Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nån som vet om det är skillnad på fjädringen mellan en -12: a och en -14?
Min är inställd efter rekommendation på vad jag tror är till en -14 års modell. Hojen är en -12:a och beter sig inte som jag vill...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nån som vet om det är skillnad på fjädringen mellan en -12: a och en -14?
Min är inställd efter rekommendation på vad jag tror är till en -14 års modell. Hojen är en -12:a och beter sig inte som jag vill...
Det är ganska väsentlig skillnad där de bland annat skilt på komp och retur i varsitt ben vilket din -12 inte har.

Vad är problemet? Svänger den inte in, gungar det genom snabba kurvor?
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja, den är framförallt rätt tungjobbad. Har inte ställt in zag, men tror inte att den är såå fel. Dessutom litar jag inte på greppet i däcken och det kan ev ha att göra med för hård fjädring.
Har inte hunnit skruva än, men ska göra detta snart.
Funderar på att ställa den i standardläge enligt boken och börja där.
Åsikter?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Är det någon här som skall till Falkenberg på fredag med SMC?
Jag skall i alla fall. :hej
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
:fyllisar
Ja, den är framförallt rätt tungjobbad. Har inte ställt in zag, men tror inte att den är såå fel. Dessutom litar jag inte på greppet i däcken och det kan ev ha att göra med för hård fjädring.
Har inte hunnit skruva än, men ska göra detta snart.
Funderar på att ställa den i standardläge enligt boken och börja där.
Jag kan nog inte alls hjälpa dig. För jag är varken ban expert eller fjädrings kunnig:)
Men min är en 12. Troligtvis helt standard. Första ägarn kan jag inte tänka mig att han skruvade med det.
Jag börjar så smått ladda på mer o mer. Får mkt mer förtroende för greppet bak. Tycker den är lite äcklig fram. Det har släppt lite fram. Kan bero på att jag sitter med lite för mkt vikt på styret fortfarande. Min utfällda airbag i skinstället gör att jag är lite ovig:yoparty.
Men hade jag varit i ditt läge så hade jag gått tillbaka till standard och utgått därifrån. Med dina önskemål och din körstil som utgångspunkt. Så gjorde jag när jag racea gokart. Det är så jäkla lätt att skruva bort sig. Så vet man varken ut eller in sen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja, den är framförallt rätt tungjobbad. Har inte ställt in zag, men tror inte att den är såå fel. Dessutom litar jag inte på greppet i däcken och det kan ev ha att göra med för hård fjädring.
Har inte hunnit skruva än, men ska göra detta snart.
Funderar på att ställa den i standardläge enligt boken och börja där.
Åsikter?
Låter som en lika vettig utgångspunkt som något. Men fortsätt inte ignorera hänget och "tro" att det är OK. Du är visserligen lättare än mig, men standardinställning gav mig alldeles för låg hoj bak och för lite returdämpning fram...

Ställ in standard, justera ner hojen fram om du vill ha den lite mer nervös (3 streck på gaffeln), ställ in korrekt förarhäng fram och bak och justera hydrauliken efter provkörning. Sätt ett buntband på ena gaffelbenet som referens om du inte redan gjort.

Grundläge på retur är så att hojen kommer tillbaka från kompression relativt snabbt men inte toppar ut eller gungar, beror lite på egna preferenser också. Komp fram, kolla buntbandet. Det ska sitta ca 1 cm från botten av gaffeln efter dina hårdaste inbromsningar. För mycket av allt, eller alldeles för lite retur är vanliga fel och då får man en hoj som kan ge väldigt märklig feedback.

Balansera fram och bak, när du eller någon annan trycker ner hojen på sadeln eller bakkant tanken ska bägge ändar komprimera ungefär lika mycket och sedan gå tillbaka lika snabbt. Obalans här upplevs som gungighet.

Edit: Här finns lite aktuell läsning: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=276009
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, då har v4an fått gå bana för första gången. 3dagar på Gotland ring, har inte ändrat mer än styrdämparen och kommer inte göra heller. Den håller linjen bättre än något annat :banana
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tycker den är lite äcklig fram. Det har släppt lite fram. Kan bero på att jag sitter med lite för mkt vikt på styret fortfarande.
Justera!

Det beror sannolikt inte på för mycket vikt framåt, speciellt som det är en upprätt körställning på hojen... Möjligen att du ger oavsiktliga styrimpulser vid fel tillfällen.

