Aprilia-tråden.

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Hallå!
Jag har nyligen haft hojen på service och bla bytt alla vätskor. Efter att ha kört ca 25 mil har kopplingsvätskan blivit nästintill svart igen. Jag har läst om detta tidigare i tråden. Jag vill bara höra om det verkligen är nåt att bry sig om eller inte? Hojen trycker inte ut nånstans men jag inbillar mig att den är svårare att koppla upp på bakhjulet.
På servicen fyllde dom även lite över maxgränsen, kan det ha med saken att göra?

Förövrigt så kan jag meddela att hojföret börjar arta sig här i norrland.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Vad kör du med för dubb ?? jag brukar köra med endurodubb i snöslasket :tummenupp
ok jag skojja lite,
att vätskan blir svart är ju i sig inget o bry sig om men det beror ju på att vätskan löser gummit i tätning eller slang,ett känt strul på millen i generationen från 98-03, 04 verkar det vara bättre även om det inte är perfekt,får ofta lufta den kopplingen om man inte får göra som jag och byta till en annan slavcylinder o byta slang,inget som gick på garanti enligt generalagenturen i danmark :huvet så jag fixade det själv.

mitt tips,, köp en extra tätning till slavcylinder och ha den med dig + insex nyckel då kan du byta efter vägen om tätningen skulle ge sig,vilket är vanligast.tätning kostade förut ca 150:-

// Jocke

Hallå!
Jag har nyligen haft hojen på service och bla bytt alla vätskor. Efter att ha kört ca 25 mil har kopplingsvätskan blivit nästintill svart igen. Jag har läst om detta tidigare i tråden. Jag vill bara höra om det verkligen är nåt att bry sig om eller inte? Hojen trycker inte ut nånstans men jag inbillar mig att den är svårare att koppla upp på bakhjulet.
På servicen fyllde dom även lite över maxgränsen, kan det ha med saken att göra?

Förövrigt så kan jag meddela att hojföret börjar arta sig här i norrland.
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Hehe, tack för svaret!
Är det bökigt att byta den där o-ringen?
Ang. vilket väder jag kör i så kan jag ju nämna att när jag åkte till Sundsvall för service var det 6 grader och regn. Frös ju en del efter vägen.(16 snabba mil)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
fy för den leda att köra i sånt skitväder,,
du byter tätningen i slaven på 10 min efter att ha tränat någon gång,
3 insexskruvar har jag för mig att det är,ta loss o titta hur den sitter så du vet vad som gäller om det skulle vara aktuellt.

// Aprilia löse köpings-jocke

Hehe, tack för svaret!
Är det bökigt att byta den där o-ringen?
Ang. vilket väder jag kör i så kan jag ju nämna att när jag åkte till Sundsvall för service var det 6 grader och regn. Frös ju en del efter vägen.(16 snabba mil)
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Gemensam åkning till Rapido "öppet hus"

De som känner för att hänga med och åka tillsammans från Aprilia Center (Haninge) till Rapido´s öppet hus (Skansbacken, Gullmarsplan) är välkomna att dyka upp hos Denny vid 10-tiden på lördag.
Resan fortsätter antagligen vidare norrut mot mindre vägar efter lagom depå stopp...:D

Senast vi åkte gemensamt hade vi riktigt kul och det ÄR roligt att komma mullrande tillsammans. :tummenupp

Jag hoppas kunna komma med... (har annat som måste bli klart i helgen)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...att vätskan blir svart är ju i sig inget o bry sig om men det beror ju på att vätskan löser gummit i tätning eller slang,ett känt strul på millen i generationen från 98-03, 04 verkar det vara bättre även om det inte är perfekt,får ofta lufta den kopplingen om man inte får göra som jag och byta till en annan slavcylinder o byta slang,inget som gick på garanti enligt generalagenturen i danmark :huvet så jag fixade det själv.

mitt tips,, köp en extra tätning till slavcylinder och ha den med dig + insex nyckel då kan du byta efter vägen om tätningen skulle ge sig,vilket är vanligast.tätning kostade förut ca 150:-

// Jocke
Det finns en lite udda (men mycket kunnig) snubbe på Apriliaforum som heter theknurl (eg Noel).
Han har skrivit ett rätt ingående inlägg om hur man får bukt med svarta-vätskan-syndromet.
Enligt Noel så beror det på att slavens tätningsytor är för sträva/ojämna.

Hans recept är att ta isär cylindern och putsa till och polera tätningsytan för
att gummit i tätningen skall glida utan att ruggas och lämna klägg i vätskan.

Har inte provat själv men Noel brukar veta vad han snackar om, så jag misstänker
att han har rätt här också...
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är möjligt att knölen har helt rätt,för som jaga upplevt det så är missfärgningen borta till stor del på -04 o nyare,då sitter det andra komponenter till kopplingen med (handtag/slav) men dom tätningar jag bytt har jag upplevt som "snoriga" vid byte.
// Jocke

Det finns en lite udda (men mycket kunnig) snubbe på Apriliaforum som heter theknurl (eg Noel).
Han har skrivit ett rätt ingående inlägg om hur man får bukt med svarta-vätskan-syndromet.
Enligt Noel så beror det på att slavens tätningsytor är för sträva/ojämna.

Hans recept är att ta isär cylindern och putsa till och polera tätningsytan för
att gummit i tätningen skall glida utan att ruggas och lämna klägg i vätskan.

