Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ok, funderade inget över funktionen men tänkte den var ok, återcirkulerande (syns inte på bilden) och tänkt att ersätta bosch rakt av.

Jag pillar isär och sen får vi se vad juryn säger, bra eller anus:tummenupp

Den ser ju hygglig ut den där dumpen

Förvisso en kolvmodell men med rejält tilltagen area

Kolla om den går lätt hur kolven passar i loppet och om den är tät
på vacumsidan

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Något som jag skulle vilja ha, är droppfria snabbkopplingar för att slippa slabbet med bensin varje gång man skall av med tanken.

Just nu har jag så långa slangar att jag kan plocka av tanken och lägga den på sadeln

Hade inte Andersson nåt tips på båtkopplingar från den stora blå trimfirman:)?? Kostade typ en femtiolapp eller nåt sånt.

hej
farbror kan få ärva en gammal hederlig boschdump svart o fin o inget bling:tummenupp

fint jobb du gör:Bugar

Tack för både beröm och erbjudande:krama bra med en ventil som redan vet vad fränt turbobygge är:D Har du kvar adressen?

Den ser ju hygglig ut den där dumpen

Förvisso en kolvmodell men med rejält tilltagen area

Kolla om den går lätt hur kolven passar i loppet och om den är tät
på vacumsidan

Plockade isär och tittade med skjutmåttet, plungen är 48mm i diameter, trycksidan är 20mm i diameter. Eller ja, där tryckstöten träffar precis när ventilen ska öppna.

Tätheten är sådär på vacuumsidan, men det borde ett par nya o-ringar råda bot på. Går lätt och fint.

Good or Äjnus:va

Bifogat

• DSC01110.jpg
    DSC01110.jpg
    214.3 KB · Visningar: 135
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Skulle den inte funka har även jag en gammal plastdump från Bosch som du kan få för en halvt torräten bulle.

Finfint jobbat annars!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
knep o knåp

Den här veckan har det varit nåt slags gaytema på tv verkar det som, jag kände mig lite förvirrad och av några timmar i garget blev det ett par blanka drinkpinnar:va

Bifogat

• DSC01111.jpg
    DSC01111.jpg
    212.4 KB · Visningar: 186

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den här veckan har det varit nåt slags gaytema på tv verkar det som, jag kände mig lite förvirrad och av några timmar i garget blev det ett par blanka drinkpinnar:va

smycka ut plenumet med blompinnar?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tänkte glitter och kanske lite tofsar som bara smäälter in,
plenumet, slutet på förgasarna, det är så vackert.

:D
^Åhhh! Tazzels, vad trevligt!

Bifogat

• B23-352310455_1_13537.jpg
    B23-352310455_1_13537.jpg
    66 KB · Visningar: 108

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
små paddlar till kajakplenumet

:D:D

När jag samlat mig lite såg jag vad jag tillverkat. Skjutabortstag till plenumet och inget att veva i färgglada drinkar med:) skruvhålen bak vid plenumet borrrar jag vid ett senare tillfälle, när allt sitter bättre monterat.

gokväll

Bifogat

• DSC01112.jpg
    DSC01112.jpg
    207.9 KB · Visningar: 233

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
:D:D

När jag samlat mig lite såg jag vad jag tillverkat. Skjutabortstag till plenumet och inget att veva i färgglada drinkar med:) skruvhålen bak vid plenumet borrrar jag vid ett senare tillfälle, när allt sitter bättre monterat.

gokväll

Funkar väl med tuggummi:D

Snyggt jobbat:yoparty

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Funkar väl med tuggummi:D

Snyggt jobbat:yoparty

Tackar ödmjukast:)

Var en sväng till byggeriet idag, men det blev mest funderande och mindre verkstad. Ska försöka koka ihop ett funktionellt bränslesystem och då kan det ju vara bra att tänka till lite:fattartil

Har valt den lite krångligare väg angående förgasarna, ska försöka låta bli att ta till limtuberna:brynad En snäll kamrat hjälper mig med svarvandet, hittills är tätningar och tryckförsörjning under trottelmembranen tillverkade. Tanken är att all luft/tryck ska kopplas ihop med pneumatikprylar.

Jag behöver lite hjälp här och vänder mig till kunskapsbanken:

-Vilken är minsta storlek jag behöver ha på pneumatikslangen? Jag har en ide om att köra med 6mm.
-Hur bryter man enklast bort mässingsanslutningarna från en malpassiregulator, utan att förstöra något? Jag vill ha in en luftkoppling och någon vinklad slangnippel på bränslesidan.
-Funkar det att trycksätta flottörhusen från en ytterförgasare och sedan bara länka vidare i bryggan?

Trevlig helg sålänge

Bifogat

• DSC01122.jpg
    DSC01122.jpg
    245.6 KB · Visningar: 126
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Var en sväng till byggeriet idag, men det blev mest funderande och mindre verkstad. Ska försöka koka ihop ett funktionellt bränslesystem och då kan det ju vara bra att tänka till lite:fattartil

Har valt den lite krångligare väg angående förgasarna, ska försöka låta bli att ta till limtuberna:brynad En snäll kamrat hjälper mig med svarvandet, hittills är tätningar och tryckförsörjning under trottelmembranen tillverkade. Tanken är att all luft/tryck ska kopplas ihop med pneumatikprylar.

