Arlanda Test Track provkörd :-)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fast det har vi ju nu fått svar på, det skall vara steg 1-3... fast inte som på storbana... glasklart, eller? :glömdet



Hmm, jag kunde då utan problem boka Steg 4 (vilket kostade 200:- extra) och välja SNABB grupp :)

Men jag har specifika övningar/områden som jag vill fila på, och kommer förmodligen mysa runt utan broms / endast lätt broms för att hålla ordning på hornen och kunna fokusera på övningarna i "inlärningstempo", dvs ett tempo som gör att min MENTALA kapacitet inte stressas över 75% av förmågan.

Dock finns fortfarande en liten oro att hastigheten kan bli högre än vad som är lämpligt om det är så nära till träd osv som vi ojar oss över i diskussionerna.

Och om det återigen är instruktörsbrist så att jag får dela instruktör med 4 andra steg-4 deltagare trots att jag betalat extra så kommer jag överväga att bli lite gnällig...3:e gången gillt på det isåfall. Finns ingen instruktör som hinner med mer än 3 eller max 4 deltagare tror jag.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Och om det återigen är instruktörsbrist så att jag får dela instruktör med 4 andra steg-4 deltagare trots att jag betalat extra så kommer jag överväga att bli lite gnällig...3:e gången gillt på det isåfall. Finns ingen instruktör som hinner med mer än 3 eller max 4 deltagare tror jag.

Så har det väl alltid varit? :(
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Nu var detta stycket i ett svar på mitt inlägg men jag hoppas verkligen att det inte var riktat till mig, jag har aldrig klagat på priset. (annat än att det är lite högt för att öva rondellkörning) ;)
Och om jag inte visat det där vi träffats (senast i lördags) så uppskattar jag verkligen allt det som ni instruktörer gör för oss deltagare, jag uppskattar alla råd vi får och den vägledning vi får samt det engagemang som ni ger för dessa dagar. Jag lovar att jag inte är ensam om att uppskatta det! :tummenupp
Och jag har som mål att så småningom vara med och aktivt ge till SMC i form av resurs, och vem vet kanske även som instruktör. För SMC har verkligen gett mig otroligt mycket i form av utbildning till den förare jag är idag och jag hoppas på att få ut mycket mycket mer av den varan.

Inte riktat till dig.
TYvärr bara en allmän frustration över att alltid behöva gå i försvarsställning när det ska "diskuteras" om kurser och priser och .........

Dock är det en väsentlig skillnad på en Tuvisdag och en dag på ATT.
Som Ezzo skriver så har vi färdiga kursplaner. Dessa måste dock tillämpas lite annorlunda på ATT och första kursen blir ett test för att få det rätt.
Att vi kommer att greja det är inget snack, för det gör vi.
Men vad kommer deltagarna att tycka? det blir nu nästan som att öva på allmän väg :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte riktat till dig.
TYvärr bara en allmän frustration över att alltid behöva gå i försvarsställning när det ska "diskuteras" om kurser och priser och .........

Dock är det en väsentlig skillnad på en Tuvisdag och en dag på ATT.
Som Ezzo skriver så har vi färdiga kursplaner. Dessa måste dock tillämpas lite annorlunda på ATT och första kursen blir ett test för att få det rätt.
Att vi kommer att greja det är inget snack, för det gör vi.
Men vad kommer deltagarna att tycka? det blir nu nästan som att öva på allmän väg :)

Jo, tyvärr är det så när man arbetar ideellt, man får sällan uppskattning för det man gör och det finns alltid många som klagar och det känns ganska uppgivet. Tyvärr väldigt vanligt, man får bara höra klagomålen och inte hyllningskören, så ta mitt förra inlägg för det senare. :)

Precis, det blir lite av ett försök och det skall bli mycket intressant att höra utfallet från det.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Filmer från SMC-provkörning på A.T.T.

Nu har jag lagt upp 2 filmer på youtube.
Film 1 är från 1a "riktiga" passet på trafikövningsplatsen. Hastigheten är ganska moderat
http://www.youtube.com/watch?v=aRfBj7ZA5OE

Film 2 är från eftermiddagen, hastigheten har stigit lite grand. Nu börjar jag hitta runt.
Jodå jag vet att det blev lite tokiga spårval och brister i gaskontrollen...
http://www.youtube.com/watch?v=GkMtkUunuY0
 
Last edited:

