Aprilia Tuono V4

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
200 grader var för varmt för "glasen" :( skulle kört kvar på samma temp men längre tid uppenbarligen :( :( :(

Edit1: Var nog inget fel på kromet i reflektorn som jag först misstänkte. Teorin just nu är pga att linsen sitter löst och den har sakta slagits sönder i kanten.. Så pulvret jag har sett är glas-damm.
IMG_4768.jpg
IMG_4774.jpg
IMG_4762.jpg

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Det var hemskt vad grumliga dina glas var, gick på garantin eller?

Jajamen jag har en komplett ny lykta som Aprilia Bjussade på, grumlet var ju som sagt bara damm så det e bortsköljt nu, måste dock limma fast linsen denna gång så den inte skramlar igen.

Jag såg att linsen var lös i garaget förut när jag försökte blåsa ut dammet med tryckluft. Då dammsög jag samtidigt för att inte damma ner hojjen, och när jag satte dammsugarslangen där glödlampan satt så såg jag att linsen rörde sig i hållaren..
Trist på så nya fina grejjer i övrigt.
Funderar på att måla den silvriga ringen runt linsen svart nu när den ändå e isär.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Nu e man glad igen:banana

Jag bad verkstaden en (Aprilia återförsäljare) att inte påbörja hojen förrän vi var överens. Då de inte ville kolla upp ramen mer än med ögon måttet:va hämtade jag ut hojen på verkstaden efter 3 månader. Inte blev de glada.
Lämnade in den till ett en annan verkstad. Tog tre dagar. Hojen blev utdömd. Ramen kass. Mkt proffsigt:tummenupp. Tog en vecka o nu har man en helt ny V4r:).

All heder åt Marcussens Mc

Nu vet jag hur vissa saker går till. Kan tycka att det borde finnas proffs som kollar upp hojarna som varit i backen. Inte vilken j*vla verkstad som helst. En ev slutas man kan dra är att det finns de som kör runt med bla trafikfarliga hojar.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nu e man glad igen:banana

Jag bad verkstaden en (Aprilia återförsäljare) att inte påbörja hojen förrän vi var överens. Då de inte ville kolla upp ramen mer än med ögon måttet:va hämtade jag ut hojen på verkstaden efter 3 månader. Inte blev de glada.
Lämnade in den till ett en annan verkstad. Tog tre dagar. Hojen blev utdömd. Ramen kass. Mkt proffsigt:tummenupp. Tog en vecka o nu har man en helt ny V4r:).

All heder åt Marcussens Mc

Nu vet jag hur vissa saker går till. Kan tycka att det borde finnas proffs som kollar upp hojarna som varit i backen. Inte vilken j*vla verkstad som helst. En ev slutas man kan dra är att det finns de som kör runt med bla trafikfarliga hojar.

Tumlade din hoj runt när du vurpade eller for den in i något? Fanns det några synliga skador på ramen?
Bra att det löste sig för dig :tummenupp

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Har inte bytt på min, tänk på quickshiftern bara innan du köper så du inte förlorar dess funktion.

Dom flesta som e till Aprc modellen verkar stödja quickshift sålänge man inte vill ha raceväxling.
Jag gillade Gilles steglösa modell direkt när jag såg den på nya bmw hp4an. :)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
har frågan varit uppe tidigare om man kan slänga på plasten från en rsv4 på en tuono och få en rsv4 med några hästar mindre men billigare försäkring? tänkte om man byter styret också?

Eller är det mycket som skiljer hojarna åt?

//K

Hudik

Guest
har frågan varit uppe tidigare om man kan slänga på plasten från en rsv4 på en tuono och få en rsv4 med några hästar mindre men billigare försäkring? tänkte om man byter styret också?

//K

Nä det är inte mycket som skiljer, men...
Det du kan tjäna på försäkringen betalar du mååååånga gånger om för ombyggnationen :fakta

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

//K

Tja .

Visst försäkringen är väl minst 50% billigare på Tv4 + att den gäller vid bandagar .

Ska du bygga om till Orginal rsv4 lär det bli dyrt ...dock så finns det Ombyggnads plast för banåka enbart ...Då blir det billigare men då spelar försäkringen ingel roll .

Vet inte riktigt vad du är ute efter .. men mitt tips är isåfall sätt på clip-on samt ett förhöjt kåpglas så har du nästan en Rsv4 med Tv4 fina försäkring .

Personligen gillar jag den avslappnande körställningen en Tv4 har .

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
På mig så hittade jag som billigast 78k per år för trafik på rsv4 factory. Tuonon 8k hel/helår.. Hade åxå liknande idéer men nu har jag blivit hemmablind och gillar tuonon nästan lika mycket :) :zpy

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tanken var om man kunde hitta ett kit med kinakåpor för typ 5000:- och hänga på en Tuono.

Jag vill ha mer vindskydd och har inget emot att prova åka med clipons en sommar. Idag kör jag en fighter så jag vet vad det innebär. Älskar körställningen men hatar fartvinden och om det regnar så blir man mycket blötare än med kåpor. Har kollat på olika touringmaskiner med kåpor, men jag vill ju ha en lätt sportig hoj med helkåpa. Z1000SX var inte så kul som jag trodde, och är galet ful jämfört mot en Tuono.

En Tuono APRC med helkåpskit och clipons är i princip en R hoj med försäkringspremie på mig för typ 5000:-/år. Det är heeelt Ok tycker jag.

Jag har googlat som fan, men allt jag hittar är någon som monterat över bakdelen. Jag kan inte förstå att ingen kommit på iden att slänga över hela kåpkittet. Det borde vara för att det antingen inte fungerar, eller för att man inte kan få tag på billiga kåpkit. Någon måste ju ha tänkt tanken menar jag.

Cudos till den som löser det här problemet!

Jag kan inte se några andra skillnader än lyset/framkåpan och styret med översta delen av kronan, samt bakdelen. Tekniskt så är det dyrare att tillverka två olika cyklar, jag så jag tror det är väldigt lik varandra.

//K

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Va på Mässan och glodde lite .. rätt kul :banana

Fixade Aprilias märkes försäkring som ligger på för mig 5000kr Hel/hel :Bugar

Snacka om prisvärd :tummenupp

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Va på Mässan och glodde lite .. rätt kul :banana

Fixade Aprilias märkes försäkring som ligger på för mig 5000kr Hel/hel :Bugar

Snacka om prisvärd :tummenupp

som hittat jue, du måste vara gammal :)
8000 för mig men det är ändå billigt om man ser vad man har för hoj :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tekniskt så är det dyrare att tillverka två olika cyklar, jag så jag tror det är väldigt lik varandra.//K
Så är det ju, men man har faktiskt aningen på ramen. Styrhuvudet sitter lite längre fram på Tuono, samtidigt som motorn sitter lite längre ner. Instrument och självklart bristen på kåpstag skiljer också.

Tror anledningar att det inte gjorts är dels detta, sen att man i USA där de är vanligast inte har samma försäkringssystem som oss och inte riktigt har nån anledning att gå den vägen. Tuono'n är också ganska ny så det finns inte så många beggade, inte många sätter sig och byter kåpor på ny hoj här i landet.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska