Aprilia Tuono V4

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Samma setup på min.
Behöver lära mig hojen mer kanske.
Fick några rejäla släpp i tröset, kurvan efter start och mål. Sänkte traction till 5 och då försvann det.
Tog det lite lugnare med efter 3 släpp på samma ställe.
Ångrar mitt köp av Sportsmart som jag inte monterat än. Vågade inte lita på Diablo Rosso corsa, framhjulet släppte i depåkurvan...
Det är kanske så det ska va, men jag är inte nog race för att va bekväm med att köra glidandes :)


Släpp fram i en kurva kan även bero på att du (medvetet/omedvetet) sänker farten, oftast genom att du blir lite stel och slår av lite på gasen.(Testat många gånger...) Viktförskjutningen som följer (mer vikt fram) leder ibland till släpp. Acceleration leder till viktförskjutning bakåt där du har ett större däck med mer anläggningsyta. Dvs, gasa mer.. (det är för övrigt universallösningen på framhjulssläpp..)

Idag har jag fräst om ett par oz så de passar tuonon.. Gotland snart
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Försöker motorbromsa in till apex och gasa där enligt motovodo :)
Helt emot SMC, men enligt banrävar en bättre metod.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det beror ju helt på vilken verision av racemappen du har. Har sett att dom uppgraderat den också en eller två gånger.

Jag blev också rätt trött i kroppen. Beror nog mest på att det endast var min andra riktiga bandag dock och jag har massor att lära.

Såg ut att gå rätt fort för dig Demon. Synd på bromsarna bara :( Du smet ju ner i lugn grupp och förnedrade mig vid ett tillfälle :yoparty

Det var så lite folk i lugn grupp så Linus i KCS tipsade om lugn för mer öppet spår. När jag var nojig över däcken och bromsarna gjorde det inte saken bättre med massa folk runt omkring.

Jo jag blåste om med 690 Duke R några gånger :)
En för övrigt extremt smidig hoj.
Kanske med min med?
Skitkul på banan, tråkigare på landsväg dock skulle jag tro. Blir lite mer moppe, men frågan är om det inte gick lika fort runt som med TV4:an ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Själv försöker jag gasa så fort jag kan utan att det påverkar spåret. Om apex är tidigt? Sent? Dubbla apex?
Jag försöker vara lite mer flexibel vilket innebär att ibland kan jag ha en hel del gas när jag passerar apex, beroende på hur kurvan ser ut. Förenklat strävar jag att gasa jag när jag svängt klart och har max nerlägg, därifrån ska jag ju bara upp igen och öka farten. Helst utan att driva utåt pga för mycket gas....

I övrigt enligt Snok. När svängandet är klart och man ska ur böj är det bakhjulet som styr. Som sagt, jag tror inte ditt problem är för lite tryck på framhjulet...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Idag har jag fräst om ett par oz så de passar tuonon.. Gotland snart

Grymt, ha det gott! Åker efter midsommar och hade det inte varit för tävling direkt efter hade jag varit svårt sugen ta Factory istf gamla Bettan...

Hittar du fler OZ som skräpar i nåt hörn vet du var jag finns... ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bromsa in till apex är ju optimalt ur ett tidsperspektiv. Men då vill jag nog ha nåt annat än vanliga gatdäck med deras "lilla" anläggningsyta fram. Normalt skulle jag säga, 49-50 grader som max på gatdäck. 55 på vettiga bandäck.

Detta ger att om du ligger nära gränsen i vinkel på ett gatdäck, då blir det obra att överföra mer vikt dit. Innan apex ska du ju ha din momentant djupaste lutningsvinkel..
Att då följa rejsputtarnas råd, kanske inte det du ska fokusera på, innan du gått upp fart och börjat nyttja däck med annan profil. (Högst personliga åsikter som yttrats. Vilka jag själv kör efter)

Ska man nu tvunget bromsa sig in i apex då gäller det att hänga av utav bara f... På en tuono blir det med huvudet UNDER styret med hakan på blinkers och bara en kvars skinkhalva kvar på sitsenAllt för att ge framdäcket chans att ha så upprätt vinkel det bara går.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kollat igenom mina goprofilmer från gelleråsen nu. Hade bara från de tre första passen. Sen dog batteriet. Går inge vidare fort. Min bästa tid ligger med hjälp av pausa vid målet och räkna ut metoden på cirkus 1:30-32. Inget att skryta med direkt. Men jag började på 1:45 och det är min andra bandag och min första på gåsen. Och man kan ju hoppas på att jag körde ett par sekunder snabbare senare på dagen.