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Sådärja, nu ska man åka ut till Arlanda snart,tror att det blir kanonbra samt självklart roligt:tummenupp
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nu har jag lagt upp 2 filmer på youtube.
Film 1 är från 1a "riktiga" passet på trafikövningsplatsen. Hastigheten är ganska moderat
http://www.youtube.com/watch?v=aRfBj7ZA5OE

Film 2 är från eftermiddagen, hastigheten har stigit lite grand. Nu börjar jag hitta runt.
Jodå jag vet att det blev lite tokiga spårval och brister i gaskontrollen...
http://www.youtube.com/watch?v=GkMtkUunuY0

Tycker det ser riktigt bra ut! Har tidigare gått steg 1 på Kinnekulle och tyckte det var väldigt roligt och lärorikt. Ser fram mot att gå steg 2 på Arlanda. Ni instruktörer gör ett jättebra jobb!

Mvh Daniel
 

AndersX

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
KTM 950SM & 990 Adventure
Här är en filmsnutt på när det kördes 3 starter på mål-rakan. Det gjordes för att bullra så mycket som möjligt för ljudmätningar runt banan.

Det är fel datum och tid i bild, provdagen var 22 augusti.

Banan körs i filmen i vänstervarv (moturs) Under provdagen kördes det åt båda hållen.

[YOUTUBE-ID]QepAV8m1mPw[/YOUTUBE-ID]


Även detta pass i vänstervarv

[YOUTUBE-ID]bznbumajCgM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
ATT- är ju inte klar ännu - alla tillstånd är inte hemma ännu
Bullermätningen gick ju bra enligt skvaller
När vi fixade 100db i banan närmast husen så var det under gränsvärdena vid husen
Det vi dock skall seriöst tänka på hur vi kör förbi byn söder om ATT "bullra inte + kör lugnt" (ett par innevånare i byn är ju seriöst p.s. och man vet inte vad dom kan ställa till ??? samtidigt som en del tycker att det är det bästa som hänt sen bensinmotorn
Avåkningssoner och träd kommer evt att justeras om man ror hem alla tillstånd
det är ju en pris och bullerfråga

Vad som finns i framtiden beror väldigt mycket på vad som händer nu
ATT :s framtid grundar sig mycket på ekonomi . om hojåkning kan generera inkomster
utan problem så kommer självklart vi att få mer åkning. och banan kan anpassas mer till
hojar

Jag tycker ju att det är otroligt kul att någon jävel iallafall försöker skapa nåt nytt
istället för att bara säga att det inte går
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
För er som klagar på att det är dyrt.
ATT kostar 50 000 + moms att hyra...
Till det kommer ambulans. Mat och reseersättning..
Samt hotellövernattningar för instruktörer som inte bor i närheten.
Lägg dessutom till administrativa kostnader för att driva smc-school.
4 st anställda på heltid idag för att driva den verksamheten.
Vi instruktörer går ca 1000 kr back på varje kursdag vi kör.

Förra året gick kurserna i vinst med ca 400 000 kr. Innan vi räknade av kostander för att driva verksamheten... samt utbildning av instruktörer mm.
Då visade resultatet ca 2 miljoner minus.
Denna kostnad täcktes upp av medlemsavgifter.


Så att jmf denna verksamhet med en bandag är inte på något rättvist.
Och jag hoppas ni kan förstå varför.

Intressant .

Så för att få det att gåihop för smc så skulle an kurs kosta ca 8000kr per näsa då :va

Nått är galet .
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Finns det inte många instruktörer nog i Sthlmsområdet som inte behöver övernattning? . Jag missunnar inte de som jobbar ideellt att få kred. Men om verksamheten är så dyr kanske kostnaderna måste ses över. 1700 :-/dag var nog mer än vad de flesta hade hoppats på. 50 000:- i banhyra låter ju som rimligt, men de övriga 120 000:- vid 100 anmälda låter lite saftigt. Men om det är verkligheten så är det bara att bita i det sura äpplet o pröjsa. Bara att hoppas att mc-folket visar fortsatt intresse att hyra, så att det inte dör ut. :( :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Intressant .

Så för att få det att gåihop för smc så skulle an kurs kosta ca 8000kr per näsa då :va

Nått är galet .

Japp det är galet att vi som instruktörer ska betala ur egen ficka för att lära andra att köra hoj.

Ta CSS tex. Det är ett vinstdrivande företag. Där kostar en kurs ca 4000 kr.

SMC är inte vinstdrivande.
Medlemsavgifter ska täcka en del av kursverksamheten. mm.

Tror du att kursverksamheten enbart handlar om att boka en bana och köra en kurs?

