Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jahapp med lite vemod ska min fullkittade Tuono v4 säljas .. Ett skäl är att jag ska byta båda mina hojar till en som fungerar bättre till allt tex Skjuts och bus . Banåkat är Tuonon oslagbar . men det blir för lite av den varan nu för tiden ...

Hur som om allt går som jag vill så byter jag och får tacka för denna tiden i denna eminenta tråd :D

Nån som är sugen så pm . finns ej på blocket.

Aha, en 2015!
Den var ju lätt ;)
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Jahapp med lite vemod ska min fullkittade Tuono v4 säljas .. Ett skäl är att jag ska byta båda mina hojar till en som fungerar bättre till allt tex Skjuts och bus . Banåkat är Tuonon oslagbar . men det blir för lite av den varan nu för tiden ...

Hur som om allt går som jag vill så byter jag och får tacka för denna tiden i denna eminenta tråd :D

Nån som är sugen så pm . finns ej på blocket.

Beklagar sorgen! :tungan

Du är ju åndå trådskaparen, så tack själv :):tummenupp
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Mina odds ser goda ut inför sommaren :D:D
Men vi förstår taktiken; efter ett ångestfyllt mellanår så kommer ett köp
av en Factory godkännas där hemma med jubel o hejjarop :):fyllisar
IMG_20150130_224353.JPG
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
På tal om ingenting... Satt en sväng på blocket och kollade Tuono's. Är det inte lite väl dåligt andrahandsvärde på våra cyklar ? En ny -14 gick förra året för 160k och sen ser man t.ex Probike har en begagnad -14, 400milare för 105k ? vafan 40% värdeminskning på ett år från en handlare dessutom.

Jag går inte säljtankar men är det i allmänhet dåligt andrahandsvärde på aprilias eller köper folk helt enkelt för dåligt med Tuono's så priserna automatiskt går ner för att man ska kunna bli av med dem ? Eller är det "höstpriserna" som hänger kvar ?
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
På tal om ingenting... Satt en sväng på blocket och kollade Tuono's. Är det inte lite väl dåligt andrahandsvärde på våra cyklar ? En ny -14 gick förra året för 160k och sen ser man t.ex Probike har en begagnad -14, 400milare för 105k ? vafan 40% värdeminskning på ett år från en handlare dessutom.

Jag går inte säljtankar men är det i allmänhet dåligt andrahandsvärde på aprilias eller köper folk helt enkelt för dåligt med Tuono's så priserna automatiskt går ner för att man ska kunna bli av med dem ? Eller är det "höstpriserna" som hänger kvar ?

Med tanke på att nya Tuonon kostar 140k och 155k så dras -14 modeller ner i pris. Anser inte att det är en ovanlig värdeminskning direkt.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Med tanke på att nya Tuonon kostar 140k och 155k så dras -14 modeller ner i pris. Anser inte att det är en ovanlig värdeminskning direkt.

Instämmer helt!
Surt dock för dom som köpte en ny -14 för ordinarie pris.
KTM gjorde ju likadant med RC8:an för några år sen vill jag minnas. Lite andra komponenter på -10 men grövre motor på -11.
En bra begagnad RC8 är ett klipp i mina ögon.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ah! Såg nu att nu priserna på 1100:an, förklarar ju saken lite bättre. Synd att min cykel blev försenad till slutet av juli annars hade känts bättre nu, för hade velat haft 1100:an :smasha
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
På tal om ingenting... Satt en sväng på blocket och kollade Tuono's. Är det inte lite väl dåligt andrahandsvärde på våra cyklar ? En ny -14 gick förra året för 160k och sen ser man t.ex Probike har en begagnad -14, 400milare för 105k ? vafan 40% värdeminskning på ett år från en handlare dessutom.

Jag går inte säljtankar men är det i allmänhet dåligt andrahandsvärde på aprilias eller köper folk helt enkelt för dåligt med Tuono's så priserna automatiskt går ner för att man ska kunna bli av med dem ? Eller är det "höstpriserna" som hänger kvar ?
Folk vet knappt att de finns. Se bara på alla som frågar om att köpa ny värsta streethoj och får enbart tips om sunkiga Kawor och trista Triumph, förutom nån enstaka KTM. Säger man Tuono vet de inte vad man pratar om... För litet märke, för mycket entusiastfordon och för dålig marknadsföring. Inte mig emot iofs, slipper gärna möta lika hoj hela dagarna...
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Är intresserad i en 2014 Tuono men undrar om man skall vara obs på när den varit demo bike hos förhandlaren?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är intresserad i en 2014 Tuono men undrar om man skall vara obs på när den varit demo bike hos förhandlaren?

