Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
"flyga av och inte fan vill den gå rakt heller"
Min drog också snett. Släpte man styre drog den åt höger tror jag. Märkligt. Har haft två och båda gjorde lika,:va

Min bmw dra också. Dock rakt fram:D

Testade också att släppa händerna och tycker den drar lite höger. hmm, får lura på detta tror jag. Kollade bakdäcket och det såg bra ut enligt markeringarna. Mätte också med skjutmått.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tygla kraften som jag skrev i ett föregående inlägg.
Bak med röven och ta stöd. Hakan på tanken :) Allt blir bättre!!!

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Haha, nä kanske inte. Men den är olik SD:n på många sätt.
Hänger du i styret blir det ostabilt. Bak på sadeln och knip med knäna om tanken.
Hittar du nåt vettigt som gör sitsen lite mjukare och inte så hal får du hojta till. Har sett typ moccaöverdrag på eBay. Kanske kan va nåt?!

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Haha, nä kanske inte. Men den är olik SD:n på många sätt.
Hänger du i styret blir det ostabilt. Bak på sadeln och knip med knäna om tanken.
Hittar du nåt vettigt som gör sitsen lite mjukare och inte så hal får du hojta till. Har sett typ moccaöverdrag på eBay. Kanske kan va nåt?!

Överdragen är snygga. Men jag tror jag satsar på ett comfort seat. Aprilia orginal.eBay: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=251665167182&globalID=EBAY-IT&alt=web

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Linusenen, skulle va kul att testa din med mra-kåpan på... Om du köpe Jåkes vill säga. Över 170 får jag som är kort vinden i hjälmen så ögonen börjar rinna. Inte bra!
Är inne på att köpa ett MRA, men vet inte om jag ska ha sport eller touring. Touring ger ju bäst skydd, men vill ha så liten kåpa som möjligt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Linusenen, skulle va kul att testa din med mra-kåpan på... Om du köpe Jåkes vill säga. Över 170 får jag som är kort vinden i hjälmen så ögonen börjar rinna. Inte bra!
Är inne på att köpa ett MRA, men vet inte om jag ska ha sport eller touring. Touring ger ju bäst skydd, men vill ha så liten kåpa som möjligt!

Kör du i öppen kruka? Eller hur hittar vinden in?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jo crosshjälm i 300:)
Nädå ny shoei NXR och fråga inte hur den hittar in, men vinden träffar jäkligt galet när man ligger på lite.
Men nu när jag tänker på det gick det att justera visiret så att det verkligen sluter tätt. Kanske ska kolla det först

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4

Det var nog mig du mena med MRA-kåpan? Och visst kan du få det, kan ju försöka sammanstråla nån dag :)
Har dessvärre åkt på en inflamation i underarmen så det ser inte ut som att det blir så mycket kört kommande dagar, förstår inte hur man skall kunna låta bli i det goa vädret bara... :va

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Blir bättre däckekonomi med denna hojen för min del :rolleyes:. KTM är så otroligt bakhjulsvänliga men herregud vad obehaglig Tuonon är. Inte ett dugg spännande att försöka komma upp en bit, fruktansvärt hetsig, ungefär allt eller inget. Kopplar upp på 2 & 3´an.
No more wheelie

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hetsig är förnamnet. Den är ju lite lugnare på streetmode och du har samma kraft.
Nån som vet skillnaden mellan rainmode och streetmode om man har race-ECU?
Var det en -15 du köpt Djulle?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Hetsig är förnamnet. Den är ju lite lugnare på streetmode och du har samma kraft.
Nån som vet skillnaden mellan rainmode och streetmode om man har race-ECU?
Var det en -15 du köpt Djulle?

Det ska nog vara Road och inte rain, men road lämpar sig bäst i rain :).
Köpte en 14 men typiskt nog så reggades den som en -15 och för det betalar jag nu försäkring för en 15 tuono :huvet. Kanske kan ringa och säga till Transportstyrelsen.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Köpte en 14 men typiskt nog så reggades den som en -15 och för det betalar jag nu försäkring för en 15 tuono :huvet. Kanske kan ringa och säga till Transportstyrelsen.

Haha, ja så kanske det är :)
Men med vanlig ECU skiljer 50 häst mellan mapparna. Dock inte med raceecu där har man full effekt på alla tre mappar. Men frågan är vad som skiljer snällaste och näst snällaste mappen. Om man nu får kalla dom för snälla :)
Är det stor skillnad på -14 och -15 i försäkring?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jag tror det är enklare att ringa försäkringsbolaget och ta det med dem. Jag upplevde samma sak när jag köpte en Tuono -08 som var importerad och svenskreggad första gången 2010, men då räckte det att prata med FB så sänkte de premien.
Hade den försäkrad hos Svedea, vet såklart inte hur medgörliga andra bolag är.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag tror det är enklare att ringa försäkringsbolaget och ta det med dem. Jag upplevde samma sak när jag köpte en Tuono -08 som var importerad och svenskreggad första gången 2010, men då räckte det att prata med FB så sänkte de premien.
Hade den försäkrad hos Svedea, vet såklart inte hur medgörliga andra bolag är.

Ringde Svedea, dem tar infon direkt från Transportstyrelesen. Även på mitt regbevis står den som en 15 års modell.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Du kan ju dock räkna med att du får några spänn extra om du byter in den till en ovetande handlare om nått år, som när jag böt in min bil för några veckor sen, tillverkad 2011 men en " 2012a " som jag tog ut ny 2013, handlarn böt in den som en 13 då den var uttagen då, tror det är vanligare än man tror, så antagligen kommer du tjäna på det i slutändan :tungan

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag har tänkt på det också, står ju i papperna att det är en -15 ;).
Blev ca 400kr dyrare per år i försäkring också :)

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
En liten klisterlapp gör på posten.
20150407_190430.jpg
Hade ju vart snyggare om den var rundad i änden. Men men. Jag gillart ändå

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Visste ju att v4an är törstig. Men herregud! :p Bränslelampan tändes efter 12 mil idag. Visst buskörde jag, men vafan! Lite magstarkt.

Hur fan klarar man en bandag. Får ju ha med sig en extra tank :p

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...