-Vilken är minsta storlek jag behöver ha på pneumatikslangen? Jag har en ide om att köra med 6mm.
-Hur bryter man enklast bort mässingsanslutningarna från en malpassiregulator, utan att förstöra något? Jag vill ha in en luftkoppling och någon vinklad slangnippel på bränslesidan.
-Funkar det att trycksätta flottörhusen från en ytterförgasare och sedan bara länka vidare i bryggan?

Trevlig helg sålänge

Mallpasin så tar du bara rörtången eller dyligt (svarvshuck)

spänner fast mässingsrören , Vrider och drar så lossnar dom

Har för mig att det gick att gänga R1/8 rakt av i hålen

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mallpasin så tar du bara rörtången eller dyligt (svarvshuck)

spänner fast mässingsrören , Vrider och drar så lossnar dom

Har för mig att det gick att gänga R1/8 rakt av i hålen

Då tog jag inte i tillräckligt, blev orolig att huset skulle spricka.

Har du nån uppfattning om ev. tryckfall om man matar flottörhustrycket från ena sidan av förgasarbryggan? Det vore ju tråkigt om sista förgasaren skulle svämma över...

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Då tog jag inte i tillräckligt, blev orolig att huset skulle spricka.

Har du nån uppfattning om ev. tryckfall om man matar flottörhustrycket från ena sidan av förgasarbryggan? Det vore ju tråkigt om sista förgasaren skulle svämma över...

Precis som Andersson skrev, bara o dra ur, jag gängade med R 1/8 men fick borra lite först.

Vi har tagit hem nya typer av instickskopplingar på jobbet nu, med 45 graders vinklar, mm.

Snyggt jobbat...men var rädd om Wabbes gamla hoj nu! hehehe

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Precis som Andersson skrev, bara o dra ur, jag gängade med R 1/8 men fick borra lite först.

Vi har tagit hem nya typer av instickskopplingar på jobbet nu, med 45 graders vinklar, mm.

Snyggt jobbat...men var rädd om Wabbes gamla hoj nu! hehehe

Jag har mörkat det här helt för honom, något säger mig att han kommer skrika som en fjortis och kanske kissa på sig när han ser den:D

Ska försöka hinna in till er efter jobbet på tisdag för lite tips och trix:tummenupp

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag grejat lite igen. Bränslesystemet är under utveckling och det är kopplingar och vinklar och nipplar och ont om plats är det gott om.

Var in till den eminenta firman octopus i veckan, där har dom aaldrig pysslat med nåt överladdat sa dom...:rolleyes: Fick galant assistans i tryckåpysdjungeln av Wibbe, det verkar som han gillar gamla suzukis:tungan

Tog fram blixtpickan för lite skönt svartplåtssmide, batterihållaren får numera agera stativ åt pump och regulator.

Dessvärre kanske jag åker på att köpa en ny tryckregulator..... slant lite med borrsvängen när jag tog upp hålet för att stoppa i luftkopplingen för laddtryck. Den passar ...ehrm... ....lite dåligt:gnissla Det kanske går att rädda med tigen, men som lök på laxen, grädde på moset och snö på julafton så var det nån jubelidiot som körde både borrsväng och gängtapp geeenom sätet för själva reglerkäglan:näsblod:huvet Det kaanske går ändå, räddade vad som kunde räddas med en sån här konisk stegborr och grym känsla i cnc-handleden, regulatorn verkar tät men o-ringen kanske går åt med en rasande fart. Det blir nog en ny vad det lider:huvet

Undra hur många gånger jag lärt mig att man inte ska skruva dötrött och hungrig för att lika fort glömma bort det..regulatorn hamnar nog på garageväggen som en påminnelse att det blir dåligt och dyrt när man gör fort men fel...

Har fått en bosch hi-perf dump på posten från han med benet, tackar för det:yoparty:tummenupp

hej sålänge

Bifogat

• DSC01126.jpg
    DSC01126.jpg
    139.4 KB · Visningar: 123
  • DSC01127.jpg
    DSC01127.jpg
    185.1 KB · Visningar: 132
  • DSC01128.jpg
    DSC01128.jpg
    237.2 KB · Visningar: 161
  • DSC01129.jpg
    DSC01129.jpg
    166.5 KB · Visningar: 129

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Trevlig helg sålänge

hej

jag har ju provat lite olika grejjer med förgasarna och jag har provat med 6mm slang till att trycksätta under membranet men det fungerade inget bra alls,den gich konstigt på lite laddtryck med jämn gas.

jag tror att det var så här att hålet i trotteln inte lirade ihop med 6 mm matning under membranet iallafall fick jag det inte att funka även att gjorde liknande kopplingar som du har gjort här.

du måste oxå ha ett pitotrör det räcker inte med att bara tryck sätta flotörhuset ,det är lite trix med pitotröret för att inte känna ryckningar mellan undertryck o ladd,detta blir ännu tydligare med lambda mätaren inkopplad när man kör.

ha det:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...