Finns mycket att öva på och era klipp ni lagt upp hjälper ju en del. Jag behöver ju höja ingångshastigheten till att börja med. Sen våga gasa mer ur kurvan. Satans kul är det iaf! Och jag älskar att bli bättre. Denna strävan fanns inte på samma sätt när jag körde med bilen som mest på banor runt om i sverige. Två hjul är roligare. Ska se om jag lyckas ladda upp ett varv.

Blev lite oskön att titta på efter att jag klippt i den. Måste komprimerat konstigt. Tog ett av varven där jag var i princip själv. Då följer jag inte någon annans spår.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vill man bli snabbare så gäller såklart tillfällen att åka på . Men nått man kan öva på 'hemma ' är maximal inbromsning . Känner man sig trygg med bromsen så går allt lättare .
Nr2 tycker jag är känslan att man kan lita på sina däck i nedlägg . Öva på smc knix är enklast .
Rätt däck är viktigt då .
Gasa kan alla , men på bana och med våra hjälpmedel så kan man ge fullt inte 75% ...

Körställning går bra att träna överallt , filma och se och korrigera .

Min personliga uppfattning ialf .
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Någon som prövat ALC och kan fökrara de olika lägena för 1-3:hej
View attachment 420358
Jag har provat steg 3 och 2 vid ett par rödljus. Steg 3 är den snällast och när man matar fullt på ettan så känns den väldigt mesig. Steg 2 var det mer action och man fick hålla sig i ordentligt. Jag har inte vågat prova steg 1 än. Känns som om lc sliter rätt bra på kopplingen också då man ska släppa ut den nästan som vanligt enligt instruktionerna. Steg 1-3 tillåter alltså olika mycket hjulspinn och framhjulslyft.

Vad jag har förstått det så överskriver hojen dina inställningar på växel 1o2 när du använder dig av launch. När man lägger i växel 3 så stängs launch av och den går över på egna inställningarna. Ni får gärna berätta om era erfarenheter bär ni provat
Och akta er för dom vita sträcken på vägen när man gör detta. Jag fick världens snyggaste bredsladd en gång då den vandrade iväg rejält på stopplinjen.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
https://youtu.be/EhAQjxw1Us8
Efter mycket kikande på bilder och lyssnande på massa olika slipons så har jag nog bestämt mig. Blir förmodligen ett arrow gp2. Fast den svarta. Verkar inte låta så värst mycket med killern i vad jag läst. Så man kan nog klara bandagar också. Nu börjar fjäskandet här hemma!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Slicksen på och Aprc kalibrerad. (gick ju utmärkt )

125/70 fram och 200/60bak. Fortfarande gott om plats till värmare :banana
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Har det blivit svårare att söka i forumet?
Jag hittar sällan det jag söker nu. Jag börjar väl bli senil.
Tänkte se var ni hade köpt luftfilter? Det är dags att byta. Tänkte slänga in KN filter. Som många av er redan gjort.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nån som vet med säkerhet vad som passar mellan 1100:an och V4R?

Vad jag förstått så verkar slip-on passa rätt av och även med RSV4. Kanske...

Men detaljer som motorkraschkåpor, tail-tidy, kraschpuckar? R&G och GB Racing verkar inte vara så snabba på att uppdatera... :huvet
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Inställningen i boken är kass, kolla om du kan hitta Micke65's rek någonstans i mitten av tråden.

Hittar er diskussion ang fjädringsinställningar på sidan 37, men de inställningar Micke65 refererar till är till en förare på 94kg... Ska jag leta vidare?
Jag väger ca 78!
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ingen som byggt om sin tuono Och har svarta orginal sitsar att sälja? Både fram och bak är intressant, eller var för sig.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hittar er diskussion ang fjädringsinställningar på sidan 37, men de inställningar Micke65 refererar till är till en förare på 94kg... Ska jag leta vidare?
Jag väger ca 78!

Nej . Använt dem som mall . Minska ett snäpp runt om typ och testa och jämför mot vad du har nu . Och jag tar för givet att du ställt in zag på din hoj .

Man ska nog inte underskatta the Beast på banan ändå ..
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top