Har inte provat själv men Noel brukar veta vad han snackar om, så jag misstänker
att han har rätt här också...
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
mille 05a.. ska byta olja.. vilken är bäst? (skiter i vad det kostar).

ed: kan inte nån snäll moderator göra ett register i 1a inlägget.. tråden är på tok för lång för att man ska kunna leta upp nån info :(

ed2: såg en vit mille (föraren hade matchande jacka med) av nyare modell på avenyn i lördags förresten, nån här? läcker hoj! :tummenupp
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
20 liters dunk okq8 SBK Racing 15/50 ca 1000 kr på http://www.swedol.se/

grymt, thanx :tummenupp

hur många färger kom egentligen "nya" millen i? verkar ju finnas hur många som helst??

svart
svart/silver
svart "lion"
röd
röd/silver
röd "lion"
bol'dor
vit
vit/röd/svart
vit "lion"
silver
silver/svart "lion"
tricolore (grymt snygg!)

har jag missat nån?
 

Lillsvensson

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
RSV Mille R -00
MilleR -00:a som läcker olja...Hjälp!

Hej alla glada...
Jag har en MilleR -00:a som läcker olja.:huvet
Jag har strippat den på kåpor, o lossat kylarna. Gjort rent så gott det går...
När jag nu startar den så "sipprar" det olja i, vad jag tror är, Vetilkåpspackningen, på främre cylindern.

Frågor:
Är detta "vanligt"?
Kan det vara nåt "annat" som jag missar?
OM det är Ventilkåpspackningen, är det svårt att byta?

Tacksam för alla svar o synpunkter...:Bugar

Mvh. Håkan, Norrköping
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hej alla glada...
Jag har en MilleR -00:a som läcker olja.:huvet
Jag har strippat den på kåpor, o lossat kylarna. Gjort rent så gott det går...
När jag nu startar den så "sipprar" det olja i, vad jag tror är, Vetilkåpspackningen, på främre cylindern.

Frågor:
Är detta "vanligt"?
Kan det vara nåt "annat" som jag missar?
OM det är Ventilkåpspackningen, är det svårt att byta?

Tacksam för alla svar o synpunkter...:Bugar

Mvh. Håkan, Norrköping


Det där är standard tydligen. den är lätt att få lite snett när kåpan är av för ventilspelskoll, är visst lite trångt med sägs det.. :)
Ny packning och lite omsorgsfull vård med mekpilsner rekommenderas. :)

/J
 

Lillsvensson

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
RSV Mille R -00
Det där är standard tydligen. den är lätt att få lite snett när kåpan är av för ventilspelskoll, är visst lite trångt med sägs det.. :)
Ny packning och lite omsorgsfull vård med mekpilsner rekommenderas. :)

/J



ok...låter ju både bra o dåligt...:va

Hade den inne på service i höstas...3000 mila service med ventilkoll...kanske e läge att kräva att "backjobb":mad:!!! Det var det sista jag gjorde innan vinerförvaringen...
så jag har inte kört me den sedan dess....trodde det var något som hade "hänt" under vintern...:huvet

ska nog åka till verkstaden o :arsele

FIXA!!!

:Bugar tackar för snabbt svar!
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
ok...låter ju både bra o dåligt...:va

Hade den inne på service i höstas...3000 mila service med ventilkoll...kanske e läge att kräva att "backjobb":mad:!!! Det var det sista jag gjorde innan vinerförvaringen...
så jag har inte kört me den sedan dess....trodde det var något som hade "hänt" under vintern...:huvet

ska nog åka till verkstaden o :arsele

FIXA!!!

:Bugar tackar för snabbt svar!


Gjorde just detta på min i vintras (också en -00 Mille R).
Har du händer som en geisha, stark som en björn och 1/4 sats med olika långa förlängare så är det en barnlek... :tungan

Största irritationen för mig var när insexnyckeln gick rakt av jämns med kanten på en av bultarna till luftburken - jo, du måste bort med både luftburk och spjällhus :huvet

Jag rekommenderar att du även gör rent runt ventilkåpan INNAN du plockar bort den - sedan har allt gammalt damm och sand ingen annan stans att ta vägen än rakt ner i motorn... jag tror inte det är så man skall "slita in" motorn...:gnissla

Undvik även att pilla loss kabeln för tändpulsen som går ut "bakåt" från toppen mot spjällhuset på vänster sida av motorn, i en urfräsning som tätar mot ventilkåpspackningen.

Bara att rada upp verktygen och tända stora lampan i verkstan...:yoparty
Lycka till !!!
 

Lillsvensson

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
RSV Mille R -00
Gjorde just detta på min i vintras (också en -00 Mille R).
Har du händer som en geisha, stark som en björn och 1/4 sats med olika långa förlängare så är det en barnlek... :tungan

Största irritationen för mig var när insexnyckeln gick rakt av jämns med kanten på en av bultarna till luftburken - jo, du måste bort med både luftburk och spjällhus :huvet

Jag rekommenderar att du även gör rent runt ventilkåpan INNAN du plockar bort den - sedan har allt gammalt damm och sand ingen annan stans att ta vägen än rakt ner i motorn... jag tror inte det är så man skall "slita in" motorn...:gnissla

Undvik även att pilla loss kabeln för tändpulsen som går ut "bakåt" från toppen mot spjällhuset på vänster sida av motorn, i en urfräsning som tätar mot ventilkåpspackningen.

Bara att rada upp verktygen och tända stora lampan i verkstan...:yoparty
Lycka till !!!



Ok...åter ju som en barnlek! :)
Då vet jag vad jag har o göra i helgen:yoparty

...men först ska jag, som sagt, kolla med verkstaden där den servades, om han vill åta sig jobbet...

Tack för värdefull Info, GubbMisilen :Bugar

Mvh. Håkan
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top