Aprilia Tuono V4

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
ImageUploadedByTapatalk1444499192.260327.jpg
Och så anledningen till besöket i Höga Kusten...Box Whisky hade öppet hus. Snygg hoj och god whisky, självklart inte bra att blanda men om man börjar med hojåkning och så lite gott att dricka på kvällen blir det perfekt..
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Var förbi Turbo Andersson och gjorde några "före" pull. Gav 160Hk/122nM. Intressantast är att AF faktiskt såg rätt ok ut..med 100% trottelöppning så låg AF mellan 12,4 -13,5...tunnare mot toppen, så det lutar åt PCV med öppet slip-on mm.
IMG_1462_003-XL.jpg


Har monterat Woodcrafts GP shift, så nu ligger växlarna rätt :tummenupp
IMG_1465_002-XL.jpg
 

Bifogat

  • IMG_1465_002-XL.jpg
    IMG_1465_002-XL.jpg
    209 KB · Visningar: 83

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Var förbi Turbo Andersson och gjorde några "före" pull. Gav 160Hk/122nM. Intressantast är att AF faktiskt såg rätt ok ut..med 100% trottelöppning så låg AF mellan 12,4 -13,5...tunnare mot toppen, så det lutar åt PCV med öppet slip-on mm.
IMG_1462_003-XL.jpg


Har monterat Woodcrafts GP shift, så nu ligger växlarna rätt :tummenupp
IMG_1465_002-XL.jpg

Kikade du någonting på ett blås från Austin Racing? Kanske låter för högt även med dB-killers?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Lägger upp bromspappret som referens, speciellt AF värdena är ju intressanta..nu är ju detta bara en glimps på WOT.

IMG_1468-XL.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lägger upp bromspappret som referens, speciellt AF värdena är ju intressanta..nu är ju detta bara en glimps på WOT.
Snygg hoj!
Det är Sportis från Faktiskt som nu reggat sig på sporthoj.
Har kört en del olika hojar och testade en ny Tuono förra veckan - en av få som skulle locka mig bort från min VFR800.
Fantastisk hoj, med underbart ljud. WOW :banana.
Fick grymt habegär.

Om man nu skulle snegla på beggade Tuono's V4, vad ska man tänka på?
Kvaliteten i stort...och ska man undvika vissa modeller?
Noll koll på Aprilia, men den 750 som jag testade samtidigt blinkade en varningslampa över 6k rpm på alla växlar/varv/gaspådrag - ibland.

Bra utrusning man ska se till att få med? Det finns olika specar på dom har jag sett.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Snygg hoj!
Det är Sportis från Faktiskt som nu reggat sig på sporthoj.
Har kört en del olika hojar och testade en ny Tuono förra veckan - en av få som skulle locka mig bort från min VFR800.
Fantastisk hoj, med underbart ljud. WOW :banana.
Fick grymt habegär.

Om man nu skulle snegla på beggade Tuono's V4, vad ska man tänka på?
Kvaliteten i stort...och ska man undvika vissa modeller?
Noll koll på Aprilia, men den 750 som jag testade samtidigt blinkade en varningslampa över 6k rpm på alla växlar/varv/gaspådrag - ibland.

Bra utrusning man ska se till att få med? Det finns olika specar på dom har jag sett.
Varningslampa över 6000 varv, inte shiftlighten då? ;-) aldrig kört 750in. Chansar bara.

Gällande kvalite på tuonon så är det väl som de flesta andra märkena idag enligt mig. Se till att den är servad ordentligt som med allt annat bara. Ventilkoll är vid 2000 tusen mil. Och är rätt dyr.

Kollar du på 1000cc eller nya 1100an?
Nya 1100 är enligt mig en bättre allroundare med mer mos i mellanregistret och skönare sittatällning samt sadel.

Jag kör själv en 2012a och älskar varje sekund. Väldigt mycket hoj för pengarna! Köpa med så mycket extra som möjligt är ju såklart att föredra. Men hittar man ett bra ex till rätt pris och gillar att byta saker själv (som jag) så är det väl bara att slå till.

Mer att nämna är väl att om man köper en äldre se då till att det är aprc på den. Lättare att sälja vidare senare och att det är väldigt skönt med elektroniska hjälpmedel. Som tur är kan man justera dom och hojen blir ännu roligare! Större tank och abs kom med 2014års modell.

Finns en del gråimportare i sverige. Inget större problem kanske. Men kan ju vara så att det är missat en del garantiåtgärder på dom? Så kolla upp det om du är osäker. Jag har en som är privatimporterad. Men ägaren var nogrann och hade kollat upp återkallelser.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tack for info!
Med 1100cc, visst menar du nya modellen som kom 2015? Lite osäker på om den såldes redan förra året.
Om jag fattat det rätt kom APRC då V4'n lanserades 2011.

Ja, det är i första hand en V4 jag är intresserad av. Om nu budgeten räcker...

Är det stor skillnad mellan V4 1000cc och 1100cc?
Bör väl ändå vara mindre skillnad än det är mellan Tuono V2 vs V4 eller hur?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varningslampa över 6000 varv, inte shiftlighten då? ;-) aldrig kört 750in. Chansar bara.
Tyvärr verkar det vara el-fel. En annan som provade samma hoj rapporterade samma sak.
Var en röd triangel. Men den liksom flimrade som vid glappkontakt och lyste inte alltid över 6k rpm. Skumt.
Lite random liksom.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Tack for info!
Med 1100cc, visst menar du nya modellen som kom 2015? Lite osäker på om den såldes redan förra året.
Om jag fattat det rätt kom APRC då V4'n lanserades 2011.

Jo, men i alla fall 2011-2013 så var det ett tillval, så det finns både utan och med på beg. marknaden. 2014 kom ABS och jag tror att de bara såldes med APRC.

Är det stor skillnad mellan V4 1000cc och 1100cc?

Nja, det beror ju hur man värderar uttrycket, det är ju skillnader, men personligen skulle jag inte säga att det är en "stor" skillnad. Det är ju i grunden samma hoj med lite justeringar. Lite mer kubik, lite annan toppkåpa, lite geometriskillnader, lite annat styre, avsevärt skönare sadel. Det är en smärre uppdaterad 1000.

Bör väl ändå vara mindre skillnad än det är mellan Tuono V2 vs V4 eller hur?

Avsevärt mindre.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fungerar Aprc funktionerna som de ska?
Man kan välja om man vill ha gabros "förbättrade" aprc funktioner eller standard. Konstigt svar på din fråga. Men ja dom ska fungera sim dom ska.

Med förbättrade menar jag att han har ställt om dom lite. Så att det går att tillåta mer släpp. Tror det var att standard 0 på tc är som 2 i gabroboxen tex.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Tack för svaret. Nu har jag fått mina nya monoblock bromsok.
Jag inser att jag måste byta bromsslangar. Någon som var vilken Fren Tubo kit som passar till nya Tuono 1100? Det är samma bromsok jag köpte så det bör passa gissar jag.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top