Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har raceecu, mjukvaran borde va rätt då väl???

Micke hur upplever du TV4:an på gälleråsen?
Kontra typ 990.
Tyckte jag fick brottas en del med min.
Är helt slut i överkroppen idag efter två dagars bankörning.

Det beror ju helt på vilken verision av racemappen du har. Har sett att dom uppgraderat den också en eller två gånger.

Jag blev också rätt trött i kroppen. Beror nog mest på att det endast var min andra riktiga bandag dock och jag har massor att lära.

Såg ut att gå rätt fort för dig Demon. Synd på bromsarna bara :( Du smet ju ner i lugn grupp och förnedrade mig vid ett tillfälle :yoparty
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Det beror ju helt på vilken verision av racemappen du har. Har sett att dom uppgraderat den också en eller två gånger.

Jag blev också rätt trött i kroppen. Beror nog mest på att det endast var min andra riktiga bandag dock och jag har massor att lära.

Såg ut att gå rätt fort för dig Demon. Synd på bromsarna bara :( Du smet ju ner i lugn grupp och förnedrade mig vid ett tillfälle :yoparty

Fick ni problem med bromsarna?
Jag har märkt att trycket fram försvinner lite när bromsarna svalnar.
Tex när jag kört ett stint på bana. Står i depån o sen skall iväg igen. Få behöver jag göra ett pumpande för att få fyllt tryck i handtaget igen.
Blev bättre efter att jag bytte vätska. Men det är inte helt borta.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fick ni problem med bromsarna?
Jag har märkt att trycket fram försvinner lite när bromsarna svalnar.
Tex när jag kört ett stint på bana. Står i depån o sen skall iväg igen. Få behöver jag göra ett pumpande för att få fyllt tryck i handtaget igen.
Blev bättre efter att jag bytte vätska. Men det är inte helt borta.

Jag hade inga problem. Iofs så bromar jag inte så hårt än. Demon tappade tryck och fick lufta efter varje pass. Bättre han förklarar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TV4an är grym på Åsen imho. Inte som en motard, utan som en sporthoj. Hade aldrig problem med bromsarna. Vad sitter det för belägg?
Lufta efter varje pass låter som läckande bussning/bult eller liknande som drar tjuvluft.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag har raceecu, mjukvaran borde va rätt då väl???

Micke hur upplever du TV4:an på gälleråsen?
Kontra typ 990.
Tyckte jag fick brottas en del med min.
Är helt slut i överkroppen idag efter två dagars bankörning.
Std, ja lite ,inte min dock . Med 44t och sänkta gaffelben i race så funka den tom bra på gokartbanan :banana

Jag tycker faktiskt att TV4 va mer lättsvängd än 1290 jag har nu , dock så har jag precis ställt in fjädringen på the Beast och ska pröva . Känns som den också skulle må bra av en liten säkning i front alternativt höj bak .
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Std, ja lite ,inte min dock . Med 44t och sänkta gaffelben i race så funka den tom bra på gokartbanan :banana

Samma setup på min.
Behöver lära mig hojen mer kanske.
Fick några rejäla släpp i tröset, kurvan efter start och mål. Sänkte traction till 5 och då försvann det.
Tog det lite lugnare med efter 3 släpp på samma ställe.
Ångrar mitt köp av Sportsmart som jag inte monterat än. Vågade inte lita på Diablo Rosso corsa, framhjulet släppte i depåkurvan...
Det är kanske så det ska va, men jag är inte nog race för att va bekväm med att köra glidandes :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nej , det ska inte vara så . Fick inte ett enda släpp i fram med GP racer 211m .

I bak ska det släppa sladda lite i utgångarna om man vill , det reg du med tc :banana

Här en snutt från knix tuvängen . http://youtu.be/E-hHib_D84U



Tröset , ja där är det lurigt minns ja tc lampan lös jämt där .
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
TV4an är grym på Åsen imho. Inte som en motard, utan som en sporthoj. Hade aldrig problem med bromsarna. Vad sitter det för belägg?
Lufta efter varje pass låter som läckande bussning/bult eller liknande som drar tjuvluft.

