindienfararen,
åker hem i morgon under dagen ,, om det finns någon Prilla åkare som
vill träffas så hör av er ,, en fika o lite ljug sitter ju alltid fint.

MvH Jocke.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Upptäckte idag att jag fått ett stenskott i strålkastarglaset. :gnissla Kan man byta bara glaset eller måste man skaffa helt ny lampenhet ( =antagligen sketadyrt)?
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Nej Nej Nej... Om man ändrar med axonen till map2 så kan lambdan sitta kvar utan problem... Men ska man därimot ta bort den helt och sätta ditt en ny som ej går till ecu boxen så får man error på dashen men hojen funkar som vanligt ändå.

Om man köper en PC3:a till Tuonon ingår Powercommanders "O2 controller" (eliminator) som man kopplar in i stället för orginal lambdan.
Till millen får man köpa med den separat av någon anledning.:confused:
Och de (PC) skriver i manualen till millen att man rekommenderar att använda sig av deras O2 controller och samtidigt säger man att den inte behövs om man med Axionen ändrar till map 2.:confused:
Vilket fall som helst ersätter pc lambdan (65 $ enl PC hemsidan) orginalet och bör förhindra felmeddelanden och dylikt om det inte går att lösa mjukvarumässigt mha Axionen.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top