Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fråga, jag har sett på rsvr.net hemsidan att dom har ett par slip on " GPR till falco" jag undrar om det är någon som vet något om dom, är det nånting att ha?

Ta nu detta med en nypa salt, då det är mina egan "erfarenheter"/ideér/klurerier.
Slip on, så länge de är öppna med rör rakt igenom (ja, så man kan se rakt igenom dem alltså) så är det rätt mycket "sak samma" oavsett Acra, Mivv, Viper, GPR, Whatever eller hemmasnickrat. Det gör inte så förb.. stor skillnad dem emellan. Förutom priset.

Däremot när det gäller helsystem kan skillnaden vara mer påtaglig, men slipon. Whatever. Snubblar man över nåt snyggt till en Gixxer eller nåt så går det också att haka på :tummenupp

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Fråga, jag har sett på rsvr.net hemsidan att dom har ett par slip on " GPR till falco" jag undrar om det är någon som vet något om dom, är det nånting att ha?

Som tidigare fettsnok sa så är det rent tekniskt sett ingen större skillnad. Men estetiskt kan skillnaden vara stor, jag har försökt köpa GPR slippar till Hornet 900 (dubbla pipor). När jag provade att montera dessa var passformen helt kass. Dämparna var väl ok (förutom att längden diffade ca 10 mm) men anslutningsrören var så olika mellan vänster och höger sida att det var omöjligt att få dämparna att hänga på samma höjd det var en skillnad på ca 3 cm i höjd längst bak helt oacceptabelt enligt min mening. Dessutom var svetsarna på dessa rör väldigt amatörmössigt utförda med massor av svetssprut porer mm.

Jag reklamerade hela skiten och blev lovad ett helt nytt kit. När detta kom var det marginellt bättre när det gällde passformen men svetsarna såg värre ut än nånsin, svetssprut, rejäla porer och ett flertal fastbrända migsvetstrådar inuti rören såg ut som ett plockepin spel inuti. Jag tror att någon med svår parkinsons skulle lyckas bättre även om han var på fyllan.

Nu blev jag lack på riktigt, ringde agenten BOOVE och skällde som en bannhund. Jag hade ju tid i bromsbänken och säsongen skulle ju precis börja. Nu visade det sig att BOOVE tog detta på största allvar beklagade det inträffade och skulle föra ärendet vidare till GPR i Italien. Men nu kommer vi till det bästa av allt BOOVE erbjuder mig som kompensation Yoshimura Tri-oval burkar istället till starkt reducerat pris. Jag nappar omedelbart på erbjudandet och dessa anländer omgående. Dessa burkar har perfekta svetsar och passform. All heder till BOOVE som skötte detta snyggt.

Så slutsatsen av detta är väl som vanligt man får exakt så bra grejor som man betalar för.

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Visa finger!!!

Hej på er alla prilla åkare:tummenupp

I dag var jag ute med min son och skulle handla lite prylar till en ny liten leksak:D Vi stod i kö med bilen och vänta på att det skulle bli grönt:) Det var 4-5 st bilar i varje fil :rolleyes: En fil till höger och en till venster:yoparty Det var tot 3 filer varav vi stod i den mittersta för att fortsätta rakt fram:yoparty DÅ kommer det 2 st sporthojar som klämmer och vinglar sig fram mella bilarna för att komma först i väg:va Vad händer jo en bil tutar på dem för det var nära:confused: kanske det till och med tog i:va
I samma väva så blir det grönt och de kör i väg & visar de fingret:huvet :huvet :huvet
Hur dumm får man vara:va (Hjärna som en DÖÖÖ Mås) Snacka om att förstöra för alla andra:yoparty
Att köra fort är roligt:D Men man kan vell för fan ta det lite lugnt i stilla stående köer:yoparty

:D :D :D :D

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Hej på er alla prilla åkare:tummenupp

I dag var jag ute med min son och skulle handla lite prylar till en ny liten leksak:D Vi stod i kö med bilen och vänta på att det skulle bli grönt:) Det var 4-5 st bilar i varje fil :rolleyes: En fil till höger och en till venster:yoparty Det var tot 3 filer varav vi stod i den mittersta för att fortsätta rakt fram:yoparty DÅ kommer det 2 st sporthojar som klämmer och vinglar sig fram mella bilarna för att komma först i väg:va Vad händer jo en bil tutar på dem för det var nära:confused: kanske det till och med tog i:va
I samma väva så blir det grönt och de kör i väg & visar de fingret:huvet :huvet :huvet
Hur dumm får man vara:va (Hjärna som en DÖÖÖ Mås) Snacka om att förstöra för alla andra:yoparty
Att köra fort är roligt:D Men man kan vell för fan ta det lite lugnt i stilla stående köer:yoparty