Har en teori ang mina bromsar.
Jag satte på kinashortys handtag.
Pinnen från handtaget till bromscylindern är inte riktigt i vinkel (Brembo radial cylinder). Kan det va så att den trycker snett och jag får in lite luft i cylindern?
När jag luftar den kommer minimala bubblor (läs rök) i vätskan samt strimmor av skit.
Ska byta till original och testa.
Jag bytte vätska för att jag märkte detta för en vecka sen.
Bytte igen på onsdagen till motul RBF 600 efter racerekommendationer. Men samma utfall :(
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har aldrig haft några större problem med släpp inte ens med SS i snabb grupp. Men jag åker troligen för sakta för framhjulssläpp... Se över fjädringsinställningarna igen och däcktrycket, en kille i Apriliaklubben hade liknande problem länge och han hade skruvat bort sig en del fram trots utsaga om motsatsen.

Trösen är normalt bara hal när det är blött för att det samlas vatten i några av ojämnheterna som finns där. Kan ställa till det bak med mindre släpp i torrt också men går utmärkt att missa. Värsta är egentligen inte i idealspår. Ejes är nästan alltid hal i vänsterkant, håll mitt i banan i bromsningen.

Kommer det skit och bubblor hela tiden har du troligen läckage någonstans. Trycker nya handtaget tillräckligt långt/ släpper det helt? Om det inte släpper trycket helt kan ju det vara en bidragande orsak till framhjulssläpp också....

Förutsätter att nya bromsvätskan INTE är silikonbaserad (minns inte just nu, för tidigt)?

 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag kör samma spår som dig ungefär Jåke, men definitivt inte lika fort.
Fjädringen är inställd för race enligt instruktionsboken och för en förare på 78 kg. Förra ägaren har gjort detta. Jag väger lika mycket.
Har även vänt styrfästet så styret hamnar längre fram, detta borde ge mer tryck på framdäcket teoretiskt. Detta efter att du tyckte jag sitter för långt bak.
Kan det kanske göra att den känns jobbig att svänga? Tycker inte det själv, men nån kanske vet?!
Bromsarna släpper helt och tar bra hela tiden men bromsen tar ända in vid handtaget vid slutet av passet.
Hade det vart bara luft känns det som om det borde blivit svampigt.
Bromsvätska är dot4 av hög kvalitet.
Har som sagt dålig koll på pirellis däcktryck och har inte lyckats få svar i diverse forum heller. Har 2.1 fram och 1.9 bak i kalltryck nu.
Slänger på Sportsmart nu som många av er gillar även om ett vassare däck vart önskvärt med avseende på mina hjärnspöken.
Det gick fortare och jag var djärvare första dagen innan jag fick alla släpp.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har aldrig haft några större problem med släpp inte ens med SS i snabb grupp. Men jag åker troligen för sakta för framhjulssläpp... Se över fjädringsinställningarna igen och däcktrycket, en kille i Apriliaklubben hade liknande problem länge och han hade skruvat bort sig en del fram trots utsaga om motsatsen.

Trösen är normalt bara hal när det är blött för att det samlas vatten i några av ojämnheterna som finns där. Kan ställa till det bak med mindre släpp i torrt också men går utmärkt att missa. Värsta är egentligen inte i idealspår. Ejes är nästan alltid hal i vänsterkant, håll mitt i banan i bromsningen.

Kommer det skit och bubblor hela tiden har du troligen läckage någonstans. Trycker nya handtaget tillräckligt långt/ släpper det helt? Om det inte släpper trycket helt kan ju det vara en bidragande orsak till framhjulssläpp också....

Förutsätter att nya bromsvätskan INTE är silikonbaserad (minns inte just nu, för tidigt)?

Åh vilken bra Lunch underhållning! Tackar vi för. Väldigt likt mina linjer också. Bara att det går mycket fortare! Ska hem och jämföra lite med mina klipp sen.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjo Demon . Minns inte mina fjädrings ins , de finns längre tebax i tråden ..har för mig att jag har lite mjukare än bokens race här

jag väger ca 85 i kallingar. Du kanske har för hård fjädrings inställning .