Om du tror det så är du rent av dum. Och det tror jag inte att du är.
Tänk efter nu... Hur mycket jobb ligger det bakom för att kunna köra den verksamhet smc håller på med.

Förutom instruktörer och kostnader vid kurstillfället... som ambulans, banhyra, mm.

Hur mycket jobb ligger det bakom att jobba med myndigheter, försäkringsbolag och mycket mycket mer tror du det ligger bakom??

Det är jobb som kräver heltidsanställda.. Anställda kostar pengar.. osv osv..

Så var glad istället för att det finns kurser till rimliga priser...
Du får trots allt rätt mycket för dina 1700 kr.

Den största faktorn som påverkar priset på en kurs är banhyran.
Jag har i år tagit ut i princip hela min semester från mitt jobb för att fortbilda motorcyklister..
Tror du att 8000 kr skulle räcka för att ersätta mig för de dagar jag jobbar idieelt för smc...

Jag sitter och planerar stora delar av kurserna. Den sista kurserna jag körde på Gelleråsen (som var på 4 dagar) satt jag och jobbade med och planerade 8 timmar per kväll i 4-5 dagar. Jag gjorde det när jag kunde varit ute och jobbat med mitt eget företag.

Det är frivillgt och jag gör det för att jag brinner för att köra hoj.

Så sitt du där och klaga över att en smc kurs är dyr....
Men vet du.. om du kan komma på ett effektivare sätt. Mer ekonomiskt så är vi mycket nyfikna på det.

För vi som lägger ner vår fritid på detta.. och har gjort så under många år vi skulle gärna ta emot en större ersättning... Så vi slipper offra vår semester, Slipper köpa däck som vi kör upp på kurser där vi ändå inte ens kan köra i närheten av det tempo vi skulle vilja hålla osv....

Så jävla less på gnället från sånna som dig.. Som tror att allt är helt jävla gratis osv.. Att saker inte kostar mm.


Nä fy fan.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Finns det inte många instruktörer nog i Sthlmsområdet som inte behöver övernattning? . Jag missunnar inte de som jobbar ideellt att få kred. Men om verksamheten är så dyr kanske kostnaderna måste ses över. 1700 :-/dag var nog mer än vad de flesta hade hoppats på. 50 000:- i banhyra låter ju som rimligt, men de övriga 120 000:- vid 100 anmälda låter lite saftigt. Men om det är verkligheten så är det bara att bita i det sura äpplet o pröjsa. Bara att hoppas att mc-folket visar fortsatt intresse att hyra, så att det inte dör ut. :( :)

Fast det är inte säkert att det finns 15 instruktörer som kan jobba en helg.

Grovt räknat.

Banhyra: 50 000+ moms = 62500
Hyra ambulans: 8000
Mat delt/funktionärer 20 000
Resersättningar 5500 kr
Matrialkostnarder. 1000kr

Summa 97 000 kr.

Intäkt vid full kurs 60 deltagare 102000kr

Här är inte arbetstid för personalen på kansliet medräknat.. Där det tar ett antal timmar att boka bana, ambulans, beställa mat, göra scheman, deltagarlistor mm. mm...`

Vart ska vi kapa kostnader?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nej, det kan jag absolut inte svara på. Men om det hela skulle rasa för att folks intresse sviktar så måste nåt göras.
Kanske de som behöver instruktörer mer än andra (gul/grö grupp) är villiga att betala mer för en kurs. De mer vana åkarna kan ha en "snabbare" dag med färre instruktörer. Som en mellanting mellan bandag o kurs.

Bara spånar på ideer.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Så jävla less på gnället från sånna som dig.. Som tror att allt är helt jävla gratis osv.. Att saker inte kostar mm.

Jaså ..Jag är mkt medveten om att saker kostar och är jävligt less på sånna som dig som försöker med näbbar och klor att försöka få en att tycka att 1700kr är billigt !!

Dessutom tycker jag att du inte ska behöva skriva så nedlåtande pga av jag och jag vet att många tycker som jag att det blitt för dyrt med smc kurser ..

dåligt måste jag säga .


//

Det jag inte förstår är varför du Ezzo tar åt dig så mkt pga av att jag eller ska jag säga vi inte tycker som du att 1700kr är billígt ..
 
Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Japp det är galet att vi som instruktörer ska betala ur egen ficka för att lära andra att köra hoj.

Ta CSS tex. Det är ett vinstdrivande företag. Där kostar en kurs ca 4000 kr.

SMC är inte vinstdrivande.
Medlemsavgifter ska täcka en del av kursverksamheten. mm.

Tror du att kursverksamheten enbart handlar om att boka en bana och köra en kurs?

