Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Någon som vet vart man hittat 14T framdrev till v4 2015 :huvet
Blir inte 14 lite väl litet? Tänker på kedjans vinkel och hur nära den kommer svingen? 16 var ju orginal innan 1100an kom.

Men detta är bara nåt jag fick sagt till mig när jag ville gå ner en kugge till fram på min sd990. Så ingen jag har nån erfarenhet eller koll på själv.

Letade lite snabbt åt dig nu också på ebay. Och minsta jag hittar är 15t.
Bättre gå upp 2-3kugg bak isf om du vill ha den så hetsig? :)
 

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Ort
Stockholm Västerort
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Finns nog en anledning till att det är svårt att hitta, jag rekommenderar samma som Linusenen. Gå upp 3 bak istället.
Nya 1100 är orginal 15, på min R6 sitter 14 fram så varför inte Tuonon också :D där av frågan
Men finns det inte så få jag ta och ändra bakdrevet:huvet
Att jag vill dreva om den är enligt mina bankontakter på actionpics så sliter det MINDE däck om man ligger ovan Max vrid vid bankörning
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Samma som på vägen, 2,5 kallt, har jag för mig.
Funderar på att gå ner lite till nästa ban tillfälle.
Vad tror du om det?
Beror helt på vad det är för däck. Ser ut som Power 3? Kommer inte ihåg om de klarar att sänka speciellt, men du kan prova gå ner till 2,3 kanske för att se om du kan bli av med de där tendenserna till rivna kanter och smältning.

Men jag har för mig att P3orna ser ut ungefär sådär oavsett hur man gör, vill minnas att mina gjorde det också. Osäker dock.
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Beror helt på vad det är för däck. Ser ut som Power 3? Kommer inte ihåg om de klarar att sänka speciellt, men du kan prova gå ner till 2,3 kanske för att se om du kan bli av med de där tendenserna till rivna kanter och smältning.

Men jag har för mig att P3orna ser ut ungefär sådär oavsett hur man gör, vill minnas att mina gjorde det också. Osäker dock.

Stämmer att det är pilotpower. Känner väl inte direkt något behov av att sänka heller. Hade tillräckligt bra fäste för min fart. :yoparty
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
45 mil i sadeln idag! Inga problem alls. Ett par stopp såklart för soppa och lunch. Men den hårda sadeln bekommer mig inte så mycket faktiskt. Och clutch ups på 2an börjar sitta hyffsat nu. Är lite för kul att kasta upp framhjulet ur rondeller...
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Tre stycken tuono RR på Arlanda TT igår, trevlig hoj! Skulle vilja byta upp mig men ekonomin säger nej :smasha
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fråga till er som ägt era tuonos ett tag. Min kommer behöva 1000mila efter Norge turen. Och tänkte göra den själv eftersom det är lilla servicen.

Men har läst apriliaforumet att många har kollat sina ventiler tidigare än 2000mil och dom har vart helt åt skogen. Detta har väl mest gällt rsv4 men kanske också de tidigare tuonos med titanventiler?

Jag har mellanmotorn på min. Dvs den med stålventiler men inte den uppdaterade (slöare?) 2014.

Är det någon här inne som kollat ventiler i förväg, eller nåt 2000mil och kan kommentera?
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Hoppas snart kunna ansluta mig till gänget i tråden här nu då jag söker för fullt efter en egen Tuono, tyvärr verkar den ju alldeles för rolig för det finns fan knappt några begagnade ute.. :hihi

Har dock hittat en fin 2012:a som jag tänkte åka och kolla på, det råder dock lite oklarheter om det är APRC-paketet eller ej. I annonsen finns det inte med men det sitter ett [A]PRC-klistermärke ovanför framlyktan, ingick det möjligtvis även på modeller utan paketet? Idiotisk fråga men fick lite väl svävande svar när jag ringde butiken så tänkte det var bäst att fråga experterna så jag inte åker i onödan. :crash
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag är ingen expert men.
Det enklaste sättet är att kolla menyerna i instrumenteringen.
Hittar du Tc, och weeliecontroll så är det det APRC.
Eller kolla om det sitter en liknade ABS krans på framhjulet på höger sida vill jag minnas.
Lycka till.

Hoppas snart kunna ansluta mig till gänget i tråden här nu då jag söker för fullt efter en egen Tuono, tyvärr verkar den ju alldeles för rolig för det finns fan knappt några begagnade ute.. :hihi

Har dock hittat en fin 2012:a som jag tänkte åka och kolla på, det råder dock lite oklarheter om det är APRC-paketet eller ej. I annonsen finns det inte med men det sitter ett [A]PRC-klistermärke ovanför framlyktan, ingick det möjligtvis även på modeller utan paketet? Idiotisk fråga men fick lite väl svävande svar när jag ringde butiken så tänkte det var bäst att fråga experterna så jag inte åker i onödan. :crash
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Jag är ingen expert men.
Det enklaste sättet är att kolla menyerna i instrumenteringen.
Hittar du Tc, och weeliecontroll så är det det APRC.
Eller kolla om det sitter en liknade ABS krans på framhjulet på höger sida vill jag minnas.
Lycka till.

Tack för tipset! Kan det vara denna du tänker på? Isf låter det ju lovande. :fyllisar
1Jg4a9Z.png
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack för tipset! Kan det vara denna du tänker på? Isf låter det ju lovande. :fyllisar
View attachment 420877
Du kan också kolla om du har plus/minus knapparna på vänster hand för tc. Sitter under blinkersreglaget. Men det ser ut att vara aprc på den om det är den från avamc?

Hoppas den verkar bra och att du köper. Jag verkligen älskar min!

Tänk på att om du provkör och verkligen vill känna vad den går för. Så är det anti wheelie off som gäller. Och tc på ganska låg inställning. Annars så tycker jag den stryper en del. Ska sägas du att du får vara van vid effektstarka motorer så du är beredd på vad som händer när det gasas på :)
 
Last edited:

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Du kan också kolla om du har plus/minus knapparna på vänster hand för tc. Sitter under blinkersreglaget. Men det ser ut att vara aprc på den om det är den från avamc?

Hoppas den verkar bra och att du köper. Jag verkligen älskar min!

Tänk på att om du provkör och verkligen vill känna vad den går för. Så är det anti wheelie off som gäller. Och tc på ganska låg inställning. Annars så tycker jag den stryper en del. Ska sägas du att du får vara van vid effektstarka motorer så du är beredd på vad som händer när det gasas på :)

Ja precis det är den från ava, bad dem hålla den till mig nu tills jag hinner dit men lutar väldigt starkt åt ett köp. Varit inne på en Superduke länge men denna får mig nästan att bli lite knäsvag så valet känns rätt lätt. :kär Ang. prestandan så är jag däremot lite tveksam till att er6:an och motardet förberett mig speciellt väl... :näsblod:hihi
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top