Gelleråsen är för mig lite ovan , Bild är lite kass , ljud är bra på filmen .
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har som sagt dålig koll på pirellis däcktryck och har inte lyckats få svar i diverse forum heller. Har 2.1 fram och 1.9 bak i kalltryck nu.
Är det vanliga Pirelli eller bandäck som är gjorda för lägre tryck? Iofs ska det inte spela så stor roll om du inte åker riktigt fort. För SuperCorsa och liknande är nog 2,2/1,7 lagom, för vanliga gat-Pirellisar inte mindre än 2,3 någonstans.

SportSmart kan du däremot justera ner till 2,1/1,9, kanske så långt som 1,8 om du kör tillräckligt fort. Då kommer de slitas lite hårt bara.

Styret FRAMFÖR gaffelbenen gör det svårare att svänga. Mer tryck på framdäcket åstadkommer du inte på det sättet, justera upp Rideheight bak istället. Tror dock inte ditt problem är för lågt tryck på framdäcket.

Inställningen i boken är kass, kolla om du kan hitta Micke65's rek någonstans i mitten av tråden.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Åh vilken bra Lunch underhållning! Tackar vi för. Väldigt likt mina linjer också. Bara att det går mycket fortare! Ska hem och jämföra lite med mina klipp sen.
Kul att kunna underhålla, både Micke och jag har en hög med klipp på Tuben från V4:an. Min kanal heter jpe2tube.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Är det vanliga Pirelli eller bandäck som är gjorda för lägre tryck? Iofs ska det inte spela så stor roll om du inte åker riktigt fort. För SuperCorsa och liknande är nog 2,2/1,7 lagom, för vanliga gat-Pirellisar inte mindre än 2,3 någonstans.

SportSmart kan du däremot justera ner till 2,1/1,9, kanske så långt som 1,8 om du kör tillräckligt fort. Då kommer de slitas lite hårt bara.

Styret FRAMFÖR gaffelbenen gör det svårare att svänga. Mer tryck på framdäcket åstadkommer du inte på det sättet, justera upp Rideheight bak istället. Tror dock inte ditt problem är för lågt tryck på framdäcket.

Inställningen i boken är kass, kolla om du kan hitta Micke65's rek någonstans i mitten av tråden.

Diablo Rosso corsa, originaldäcken.
Ok, ska kolla mickes inställningar. Han väger dock ca 8 kg mer än mig, men är hans mjukare borde jag ha för hårda.
När du säger det trivdes jag bra på Kinnekulle innan jag ändrat styret. Tänkte att jag kommer lite längre fram därav mer tryck på framdäcket.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Diablo Rosso corsa, originaldäcken.
När du säger det trivdes jag bra på Kinnekulle innan jag ändrat styret. Tänkte att jag kommer lite längre fram därav mer tryck på framdäcket.
Då ska du nog inte sänka så mycket.

Nja, flytta tillbaka styret och sätt dig närmare tanken istället. Vill du ha en liggbåge får du byta hoj. ;)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Då ska du nog inte sänka så mycket.

Nja, flytta tillbaka styret och sätt dig närmare tanken istället. Vill du ha en liggbåge får du byta hoj. ;)
Jaha! Man ska sitta nära tanken. Jag satt nog jävligt långt bak. Där har vi ju orsaken till att jag inte körde på 1:15 tider får prova nästa gång.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
För bana hyfsat nära men inte överdrivet för då kan du inte röra dig. Inga bollar på tanken... Men du ska inte sitta i bakkant på sadeln heller som Demon gjorde på Kullen... ;)

Ställ hojen på depåstöd, stå på fotpinnarna och sätt dig bara rakt ner å se var du hamnar...

Är det ingen av er som kan böja på armarna?

Har förresten aldrig kört 15-tider med V4an... Däremot med en Shiver.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top