Om du tror det så är du rent av dum. Och det tror jag inte att du är.
Tänk efter nu... Hur mycket jobb ligger det bakom för att kunna köra den verksamhet smc håller på med.

Förutom instruktörer och kostnader vid kurstillfället... som ambulans, banhyra, mm.

Hur mycket jobb ligger det bakom att jobba med myndigheter, försäkringsbolag och mycket mycket mer tror du det ligger bakom??

Det är jobb som kräver heltidsanställda.. Anställda kostar pengar.. osv osv..

Så var glad istället för att det finns kurser till rimliga priser...
Du får trots allt rätt mycket för dina 1700 kr.

Den största faktorn som påverkar priset på en kurs är banhyran.
Jag har i år tagit ut i princip hela min semester från mitt jobb för att fortbilda motorcyklister..
Tror du att 8000 kr skulle räcka för att ersätta mig för de dagar jag jobbar idieelt för smc...

Jag sitter och planerar stora delar av kurserna. Den sista kurserna jag körde på Gelleråsen (som var på 4 dagar) satt jag och jobbade med och planerade 8 timmar per kväll i 4-5 dagar. Jag gjorde det när jag kunde varit ute och jobbat med mitt eget företag.

Det är frivillgt och jag gör det för att jag brinner för att köra hoj.

Så sitt du där och klaga över att en smc kurs är dyr....
Men vet du.. om du kan komma på ett effektivare sätt. Mer ekonomiskt så är vi mycket nyfikna på det.

För vi som lägger ner vår fritid på detta.. och har gjort så under många år vi skulle gärna ta emot en större ersättning... Så vi slipper offra vår semester, Slipper köpa däck som vi kör upp på kurser där vi ändå inte ens kan köra i närheten av det tempo vi skulle vilja hålla osv....

Så jävla less på gnället från sånna som dig.. Som tror att allt är helt jävla gratis osv.. Att saker inte kostar mm.


Nä fy fan.




och vet du vad jag är trött på..folk som gnäller över saker dom själva valt, kritik får man alltid stå ut med i servicebranschen, ni kanske borde ha någon form av utbildning "hantering av kritik", det är iallafall mitt förslag till en bättre fungerande organisation, min one million question är; varför är du ens instruktör om det är så hemskt? Det enda jag kan se är att du skriver som anledning är att DU brinner för att köra hoj, jag vill inte märka ord men borde du inte brinna för att lära andra köra hoj för att det ska bli så bra som möjligt?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag ifrågasätter inte era siffror Ezzo. Jag ifrågasätter mer om det verkligen är vad folk vill ha.
SMC funkar inte utan människor som brinner för det ni gör. All cred för det. Men VI måste samtidigt vara öppna för vad medlemmarna/kunden vill ha för det den betalar för.
Absolut inget ris mot er som personer som brinner :)
Jag vet av egen erfarenhet att ska en produkt säljas till nöjda kunder så måste man vara lyhörd för vad som önskas. Kämpa på .
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska man klaga på priset på en kurs så får man ju jämföra en kurs där det finns alternativ och inte en helt ny bana,förmodligen är priset på arlanda satt som på alla andra kurser.

Jämför då ex.gelleråsen,banåkning.nu 2dagars 2200-smc 2dagars 2500(om jag inte minns fel),då ingår lunch och macka/fika på smc-kursen(160+..säg 40?)ungefär 200spänn till på banåkningsdagarna alltså.
Eller actionpics,1300 för en dag +käkca:1400 och smc kanske en hundring till...

Helt plötsligt så är smc-kursen inte speciellt dyrare än andra arrangörer i rena pengar förutom att man faktiskt får hjälp med att bli bättre på hojen.

Att det är 2 helt olika upplägg och mål med dagarna behöver man ju inte debattera,priset på kursen kontra konkurrenterna är dock inte för högt utan snarare tvärtom med tanke på hur mycket större apparat det är att dra runt för smc.

Så,jag misstänker att arlanda-kursens pris är satt pga. de kostnader som faktiskt finns och inte ett försök att dra in kulor,ska det klagas på någon så gnäll på banägaren som har mage att ta så bra betalt(vilket han har all rätt att göra med tanke på vad den etableringen lär ha gått på....)

Har kört lite bandagar och smc-kurser i år och med tanke på vad man får är inte kurserna överprisade,finns billiga bandagar med men ambulans på plats och lite organisation på utsläpp och koll på banan tycker iaf. jag om och de dagar där det finns är inte speciellt mycket billigare.

Henrik
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top