Aprilia V4 Bild!(äkta denna gång)

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vad är bigbang och screamer?:rolleyes:
2 olika motorkonstruktioner?
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
okej då är jag med,,
hur ser de olika tändningsföljderna ut då?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
på en screamer är antändningarna i cylindrarna jämt spridda runt varvet, på en big bang tänder dom i par om jag inte missförstått det hela.

(frågan är vad iden med en big bang v4 skulle vara, blir ju som en vanlig twin fast med fler cylindrar =D)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
okej då är jag med,,
hur ser de olika tändningsföljderna ut då?

Man tänder cylindrarna direkt efter varann så att man får färre stötar i backen vilket resulterar i bättre grepp på påslag men också lite mindre toppeffekt

Jag har velat köra min v-twin som bigbang (istället för att tända en cyl varje varv så tänds de direkt efter varann) för att komma ikapp de encylindriga hojjarna när man åker på grus och i tighta kurvor på asfalten. Tyvärr äre lite bök för en privatperson att få det att fungera...

på en screamer är antändningarna i cylindrarna jämt spridda runt varvet, på en big bang tänder dom i par om jag inte missförstått det hela.

(frågan är vad iden med en big bang v4 skulle vara, blir ju som en vanlig twin fast med fler cylindrar =D)

En V-twin med mer effekt ;)
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
olof, jo, det förstår jag, men varför inte bara öka volym på befintliga cylindrar?

4 mindre cylindrar måste väl vara platsoefektivt mot två stora?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
olof, jo, det förstår jag, men varför inte bara öka volym på befintliga cylindrar?

4 mindre cylindrar måste väl vara platsoefektivt mot två stora?
Det går inte att få ut lika många hästkrafter ur en 1000cc V-twin som en 1000cc V4. V4:an är därmed överlägsen för racing och maximal effekt. Detta är också anledningen till att Ducati inte kör med V-twin i MotoGP.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det går inte att få ut lika många hästkrafter ur en 1000cc V-twin som en 1000cc V4. V4:an är därmed överlägsen för racing och maximal effekt. Detta är också anledningen till att Ducati inte kör med V-twin i MotoGP.

Sen så tillåter reglerna bara ett visst antal kubik :) Aprilia kommer med en 1200cc RSV också
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Snygg helt klart, inga psykedeliska framlysen och sånt tjafs. Härligt ljud. Bakdelen lite väl slimmad och ful, men det kan jag leva med.

Någon som lagt märke till att det är en "japstank" på den? Tanken på italienska hojar brukar gå rakt upp framför dynan, men den här sluttar. Trendbrott? :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
big_01327.jpg


Nu verkar det finnas ett datum också. Äntligen! Ska bli jäkligt intressant och se var den hamnar prismässigt. http://www.aprilia.com/home.asp?lin2=ita
/R
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Med tanke på att vanliga RSV factoryn går på närmare 160k..
Men vi får se,,
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Enligt en aprilia handlares ryckte så kommer den hamna under 200k.. men vi får se som du sa.. Troligt viss så kommer det blir 3-4 olika modeler...

1.En dyr värsting som t.ex Mille SP/Nera som kommer ha allt av det finna bara kolfiber, öhlins överallt, oz fälgar m.m + hårdare trimmad motor och den kommer göras i begränsad upplaga.

Pris: <-300k
2. En model med bara öhlins fram och inge kolfiber men fortfarande V4an.

Pris: <-180k
3. En model med öhlins överallt + lite kolfiber.

Pris:<-200k
4. En streetfighter model som Touno.
Pris:<-160k

Men det här är bara gissningar.... troligviss så kommer ej alla släpas samma år.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Men det här är bara gissningar.... troligviss så kommer ej alla släpas samma år.

Ja, gissningar är allt vi har än så länge... men det är ju lite kul att gissa... och att hoppas.

Inte ens Generalagenten (Itago) har någon ytterligare information att ge. De tror också initialt på en dyr Homologiseringsmodell som förmodligen kommer säljas till ett selekterat urval av kunder. Sen tror de också på en "billigare" folkmodell.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top