Modigt att köra iväg och sen visa fingret:rolleyes: Det är sånt som gör att bilarna siktar på en i stället för att ge plats i köerna....:gnissla

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jag svarar på mitt egna inlägg,
det hade blivit dålig kontakt i någon av kontakterna vid spridarna mellan powercommandern och spridarna,men nu vet jag ju vart ALLA kontakter sitter på hojjen o ja lovar att det finns inte en Mille i hela världen som har så välsmorda kontaktstycken som min hoj nu *asg*

till er som svarade via pm eller här på forumet,, ett stort tack ,, det hjälper att brainstorma,,

mvh jocke i köping.

Nu måste jag fråga er alla en sak !
jag körde genom ett JÄVLA regnväder för en vecka sedan och sedan så hade ja lite o pyssla med o sedan kördes den inte på en vecka,
nu har hojjen fått för sig att inte gå över ca:3000rpm ja har rivit isär hela kabelhärvan och nu har ja fått den o gå upp till 5000rpm men bara om ja vrider hemskt försiktigt på gasrullen,
rappar ja på som vanligt så "dör" hojjen.

fukt i systemet har ja listat ut men har någon av er erfarenhet av att hitta vart fukten är ? kritiskta ställen ?
som sagt allt har varit isär o inget har hittils hjälpt.

mvh jocke

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag svarar på mitt egna inlägg,
det hade blivit dålig kontakt i någon av kontakterna vid spridarna mellan powercommandern och spridarna,men nu vet jag ju vart ALLA kontakter sitter på hojjen o ja lovar att det finns inte en Mille i hela världen som har så välsmorda kontaktstycken som min hoj nu *asg*

till er som svarade via pm eller här på forumet,, ett stort tack ,, det hjälper att brainstorma,,

mvh jocke i köping.
Snyggt jobbat. Alltid bra att ha sån här info i bakhuvvet om man skulle råka ut för det själv.:tummenupp

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia

Som sagt effektmässigt skiljer inte slipon så mycket åt.
Det som skiljer dem åt är ljudet!

GPR har ett rätt hårt påträngande ljud på de flesta varvtal
jämfört med de BOS slippisar som jag har på min Falco.
BOS ger bra ljud vid acc men ligger lite i bakgrunden på
konstanta varvtal (cruise speed) från förarplats.
Men omgivningen njuter av ljudkulissen.
Mina touringpolare kör Blackbirds hela bunten med orginal
symaskins system...:D

När jag skulle köpa min Falco så provkörde jag en Falco med GPR och
det är därifrån jag fått min rent subjektiva bedömning.:tummenupp

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Hej!

Är i behov av nr 1, 2 och 3 på bilden nedan. Någon som har dessa och är sugen på att sälja? Hade visst inte dessa detaljer på min -00:a ståltank och har nu satt på en 01-03 plasttank.
Första träningen efter båtbensbrottet närmar sig med stormsteg och jag vet inte om jag hinner få hem detta från Italien.

MVH
Jonas

Bifogat

• 390103_19.JPG
    390103_19.JPG
    17.7 KB · Visningar: 73
Last edited:

sladdbarn-79

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Aprilia rsv 1000R
ljuddämpare

Tack, jo jag vet det sitter en i redan idag, problemet är jag måste klara regbesiktningen, annars skulle jag visst ha typgodkännande och grejjer för sliponet med. dB-mätning mm mm. Tyvärr hittar jag knapert med information från vv/sbp/mivv, står visserligen att sliponet är"Homologated" men jag är itne riktigt säker på att det är det dom menar

Tjena.
Du får gjärna låna min orginal burk. I så fall hade jag gjärna lånat din
mivv-dämpare under tiden:yoparty. Hojen bor i Tyringe (ja med).

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Krashkåpor till 01-03. Finns det att få tag på för en rimlig peng? Även skrapade originalkåpor är av intresse då allt ska lackas om ändå. Hade måttlig framgång på ebay.

sladdbarn-79

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Aprilia rsv 1000R
Slangklämmor

Njamen nu har ju soppapumpen inget med den skottsäkra rotaxen att göra, det är ju simpel elektronik... Säkert tillverkad av en italienare :D
Hur vet du att det inte blir tryck, kommer ingen soppa i returen? Eller mätt? Kan ju va så att slang mellan pump och filter i tank hoppat av. Haft ur pumpen än?
Händer ju ibland på Sukkor iaf...
Kan ju även vara så att bränseltrycksregulatorn tackat för sig och dumpar allt till retur=inget tryck. Kommer det soppa efter regulator eller inte?

