Aprilia-tråden.

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Att hydraulvätskan är svart kommer du nog inte ifrån, mer än tillfälligt. Men det kan givetvis vara värt att byta ändå om du inte vet hur gammal den är. Du kan ju också, om du ändå ska plocka isär vissa delar, passa på att byta packningen i slavcylindern till kopplingen då denna brukar ge med sig med tiden.

I övrigt - grattis till en trevlig hoj. :tummenupp Hade själv en -02 under sex säsonger (fast standardmodellen utan Öhlins och sådant).

Angående kopplings slir så snackade jag med en kille på nordimotor i umeå. Eftersom jag är novis på märket fick jag några tips.
Det var flera som haft problem med slirande kopplingar och bytt korgen, lameller mm .
Det sitter en ventil till kopplingen med någon vaccum historia som gör att kopplingen inte ligger an fullt när man motorbromsar.
Om man märker att hojen börjar slira vid påslag brukar det vara den som strular, pluggar man den så funkar det menade han.
Mvh

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Låter lång sökt ;) , har man 98-00 så bör man uppgradera kopplings korgen till en nyare 01-> annars köpa kitet på af1racing.

Sen det viktigaste av allt!!!!, kör med rätt olja!, Q8 SBK racing oljan , eller Motul olja funkar kallas!, även med Bigbore!

Angående kopplings slir så snackade jag med en kille på nordimotor i umeå. Eftersom jag är novis på märket fick jag några tips.
Det var flera som haft problem med slirande kopplingar och bytt korgen, lameller mm .
Det sitter en ventil till kopplingen med någon vaccum historia som gör att kopplingen inte ligger an fullt när man motorbromsar.
Om man märker att hojen börjar slira vid påslag brukar det vara den som strular, pluggar man den så funkar det menade han.
Mvh

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Låter till o med farligt,är du var att motorbromsa hårt så kommer du låsa hjulet med följd av att du förmodligen går omkull,, håller med Lamkakkan om att uppgradera korgen är det som gäller om inte oljebyte räcker.

Lamkakka,, sålt någon generator än ?

Låter lång sökt ;) , har man 98-00 så bör man uppgradera kopplings korgen till en nyare 01-> annars köpa kitet på af1racing.

Sen det viktigaste av allt!!!!, kör med rätt olja!, Q8 SBK racing oljan , eller Motul olja funkar kallas!, även med Bigbore!

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
angående kopplingslir så köpte jag barnett koppling från england, kör motulolja och det funkar kalas sedan bytet! Har även fixat nya bromsskivor från kina som jag kört bana och gata med i två år nu. Kostade ca 2300:- med frakt för 2st. Var liknande priser på kopplingen vill jag minnas.

Är det någon här som vet hur nya tuonon är att skjutsa på? Eller köra för den delen?

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
cbr 1000rr -04
Hej!

Vad rekomenderar ni vid läckage i slavcylindern för kopplingen: byte till annan eller packningsbyte?

Som det är nu får jag fylla på med jämna mellanrum.

(hoj: rsv mille -02)

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
angående kopplingslir så köpte jag barnett koppling från england, kör motulolja och det funkar kalas sedan bytet! Har även fixat nya bromsskivor från kina som jag kört bana och gata med i två år nu. Kostade ca 2300:- med frakt för 2st. Var liknande priser på kopplingen vill jag minnas.

Är det någon här som vet hur nya tuonon är att skjutsa på? Eller köra för den delen?

Har kört och har lite för många aprilior så jag kanske är rätt man att uttala mig om det...Tuono gen2 är gjord för bus :) , den vill att man ska busa :p, sen funkar den även att åka längre turer jag sitter helt upprätt och vinden tar den bort ganska bra..och man får ner hastigheten lite gran också. Skjutsa då... har bara skjutsat en på den hon va typ 1.8m lång normal byggd det funkade bra tyckte jag, framhjulet vart lite lättare men annars funkade det bra... vet inte riktigt hur hon tyckte det funkade(skjutsade en tjej på möhippa så det va lite hemligt :)).

Hej!

Vad rekomenderar ni vid läckage i slavcylindern för kopplingen: byte till annan eller packningsbyte?

Som det är nu får jag fylla på med jämna mellanrum.