Har bara hört två som haft problem med fäste fram, du och en annan kille i Apriliaklubben. Han hade skruvat bort inställningen i gaffeln trots att den var "justerad". Det löste sig med lite hjälp senare, men just då var vi på samma bana med lika hoj och hans gick knappt att köra medan min rullade runt på 1.35 (GR) utan större bekymmer... ;)
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Justera!

Det beror sannolikt inte på för mycket vikt framåt, speciellt som det är en upprätt körställning på hojen... Möjligen att du ger oavsiktliga styrimpulser vid fel tillfällen.

Har bara hört två som haft problem med fäste fram, du och en annan kille i Apriliaklubben. Han hade skruvat bort inställningen i gaffeln trots att den var "justerad". Det löste sig med lite hjälp senare, men just då var vi på samma bana med lika hoj och hans gick knappt att köra medan min rullade runt på 1.35 (GR) utan större bekymmer... ;)

Jag tror att det jag gör fel är att jag går för hårt in i sväng och ger gas några hundradelar senare än de flesta.
Det ihop med att jag håller lite för hårt i styret gör att det blir lite lite för mkt tryck fram.
Justera säger du. Är inte helt med på vad jag kan skruva på.
Mer än mina egna brister:yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Då ska du gå hårdare än Snok och mig in i sväng. Jag vill hänga på, kan behöva det! Är alldeles för feg där. :)

Kolla tipsen jag gav till Demon. Justera inget utan kolla bara hur den beter sig när du trycker ner hojen fram, bak, på mitten till att börja med.

Steg två, kör mycket med en hand även i bromsningar och svängar. Då lär man sig snabbt inte lägga för mycket vikt på styret.
Steg tre, sluta bromsa innan du svänger och var noga med att släppa bromsen mjukt inte med ett ryck. Se om det blir stadigare. Ta eventuellt upp trailbraking igen när det börjat funka utan släpp på banan. :banana
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Börjar bli riktigt sugen på en Tuono factory, men de verkar slutsålda?
Varför har de inte skickat med de lättare smidda fälgarna på Tuono factory, borde ju inte drivit kostnad särskilt mycket om de monterades i fabrik?!
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Börjar bli riktigt sugen på en Tuono factory, men de verkar slutsålda?
Varför har de inte skickat med de lättare smidda fälgarna på Tuono factory, borde ju inte drivit kostnad särskilt mycket om de monterades i fabrik?!

Fanns en factory på bikeport idag 8/6, KÖP!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror att det jag gör fel är att jag går för hårt in i sväng och ger gas några hundradelar senare än de flesta.
Det ihop med att jag håller lite för hårt i styret gör att det blir lite lite för mkt tryck fram.
Justera säger du. Är inte helt med på vad jag kan skruva på.
Mer än mina egna brister:yoparty

Jag bromsar in till apex vid ett par tillfällen och då liggandes över tanken. Det var odramatiskt. När slutar du?
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag bromsar in till apex vid ett par tillfällen och då liggandes över tanken. Det var odramatiskt. När slutar du?
Ja det är väl där någonstans. Det är i långsamma tvära kurvor jag ställer till det ibland.
Jag tror att jag går på gas lite, lite försent helt enkelt. Även om jag bromsat klart.
Eller kan det vara så att jag har för lite tryck fram och därför inte har fäste?
 
Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Var det en blå så åkte den iväg med lastbil till kund för ett par timmar sedan såg jag på deras facebooksida
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Allt snack om nya factory (som jag inte har råd med just nu) fick mig att köpa något spontant...
Det blev en SC-Project carbon burk... Har sneglat länge på en så nu var det dags.
Någon som kan föreslå en bra (läs billig) sliponfäste? Då jag inte har några fotpinnar i bak.

ImageUploadedByTapatalk1433790534.112855.jpg
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Allt snack om nya factory (som jag inte har råd med just nu) fick mig att köpa något spontant...
Det blev en SC-Project carbon burk... Har sneglat länge på en så nu var det dags.
Någon som kan föreslå en bra (läs billig) sliponfäste? Då jag inte har några fotpinnar i bak.

View attachment 420662
Den ät snygg! Du är säker på att du inte får med ett? Sett att några märken skickar med iaf. Annars så kollade jag snabbt på ebay. http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=180858031018&alt=web

Edit, kanske bara var nåt beggat kit jag sett där man får med.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Det står bara att de skickar med cut pipe och fästet runt burken.
Den länken var helt ok. Tack!
Hur var det nu igen man kan väl köra utan någon race ECU med bara slipon?
Har någon testat Rapid Bike Easy? Det verkar vara ganska billig "ny" lösning.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top