Jag tror inte att folk kör värre på en demohoj faktiskt. De som kör vårdslöst kör likadant med sina privata cyklar, och de som är förnuftiga är nog orolig över självrisken på 10-15000kr. Jag tippar på att de inte är värre däran än blockethojarna med lika många mil på mätaren. I övrigt tror jag också att det är viktigare att inte segdra under inkörningen än att maxvarva, för att besvara eventuell följdfråga.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Demo hojarna brukar vara de som går bäst ....min fd demo -06 superduke gick såpass bra att kompisen sålde sin inom en vecka efter testat min ...
 

Täppas

Guest
Folk vet knappt att de finns. Se bara på alla som frågar om att köpa ny värsta streethoj och får enbart tips om sunkiga Kawor och trista Triumph, förutom nån enstaka KTM. Säger man Tuono vet de inte vad man pratar om... För litet märke, för mycket entusiastfordon och för dålig marknadsföring. Inte mig emot iofs, slipper gärna möta lika hoj hela dagarna...
Tror en bidragande orsak kan vara den historika dåliga reservdelstillgången och servicen, tittar man några år tillbaka itiden så pratdades en del om Aprillia både RSV och Tounon men mest om problemen att hålla dom rullande ? Grymma hojar men märket fibblade bort sina möjligheter att växa...
 

Täppas

Guest
J--klipp-- I övrigt tror jag också att det är viktigare att inte segdra under inkörningen än att maxvarva, för att besvara eventuell följdfråga.
Varför tror du det ?
Sen är det ju alltid en dfinitionsfråga med avd som är att segdra och maxvarva...
Jag TROR precis tvärt om... mycket last (segdra ?) tidigt/direkt som gör att ringar och cylfoder slits tätt är bra men höga varv direkt (maxvarv?) är skadligt för att alla andra rörliga delar som inte hunnit slitas in.
:va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Egentligen ganska ointressant för användaren. Åtminstone Aprilia kör sina motorer på fabriken...
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Varför tror du det ?
Sen är det ju alltid en dfinitionsfråga med avd som är att segdra och maxvarva...
Jag TROR precis tvärt om... mycket last (segdra ?) tidigt/direkt som gör att ringar och cylfoder slits tätt är bra men höga varv direkt (maxvarv?) är skadligt för att alla andra rörliga delar som inte hunnit slitas in.
:va

För att jag har läst det för länge sedan från flera olika källor som verkade trovärdiga. Men just nu minns jag tyvärr inte var, och jag har varken lust eller tid att leta rätt på dessa källor.

Jag ser inte riktigt poängen i att lägga sig på alldeles för lågt varv, öppna upp spjället fullt och bara lyssna på hur motorn vrider sig i plågor. Hur skulle de bidra till att ringer och foder sliter in sig på ett bra sätt? Det låter väldigt grovhugget.
 

Täppas

Guest
För att jag har läst det för länge sedan från flera olika källor som verkade trovärdiga. Men just nu minns jag tyvärr inte var, och jag har varken lust eller tid att leta rätt på dessa källor.

Jag ser inte riktigt poängen i att lägga sig på alldeles för lågt varv, öppna upp spjället fullt och bara lyssna på hur motorn vrider sig i plågor. Hur skulle de bidra till att ringer och foder sliter in sig på ett bra sätt? Det låter väldigt grovhugget.
Vi behöver inte diskutera inkörning här, jag var bara nyfiken om jag kunde få några bra argument eftersom jag TROR annorlunda. jag fick åtminstonde lära mig att du du och jag har olika definition på segdragning :)

Peace
 

jb_johan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Uppsala
Hoj
ingen
Tjena!
Har tänkt att skaffa mig en tuono till sommaren. Har varit och kikat på ett antal årmod 14 hos olika handlare. Det jag funderar på är ifall det är mer värt att vänta och köpa en årsm -15. Det skulle innebära att vänta en säsong och förhoppningsvis hitta en begagnad till nästa säsong. Prisskillnaden mellan en ny -14 och en ny -15 känns för liten för att det ska kännas självklart att köpa en -14. Även om jag kanske tycker att årsmodell 14 är snyggare så tänker jag mig att den blir svårsåld då det har blivit dags att sälja samt att värdet sjunker betydligt mer. Har ni i tråden några råd angående detta?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top