Jag får ge dig rätt på den. Det var slangen mellan pump och filter i tanken som hoppat av. jag tryckte ditt den igen och den hoppade av 14 km
senare. Nu har jag satt en gammal hederlig slangklämma:) istället.
Underskatta aldrig slangklämmor inte så vackra men väldigt pålitliga!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag får ge dig rätt på den. Det var slangen mellan pump och filter i tanken som hoppat av. jag tryckte ditt den igen och den hoppade av 14 km
senare. Nu har jag satt en gammal hederlig slangklämma:) istället.
Underskatta aldrig slangklämmor inte så vackra men väldigt pålitliga!

:tummenupp Visst är det skönt när det är billigt att laga :yoparty
Rotax rockar!

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Hej!

Är i behov av nr 1, 2 och 3 på bilden nedan. Någon som har dessa och är sugen på att sälja? Hade visst inte dessa detaljer på min -00:a ståltank och har nu satt på en 01-03 plasttank.
Första träningen efter båtbensbrottet närmar sig med stormsteg och jag vet inte om jag hinner få hem detta från Italien.

MVH
Jonas

Aprilia-center i Stockholm är räddare i nöden :tummenupp . Delarna fanns inte i danmark och jag hade inte hunnit få dom från italien så dom tog grejorna från en skrotad mille som dom har inne och ska fixa iordning. Så dom fick beställa nya grejor själva :pannkyss . Å så skickar dom ner det till mig i Helsingborg. Bara det är det inte många aprilia återförsäljare som gör.
Mycket bra att ha och göra med.

/Jonas

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Starol Racing - sickna genuina hedersknyfflar! :)

Millen nyservad, 3000-service med ventilspelskoll avklarad, ingen justering, vätskor bytta och lite allmän koll utförd, fick lite goa tips och en trevlig pratstund både när jag lämnade och hämtade pärlan, klart prisvärt blev det med (under 4 lock)!

Och de höll med en låne-shiver under tiden med - jag lär inte krångla och låta någon annan pilla...

Starol Racing - ni har en kund för livet. :yoparty

/J

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
3 frågor gällande Factory -06:

Jag är 189cm lång; "går" det att köra lite längre "touring" på hojen?

Fick prisuppgift av Folksam på försäkring 16.320 SEK hel/hel/år, är detta rimligt? (Är 38 år zon3)

Okej pris för denna Factory -06?
http://www.blocket.se/vi/17385938.htm?ca=23_11_s

Tacksam för snabbt svar! :tummenupp

Jag är lite över 190...och knävinkeln är lite hårig på min 01:a för längre tripper, men det har den varit på alla sportmaskiner man provsuttit på.
Millen om något upplevs som rymligare än konkurrenterna. :)
Jag har kört 36 mil på min som längsta resa, med två stopp, och det var inga problem.

Försäkringen låter verkligen rimlig för en såpass ny sporthoj, jag fick en offert på nästan 25' på min 01:a, 34 och bor i egen villa på landet mer eller mindre, också Folksam med SMCs sporthojskurs...sjukt värre (min kostar ~11 via TH).

/J

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
3 frågor gällande Factory -06:

Jag är 189cm lång; "går" det att köra lite längre "touring" på hojen?

Fick prisuppgift av Folksam på försäkring 16.320 SEK hel/hel/år, är detta rimligt? (Är 38 år zon3)

Okej pris för denna Factory -06?
http://www.blocket.se/vi/17385938.htm?ca=23_11_s

Tacksam för snabbt svar! :tummenupp

Hej:D Jag har en och kör många långa turer:tummenupp
50 mil är inga problem:yoparty Jag stannar var 20-25 mil för att tanka. Som längst har jag kört 320 mil med min -02mille:D Med pakning:tuttar
För att vara sporthoj så är det rena toringhojen:tummenupp jag är 176 lång med gubbamage:D :D :D Försäkring:va Jag har Länsförsäkringar kostar 12000 Hel. Men då måste du va helkund (Alla försäkringar hos dem) Priset är OK tycker jag:yoparty

Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION