Bojkotta ATT, så att priserna sänks?
Det är alltid intressant att se att det i alla sammanhang finns personer som av någon anledning saknar förmåga att se att det finns anledningar till att varor och tjänster måste ha ett visst pris.
Jag tycker det är BILLIGT i förhållande till de kostnader som en kurs på den nivån som hölls i helgen borde ha behövt täcka upp.
Hade ett företag hållit en kurs på samma nivå, med anställda med lön för arbete på kvällar och helger, hade priset per dag knappast varit lägre än 4-5000:-
Tid för planering och logistik före kursdagen.
Resurser för registrering, besiktning, flaggvakter, instruktörer under kursdagen.
Tid för efterarbete och logistik efter kursdagen.
Boende/traktamenten.
Den som tycker annat än att man får väldigt mycket för ett väldig förmånligt pris en sådan här dag har helt klart aldrig varit inblandad i någon form av företagsamhet.
Sedan är det självklart att pengar man inte har har alltid är för mycket pengar, men då får man ju som vanligt prioritera.
Om man vill köra på ATT som är en företagsägd bana, som måste bära sina egna kostnader, så måste alla kostnadskalkyler ha banhyran i botten. Vill man ha en aktivitet som då kostar mindre än helgens kursdagar så måste man ha en annan nivå på arrangemanget.
T.ex. krav på att deltagare är flaggvakter.
Ingen ambulans.
Ingen mat.
Inga/färre instruktörer.
Mindre tid på banan per deltagare.
En idé jag (som deltagare, inte representerades SMC på något sätt) fick igår, är att i framtiden kunna ha någon form av "drop-in" dag, där man betalar för att köra på banan per timme.
Väljer själv om man bara vill köra av sig lite på egen hand eller om man vill betala för instruktör.
Kör efter samma "regler" som gäller på en vanlig SMC-kurs, dvs säker och hänsynsfull körning.
Ungefär som nurburgring, en möjlighet att få köra av sig ett par timmar någon onsdagkväll eller lördag utan att behöva bryta mot hastighetsbegränsningar och riskera livet på sig själv och mötande trafikanter på slingerbulten.
För att det skall fungera måste det givetvis finnas tillräckligt många intresserade deltagare, någon inom SMC som tror på och vill driva en sådan verksamhet, en kostnadskalkyl som fungerar.
Samt en massa problem och detaljer att reda ut, t.ex. som att en regnig dag där deltagarna uteblir innebär att organisationen går back på banhyran om inte banägaren är VÄLDIGT flexibel och kan tänka sig någon annan debiteringsmodell än fast pris per dag utan istället fast peng per körande deltagare.
Hur bedrivs "liknande" verksamhet på andra banor? Som t.ex. kvällsträningar? (Väldigt stora "-tecken runt "liknande"...)