(hoj: rsv mille -02)

Testa o bytt packbox + packningen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
...Tuono gen2 är gjord för bus :) , ... har bara skjutsat en på den hon va typ 1.8m lång normal byggd det funkade bra tyckte jag, framhjulet vart lite lättare men annars funkade det bra... vet inte riktigt hur hon tyckte det funkade(skjutsade en tjej på möhippa så det va lite hemligt :)).

Fast med "nya" Tuono kanske han menar TV4an? :7peta

Tänker ofta också på gen2 när det pratas om "nya" eller "senaste modellen" Tuono.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jepp, ny-nya menade jag.

Jag har en gen 2 och fick äran att låna en TV4 under en dag.

Första intrycket är att den är liten, väldigt liten. Men man sitter ändå bra.

G2 har ett jäkla klipp, TV4 betydligt värre!
Men den funkar till det mesta, även en touring. Fast den skriker hela tiden efter bus!

Tjejen har även provat baksitsen och den fick bra betyg, bättre benvinkel än G2.

SGS2 med Tapatalk 2

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Big trouble in little sporthojs sverige.

Tjena Sporthojsfolket, är det bara jag eller har fler haft lite försäkrings trubbel?
Jag hade min "mille" hos bilsport&mc på hel/hel 24års och det vart hyffsat smärtfritt för plånkan. Dock skulle jag åka utomlands och inte vara hemma på ett tag så jag tänkte byta försäkring till en Av/på försäkring hos folksam men efter att ha pratat med Bilsport&mc så erbjöd de samma sak till rimliga peng. (detta var under Mars-april jag pratade med dom) så det slutade med Bilsport&mc ändå för jag tyckte att det var enkla och tillmötesgående samt med lite smc bonus.

Till problemet då, när jag kom hem en sväng under aug och skulle ut och köra med apan så fick jag till svar i telefon att de inte längre försäkrar min hoj, utan bara tounon!!. Besvikelsen blev till ilska och jag bad dem dra dit pepparn växer efter de erbjöd mig en trafikförsäkring för ynka 23loppor... Sen började det letas efter en ny försäkring och det verkade mer och mer som alla FB gått i kartell med varann och inte ger rimliga försäkringar till detta vidunder av sporthoj, inget under 20k. Tillslut hittade jag hos Länsförsäkringar men till mycket dyrare än jag hade innan.

Det slutade med att min korta hojsäsong blev mycket kort och dyr ändå.
Det märkliga tycker jag är att ju äldre jag blir desto dyrare blir det med att äga apan...
Så måste man köra en touno och vara 40+ för att ha råd med denna passion?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollat salus ansvar? Inte avställningsbar men hygglig premie då jag hade RSV.

Annars ärTuono att rekommendera, fnissar varje gång premien ska betalas.:D

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har fått ihop och provkört maskinen med single-spark, 60mm helsystem och 102mm-kolvar (1103cc) den här helgen. Fy helvete vilket as att gå säger jag bara. Tyvärr är den trasig igen för jag strippade nog ett växellådsdrev under inkörningen..

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Någon som har fälgar som passar en Tuono -03 att sälja?

Önskar helst komma billigt undan då det är till isdäcken dvs de får se ut hur som helst bara de är hela o runda.

Alternativt ett par fina smidda fälgar så jag kan ta de befintliga till isdäcken.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Kollat salus ansvar? Inte avställningsbar men hygglig premie då jag hade RSV.

Annars ärTuono att rekommendera, fnissar varje gång premien ska betalas.:D

Jo jag tryckte det var trevligt förr också med rsv då försäkringen skulle betalas men nu är den lika dyr som riskokarna.
har kollat med de flesta förmodligen alla. satt en hel dag och ringde runt och nyttjade insplanet och compricer och fick samma resultat, någon form av kartell verksamhet pågår.
Får väl hitta ett touno-vrak och flytta allt från miljädärs millen till den...

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jag bor i köping och tycker inte att min premie är speciellt dyr,,
visst är det mycket pengar men straxt under 8K för en RSV4
hel/hel är inom smärtgränsen,, fast då får man ju åxå stå ut med att vara 40+
var morgon jag kliver upp :banana

Nyheter
EICMA 2024